موافقین و مخالفین چه می گویند

آیا وزیر پیشنهادی علوم از مجلس رای اعتماد می گیرد؟

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس دولت تدبیر و امید در آغاز به کار دولت یازدهم، جعفر میلی منفرد را به عنوان نخستین وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد که وی در نهایت نتوانست رای اعتماد بهارستان را کسب نماید.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس دولت تدبیر و امید در آغاز به کار دولت یازدهم، جعفر میلی منفرد را به عنوان نخستین وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد که وی در نهایت نتوانست رای اعتماد بهارستان را کسب نماید.

indexرییس جمهور در گام بعدی رضا فرجی دانا را به مجلسی ها معرفی نمود که وی رای اعتماد لازم را کسب کرد اما پس از حدود ۹ ماه نمایندگان او را استیضاح  و از سمت خود عزل کردند.
حال دکتر روحانی محمود نیلی احمدی آبادی استاد تمام مهندسی متالورژی و مواد دانشکده فنی دانشگاه تهران و سرپرست فعلی دانشگاه تهران را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرده است و جلسه رای اعتماد به نیلی قرار است صبح فردا چهارشنبه برگزار شود و شخص رییس جمهور برای دفاع از نیلی احمدآبادی در مجلس حضور پیدا خواهد کرد.

در  آستانه جلسه رای اعتماد چند نمونه از اظهارات موافقین و مخالفین وزیر پیشنهادی علوم را با هم مرور می کنیم.

پورمختار:نیلی نمی تواند رای اعتماد بگیرد
57407_thumمحمدعلی پورمختار با اشاره به آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سبد رأی اعتماد به نیلی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: به نظر من و استمزاجی که از فضای کنونی مجلس به دست می‌آید وزیر پیشنهادی علوم در نشست فردا نمی‌تواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی، در تشریح دلایل احتمال عدم رأی‌آوری وزیر علوم در مجلس، افزود: با توجه به فقدان سوابق مدیریتی، علمی و اقدامات سیاسی وی در چند سال اخیر امکان رآی‌آوری وی بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی مجلس به نفع وزیر پیشنهادی علوم نیست، گفت: فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نسبت به فتنه سال ۸۸ حساسیت دارند و باید وی موضع‌گیری صریحی نسبت به فتنه داشته باشد.

حقیقت پور:اکثر اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت درباره نیلی نظر مثبتی ندارند

منصور حقیقت پور عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت درباره محمود نیلی احمد آبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: طبق صحبت با اعضای فراکسیون، نمایندگان برای عدم صلاحیت وی مواردی را مطرح می کنند که شاید به واقعیت نزدیک باشد، چرا که اعضای فراکسیون رهروان ولایت تاکید دارند که سابقه مدیریتی وزیر پیشنهادی علوم برای اداره یک وزارتخانه مهم کافی نیست.

نماینده مردم اردبیل، نمین و نیر درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به گمانه زنی ها و گفت وگو میان نمایندگان اینگونه برداشت می شود که آقای نیلی برای جلب نظر مثبت نمایندگان در روز رای اعتماد دچار مشکل شود، البته سابقه بزرگ مدیریتی وزیر پیشنهادی علوم تنها ۳ ماه سرپرستی دانشگاه تهران بوده و بالاتر از این مورد سابقه ای نداشته است، بنابراین آقای نیلی شاید در امور فنی و متالوژی اقدامات شایسته انجام داده باشد اما به نظر می رسد در بحث مدیریتی به تجربه بیشتری نیازمند است.
کوچکی نژاد:نیلی نتوانست به سوالات پاسخ شفاف دهد و کمیسیون آموزش را قانع کند

kochak-jabarجبار کوچکی‌نژاد نائب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص اسناد و مدارک کمیسیون آموزش که ممکن است به عدم رای اعتماد مجلس به نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی علوم شود، اظهار داشت: ما در کمیسیون آموزش مجلس، عصر روز گذشته ایشان را دعوت کردیم اما ایشان نتوانست به محورهای مهم و حیاتی مد نظر کمیسیون تخصصی پاسخ شفاف دهد و کمیسیون را قانع کند و رای اکثریت کمیسیون را به سمت خود جذب کند.

وی افزود: اینکه آقای نیلی نتوانست کمیسیون تخصصی را قانع کند به این خاطر بود که، ایشان به سئوالاتی همکاران کمیسیون داشتند پاسخ روشن نداد و خصوصا در حوزه جریانات مخدوش سیاسی پاسخ شفاف و قانه کننده‌ای نداد و به سمت مباحث حاشیه‌ای و آنچه خودش می‌خواست رفت، به سئوالاتی که مدنظر خودش بود پاسخ داد، این نقطه ضعف وزیر پیشنهادی بود و در نهایت هم اعضای کمیسیون قانع نشدند.

