هنر تکنوازی سنتور استاد مجید کیانی در رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاد مجید کیانی اجرایی را با عنوان هنر تکنوازی موسیقی دستگاهی را روز پنجشنبه در رشت به روی صحنه خواهد برد. رضا ثقتی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت، ضمن اعلام این خبر گفت: پیش تر چهار برنامه هنر تکنوازی استاد مجید کیانی با محوریت هفت دستگاه […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاد مجید کیانی اجرایی را با عنوان هنر تکنوازی موسیقی دستگاهی را روز پنجشنبه در رشت به روی صحنه خواهد برد.
رضا ثقتی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت، ضمن اعلام این خبر گفت: پیش تر چهار برنامه هنر تکنوازی استاد مجید کیانی با محوریت هفت دستگاه موسیقی ایرانی در تهران برگزار شده بود.

208912_origوی افزود: در این اجرا که به همت موسسه فرهنگی سروستاه و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت  برگزار می گردد، استاد مجید کیانی به تکنوازی سنتور میپردازد و شهرام کیانی (فرزند استاد) با ساز ضرب ایشان را همراهی میکند.

ثقتی گفت: این برنامه تا امروز ۶ اجرا در تهران و سایر شهر های ایران داشته است و این اجرا که هفتمین برنامه آن می باشد، نمادی از هفت دستگاه موسیقی ایران و به نوعی اختتامیه این مجموعه خواهد بود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت در پایان ضمن قدردانی از حمایت های بیدریغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و معاونت هنری این اداره کل در برگزاری این برنامه، از زحمات محمد ذرات احسان مشاور برنامه های استاد مجید کیانی در رشت تشکر و خاطرنشان کرد: این برنامه ساعت ۱۸:۳۰ روز پنجشنبه ۱۷ مهر در سالن شهید ابراهیم انصاری (وارش) مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت پذیرای علاقمندان به هنر موسیقی خواهد بود و علاقمندان جهت دریافت بلیط می توانند به آموزشگاه موسیقی شیدا، آموزشگاه موسیقی خسروانی، کتابفروشی ماه نو و کتابفروشی دیبا مراجعه نمایند.

***

سید عبدالمجید کیانی (۱ مهر ۱۳۲۰، تهران) نوازندهٔ برجسته سنتور، از چهره‌های ماندگار و از استادان موسیقی ایرانی است.

او ردیف سنتور ابوالحسن صبا و قطعات علینقی وزیری و روح‌الله خالقی را به مدت چهارسال در هنرستان آزاد موسیقی ملی فراگرفت. سپس در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران قسمتی از ردیف میرزاعبدالله را نزد داریوش صفوت و نورعلی خان برومند آموخت و برای مدت چهار سال دیگر نزد برومند بقیه ردیف میرزاعبدالله و همچنین شیوه سنتورنوازی حبیب سماعی را فراگرفت.

پس از آن مدت ۲ سال نزد عبدالله دوامی برای آموختن ردیف آوازی و همچنین چگونگی اجرای موسیقی ایرانی تحصیل کرد. سپس مدت ۳ سال در دانشگاه سوربن پاریس نزد تران و انکه و ادیت وبر در رشته اتنوموزیکولوژی تحصیل نمود. او در سال ۱۳۵۸ درست در زمانی که بیشتر هنرمندان موسیقی به دلیل تنگناهای ایجاد شده در فضای بعد از انقلاب از کشور خارج می‌شدند و در حالی که از سوی دولت فرانسه اقامت و بورس تحصیلی دریافت کرده بود همراه با اعضای خانواده اش به ایران بازگشت و تا کنون در ایران مانده است.

Share