وزير اطلاعات در نشست خبري با خبرنگاران

مردم نباید از اسم وزارت اطلاعات ترس و اضطراب داشته باشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،وزیر اطلاعات گفت: مسئولیت در نظام اسلامی امانت است ولی در تأیید صلاحیت‌ها به خاطر ملاحظات سیاسی با افراد برخورد نمی‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،وزیر اطلاعات گفت: مسئولیت در نظام اسلامی امانت است ولی در تأیید صلاحیت‌ها به خاطر ملاحظات سیاسی با افراد برخورد نمی‌کنیم.

14-3-14-14557347872_236حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود برخی افراد در دولت پرونده امنیتی و اطلاعاتی دارند ولی وزارت اطلاعات به علت گرایش به دولت استعلام آنها را مثبت ارزیابی کرده است گفت: این معنا اصلاً صحت ندارد که ما به خاطر ملاحظات سیاسی در باره صلاحیت افراد ملاحظه‌کاری کنیم ولی در باره شایعاتی که در خصوص افراد وجود دارد ما نمی‌توانیم چنین موضوعی را اساس قضاوت قرار دهیم. وی ادامه داد یا اینکه در مورد پرونده‌ای که محتوای آن مورد تأمل است به افراد اجازه دفاع ندهیم.

علوی در پاسخ به سؤال دیگری درباره رویکرد وزارت اطلاعات در دولت یازدهم افزود: شما بهتر می‌توانید بگویید که احساس نسبت به وزارت اطلاعات نسبت به دو سال قبل یکی‌ است یا نه. احساس ما این است که مردم نباید از اسم وزارت اطلاعات ترس و اضطراب داشته باشند. وی با بیان اینکه نمی‌گویم قبلاً وزارت این طور بوده است و ما عادت نداریم از گذشته‌گان الا به خیر یاد کنیم اما بنای ما این نست که مردم را بترسانیم. آحاد جامعه باید در کنار امنیت، احساس امنیت هم داشته باشند. وزیر اطلاعات تصریح کرد: در مواردی هم که استثناً این امنیت صلب شده بدون تعارف از طریق بازرسی وزارتخانه به موضوع رسیدگی کردیم و اگر کسی برخلاف رویکردهای وزارت رفتاری داشته است با او برخورد صورت گرفته است.
علوی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره روند تأیید صلاحیت افراد برای پست‌های مدیریتی خاطرنشان کرد: در زمینه صلاحیت امنیتی در خصوص افرادی که مورد استعلام قرار می‌گیرند وزارت اطلاعات این امانت دارد و اهلیت امنیتی افراد به عهده این وزارتخانه است. اما در عین حال بر این نکته تأکید داریم که با حیثیت و آبروی افراد بازی نشود و وزارت اطلاعات خود را مجاز نمی‌بیند که با آبروی افراد آبرومند بازی کند. وزیر اطلاعات از تنظیم نظام‌نامه‌ای برای تعیین صلاحیت افراد خبر داد و گفت: از این طریق هم از آسیب بردن آبروی افراد آبرومند جلوگیری شده و هم یک شورای تأیید صلاحیت موارد مورد درخواست را بررسی کرده و مواردی را که اشخاصی برای احراز سمت اهلیت ندارند لاعلاج به دستگاه‌ها اعلام می‌کند.

علوی در بخش دیگیری از سخنانش در مورد مراکز جاسوسی سرویس‌های جاسوسی گفت: مراکز هسته‌ای، دفاعی و موشکی، و تکنولوژی‌های های‌تکس از جمله عرصه‌هایی است که سرویس‌های اطلاعاتی به دنبال نفوذ در آن هستند.

