نماینده حامی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

طرح حمایت از امر به معروف،یک هنداونه سر بسته است!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،سه ماه از شروع تلاش دوفوریتی جمعی از نمایندگان مجلس برای تصویب طرحی در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر می‌گذرد.

75139_thumبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،سه ماه از شروع تلاش دوفوریتی جمعی از نمایندگان مجلس برای تصویب طرحی در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر می‌گذرد. کلیات طرحی که در ابتدا امر به معروف و نهی از منکر را در قالب نزاع‌های خیابانی می‌دید و حالا به متنی مفصل‌تر تبدیل شده، با وجود مخالفت شدید دولت رای موافق حدود هشتاد درصد نمایندگان را کسب کرد، اگر چه جزئیات ان با مشکلاتی فراوان همراه است.
رای موافق ۱۵۶ نفر از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه چهارشنبه مجلس به کلیات این طرح با وجود مخالفت دولت نشان داد که ظاهرا اراده‌ای قدرتمند در مجلس برای تصویب این طرح وجود دارد.

کلیاتی که در مجلس به تصویب رسید، نسبت به طرح اولیه یک جهش قابل توجه کرده و آن به رسمیت شناختن حق عموم مردم برای امر به معروف و نهی از منکر همه ارکان حاکمیت است، اگر چه طرح فعلا ساز و کار این مساله را روشن نکرده ولی به حوزه‌های مشخصی مانند مفاسد اقتصادی، تضییع حقوق بیت‌المال و مانند ان اشاره کرده است.

مخالفین طرح در صحن مجلس و از جمله دولت، چند انتقاد قابل توجه برای این طرح بر شمرده‌اند که مهم‌ترین آنها به قرار زیر است:

– نبود ضابطه مشخص برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر

– در طرح ستادی به عنوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر مشخص شده که ۱۷ عضو دارد که از این ۱۷ عضو ۱۱ عضو وزیر نیستند و علما، روسای سازمان ها و فرماندهان اعضای آن را تشکیل می دهند، این در حالی است که این ستاد مصوباتش در هر سه قوه و برای تمام دستگاه ها لازم الاجراست که این خلاف قانون اساسی است. چه طور مصوبات ستادی که ریاست آن را امام جمعه تهران برعهده دارد، برای سه قوه لازم الاجرا باشد؟

– ستاد فوق مرجع صدور مجوز تجمعات در موضوع امر به معروف و نهی از منکر با مهلت زمانی سه روزه است و این با حق وزارت کشور برای صدور مجوز تجمعات متناقض است.

 در باره مشکلات این طرح با احمد آریایی‌نژاد از جمله نمایندگانی که در حمایت از این طرح در صحن مجلس نطق کرد، گفت و گو کردیم.

آریایی نژاد در پاسخ به سؤالی در باره مبهم بودن ساز و کار امر به معروف و نهی از منکر مسئولان کشور در چارچوب این قانون گفت: از طریق شورای مرکزی این کار احتمالاً قابل انجام خواهد بود، شورای مرکزی باید تشکیل شود و در مورد جزئیات تصمیم گیری کنند، ما می‌خواهیم، با این وسیله دست و پای آمرین و ناهیان منکر را باز کنیم، اکنون به گونه ای شده است که کسی نمی تواند و جرئت ندارد به کسی چیزی بگوید، قطعاً باید ما کاری کنیم تا بتوان انتقادات را به گوش مسئولان رساند.

وی گفت: ما اطمینان داریم که این کار نواقصی دارد، و باید بر طرف شود، و نمی‌شود به خاطر چند نقص کل محسنات این طرح را نادیده گرفت، اگر کسی بخواهد به طور مثال به رئیس‌جمهور امر به معروف کند باید از یک طریقی انجام شود این کار ممکن است به صورت کتبی یا شفاهی و یا از طریق این شورا انجام شود البته هنوز جزئیات مشخص نشده و باید جزئیات روشن شود.

