گزارشی از مهم‌ترین تحولات میدانی سوریه

عقب نشینی داعش از کوبانی/عملیات شهادت طلبانه دختر ۱۴ ساله کُرد/وحشت داعش از سقوط غوطه شرقی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا این روزها نمی‌تواند روزهای خوشایندی برای گروه‌های تروریستی فعال در سوریه چه تکفیری و چه میانه‌رو باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا این روزها نمی‌تواند روزهای خوشایندی برای گروه‌های تروریستی فعال در سوریه چه تکفیری و چه میانه‌رو باشد، جدیدترین گزارش‌های میدانی از زانو زدن «داعش» در برابر کُردهای عین‌العرب و وحشت تروریست‌ها از سقوط غوطه شرقی دمشق حکایت دارد.
جدیدترین تحولات میدانی سوریه ظرف ۴۸ ساعت گذشته حکایت از این دارد که ارتش سوریه تلاش خویش را بکار می‌برد تا پیش از آغاز فصل سرما در این کشور امنیت کمربند امنیتی دمشق و مناطق پیرامونی آن را بیش از پیش تامین کند، در حالی‌که از شمال سوریه و «راس العین» یا همان «کوبانی» خبر می‌رسد که مقاومت کُردها در برابر گروه تروریستی تکفیری «داعش» و درگیری‌های شدید میان دو طرف با رشادت‌های کُردها همچنان ادامه دارد و در این بین کُردها موفق شده‌اند، نقاطی را که در این شهر توسط تکفیری‌های داعشی تصرف شده بود،‌ از آنها باز پس گیرند.

13930723000059_PhotoL

ریف شمالی حلب: عقب نشینی داعش در عین العرب

خبرهای رسیده از منطقه عین العرب حکایت از آن دارد که پیشروی گروه تروریستی تکفیری داعش در این شهر متوقف شده است و در این ارتباط منابع میدانی سوری مهمترین دلیل این امر را افزایش‌های عملیات‌های انتحاری از سوی نیروهای مردمی و کمیته‌های دفاع از کُردها می‌دانند که داعش را واداشته از بسیاری از نقاط شهر که آن را تصرف کرده بودند، عقب نشینی و حتی پیشروی در محورهای دیگر را متوقف کنند.

 

13930723000060_PhotoL
در این ارتباط این منابع در حالی‌که از بازپس گیری تپه و روستای «تل شعیر» در ریف غربی عین العرب توسط کُردها و غنیمت گرفتن سلاح‌ها و تجهیزات نظامی این گروه و مرکز فرهنگی عین العرب که ۲ روز پیش توسط داعش تصرف شده بود، سخن می‌گویند، از ادامه درگیری‌ها بین کُردها و عناصر داعش در دو جبهه شرقی و جنوب غربی عین العرب هم خبر می‌دهند.

13930723000061_PhotoL

دختر ۱۴ ساله مبارز کُرد که در یک عملیات انتحاری علیه داعش جان خود را فدا کرد
بنابر اظهار این منابع درگیری‌های روز سه‌شنبه در نزدیکی مسجد «الکبیر» در شرق عین العرب متمرکز و دیگر محورها شاهد درگیری‌های منقطع بود. در واقع گروهی از تروریست‌های تکفیری داعش صبح روز سه‌شنبه تلاش داشتند، یکی از نقاط شهر که تنها یک کیلومتر با مرکز عین العرب فاصله داشت، را تصرف کنند که با مقابله نیروهای کُرد و محاصره از سوی آنها مواجه شدند.

13930723000062_PhotoL

«هشام الشعلان» ملقب به «ابو انس»، یکی از ۳ تکفیری سعودی به هلاکت رسیده در عین العرب
این درحالی است که منابع نزدیک که منابع نزدیک به داعش از هلاکت ۳ تروریست سعودی در نبردهای شهر عین العرب به نام‌های «هشام الشعلان» ملقب به «ابو انس» و «ابو محمد النجدی» و «أبوعمر الخالدی» خبر دادند.

در عین حال روز گذشته را باید روز عملیات‌های انتحاری داعش شمرد که با مقاومت شدید کُردهای عین العرب مواجه است، به گونه‌ای که منابع میدانی از انجام ۶ عملیات انتحاری به وسیله خودروهای بمبگذاری شده توسط داعش خبر دادند که منجر به انهدام کامل بیمارستان شهر شد. سامانه مسافربری شمال غرب کوبانی و گذرگاه مرزی بین عین العرب و اراضی ترکیه و یکی از مناطق نزدیک مرکز فرهنگی شهر عین العرب از دیگر نقاط مورد حمله انتحاری‌های داعش بود.

