نامه استاندار گیلان به دکتر نوبخت

۱۰ میلیارد برای رسوب‌زدایی مخزن سد سفیدرود اختصاص یابد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،محمدعلی نجفی در نامه‌ای خطاب به دکتر نوبخت، خواستار تامین اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد ریال برای رسوب‌زدایی مخزن سد سفیدرود در سال ۹۳ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،محمدعلی نجفی در نامه‌ای خطاب به محمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری خواستار تامین اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد ریال برای رسوب‌زدایی مخزن سد سفیدرود در سال ۹۳ و لحاظ کردن ردیف مستقل در قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور برای رسوب‌زدایی مخزن سد سفید رود ترجیحاً به روش مکانیکی شد.

najafi-payam000در بخشی از این نامه آمده است: سد سفیدرود به عنوان مهم‌ترین سازه بتنی گیلان با قدمت بهره‌برداری ۵۴ ساله در اقتصاد استان نقش غیرقابل انکاری داشته و بالغ بر ۳۳۰ هزار خانوار کشاورز و برنجکار گیلانی به طور مستقیم و با اشتغال در بخش کشاورزی از نعمت آن برخوردار هستند که عدم اجرای رسوب‌گیری و طرح‌های آبخیزداری در حوزه آبریز سد سفیدرود، کاهش ۴۰ درصدی حجم مخزن در تراز نرمال را در طول نیم قرن بهره‌برداری سد در پی داشته است.

در بخش دیگر نامه نجفی به نوبخت ذکر شده است: برخورداری ۶۰ درصدی از حجم نرمال اولیه سد در مقطع کنونی ماحصل اجرای عملیات رسوب‌زدایی مخزن از سال ۱۳۵۹ به روش شاس (تخلیه رسوبات به کمک نیروی هیدرولیکی آب) است.

استاندار گیلان با اشاره به دیگر ویژگی‌های سد سفیدرود در نامه خود، خواستار توجه ویژه و موافقت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با درخواست اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد ریال برای رسوب‌زدایی در سال ۹۳ و لحاظ ردیفی در قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور شده است./فارس

Share