استیضاح شهردار رشت منصفانه یا مغرضانه

ورود دو تن از اعضا برای شهردار شدن مسائل را پیچیده کرده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،موسوی روزان اظهار داشت:دو تن از اعضا در بحث شهرداری ورود کردند که قضیه را کمی پیچیده کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،موسوی روزان عضو شورای اسلامی شهر رشت در خصوص استیضاح شهردار و مسایل پیرامون آن  مصاحبه ای با پایگاه خبری گیلانیان انجام داده است که در ادامه مشاهده می نمایید.rozan-moosavi14

آقای موسوی روزان! جریان استیضاح شهردار رشت چیست و چرا مشمول زمان شده است ؟

در خصوص استیضاح شهردار حدود یک هفته قبل چند تن از دوستان ما ۵ طرح سوال مطرح کردند که قرار بود روز یکشنبه مطرح گردد ولی فرصت نشد و به روز سه شنبه موکول شد تا در یک جلسه فوق العاده مطرح شود. البته الآن دیگر استیضاح مطرح نیست بلکه طرح سوال است .

در گذشته ۱۰ نفر از دوستان طرح سوال مطرح کردند که قانع نشدند و می توانست به استیضاح منجر شود ولی به تاخیر افتاد . چون زمان آن به سر آمد دوستان ما سوال جدیدی را مطرح کردند . تا آن جائی من اطلاع دارم شهردار نیز پاسخ هائی را آماده کردند که باید فردا صبح بشنویم .

البته در خصوص استیضاح، مدیران استانی ما نظر خوبی ندارند و مایل نیستند استیضاح صورت بگیرد و علاقمندند فرصت بیشتری به شهردار داده شود تا بتواند ادامه کار دهد .

متاسفانه شهر ما از ابتدای سال ۹۲ به یک چالشی مواجه شده ، ما در بهار سال ۹۲ بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۹۲ یک شهردار به نام ثابت قدم داشتیم ؛ در تابستان شهرداری دارای سرپرست شد ؛ در ابتدای شروع به کار ، بعد از ۱۲ شهریورآقا بهار مست سرپرست شد و در زمستان، ۷/۹ /۹۲ هم آقای خلیلی شهردار شد .

در واقع ما در زمان رای آوردن این شورای جدید چهار شهردار فصلی: بهار ، تابستان ، پاییز و زمستان داشتیم . آقای خلیلی قریب ۱۰ ماه است که شهردار است که در ظرف کمتر از سه ماه شروع به کار استیضاح شهردار کلید خورد و همان هائی که برای ورود آقای خلیلی فعال بودند در واقع همان ها در بخش استیضاح فعال شدند که استیضاح را راه بیندازند .

چرا ؟

علت ها مختلف است من خیلی مایلم خود همان دوستان علت ها را پاسخ بدهند و بگویند چرا به دنبال استیضاح هستند ، من موافق استیضاح نیستم ؛ البته نه اینکه هیچ اشکالی بر شهردار و کار شهرداری وارد نمی دانم اما شرایطی که داریم مناسب نیست .

اعتقاد من این است در مباحث مدیریتی اگر یک مدیری هرقدر قوی باشد وقتی فرصت کافی در اختیارش قرار نگیرد و بخواهیم او را دچار چالش متعدد کنیم آن مدیر نه تنها مدیر قوی نخواهد بود بلکه بعنوان مدیر ضعیف در جامعه جلوه می کند .

آیا تا کنون مصوبه ای از شورا بلا اجرا مانده تا عامل استیضاح شده باشد ؟

ببینید مصوباتی را شورا داشته که منهم معتقدم شهردار باید با جدیت بیشتر به دنبال آن باشد ، نه اینکه بگوییم اصلا بی توجه از کنار مصوبات گذشته ، خیر، اما توجهات بیشتر شهردار را طلب می کند که بهرحال به مصوبات شورا که یک جایگاه قانونی دارد توجه بیشتری داشته باشد .

علی ایحال چون بحث مصوبات شورا قانون است ، یعنی از نظر نظام جمهوری اسلامی مصوبات شورای شهر ، عین قانون است و هیچ تفاوتی ندارد و شهردار و سازمان های شهرداری و حتی دستگاههای اجرائی موظفند در آن چارچوب قانونی عمل نمایند .

ما در بحث مدیریت شهری ۲۳ دستگاه در سطح شهر داریم که باید در همین چارچوب عمل کنند ، فقط بحث شهرداری نیست ، یعنی اینها باید به مصوبات شورای شهر توجه داشته باشند .

شایع شده که یکی از عوامل مهم استیضاح شهردار عدم مشورت وی با اعضای شورا در خصوص انتصابات مدیران شهرداری است ؛ این نظر تا چه اندازه صحت دارد ؟

آقای خلیلی در طول هشت، نه ماه گذشته فقط ۹ انتصاب داشتند ، یعنی این انتصاب ها چندان قابل توجه نیست که بیاییم در این مورد صحبت کنیم، البته دوستان ما در مورد همین انتصابات نظراتی داشتند که بعضی ها مایل نبودند به این شکل انجام شده صورت بگیرد .

اما ما وقتی شهرداری را انتخاب می کنیم باید در کار اجرائی به او اختیاراتی بدهیم و این اختیارات را داشته باشد ، جایگاه شورا جایگاه نظارتی و قانون گذاری است ؛ اگر شورا در بحث مدیریت و اجرا ورود نماید هم کارآیی خودش را از دست می دهد و هم شهرداری را از کارآیی می اندازد.

بعنوان عضوی از اعضای شورا تصور نمی کنید این استیضاح ناشی از دخالت هائی است که بعضی از اعضای شورا در حدود اختیارات شورا می کنند ؟

بنظر من نمی توان این مطلب را عمومیت داد که همه افراد دارای چنین نظری هستند ، بعضی از دوستان ما نظراتی دارند که من هم معتقدم آقای شهردار واقعا باید به آن نظرات توجه داشته باشند ، اما اعتقاد دارم بعضی از خواسته ها را بعضی از دوستان عزیز ما باید تعدیل کنند و نسبت به خواسته های خودشان تجدید نظر نمایند .

این حالت در نمایندگان مجلس و قوه مجریه هم پیش می آید ، وقتی نمایندگان روی انتصابی آنچنان پافشاری داشته باشند که آن مدیر هیچ اختیاری از خود نداشته باشد ، یقینا آن اداره دچار چالش خواهد شد .

در میان خواص زمزمه هست چون بعضی از اعضای شورا متقاضی شهردار شدن هستند ، این امر سبب تنش در ارتباط شورا و شهردار شده است !

الآن این هم بی تاثیر نیست ؛ دو تن از اعضا در بحث شهرداری ورود کردند که قضیه را کمی پیچیده کرده ، البته بعضی از اعضای شورا موافق این قضیه هستند که عضوی از شورا بیاید در جایگاه شهردار قرار بگیرد ، بعضی از اعضای شورا هم موافق نیستند و این تفکر موافق و مخالفانی دارد .

Share