محمد مهدی رهبری املشی خبرداد

مذاکره با شرکت نروژی برای حضور در میدان تازه کشف شده رودسر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: به تازگی میدان نفت و گازی در حوزه رودسر کشف شده است که به لحاظ نفتی می‌تواند ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز و ۲ میلیارد بشکه نفت برآورد اولیه داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: به تازگی میدان نفت و گازی در حوزه رودسر کشف شده است که به لحاظ نفتی می‌تواند ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز و ۲ میلیارد بشکه نفت برآورد اولیه داشته باشد.
rahbari-043_thumمحمد مهدی رهبری املشی گفت: چندی قبل به اتفاق مسئولان دولتی با یک شرکت نروژی دیدار داشتیم در این دیدار خواستار سرمایه‌گذاری این شرکت در این سایت نفتی شدیم.
نماینده مردم املش و رودسر در مجلس شورای اسلامی از اراده وزارت نفت دولت یازدهم برای سرمایه‌گذاری در این میدان نفتی و گازی سخن گفت وادامه داد: وزارت نفت علاقمند به اجرای این پروژه است اما این وزارتخانه منابع مالی قابل توجهی به این سایت اختصاص نداده است بلکه در پی منابع خارجی است که توسط سرمایه‌گذاران خارجی تامین شود.
وی افزود: در این صورت مشکل مالی که معضل اساسی در روند اجرای این سایت است، برطرف می‌شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با وجود این که برای میدان نفتی کشف‌شده در رودسر، ۱۰۰ هزار فرصت شغلی تعریف شده است اما هنوز در اولویت وزارت نفت قرار ندارد.
نماینده مردم املش و رودسر در مجلس شورای اسلامی گفت: کار‌شناسان معتقدند میدان نفتی کشف شده می‌تواند برای ۱۳ سال نیاز گازی کشور را تأمین کند.
وی خاطرنشان کرد: با وجود پتانسیل موجود، این پروژه از چشم مسئولان مغفول مانده و حتی وزیر نفت پیشین نیز که با روشن کردن مشعل، تعهد ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی را داده بود، متأسفانه به تعهداتش عمل نکرد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۶۰۰ هکتار نفت و گاز محاسبه شده و اجازه کشت محصول به آن داده نمی‌شود؛ این در حالی است که وزیر نفت متعهد شده بود که تعیین تکلیف میدان نفتی کشف شده در رودسر طی ۳ سال روشن می‌شود.
وی با اشاره به سایت نفتی رودسر گفت: سایت نفتی رودسر میدان نفتی جدیدی است که در دریای خزر کشف شده و توجیه اقتصادی مناسبی دارد.

رهبری افزود: با راه‌اندازی این سایت نفتی، استان گیلان در موقعیتی متفاوت و مناسب نسبت به وضعیت کنونی قرار خواهد گرفت.
این نماینده مردم در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان این‌که متأسفانه اراده‌ای در وزارت نفت برای استخراج این میدان نفتی نیست، ادامه داد: متأسفانه مشکلی که کماکان در وزارت نفت وجود دارد این است که اراده جدی برای انجام عملیات این سایت وجود ندارد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این نقیصه باعث شده است تا این پروژه بزرگ نفتی همچنان مسکوت بماند.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ توسط وزیر نفت وقت، تبلیغات وسیعی صورت گرفت و کلنگ آن زده شد ولی در‌‌ همان حد باقی ماند و کاری صورت نگرفت.
نماینده مردم املش و رودسر در مجلس شورای اسلامی افزود: حتی جلسات متعددی هم با وزیر پیشین برگزاری کردیم که این جلسات دستاوردی نداشت.
رهبری گفت: در دولت یازدهم بنده وضعیت فعلی این میدان نفتی را به عرض ریاست محترم جمهور رساندم و با وزیر نفت جلسه داشتم که به دستور ایشان سایت نفتی مجدداً مورد بررسی قرار گرفت.
این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: در مطالعات گذشته آنچه صورت گرفته بود بحث میدان گازی بود ولی با انجام تحقیقات و مطالعات صورت گرفته جدید، این سایت نفتی توانایی و ظرفیت حداقل ۲ میلیارد بشکه نفت جهت استخراج را دارد که این در نوع خود قابل توجه است.
نماینده مردم املش و رودسر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزارت نفت معتقد است که در آینده این پروژه به مرحل اجرا خواهد رسید و مردم شاهد افتتاح آن خواهند بود.
رهبری با اشاره به سود آوری این میدان نفتی گفت: بسیاری سؤال می‌کنند که آیا این میدان سود آوری دارد یا نه؟ در پاسخ به این سؤال باید بگویم نفتی که در این میدان وجود دارد کاملأ توجیه اقتصادی دارد و این منطقه می‌تواند شاهد شکوفایی اقتصادی از منظر ایجاد این پروژه باشد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی گفت: در این راستا وزیر نفت نیز در سفر اخیرش به روسیه خواستار سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در این میدان نفتی شد./خانه ملت

Share