حقانی در مراسم رونمایی از کتاب «ملامحمد خمامی»

برخورد با وهابیت از گیلان آغاز شد و منشأ آن آیت‌الله خمامی بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا موسی حقانی رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در حاشیه رونمایی از کتاب «ملامحمد خمامی» رهبر مشروطیت و مرجع تقلید مردم گیلان وخامت و حساسیت آن دوره را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا موسی حقانی رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در حاشیه رونمایی از کتاب «ملامحمد خمامی» رهبر مشروطیت و مرجع تقلید مردم گیلان وخامت و حساسیت آن دوره را تشریح کرد.

13910130000049_PhotoAوی با بیان اینکه وقتی به منابع مشروطه در ۱۰ تا ۲۰ سال پیش نگاه می‌کنیم مطالب منسجم درباره آیت‌الله خمامی وجود ندارد، افزود: مطالب به صورت پراکنده است و در برخی موارد نیز با گرایش‌های مختلف ذکر شده است.

استاد برجسته تاریخ با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در شناساندن چهره مبارز آیت‌الله خمامی اظهار کرد: انتشار کتاب حرکتی خودجوش بوده و بدون اینکه از جایی حمایت شوند بر اساس اعتقاد دینی و ایمانی این کار بزرگ را انجام دادند.

*ماجرای رفتن آیت‌الله خمامی از گیلان و بازگرداندن وی به این استان

وی انتشار کتاب ملامحمد خمامی را آثاری بزرگ دانست و ادامه داد: این کتاب راه نویی را در حوزه مطالعات تاریخی و اسلامی گیلان گشوده است.

حقانی با اشاره به برخی منابع درباره تاریخ معاصر ایران و گیلان گفت: در آنها با رویکرد سکولار و توأم با هتک حرمت نسبت به بزرگان در برخی از منابع صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: آیت‌الله خمامی عالم بزرگی که ۱۰۰ سال پیش در این منطقه جایگاه والایی داشت و در برخی منابع به صورت مستند به جایگاه شخصیت وی اشاره شده است.

تاریخ‌نگار برجسته کشور به رفتن آیت‌الله خمامی از گیلان اشاره کرد و گفت: زمانی که آیت‌الله خمامی در جریان مشروطه از گیلان به تهران می‌رود در مجلس حاضر می‌شود نه به عنوان نماینده بلکه به عنوان کسی که می‌خواهد اتفاقات گیلان را به آگاهی برساند و در این زمینه تحصن صورت می‌گیرد و زمامداران تهران به این نتیجه می‌رسند که به نحوی خمامی را به گیلان برگردانند و جمعی از علمای منتقد مشروطه سکولار و غربی از تهران احساس خطر کردند.

*تاریخ‌نگاری سکولار دلیل ناشناخته ماندن چهره آیت‌الله خمامی

13930723000241_PhotoAوی دلیل نشناختن آیت‌الله خمامی در زادگاهش در رشت را کم‌کاری و تاریخ‌نگاری سکولار دوره مشروطه عنوان کرد و یادآور شد: اینها با جریان دینی درگیر بودند و به طور طبیعی در تاریخ‌نگاری خود سعی کردند مقام آیت‌الله خمامی و افراد نظیر وی را پایین بیاورند و دیگران را برجسته کنند.

وی با بیان اینکه چهار جریان در گیلان فعال بود، افزود: آیت‌الله خمامی با سه جریان درگیری داشت و یک جریان استعمار بود که حمله گسترده و نظامی و سیاسی خود را علیه ایران آغاز کرد و قرار نبود ایرانی وجود داشته باشد که منجر به تجزیه بخش‌های مهمی از کشورمان شد.

رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ادامه داد: ایران به دلیل اینکه در مجاورت هندوستان قرار گرفته و هندوستان توسط انگلیس تصرف شده وارد معادلات جهانی می‌شود و قاجارها دیر متوجه شدند و در صحنه‌ای قرار گرفتند که امروز رهبر انقلاب پیچ تاریخی عنوان می‌کنند.

وی اضافه کرد: در آن زمان چنین وضعیتی داشتیم و در پیچ تاریخی قرار گرفته بودیم و دخالت‌های نابه‌جا و مشاوره‌های غیر صحیح موجب شد که نتوانیم از تحولات کشور را سربلند بیرون بیاوریم.

حقانی حسینعلی نوری را یکی از کاندیداهای استعمار در کشور عنوان کرد و گفت: وی رهبر فرقه وهابیت بود که می‌خواست در ایران پادشاه شود اما جریان روشنفکری با دو شاخه میانه‌روی، تغییرات را در ایران می‌خواستند اما نگاه علما به اسلام دارای سه محور اصلی بود.

*نگاه علما در زمینه صیانت از ایران/مبارزه آیت‌الله خمامی با وهابیت 

وی مبارزه با استعمار، صیانت از ایران و مبارزه با استبداد را سه نگاه علما ذکر کرد و افزود: جریان روشنفکری این دغدغه‌ها را نداشت و نگاهی که علما به استعمار داشتند آنها نداشتند و در ارتباط با قاجار ابتدا نفوذ و بعد براندازی مدنظر آنها بود.

این استاد برجسته تاریخ با اشاره به اینکه جریان روشنفکری جریان افراطی دارد که متشکل از گروه‌های مختلف بود، خاطرنشان کرد: تشکیلات فراماسونی در ایران موجب شد تا گروه‌های ساختارشکن در زیر این چتر به خوبی یکدیگر را پیدا کنند و هدف اصلی آنها براندازی اسلام و قاجاریه بود.

وی مرکز ثقل فعالیت گروه افراطی و برانداز در مشروطیت ایران را «گیلان» و «آذربایجان» عنوان کرد و یادآور شد: این امر موجب شد تا افرادی مانند آیت‌الله خمامی که موسس مشروطیت بود به حاشیه برده شود.

حقانی به نقش موثر علما در تاریخ مشروطیت اشاره کرد و متذکر شد: علمایی مانند آیت‌الله خمامی و چهره‌های برجسته دیگر علما پای صیانت از ایران ایستادند.

وی درباره ویژگی‌های آیت‌الله خمامی تصریح کرد: برخورد با وهابیت از گیلان آغاز شد و منشأ آن آیت‌الله خمامی بود و بعد اصفهان در این زمینه اقدام کرد.

رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر گیلان برخورد با عناصر فراماسون را از دیگر ویژگی‌های آیت‌الله خمامی عنوان کرد و یادآور شد: درگیری آیت‌الله خمامی با انجمن آذربایجان و گیلان جزو کارهای سخت بود و هر کس درگیر با آنها می‌شد مورد ترور قرار می‌گرفت.

وی مردم‌دوستی، تقوا، دشمن‌شناسی، آینده‌نگری، اسلام‌شناسی و… را از ویژگی‌های بارز آیت‌الله خمامی عنوان کرد و خواستار برگزاری همایش آیت‌الله خمامی در گیلان شد و خاطرنشان کرد: این همایش کمک می‌کند تا چهره مغفول مانده ایشان شناسایی و معرفی شود.

حقانی از مسئولان گیلان خواست تا با حمایت‌های خود نسبت به برگزاری همایش آیت‌الله‌العظمی شهید حاج ملامحمد خمامی همت کنند.

/فارس

Share