نشست خبری فرماندار شهرستان فومن

فقط ۴۹ درصد شهرستان فومن گازدار است/نگاه ویژه دولت به روستا

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عصر روز سه شنبه ۱۵ مهر همزمان با روز ملی روستا نشست خبری اسماعیل قربانزاده فرماندار شهرستان فومن به همراه مهندس محمد جواد عامر معاون فرمانداری در دفتر فرماندار برگزار شد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عصر روز سه شنبه ۱۵ مهر همزمان با روز ملی روستا نشست خبری اسماعیل unnamed124قربانزاده فرماندار شهرستان فومن به همراه مهندس محمد جواد عامر معاون فرمانداری در دفتر فرماندار برگزار شد.
معاون فرماندار فومن ابتدا با خیرمقدم به خبرنگاران گفت: خبرنگاران پل ارتباطی بین مردم شریف و مسئولین خدوم میباشند تا اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.
مهندس محمدجواد عامر افزود: از امروز بطور سه ماهه نشست خبری برگزار خواهد شد تا پاسخگوی انجام شود و این رویه دولت تدبیر و امید است تا به مردم پاسخگویی کند و اعتقاد ما بر این است که این حق مردم است تا از اقدامات دولت با خبر شوند و بر آن شدیم در یک دوره سه ماهه گزارشی از شهرستان فومن را در اختیار رسانه ها قرار دهیم.

وی ادامه داد: حضرت امام (ره) نیز بر این عقیده بودند که دولت اقدامات خود را انعکاس دهد و به شهید رجایی نیز این کار را سفارش نموده بودند.

فقط ۴۹ درصد شهرستان فومن گازدار است

فرماندار شهرستان فومن با اشاره به ۱۵ مهر روز ملی روستا که اولین بار توسط دکتر روحانی در سال اول ریاست جمهوری نانمگذاری شد؛ گفت: این اقدام دولت تدبیر و امید جهت ارج نهادن به روستاییان و جهاد گران عرصه تولید در راستای اقتصاد مقاومتی در روستاها است که کاری بسیار ارزشمند از سوی ریاست جمهور بود که نشان از نگاه عمیق ایشان به قشر روستایی و ظرفیت روستاها است.
اسماعیل قربانزاده با اشاره به وضعیت روستاها قبل از انقلاب اسلامی گفت: فقط ۲۰ کیلومتر آسفالت از رشت به فومن داشتیم ولسی امروز ۱۰۰ درصد روستاهای درجه یک ما دارای آسفالت و تمام روستاها برق دارند. البته روستا تعاریفی دارد که وزارت کشور معین نموده  است.
وی افزود: در گازرسانی ما در استان پایین تر از حد متوسط هستیم و اکنون فقط ۴۹ درصد شهرستان گازدار است که امیدواریم با پیگیری های آقای عاشوری نماینده محترم و شرکت گاز استان به درجه مطلوبی برسیم حالیه نیز اقداماتی در حال انجام است.
وی با اشاره به سایت باغبانان آبفار گفت: این سایت آبی غرب گیلان را پوشش می دهد و ۱۰۵ روستای ما آب شرب دارد.
وی در خصوص فعالیت بنیاد مسکن گفت: در روستاهای ما طرح هادی در حال انجام است و جدول گذاری و بهسازی روستاها را اکنون داریم و از ۱۶۱ روستای شهرستان ۱۳۱ روستا دارای طرح هادی است و بیش از ۸ روستا بازنگری طرح هادی را داریم ، چیزی به نام سند روستایی را نداشتیم ولی اکنون تعدادی از روستاهای دارای سند روستایی تک برگی هستند.
فرماندار فومن اظهار داشت: سال ۱۳۶۹ زلزله ای رخ داد و از سال ۱۳۷۰ مقاوم سازی مسکن روستایی را داشته ایم و سالانه رقم زیادی برای مقاوم سازی تخصیص می دهیم.
قربانزاده در خصوص خانه بهداشت گفت: امسال پایان ساخت خانه بهداشت را داریم و ۹ خانه بهداشت امسال افتتاح خواهد شد و پس از آن به دنبال ایجاد مراکز بهداشتی درمانی هستیم و البته دولت نیز در خصوص نظام سلامت تاکید فراوان دارد.

