مریم معصومی

طنزهای بی محتوا در رسانه ملی

طنزهای بی محتوا در رسانه ملی در چندین ماه اخیر شاهد پخش سریال‌های بسیاری از صدا و سیمای جمهوری اسلامی بوده‌ایم که در دسته‌بندی ژانرها می‌توان آنها را به نوعی در خانواده سریال های طنز قرار داد. دلیل قرارگیری این نوع مجموعه‌های به اصطلاح طنز در این بخش این است که متأسفانه شاهد کپی دیالوگ‌های […]

طنزهای بی محتوا در رسانه ملی

در چندین ماه اخیر شاهد پخش سریال‌های بسیاری از صدا و سیمای جمهوری اسلامی بوده‌ایم که در دسته‌بندی ژانرها می‌توان آنها را به نوعی در خانواده سریال های طنز قرار داد.
دلیل قرارگیری این نوع مجموعه‌های به اصطلاح طنز در این بخش این است که متأسفانه شاهد کپی دیالوگ‌های به کار برده شده از مجموعه‌های تلویزیونی قریب به ۱۰ سال پیش هستیم، بدون اینکه حتی کارگردانان به خود زحمت روزآمد کردن جملات را بدهند.
به کار بردن این گونه گفتگوها که شاید چندین سال پیش طنز و خنده‌دار به نظر می‌رسیدند اما در سریال‌های برای مخاطب جوان امروزی به نظر بی محتوا و مسخره می‌آیند که اصرار کارگردانان در استفاده از این سبک گفتگوها غیرقابل فهم و توجیه ناپذیر است.
رسانه ملی ایران به سبب نمایش برنامه‌های نسبتا جذاب، بامحتوا و همه پسند در گذشته‌های دور در صف شبکه‌هایی با مخاطب بسیار در داخل و خارج کشور قرار گرفته بود که متأسفانه این روزها شاهد ریزش مخاطبان خود شده است که شاید دلیل اصلی آن مجموعه‌هایی با مضامین بی‌محتوا، تکراری وکلیشه‌ای است و همچنین نمایش‌هایی که برداشتی آزاد از سریال‌های قدیمی می‌باشد.
یکی از موارد قابل اشاره در مقوله بی‌محتوایی سریال‌ها آن است که سازندگان فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی سعی در القا و تزریق جملاتی دارند که نشان دهنده برهم خوردن توازن میان مرد و زن است که در صورت صحت چنین ادعایی هم باید دید آیا شرایط ازدواج آسان برای همان تعداد متوازن فراهم است؟! همگان از بالا رفتن سن ازدواج در جامعه ایرانی آگاه هستیم و در اکثر موارد دلیل قابل ذکر “کمبود شوهر”حساب می‌آید که اصرار القای چنین احساساتی به جامعه دختران ایرانی غیرطبیعی است و این گونه جملات که هرروزه بر زبان دختران جاری می‌شود، از دل همین سریال ها به جامعه راه پیدا کرده است.
خدا کند از بین فیلم سازان خلاق!!! فردی متوجه این موضوع بشود که دلیل مجرد ماندن برخی دختران در سنین بالا «کمبود شوهر» نیست بلکه “فراهم نبودن امکان ازدواج برای دختران و پسران ” است!
همچنان جامعه ایرانی امیدوار و برای تمامی مسئولین آرزومند است همانگونه که وضعیت سینمای ایران با روی کارآمدن دولت یازدهم بهبودی نسبی یافت، تلویزیون و سیما نیز تأثیراتی را تجربه کند، هرچند این خواسته خارج از اختیارات نوید دهنده تدبیر و امید است.

مریم معصومی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share