انتقاد نماینده ولی فقیه در بسیج از«معراجی ها»

معراجی ها کم‌محتوا است/خودمان را مسخره کرده‌ایم!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج تاکید کرد: به نظر من سریال معراجی ها از نظر محتوا سریال معیوبی است اما چه کنیم؟ کسی نیست که یک چیزی بگوید و اعتراض و انتقادی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری بسیج با اشاره به تاثیر تقریظات و دست نوشته های مقام معظم رهبری بر آثار مکتوب دفاع مقدس در افزایش استقبال مردم از این کتابها خاطرنشان کرد: یکی از مطالبه گران نشر آثار دفاع مقدس مقام معظم رهبری هستند و ایشان همواره خلق این آثار را به نویسندگان، ناشران،هنرمندان و شبکه توزیع کتاب توصیه می کنند اما در عین حال گله و شکوه دارند که چرا از گنجینه دفاع مقدس به خوبی استفاده نمی شود.

سِرِّ تقریظات رهبرانقلاب، راهنمایی مردم است

m_imgوی تصریح کرد: سِرِّ اینکه مقام معظم رهبری بر این کتاب ها تقریظ می نویسند این است که می خواهند با این تقریظ ها شاخصی بدهند و مردم را به سمت آثار این حوزه هدایت و راهنمایی کنند.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین یادآور شد: در هشت سال دفاع مقدس اتفاقات بسیار مهمی رخ داده و این ما هستیم که باید این اتفاقات و واقعیت ها را به مستند، داستان،رمان، فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی تبدیل کنیم.

معراجی ها کم‌محتوا و خالی از پیام است

حجت الاسلام تویسرکانی در ادامه با اشاره به فیلم و سریال‌هایی که در حوزه دفاع مقدس ساخته شده به انتقاد از سریال معراجی ها ساخته مسعود ده‌نمکی پرداخت و تصریح کرد: الان شما به عنوان مثال همین سریال معراجی ها که این شب ها از تلویزیون پخش می شود را ببینید؛ به نظرم سریال کم‌محتوایی است. یعنی به قدری ما در این حوزه خوب عمل نکرده ایم که همین سریال هم گرفته است؛ در حالی که سئوال من این است واقعا این سریال چه پیامی دارد؟! غیراز اینکه گاهی اوقات به خاطر کمبود محتوا و پر کردن وقت مردم، با دست خودمان، خودمان را مسخره می کنیم؟!

وی با اشاره به برخی از شخصیت های حاضر در این سریال از جمله امیر نوری در نقش «فرید چاردانگه» تصریح کرد: یک بچه ریشو را برمی دارند به نام بسیجی، یک آدم “مونگولی” نشان می دهند که همیشه به دنبال پیچاندن و تک زدن است! بقیه بسیجی‌ها هم آدمهایی احساسی نشان داده می‌شوند که دائما دنبال درگیری‌اند. هیچ کس هم نیست که اعتراض کند.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج تاکید کرد: به نظر من سریال معراجی ها از نظر محتوا سریال معیوبی است اما چه کنیم؟ کسی نیست که یک چیزی بگوید و اعتراض و انتقادی کند.

هدف از تولید سریال معراجی ها آشنا کردن مردم با لودگی است

وی ادمه داد: من نمی دانم کسانی که این سریال ها را می سازند، با خودشان چه فکری می کنند و به دنبال چه هدفی هستند؟ واقعا متعجبم؛ یعنی هدف از تولید سریال معراجی ها آشنا کردن مردم با چیست؟ با لودگی ؟ بی دینی دانشگاه؟ عدم همراهی مسئولان آموزشی کشور با فرهنگ شهدا؟ و یا بی بندو باری دختر و پسرها در دانشگاه ها؟ چه چیزی را قصد دارد به مردم انتقال دهد؟

تاریخ دفاع مقدس نباید مورد تحریف قرار بگیرد

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در پاسخ به این سئوال که به نظر شما هدف از تحریف تاریخی جنگ تحملیی چیست؟ و انتشار کتاب هایی با موضوع دفاع مقدس چه کمکی به جلوگیری از این تحریف می کند؟ تصریح کرد:برای حفظ و ناب ماندن هر حقیقتی باید اقداماتی صورت بگیرد که آن حقیقت یا حرف از کتمان، تحریف و بدعت دور بماند. دفاع مقدس نباید مورد تحریف قرار بگیرد. در بسیاری از موارد واقعیت هایی نورانی در دوران دفاع مقدس وجود داشته که کتمان شده است. به هرحال ممکن است موضوعاتی را کم و زیاد کنند و یا آن را بد معرفی کنند مثل بدمعرفی کردن شهدا، رزمنده ها و بسیجی ها که از سوی برخی افراد و جریان ها صورت می گیرد.