۲۴ درصد روستاییان بیمه هستند/ساخت سالن های ورزشی

رییس شورای آموزش و پروunnamed254رش شهرستان فومن با اشاره به افتتاح ۲ مدرسه در امسال گفت: ۲۴ درصد روستاییان ما بیمه هستند و در این رابطه دولت یارانه خوبی پرداخت می کند که البته هنوز به حد مطلوب نرسیده ایم و باید بیشتر تلاش نماییم چون از خواسته های جناب رییس جمهور است.
قربانزاده در مورد طرح تجهیز زراعی گفت: در این بخش هم دولت تلاش زیادی دارد و مدیریت آب را داریم و در صورت تجهیز زمین زراعی امکان تغییر کاربری وجود ندارد. و همچنین لاینینگ کردن کانال ها و بتونی کردن نهرها نیز صورت گرفته است.
قربانزاده در خصوص توسعه روستاها افزود: در روستاها سالن ورزشی ساخته شده است و ۱۴۰ میلیون اعتبار در این خصوص گذاشته ایم تا سالن ماکلوان را بسازیم و از این پس نیز سالن بنام اداره ورزش و جوانان سند می خورد.
قربانزاده گفت: ساخت دانشگاه ها به سمت روستاها بوده است و ۴ دانشگاه فومن در محیط روستایی ساخته شده است.
فرماندار فومن با اشاره به اینکه ۵۰۰۰ عشایر در شهرستان فومن است گفت: دامداران ما نیز عشایر محسوب می شوند و ۱۲۸۷۰۰ راس دام داریم و اعتبار ۵۰ میلیون تومانی عشایری در نظر گرفته ایم.
اسماعیل قربانزاده با اشاره به چهارمین دوره شوراهای اسلامی گفت: ۹۹ دهیار در شهرستان فومن در دو بخش مرکزی و سردارجنگل داریم که خوشبختانه از مدارک بالایی تا کارشناسی ارشد نیز برخوردارند.
وی گفت: ۴۹۲ کیلومتر راه روستایی ما در شهرستان فومن است که شامل درجه بندی ۱ و ۲ و … است که به اولویت ۶۸ درصد آسفالته شده است.
۶۵ درصد جمعیت فومن در روستا زندگی می کنند/نگاه ویژه دولت به روستا
فرماندار فومن در خصوص جمعیت گفت: ۹۳ هزار و ۷۳۷ نفر جمعیت شهرستان فومن است که ۶۴/۹ درصد از این جمعیت در روستاها زندگی می کنند در حالی که میانگین جمعیت روستایی کشور ۴۰ درصد است .هم اکنون ۲۸ هزار و۶۴۳ خانوار در کل شهرستان زندگی می کنند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۵۹۳ خانوار در روستاها زندگی می کنند.
وی گفت: حدود ۱۳۸۷۰ هکتار زمین زراعی ، ۲۳۰ هکتار باغات صیفی کاری ، ۲۰۰۰ هکتار باغ چای و حدود ۱۲۵۰ هکتار باغات میوه و … داریم و حدود ۳۰۰ واحد پرورش ماهی داریم که ۷۰۰ نفر مستقیم اشتغال دارند و ۲ واحد آب معدنی فعال و یک واحد آب ومعدنی در حال ساخت داریم و ۳۰۰ نفر زنبوردار و ۱۰ هزار زنبور و بیش از ۱۰۰ واحد برنجکوبی که ۸۷ واحد فعال و حدود ۱۲۱۵۹ هکتار مرتع و ۱۶ هزار هکتار جنگل داریم.
قربانزاده افزود: ۱۴ هزار میلیارد اعتبار یعنی بالای ۷۰ درصد اعتبار به سمت روستاها هدایت شده است.
فرماندار فومن گفت: یک کارمند وزارت کشور, انتخابات را شرف و غیرت خود می داند و کشاورز هم کشاورزی و روستا را اینگونه می بیند.
وی افزود: با توجه به روز روستا قطعا نگاه ملی است و این از تیزبینی دولت تدبیر و امید است و نگاه ویژه ای به روستاها دارد.
وی در خصوص تغییر کابری زمین های کشاورزی گفت: شورای حفاظت و کمیسیون ماده ۹۹ داریم که برخورد خواهیم نمود.
وی افزود: قیمت تضمینی برنج را دولت ۶۱۰۰ تومان اعلام نمود و اینگونه برنج هیچگاه در بازار از این قیمت پایین تر فروش نمی رود زیرا دولت حداقل ۶۱۰۰ خریدار است که این برای کشاوران رضایتمندی ایجاد نمود.
قربانزاده با اشره به اینکه همانند سال گذشته تجمع عاشوراییان را در پیش خواهیم داشت افزود:این تجمع ۱۵ آبانماه برگزار خواهد شد و پخش سراسری از طریق صدا و سیما صورت می گیرد.

تعزیرات حکومتی می تواند مغازه دارانی را که سدمعبر می کنند از ۲۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان جریمه کند

وی در خصوص سدمعبر گفت: جلسه با حضور مسئولین شهرستان و اعضای شورا و شهردار فومن برگزار شد البته سدمعبر فقط مختص به دست فروشان نیست بلکه مغازه داران نیز سدمعبر می کنند که باید جلوی هر دو را گرفت خوشبختانه تعزیرات حکومتی نیز می تواند دخالت کند و می تواند مغازه دارانی را که سدمعبر می کنند از ۲۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان جریمه و حتی زندانی کند و شهرداری نیز قرار است در خصوص دستفروشان اقدام کند و اعضای شورای تامین نیز قول حمایت را داده اند.

