وقتی ماحصل تلاش باغداران به تاراج می رود

هجوم شبانه دزدان به باغهای کیوی معضل جدید باغداران تالشی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بیش از پنج هزار باغدار کیوی کار شهرستان تالش این روزها با معضل جدیدی به نام گسترش روز افزون کیوی دزدی روبرو هستند ، به نحویکه دزدان در هر فرصتی بویژه شبها به باغها دستبرد می زنند و ماحصل کوشش باغداران را به تاراج می برند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بیش از پنج هزار باغدار کیوی کار شهرستان تالش این روزها با معضل جدیدی به نام گسترش روز افزون کیوی دزدی روبرو هستند ، به نحویکه دزدان در هر فرصتی بویژه شبها به باغها دستبرد می زنند و ماحصل کوشش باغداران را به تاراج می برند .

81352738-6019491  کیوی کاران تالشی به علت رواج کیوی دزدی ، در آستانه برداشت محصول کیوی دغدغه حفاظت و حراست از باغات کیوی خود را دارند.

پیش از این کیوی کاران تالشی با پدیده های مختلف از جمله قطع درختان کیوی باغات مواجه بودند اما در سال زراعی جاری پدیده جدید دزدی محصول از باغات کیوی باغداران منطقه را با خود مشغول ساخته به طوریکه طی چند روز گذشته دهها مورد از دزدی محصول در نقاط مختلف شهرستان تالش گزارش شده است.

کشت کیوی در غرب گیلان از دهه ۷۰ رواج یافته و در همین سالها در شهرستان تالش و آستارا نیز رواج یافته و امروزه در نقاط ساحلی تالش بزرگترین باغات کیوی استان و کشور ایجاد شده است.

گسترش کشت کیوی اقتصاد نقاط شمالی و شهرستان تالش را متحول ساخته و با زندگی اجتماعی مردم پیوند خورده است اما این روزها پنج هزار باغدار کیوی در تالش به خصوص در نقاط ساحلی بخش مرکزی ، جوکندان ، چوبر و حویق با پدیده زشت دزدی از باغات کیوی مواجه هستند و نگرانند تا زحمت یکساله آنها به تاراج رود.

کشاورزان کیوی کار تالش این روزها فاصله چندانی تا روزهای برداشت محصول کیوی ندارند ولی دزدی محصول بر نگرانی های آنها افزوده است.

دزدان کیوی که در چند روز اخیر در نقاط مختلف شهرستان تالش اقدام به سرقت محصول کرده اند ، به صورت شبانه وارد باغات کیوی شده و با پر کردن گونی های کیوی و بار زدن به خودروها ، صدها کیلو از محصول باغات را با خود می برند.

یک باغدار تالشی که باغ او مورد دستبرد قرار گرفته و حدود یک تن محصول کیوی وی به سرقت رفته است گفت: دزدان شبانه با بریدن فنسها از مسیر انتهایی وارد باغ شده و بی آنکه نگهبان متوجه شود اقدام به چیدن کیوی کرده و در عرض چند ساعت به سرعت کار خود را انجام داده اند.

این باغدار افزود: این اقدام به صورت گروهی انجام شده و سارقان حدود یک تن از محصول کیوی را سرقت کرده اند.

یک باغدار جوکندانی نیز گفت: بایستی تا زمان برداشت از محصول کیوی خود مواظبت کنیم تا مورد دستبرد قرار نگیرد.

وی افزود: باغداران به صورت کشیک های شبانه در باغات خود حضور داشته و از محصولات باغی محافظت می کنند.

یک کارشناس باغداری در این زمینه با اشاره به لزوم برداشت به موقع محصول کیوی گفت: محصول کیوی از جمله محصولات باغی است که بایستی به موقع برداشت شود لذا باغداران برای برداشت محصولات خود از ترس دزدان عجله نکنند.