وی افزود: من معتقدم که نمایشگاه های کتاب دفاع مقدس خیلی می تواند در ناب ماندن تاریخ دفاع مقدس کمک کند چراکه آثار در معرض دید رزمندگان، پیشکسوتان عرصه ایثار و شهادت و مردم قرار می گیرد و اگر خدای ناکرده مواردی هم باشد از سوی آنها مورد تذکر قرار گرفته و مرتفع می گردد.

اصل ضرورت برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بدیهی است

حجت الاسلام تویسرکانی ادامه داد: اصل ضرورت برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس امری بدیهی است اما در کیفیت و کمیت  آن حرف است چراکه هدف، صرفا برگزاری نمایشگاه نیست بلکه هدف این است که محتوا از روی غرفه ها به ذهن‌ها منتقل شود.

تحلیل تاریخ دفاع مقدس بدون غرض سیاسی پذیرفتنی است

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه نظرتان درباره حاشیهسازی یک جریان سیاسی خاص برای دفاع مقدس چیست؟ یادآور شد: واکاوی حوادث دوران دفاع مقدس ضروری است اما شرط آن این است که این واکاوی ، تحلیل و بازنگری تاریخ، بی‌غرض و مرض باشد و واقعا برای گرفتن درس و عبرت و فهمیدن نواقص خودمان باشد.

وی با بیان این که ما باید در این تحلیل ها بنا به فرموده حضرت امام (ره) عدم الفتح هایمان را تحلیل و بررسی  کنیم، تاکید کرد: نباید کاری کنیم که کسی جرات ورود به این حوزه را نداشته باشد بلکه باید شرایطی فراهم کرد که همه بتوانند این واقعیت نورانی را بررسی کنند و اشکالی ندارد و ما هم استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم اگر تحلیل منصفانه و بی غرض صورت گیرد روز به روز، درخشندگی دفاع مقدس بیشتر می شود، ادامه داد:به شرطی که عده ای با این کار به دنبال پیاده کردن یک نظر سیاسی نباشند و دنبال این نباشند که برای اثبات نظریه سیاسی خودشان در دوران دفاع مقدس در پی حجتی بگردند. این رویه اشتباه است و مانند تفسیر به رای از قران می شود که طرف یک نظریه دارد و در قرآن می گردد یک دلیلی پیدا کند و بگوید نظر من را قران تایید می کند.

وی همچنین در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس امسال خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال استقبال از نمایشگاه آن طور که باید باشد، نبوده است که علتش را می توان در زمان بندی و مکان برگزاری آن جستجوکرد.

وی ادامه داد: این نمایشگاه ملی است اما در تهران برگزار می شود در حالی که باید در سراسر کشور برگزار می شد چراکه با وجود امکانات فعلی، مشکلی برای برگزاری نمایشگاه در سراسر کشور وجود ندارد.

نیازمند تحول جدی در برگزاری نمایشگاه های کتاب دفاع مقدس هستیم

تویسرکانی تصریح کرد: به نظر می رسد که نیازمند تحول جدی در برگزاری نمایشگاه های کتاب  حوزه دفاع مقدس هستیم چرا که احساس می شود در حال حاضر، کیفیت برگزاری این نمایشگاه‌ها با گذشته تفاوت چندانی نداشته است.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: برای اینکه مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان به کتاب علاقه بیشتری نشان دهند باید فکری اساسی کرد و به عنوان مثال از روش های جدید و جذابی استفاده کرد که به نظر می رسد تکنولوژی و فناوری های روز، ظرفیت خوبی برای انجام این کار هستند؛ ضمن اینکه می توانیم از اهرم های تشویقی مثل مسابقات و طراحی های ویژه استفاده کنیم تا بتوانیم نمایشگاه پویایی داشته باشیم.

Share