آئین علم بندی در حرم مطهر سیدجلال الدین اشرف برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همزمان با فرارسیدن ماه محرم، آئین مذهبی علم بندی در حرم مطهر آقا سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) آستانه اشرفیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همزمان با فرارسیدن ماه محرم، آئین مذهبی علم بندی در حرم مطهر آقا سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) آستانه اشرفیه برگزار شد.
81363332-6037465 این آئین شنبه شب با حضور اقشار مختلف مردم متدین، مداحان اهل بیت (ع) ، هیأت های مذهبی و عزاداری برگزار شد.

در این آئین، یکی از سوگواران در میان حزن و اندوه شرکت کنندگان که با نوحه خوانی مداحان اهل بیت (ع) همراه است، علم را در قسمتی از حرم مطهر آستانه اشرفیه نصب می کند.

همچنین پس از نصب این علم که نماد عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) محسوب می شود؛ عزاداران با حرکت به سمت بقعه آقا سید محمد (ع) چنین علمی را نیز در این بقعه متبرکه نصب می کنند.

آئین علم بندی که همراه با سیاه پوش کردن حرم مطهر آقا سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) است، حدود یکصد سال در شهر آستانه اشرفیه قدمت دارد و انجام آن، نشانگر آغاز آئین های سوگواری ایام ماه محرم و شهادت حضرت امام حسین (ع) است.

همچنین همزمان با اولین شب ماه محرم آئین کرنی زنی نیز در روستای فوشازده آستانه اشرفیه برگزار شد.

در این آئین که شنبه شب در بقعه متبرکه آقا سید حمید (ع) فوشازده برگزار شد، جمع کثیری از مردم متدین و عزادار شرکت داشتند.

در این مراسم که با کرنی نوازی جمعی از کرنی نوازان روستای فوشازده برگزار شد، آئین علم بندی و سیاه پوش کردن بقعه متبرکه آقا سید حمید (ع) این روستا نیز انجام شد.

همچنین در این آئین که با نوحه خوانی مداحان همراه بود، شرکت کنندگان با برگزاری مراسم سینه زنی در غم شهادت امام حسین (ع) به عزاداری پرداختند.

روستای فوشازده در ۱۵ کیلومتری آستانه اشرفیه قرار دارد و کرنی نوازی به عنوان یکی از آئین های سنتی، همه ساله با فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین (ع) در میان شور و اندوه مردم در این روستا برگزار می شود.
/ایرنا

Share