سام سکوتی

از یقه دیپلمات تا دکمه های نیمه بسته

از یقه دیپلمات تا دکمه های نیمه بسته تا پیش از انقلاب و در دوران سلطنت خاندان پهلوی کراوات دلیلی بر بستن کامل دکمه های پیراهن تا اخر بود خود کراوات دلیلی بر رعایت کامل حجاب از طرف اقایون و رسم بود که در بعضی از محافل و مجالس رسمی افراد بدون داشتن کراوات حق […]

از یقه دیپلمات تا دکمه های نیمه بسته
تا پیش از انقلاب و در دوران سلطنت خاندان پهلوی کراوات دلیلی بر بستن کامل دکمه های پیراهن تا اخر بود خود کراوات دلیلی بر رعایت کامل حجاب از طرف اقایون و رسم بود که در بعضی از محافل و مجالس رسمی افراد بدون داشتن کراوات حق شرکت در ان را نداشتند و مهمترین پوشش رسمی کشور محسوب می شد.
پس از پیروزی انقلاب نیز تا مدتها کارکنان دولت با کراوات بر سر کار حاضر می شدند و تا مدتها خود نخست وزیر دولت موقت در اوایل کار کراوات هنوز از لباس های رسمی بود که پس از گذشت اندک زمانی به دلایل غرب ستیزی و نماد غرب گرایی دانستن ان از لباس فروشی ها حذف و فقط به مجالس عروسی و جشن منحصر شد .
در گذشته یقه های باز مختص جشن ها و مهمانی های خاص بود و کمتر کسی با یقه های دریده در محافل عمومی حضور پیدا می کرد که انهم یا مست بود و یا از قبیله ارازل و اوباش.
اما متاسفانه این روزها که جامعه هر روز بحث عفاف و حجاب خانم ها را می پروراند و از دولت و مجلس و قوه قضاییه طرح و لایحه و پیشنهاد مطرح می شود مردان و جوانان ما روی دست جامعه نسوان بلند شده اند و بی حجابی را حجابی جدید ایجاد کرده. اند که دیگر مردان که عموما تصمیم سازان حوزه حجاب و عفاف هستند پس پرده این حجاب جدید زبان غلاف کنند و تنوانند ان چنان که باید بر سر این موضوع تمرکز کنند!
دکمه های پیراهنی که باز می مانند از موهای سری که بیرون مانده اند بیشتر برای جامعه زیان بار است و اگر طرح و لایحه ای برای مبارزه با بد حجابی در دستور کار است و یا اگر طرحی ضربتی در پیش است اول با اقایانی با دکمه های باز،پیرهن هایی با یقه های تا روی سینه گشاده، شلوارها و شلوارک های تنگ و کوتاه و خیلی دیگر از بد پوششی هایی که کم کم متداول می شوند، برخورد شود تا اعتدال و انصاف رعایت شده باشد.
این روزها اگر خانواده ای که هنوز زرق و برق بوتیک ها و ماهواره ها و عبارت چون همه اینگونه اند پس من هم ان چنان خواهم شد و برخی دیگر از تجدد خواهی ها برایشان عادی نشده باشد به قصد خرید همراه خانواده به فروشگاه ها سر بزنند مجبور خواهند بود دختران جوان خود را به دلیل یقه تفریبا باز فروشنده به داخل فروشگاه نبرند و زمانی که هم کسی اعتراصی می کند خیلی ساده می گویند نمی خواهی از جای دیگر خرید کن!
ما از جوانان کشور انتظار نداریم همچون اقای ولایتی یقه دیپلمات بزنند و یا همچون مرحوم بازرگان کراوات بپوشند اما انتظار زیادی نخواهد بود اگر بگویند شما که همانند اکثریت مردم نمی پوشید لطف کنید خلاف هنجار ها و نزم های یذیرفته شده جامعه در اماکن عمومی ظاهر نشوید.

سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share