به گزارش خبرآنلاین حجت‌الاسلام علوی در ادامه نشست خود در خصوص اقدامات وزارت اطلاعات در حفاظت از دانشمندان هسته‌ای افزود: اینکه چه اینکه میزان تهدید دانشمندان هسته‌ای چه مقدار است و چه میزان باید از آنها حفاظت شود باید به تصویب شورای امنیت کشور برسد و عنصر عملیاتی حفاظت نیز در ۹۰ درصد موارد نیروی انتظامی است. علوی در پاسخ به پرسش دیگر در مورد شائبه سیاسی بودن پس گرفته‌شدن شکایت وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اظهار داشت: ما نمی‌توانیم مسائل سیاسی را در تشخیص‌های حرفه‌ای دخالت دهیم و در این زمینه مثل وزارت ورزش هستیم که باید مراقبت کنیم تا تیم‌ها قواعد بازی را رعایت کنند. وی با بیان اینکه در کار حرفه‌ای به گرایش افراد نگاهی نداریم و آن را مقایر با عدالت اطلاعاتی می‌دانیم، گفت: ما شکایتی نداشتیم که آن را پس بگیریم و اینکه گفته شده وزارت شکایت خود را پس گرفته در این تعبیر نوعی مسامحه بوده و با بازنگری و نگاه حرفه‌ای ممکن است موضوع مورد اتهام صحت نداشته باشد.  و اگر اتهامی به این شکل باشد وظیفه شرعی خود می‌دانیم به دستگاه قضایی اعلام کنیم این خلاف‌ها صحت ندارد. وی در این زمینه افزود: در یک بررسی عدم صحت اطلاعات در مورد فردی احراز شد و این موضوع به دفتر مقام معظم رهبری اعلام شد و ایشان فرمودند شما وظیفه شرعی دارید این موضوع را به دستگاه قضا اعلام کنید. علوی تأکید کرد: ما در بررسی‌های خود به ابعاد جریانی و جناحی کاری نداریم و اگر یک مجموعه صنفی عملکرد ضدامنیتی داشته باشد ما مسئول بررسی آن هستیم.

وزیر اطلاعات در پاسخ به پرسش دیگری درباره ورود به مدیران نفتی بازداشت شده و ارتباط آنها با پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: وزارت اطلاعات از ابتدای دولت یازدهم وارد این قضیه شد و نسبت به این حق‌کشی هشت هزار میلیارد تومانی در مورد بیت‌المال با دقت بالا و حساسیت عمل کرد و مقدمات انتقال پرونده به دستگاه قضایی را فراهم کرد. وی با اشاره به مذاکراتی که با بابک زنجانی انجام شده گفت: قبل از آن با بابک زنجانی مذاکره شده و او می‌گفت در تاجیکستان و روسیه پولی‌هایی دارد و این امر صحت نداشت و اظهارات او توخالی درآمد و سرانجام کار به دستگاه قضایی کشید. وزیر اطلاعات افزود: در این آلودگی، متأسفانه برای برخی مدیران که همه مربوط به قبل از این دولت بودند مشخص شد به نوعی مؤثر بودند. وزیر اطلاعات در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که شما بیش از دیگر از وزراء اطلاعات در میان مردم حضور دارید، مردم چه موضوعاتی را بیشتر با شما درمیان می‌گذارند، گفت: با مردم بودن و حرف دل آنها را شنیدن، فرصت ارزشمندی است و زمانی که لطف و بزرگواری مردم را می‌بینیم مشاهده می‌کنیم که آنها وزارتخانه را محرم راز خود می‌بینیند و از این بابت ما انرژی می‌گیریم. وی افزود این دستگاه مال مردم است و طبیعی است که پیوندش را با مردم حفظ کند.

وزیر اطلاعات در خصوص آخرین اطلاعات و اقدامات این وزارتخانه در خصوص اقدامات گروهک داعش گفت: وزارت اطلاعات در بیرون از مرزها با همکاری کشورهایی که امنیت آنها توسط این گروهک به چالش کشیده شد، برنامه‌های داعش را پیش‌بینی و به مقامات مسئول در نظام ارائه کرد.

علوی که می‌گفت قدم به قدم اقدامات داعش را پیش‌بینی کردیم، خاطرنشان کرد: همین پیش‌بینی‌ها باعث شد که اقداماتی به موقع صورت گیرد، اگر این اقدام‌ها نبود تا امروز عراق و سوریه وضعیت دیگری داشتند.

علوی بیان اینکه هرگاه احساس کنیم مصالح امنیتی مورد تهدید قرار می‌گیرد وارد عمل می‌شویم تأکید کرد: در این زمینه عناصر مرتبط با داعش را  شناسایی و در اختیار قانون قرار دادیم.

وزیر اطلاعات به ماجرای سرقت اسناد رسمی کشور توسط بی بی سی هم اشاره کرد و گفت: در ماجرای سرقت اسناد رسمی کشور توسط بی‌بی‌سی یک رابط در امارات و یک رابط در داخل کشور شناسایی شدند واقدام لازم انجام شد.
علوی تصریح کرد: طی بررسی‌ها مشخص شده شبکه‌های تلویزیونی تکفیری به سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس وصل هستند و کمک‌های مالی به این شبکه‌ها از طریق دو یا سه نفر واسط انجام می‌شد که آخرین واسط در چهره یک انسان خیراندیش ظاهر شده است.
/خبرآنلاین

Share