جعفرزاده:برای کمک به دولت به نیلی رای اعتماد می دهم

jafarz1_origغلامعلی جعفرزاده نماینده رشت هم با تأکید بر اینکه برای کمک به دولت به دکتر نیلی رأی اعتماد می دهد، با تمجید از دکتر فرجی دانا وزیر سابق علوم که در همین مجلس استیضاح شد، گفت: ما در بدترین شرایط پشت جوانان و دانشجویانمان را خالی کردیم. وقتی آنها برای ثبت نام به دانشگاه ها رفتند وزیر نداشتند و حالا باید دستی بر سرشان بکشیم و وزارتخانه مهم و حساس علوم را از بلاتکلیفی دربیاوریم.

نکو: نیلی فرد مناسبی برای وزارت علوم است

نکوابراهیم نکو در این خصوص گفته است:مجلس این واقعیت را بپذیرد که دولت با شعار تدبیر و امید و مشی اعتدال بر سر کار آمده است. پس طبیعتاً وزیر انتخابی دولت قرار نیست تمام خواسته های خط فکری گرایشات مختلف مجلس را برآورده سازد و از خطوط فکری آنها پیروی کند. باید پذیرفت که این وزیر قرار است با تیم مدیریتی رئیس جمهوری کار کند. بنابر این همانقدر که لازم است او از حاشیه ها بدور باشد باید با رویه دولت نیز همخوانی داشته باشد.

مسلماً همه ما به این معیار اعتقاد داریم که نباید وزیری روی کار بیاید که حوزه بزرگی مانند دانشگاه را به میدان تفکرات سیاسی خود تبدیل کند. او در این راستا می بایست از حاشیه های سیاسی دور باشد. با همین معیار و بر اساس مطالعاتی که درباره مشی فکری و عملی آقای نیلی داشته ام باید بگویم که با توجه به سوابق، تجربیات و تخصص او فرد مناسبی برای وزارت علوم است. ایشان سوابق درخشان و تجربیات ارزشمندی دارد و در ضمن فاقد حاشیه هایی هستند که ممکن است مورد ایراد نمایندگان قرار بگیرد. کسی که می تواند آرامش را بیش از گذشته بر فضای دانشگاه حاکم کند و در عین حال انتظارات منطقی مجلس، دولت و سایر بخش ها را برآورده سازد. بنابر این انتظار می رود مجلس با توجه به فضای حساس سال تحصیلی و انتظار دانشگاهیان و دانشجویان درباره انتخاب وزیر، رأی اعتماد قاطع خود را پشتوانه وزیر علوم سازد و از معطل ماندن روند رشد علمی کشور پیشگیری کند

قادرمرزی:رضایت فراکسیون دانشگاهیان از برنامه های نیلی

اکثریت نمایندگان در اظهار نظرهای خود بر ضرورت همراهی با دولت، خروج وزارت علوم از بلاتکلیفی و شخصیت علمی و توانمندی های وی تأکید می کنند. بویژه که دیدارهای دو سه روز گذشته وزیر پیشنهادی با فراکسیون ها و کمیسیون های مختلف زمینه ساز شناخت بیشتر مجلسی ها از وی شده است.

بر همین اساس نایب رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس با تأکید بر اینکه اعضای این فراکسیون از برنامه های نیلی احمدآبادی رضایت دارند، از نمایندگان خواست به وزیر پیشنهادی علوم، رأی اعتماد دهند.

دکتر نیلی ظهر یکشنبه میهمان این فراکسیون بود. حامد قادرمرزی با بیان اینکه نیلی احمدآبادی فردی سیاسی نیست، به ایرنا گفت: وزیر پیشنهادی علوم در فراکسیون دانشگاهیان مجلس حضور یافت و پس از این جلسه اعضای این فراکسیون از برنامه های نیلی احمدآبادی اعلام رضایت کردند. امیدوارم که نمایندگان با رأی قاطع خود تعاملشان با دولت را اثبات کنند.

فردا روز سرنوشت ساز نیلی
از اظهارات مخالفان نیلی احمدآبادی اینگونه استنباط می شود که سابقه مدیریتی وزیر و همچنین موضع وی نسبت به فتنه ۸۸ مهمترین دلیل عدم موافقت نمایندگان با وزیر پیشنهادی خواهد بود.از طرف دیگر موافقین وزیر پیشنهادی به توانایی نیلی احمدآبادی ایمان دارند و وی را بدور از حاشیه های سیاسی می دانند و خواستار این هستند که هرچه سریعتر تکلیف این وزارت خانه مشخص شود.
دولت و نمایندگان مجلس همواره از همگرایی و اتحاد بین مجلس و دولت سخن گفته اند حال باید دید که آیا سومین وزیر پیشنهادی علوم می تواند فردا  از سد مجلس عبور کند و از نمایندگان رای اعتماد بگیرد؟!

Share