13930723000064_PhotoL
اما مناطقی از استان «حسکه»، در شمال شرقی سوریه و یکی دیگر از استان‌های کردنشین سوریه شاهد استقبال از شماری از پناهجویان کُرد منطقه عین العرب بود، این درحالی است که اهالی این استان به ویژه در مناطق شمالی آن، کمپین‌های کمک و یاری به اهالی عین العرب را تشکیل دادند.

در این ارتباط یکی از مسئولان استان حسکه اعلام کرد که از زمان آغاز حملات داعش علیه عین العرب که وارد بیست و ششمین روز خود می‌شود، ۵۰۰ خانوار وارد این استان شده‌اند که اغلب در شهر راس العین اسکان داده شده‌اند.

13930723000063_PhotoL

نقشه غوطه شرقی دمشق
ریف دمشق: غوطه شرقی دمشق در دست ارتش

عملیات‌های گسترده ارتش سوریه و تداوم آنها در محور غوطه شرقی دمشق موجب شده تا ساکنان پایتخت به نحوی ملموس بهبود اوضاع امنیتی در دمشق و مناطق اطراف آن را احساس کنند، مناطقی که پیشتر همواره توسط گلوله‌ باران‌های گروه‌های مسلح و حملات خمپاره‌ای و موشکی آنها تهدید می‌شد.

آزادسازی منطقه «عین ترما» در دمشق که تنها چند روز پس از آزادسازی کوی «الدخانیه» حاصل شد، از این جهت حائز اهمیت است که مهمترین و اصلی‌ترین نقطه حملات موشکی و خمپاره‌ای گروه‌های مسلح و تروریست‌ها علیه دو منطقه «جرمانا» و «الدویلعه» و برخی دیگر از مناطق پایتخت سوریه را تشکیل می‌داد و یکی از مهمترین کانون‌های تجمع و فعالیت گروه تروریستی موسوم به «جیش الاسلام» به سرکردگی «زهران علوش» بود که عناصرش هم اکنون به عمق غوطه شرقی دمشق فرار کرده‌اند.

13930723000065_PhotoL
در همین راستا دیگر یگان‌های ارتش سوریه نیز همچنان به عملیات خود برای آزادسازی کوی «جوبر» در جوار دمشق ادامه می‌دهند، عملیاتی که حدود یک ماه از آغاز آن می‌گذرد.

در واقع عملیات آزادسازی جوبر در ۳ محور آغاز شد و به شدت دو گروه تروریستی «جیش الاسلام» و «جبهه النصره»، به عنوان مهمترین گروه‌های مسلط بر این کوی را غافلگیر و آنها را وادار به عقب نشینی از بسیاری از مناطق این کوی و فرار به سمت دو شهر «دوما» و «حرستا» کرد که بخش قابل توجهی از گروه‌های مسلح فعال در منطقه غوطه شرقی دمشق را در خود جای می‌دهد.

13930723000066_PhotoL

نقشه دمشق و ریف آن/جوبر به رنگ قرمز و عین ترما به آبی در این نقشه مشخص شده‌اند
در این میان گزارش شده است که گروه جیش الاسلام در روزهای اخیر تلاش کرده است، پس از نفوذ به بزرگراه بین المللی دمشق دایره اطلاعات هوایی ارتش سوریه در دمشق را مورد حمله قرار دهد که با مقابله ارتش سوریه مواجه شده است.

13930723000067_PhotoL

نقشه غوطه شرقی و غوطه غربی دمشق
دمشق: وضعیت مبهم غوطه غربی دمشق

در مقابل اوضاع نسبتا رضایت بخش غوطه شرقی، تحولات در ریف شمال شرقی دمشق به ویژه در محور جنوب غربی همچنان پیچیده نشان می‌دهد، چراکه گروه‌های مسلح همچنان بر شهرک «الحجر الاسود» و اردوگاه آوارگان فلسطینی «یرموک» و بخش‌هایی از «داریا» تسلط دارند.

13930723000069_PhotoL

نقشه دمشق/اردوگاه یرموک به رنگ قرمز و شهرک الحجر الاسود به رنگ آبی در این نقشه مشخص شده است
اما مهمترین تحولات میدانی روزهای اخیر در این منطقه تسلط گروه تروریستی تکفیری النصره بر تپه استراتژیک «الحاره» است که میان القنیطره و ریف درعا قرار دارد.

همچنین باید از پیشروی جبهه النصره به سمت غوطه غربی دمشق با حمایت‌های لجستیکی ارتش رژیم صهیونیستی یاد کرد و هم اکنون بیم وجود دارد، این پیشروی منتهی به تصرف شهرک‌های «قطنا» و «خان الشیح» و بزرگراه «السلام» و تپه استراتژیک «الکابوسیه» شود که نقاط مهمی برای تامین امنیت ریف غربی دمشق شمرده می‌شوند. اگرچه در این میان ارتش سوریه نیز برای مقابله با چنین سناریوهایی خود را آماده می‌کند.

/فارس

Share