فرماندار فومن در خصوص بنرهای سطح شهر با اشاره به جلسه شورای فرهنگ عمومی و نامه نگاری به شهرداران گفت: شورای فرهنگ عمومی مصوب نمود تا تمامی بنرها از سطح شهر جمع شوند و خود آقای شهردار در خصوص بنرها بحث دارد و قرار شد جلوی داربست ها گرفته شود و پس از هفته نیروی انتظامی این کار انجام می شود.

مذاکره برای ایجاد دو معاونت در فومن

وی در خصوص دو معاونتی شدن فرمانداری گفت: جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر را دو معاونه می کنند و شهرستانهایی که دارای نوار مرزی و ساحل هستند و بندر دارند که البته درباره فرمانداری فومن نامه نگاری لازم به دولت و وزارت کشور صورت گرفته است که حائز زمان است.

گزارشی از روند پروژه های عمرانی فومن

قربانزاده با اشاره به اینکه عملیات ساخت پل ورودی شهر ۶ سال متوقف شده است  اظهار داشت:از دو ماه پیش کار از سر گرفته شده و استاندار محترم هم از روند احداث پل بازدید نمودند .
وی افزود: جاده سراوان از آستارا شروع می شود و دارای چندین پیمانکار است که ۴ کیلومتر آن در شهرستان فومن قرار دارد که پیمانکار مربوطه در حال فعالیت است.
همچنین جاده ماسوله – ماجلان نیز حرکت خوبی اتفاق افتاده است و پیمانکار مستقر شده است و بیش از ۳ کیلومتر آسفالت شده است و ۳ کیلومتر نیز زیرسازی صورت گرفته است و اکنون بحث تجهیز کارگاه را داریم که با میراث فرهنگی مشکل داریم که ان شاالله حل خواهد شد و علایم هشدار دهنده نیز نصب شده و اداره راه نیز باید مستقر شود.
قربانزاده در خصوص قسمت حادثه خیز فومن تا بازار جمعه محور رشت- فومن گفت: سرعت تردد از ۱۱۰ به ۹۵ کاهش داده ایم و در جلسه ای که در مرکز استان حضور داشته ایم نیز اعلام شد که در جاده رشت لاهیجان و رشت فومن بیشترین تصادف را داریم.
وی در مورد کارخانه نئوپان افزود: مدیرکل حفاظت محیط زیست را دعوت نمودیم ولی هیچ مشکلی نداشت و اطلاع رسانی به روستاییان منطقه زیده نیز صورت گرفته است.
فرماندار در خصوص آسفالت گفت: نهضت آسفالت در شهرستان فومن آغاز شده و در هفته دولت نیز بسیاری از پروژه ها افتتاح شده است و آقای عاشوری نیز در این موضوع تاکید زیاد دارند و تلاش و پیگیری لازم را انجام می دهند.
وی قطع تلفن همراه در قسمتی از جاده ماسوله را به دلیل پوشش گیاهی زیاد منطقه  دانست .

همچنی در خصوص سیل و حوادث گذشته موضوع را مدیرکل بنیاد مسکن پیگیری می کنند که ان شاء الله با خبر خواهید شد.

اسماعیل قربانزاده با اشاره به اینکه مسکن مهر ۱۸۰ واحدی بسیجیان به دلیل اینکه بطور کامل آماده نبود است مورد بهره برداری قرار نگرفته و  پروژه ای را افتتاح می کنیم که صددرصد آماده باشد.
وی افزود: روستاهایی که مدرسه بلااستفاده دارند دهیار می تواند از اداره آموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان درخواست نماید و به مکان ورزشی تبدیل نماید و فرمانداری نیز موافقت خواهد کرد.
فرماندار فومن در پایان ضمن تشکر از خبرنگاران گفت: اپراتور اورژانس ۱۱۵ که به مرکز منتقل شده بود از اول مهر به فومن منتقل شد.

دولت معتقد به قانون و اجرای قانون است

در ادامه معاون فرمانداری گفت: دولت جناب آقای روحانی دولت معتقد به قانون و اجرای قانون است و در صدد است تا به مردم آمار صحیح بدهد و به همین منظور سرشماری کشاورزی را در شهرستان شروع نموده ایم و و همچنین در حال جمع آوری آمار ماشین آلات و تجهیزات شهرستان جهت مقابله با بحران هستیم.
مهندس محمدجوادعامر افزود: مسکن مهر مشارکتی است و کسانی که مشارکت نموده اند نمی توانند بفروشند و دولت و وزارت راه و شهرسازی در حال تدوین برنامه ای برای مسکن مهر است.
وی افزود: در خصوص سدمعبر شهرداری برنامه خود را به فرمانداری ارایه داده است.
مهندس عامر در پایان نشست ، از حضور خبرنگاران تشکر نمود.

Share