معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی

عقب ماندگی تاریخی بنادر ایران در برنامه ششم توسعه رفع شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هادی حق شناس اظهار کرد: سیاست گذاران کشور در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه باید به ظرفیت استفاده از مرزهای آبی دریا توجه وی‍ژه داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: رفع عقب ماندگی تاریخی بنادر ایران تنها با تکمیل پروژه های نیمه تمام و توجه به صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه قابل جبران است.

هادی حق شناس اظهار کرد: سیاست گذاران کشور در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه باید به ظرفیت استفاده از مرزهای آبی دریا توجه وی‍ژه داشته باشند.

هادی-حق-شناسوی خواستار همکاری بخش خصوصی برای توسعه صنایع بندی در کشور شد و گفت: برای رونق بخشی به این بخش و اتمام طرح های نیمه تمام بندری لازم است منابع دولتی در کنار منابع بخش خصوصی به کار گرفته شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی، تدوین و اجرای سریع راهبرد صنایع دریایی را برای توسعه کشور ضروری دانست و یادآور شد: سایر کشورها برای رسیدن به توسعه به تناسب ظرفیت ها، امکانات و مزیت نسبی خود گام بر می دارند.

حق شناس تاکید کرد: بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای رونق بخشیدن به تولیدات صنعتی، کشاورزی و تجارت خود دارای اصول مشترکی مانند بهره مندی از بنادر مجهز و ناوگان های کشتیرانی متنوع برای تجارت از طریق دریا هستند.

وی گفت: کشورهای غربی از راه آبی و دریا به عنوان یک ابزار توسعه حداکثر استفاده را کرده اند زیرا یکی از راه های سریع و ارزان برای رسیدن به توسعه است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: بنادر ایران در صورت بهره مندی از زیرساخت های مناسب فعالیت بندری، فرصت بی نظیری برای توسعه شهرها و استان های بندری به شمار می روند.

حق شناس یادآور شد: همه به اهمیت تقاضای کشورهای جنوب شرقی آسیا برای ترانزیت کالا از مسیر ایران به کشورهای آسیای میانه پی برده اند.

وی افزود: کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب سالهاست که از مسیر ایران تعریف شده است که باید این ظرفیت بالقوه شود.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: برای بالفعل کردن این ظرفیت ها لازم است از تمام توان اداری، مالی، حقوقی، ارزی و خارجی استفاده شود که یکی از آنها تکمیل و تجهیز حوضچه های بندر شهید رجایی به منظور افزایش ظرفیت کانتینری کشور است.

ایران دارای ۱۱ بندر تجاری با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۸۰ میلیون تن کالا در سال است که این بنادر در مسیر توسعه و تجهیز قرار دارند.

پارسال حدود ۱۴۰میلیون تن کالا اعم از نفتی و غیرنفتی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد؛ همچنین در این مدت ۸۰۰ هزار تن کالا از بنادر ایران ترانزیت شد که ۵۰۰ هزار تن آن را محصولات نفتی تشکیل می داد./ایرنا

Share