کمال رحیمی با تأکید بر اهمیت رعایت زمان مناسب برداشت میوه کیوی و تأثیر آن در ارزش افزوده غذایی و کیفیت انباری این میوه اظهار کرد: کیوی میوه ای نیمه گرمسیری محسوب می شود و باید در زمان رسیدن برداشت شود.

وی افزود: قند کیوی تا ۲۰ آبان ماه به حداکثر خود می رسد و زمان مناسب برای برداشت در آن هنگام است ، اما باغداران متاسفانه کیوی را زود می چینند که این کار درستی نیست.

رحیمی بیان کرد: زمان برداشت کیوی مهمترین عاملی است که خصوصیات کیفی میوه از جمله میزان کاهش وزن در طول دوره ، انبارداری ، میزان کاهش سفتی بافت میوه در طول دوره انبارداری ، میزان مواد جامد و محلول و ظرفیت آنتی اکسیدان را به صورت معنی داری تحت تأثیر قرار می دهد.

وی در ادامه حساسیت زیاد به بیماری های انباری در دوران انبارداری ، بالا رفتن میزان اسید از حد بازار پسندی ، نا منظم بودن و عدم یکنواختی رسیدن میوه و عدم شکل گیری عطر و طعم را از جمله معایب برداشت زود هنگام میوه کیوی بر شمرد.

وی پلاسیده شدن سریعتر میوه ها و کوتاه تر شدن عمر انباری میوه کیوی ، کاهش وزن بیشتر در طول دوران انباری و چروکیدگی میوه ، کاهش بیشتر میزان سفتی بافت میوه و کاهش قابلیت عرضه در بازار ، تخریب بافت میوه و کاهش ویتامین ث و ظرفیت آنتی اکسیدانی و افزایش ریسک سرمازدگی میوه روی درخت را از معایب برداشت دیر هنگام میوه عنوان کرد.

وی افزود: در کشور ما کیوی با کیفیت بسیار بالایی تولید می شود ، اما متاسفانه به علت صادرات آن در زمان نا مناسب ، سبب کاهش تقاضای کیوی شده است.

این کارشناس اضافه کرد: برداشت زود هنگام کیوی سبب کاهش کیفیت کیوی می شود و صادرات کیوی نارس سبب بدنامی ایران در بازار بین المللی کیوی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تالش نیز گفت: شهرستان تالش حدود دو هزار هکتار باغات کیوی دارد.

سیدعلی موسوی افزود: در سالهای اخیر به علت عرضه مطلوب و صرفه اقتصادی محصول کیوی در بازار ، تبدیل باغات موات و یا سایر باغات میوه و اراضی شالیکاری و توتونکاری در تالش به باغ کیوی افزایش چشمگیری داشته به طوریکه هم اکنون شهرستان تالش رتبه اول باغات کیوی را در استان گیلان به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی تالش با اشاره به بازار فروش این محصول گفت: بیشتر خریداران محصول کیوی از تهران و استان های آذربایجان شرقی و غربی هستند که آن را برای صادرات به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس خریداری و پس از بسته بندی صادر می کنند.

وی اظهار کرد: به علت بروز کم آبی در شالیزارها در سالهای گذشته اغلب کشاورزان شهرستان تالش به کشت باغ و تولید میوه کیوی روی آورده اند به طوریکه تولید میوه کیوی در تالش افزایش قابل ملاحظه ای در طی چند سال اخیر داشته است.

موسوی اضافه کرد: سالانه بیش از هزار تن کیوی در تالش تولید می شود که به عنوان میوه صادراتی توان رقابت در دنیا را دارد و از نظر کیفی و کمیت نیز قابل رقابت با محصولات کشورهای دیگر است.

مدیر جهاد کشاورزی تالش همچنین گفت: اگر سیاست بسته بندی ، نگهداری ، توزیع و حمل و نقل کیوی به درستی اعمال شود ، این محصول می تواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد./ایرنا

Share