مشروعیت بخشیدن به فعالیت‌های خودسرانه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر به خصوص در قالب تجمعات ابهام دیگری است که آریایی نژاد در این باره می‌گوید: قضیه این طرح، مال زمان قبل از اقدامات این گروه بوده و بر می‌گردد به شهادت خلیلی بوده، ما به دنبال این بودیم که فضا برای معروف‌ها باز شود، الآن طوری شده که من نمی‌توانم به کسی که در خیابان کار زشتی انجام می‌دهد تذکر بدهم، می‌گویند شما که داروغه نیستید.

وی در پاسخ به این سؤال که ممکن است یک نهاد موازی با نیروی انتظامی تشکیل شود گفت: ما نمی‌خواهیم در این فاز برویم و می‌خواهیم یک کار لسانی انجام دهیم و در واقع می‌خواهیم کاری کنیم که کسی که می‌خواهد امر به معروف کند جرئت انجام آن را داشته باشد.

وی گفت: این ستاد سه وزیر در آن است و این افراد می‌توانند ، برای کسانی که می‌خواهند تجمع برگزار کنند مجوز صادر کند، زمانی که در کشور بحرانی به وجود آمد کسی منتظر ساعت و زمان نمی‌ماند و باید سریعاً ستاد تشکیل شود، برخی مواقع اتفاقاتی پیش می‌آید که مجبوریم سریع تر اقدام کنیم، اتفاقاً این مجموعه باید دنبال راهکاری باشد که زود به نتیجه برسد، تا بخواهیم این‌ها را محاکمه کنیم چند نفر جوان باید این طرف و آن طرف کشته بدهیم؟

از سوی دیگر، این طرح ظاهرا فقط برای شهر تهران نوشته شده است به خصوص که مرجع صدور مجوز برای تجمع‌ها، ستادی متشکل از مقامات ارشد کشور است که در تهران مستقر هستند. نماینده ملایر در پاسخ به این سؤال که اگر در شهرستانی مردم بخواهد برای امر به معروف مقامات محلی تجمعی تشکیل دهند باید از کجا مجوز بگیرند؟ گفت: وزیر کشور جز این ستاد هستند، هنوز در بعضی از جاها قانون خالی است و باید جزئیات مشخص شود و به احتمال زیاد کارهای اجرایی را به خود دولت می‌دهند.

وی در خصوص مخالفت با این طرح در مجلس نیز گفت: نمایندگان مخالف به خاطر بار مالی می‌گفتند و می‌گفتند اگر تشکیلاتی برای این کار تشکیل شود نیاز به بودجه دارد درحالی‌که ما کلی تشکیلات داوطلب داریم که نه تنها بودجه نمی‌خواهند بلکه حاضر به هزینه کردن نیز هستند. اگر حتی نیاز به بودجه هم داشته باشد باید از مردم کمک خواست، باید از دولت هم کمک بگیریم، این مشکلات آن قدر زیاد نیست که زیبایی‌های این طرح دیده نشود.

وی در خصوص نقش دخالتی این نهاد نیز گفت: این یک دخالت مثبت است، من روزی به یکی از استانداران تذکری داشتم به من گفتند شما چه کاره هستید؟ که من گفتم یک رایت هستم و شما باید پاسخ دهید، نظام مردمی کارش با سایر نظام ها فرق دارد و هدف ما در این جا گرو کشی نیست می خواهیم بگویم به هوش باشید که فلان کارد در فلان جا در حال انجام است.باید به دید مثبت نگاه کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که مردم در کجای این طرح هستند و چگونه می‌شود جلوی سوءاستفاده از این طرح را گرفت، پاسخ داد: شما نباید مردم را جدا ببینید، مگر دولت از کی هست دولت هم مال مردم است، نیروی انتظامی هم از مردم است، اما این نیرو کارهای فیزیکی را انجام می‌دهد اما گستره آن آن قدر زیاد نیست که شامل همه شود، این ستاد ترکیب بین مردم و نظام است، اگر نفرات را نگاه کنید این گونه است.

حامی طرح سرانجام پذیرفت که هنوز چیزی مشخص نیست و این یک هندوانه سربسته است، در حال حاضر کلیات تصویب شده و من در حال حاضر هیچ دفاعی از جزئیات ندارم و باید جزئیات تک تک مورد بررسی قرار گیرد.

/تابناک

Share