سركنسول جمهوري آذربايجان در دیدار با فرماندار آستارا

گیلان نقش مهمی در کریدور شمال جنوب دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «علی علیزاده» روز شنبه در سفر به استان گیلان و دیدار با فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا افزود: جمهوری آذربایجان با دولت جدید ایران، روابط خوبی را آغاز کرده و گروه ها و هیات های دیپلماتیک متعدد و تجاری بین دو کشور در حال تردد هستند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «علی علیزاده» روز شنبه در سفر به استان گیلان و دیدار با فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا افزود: جمهوری آذربایجان با دولت جدید ایران، روابط خوبی را آغاز کرده و گروه ها و هیات های دیپلماتیک متعدد و تجاری بین دو کشور در حال تردد هستند.

articleسرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز بیان کرد: تهران و باکو هر دو اراده و همتی قوی برای توسعه روابط و افزایش سطح مناسبات سیاسی و تجاری دارند.

علیزاده با اشاره به وجود قابلیت های زیاد در زمینه افزایش سطح مناسبات و افزایش تردد بین شهروندان دو طرف اظهار کرد: بسیاری از اتباع جمهوری آذربایجان با هدف استفاده از مراکز درمانی و بهداشتی به ایران سفر می کنند.
سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز خواستار افزایش نظارت بر قیمت ها و رعایت سطح استاندارد خدمات درمانی ارایه شده به اتباع آذری در ایران شد.

وی اضافه کرد: جمهوری آذربایجان برای حل این مساله در صدد سرمایه گذاری در زیربناهای درمانی خود است.

علیزاده شهرستان آستارا را یکی از دروازه های مهم روابط تجاری ایران و جمهوری آذربایجان خواند و افزود: آستارا به علت واقع شدن در کریدور شمال – جنوب و در انتهای خط آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا برای جمهوری آذربایجان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با تاکید بر ضرورت تکمیل عملیات احداث این خط آهن بیان کرد: این خط آهن و توسعه روابط بندری و تجاری، مکمل روابط رو به گسترش ایران و جمهوری آذربایجان خواهد بود.

علیزاده آستارا را دهلیز روابط شرق و غرب خواند و اظهار کرد: جمهوری آذربایجان همانند جمهوری اسلامی ایران در صدد آسان تر کردن تردد اتباع دو کشور است و این کار را با تسهیل تردد اتباع ایرانی به جمهوری خودمختار نخجوان آغاز کرده است.
افزایش چهار درصدی تردد اتباع آذری در مرز آستارا

article (1)
 فرماندار شهرستان آستارا نیز در این دیدار با یادآوری روابط تاریخی جمهوری آذربایجان با شهرستان آستارا و فعالیت گمرک در بندر آستارا با سابقه بیش از یکصد سال گفت: مردم دو طرف مرز، فرهنگ و سابقه تاریخی مشترکی دارند و باید سطح روابط متناسب با این سوابق را هم داشته باشند.

مهندس شفقی با اشاره به افزایش چهار درصدی تردد اتباع آذری از مرز آستارا افزود: در شش ماه گذشته بالغ بر ۳۵۵ هزار تبعه آذری از مرز آستارا تردد کرده اند.

وی با تاکید بر ضرورت فعال تر شدن بندر چند منظوره آستارا و افزایش سطح بارگیری و تخلیه کالا در آن به یکصد هزار تن با احداث دومین اسلکه این بندر افزود: جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای سطح خدمات و گسترش روابط تجاری بین دو کشور در حال سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی برای تامین زیرساخت های گمرکی و مرزی خود در آستارا است.

شفقی از تردد پنج هزار دستگاه کامیون تجاری در مرز آستارا در شش ماه نخست امسال خبر داد و خواستار شبانه روزی شدن فعالیت گمرک مرزی آستارا شد.

وی ادامه داد: با اتصال خط آهن ایران به جمهوری آذربایجان در مرز آستارا، علاوه بر اتصال ایران به خطوط ریلی شرق اروپا، سطح روابط تجاری ایران و آذربایجان بیشتر از قبل گسترش خواهد یافت.

سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز که مسوولیت امور کنسولی جمهوری آذربایجان در چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و گیلان را بر عهده دارد ، در سفر به شهرستان آستارا از زیرساخت های تجاری و گمرکی ایران در محدوده گمرک و پایانه مرزی آستارا بازدید کرد.

ملاقات با استاندار گیلان و بررسی زمینه های گسترش روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان از دیگر برنامه های سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز است.
article (2)

Share