حجت الاسلام والمسلمین روحانی درگفت وگوی زنده تلویزیونی

سیاسیون به جای آرایش خشم، آرایش تعامل بگیرند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رییس جمهوری دوشنبه شب در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی، دستاوردهای دولت را در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رییس جمهوری دوشنبه شب در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی، دستاوردهای دولت را در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تشریح کرد.IMAGE635488720184419140

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در آغاز این گفت و گو ضمن تبریک عید سعید غدیر‏، گفت: غدیر خم، حادثه بسیار تاریخی برای همه مسلمانان بود و از آن روز تا کنون شاهد آثار آن هستیم. همچنین امیدوارم همه ما جزو متمسکین به ولایت امیر المؤمنین و ائمه هدی علیهم السلام باشیم و روز به روز وحدت و اتحاد در میان مسلمانان بویژه در میان مسلمانان و همه اقوام و ادیان رسمی در ایران و کلیه ایرانیان عزیزی که در داخل و خارج کشور هستند بیشتر شود و با وحدت، انسجام و اتحاد بتوانیم کشور را به نقطه‌ای برسانیم که نقطه مطلوب برای همه ایرانیان است.

اقدامات دولت بامشورت صاحبنظران بوده است
رییس جمهوری در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه درباره مستندات مهار تورم و خروج از رکود اقتصادی‏، با یادآوری اینکه کشور در زمان آغاز به کار دولت یازدهم‏، با معضل بسیار بزرگ رکود تورمی مواجه بود، گفت: همه قدم‌هایی که دولت برای مقابله با رکود تورمی برداشته، با مشورت صاحبنظران و متخصصین بوده و اگر یاری و حمایت عامه مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری نبود، به این نقطه نمی‌رسیدیم.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی ایران در سال های ۹۱ و ۹۲ به ترتیب برابر منفی ۶.۸ و منهای ۲.۹ بوده است، افزود: یعنی کشور ۸ الی ۹ فصل پشت سر هم رکود را تجربه کرده است. ایران غیر از سال‌های اولیه انقلاب که شرایط خاص خودش را داشت، هیچ زمانی اینچنین رکودی توأم با تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه نکرده بود‎ و وقتی رکود عمیق می شود، خروج هم سخت و مشکل است.
رییس شورای عالی اقصاد با بیان اینکه آثار اولیه خروج کشور ‌از رکود اقتصادی از زمستان سال گذشته‏، خود را نشان داد، گفت: اولین بخشی که زمستان سال گذشته از رکود خارج شد، بخش نفت بود و رشد صادرات نفت ۱۳.۷ شده است. همچنین در زمستان سال گذشته، رشد واردات کشور در مجموع به اندازه ۲۲.۲ رشد داشته است.

رشد فوق العاده ای را در گردشگری تجربه کردیم
رییس جمهوری همچنین میزان رشد واردات کشور در زمستان سال گذشته در بخش مواد اولیه را ۱۶.۴ و در بخش سرمایه‌ای و کارخانجات و ماشین‌آلات را برابر ۳۲ درصد اعلام کرد و گفت: این رشد به ما اعلام می‌کرد که ما باید به تدریج خروج از رکود را تجربه کنیم. به طوری که در سه ماهه اول ۹۳ شاهد تحرک خوبی در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور بودیم و بخصوص رشد فوق‌العاده‌ای را در گردشگری تجربه کردیم.
دکتر روحانی میزان رشد بخش های گردشگری‏، صنعت و معدن، تولید خودرو، نفت و کشاورزی در سه ماهه اول سال ۹۳ نسبت به سه ماهه اول سال ۹۲ را به ترتیب واجد رشدهای ۲ برابری، حدود ۱۰ درصد، ۸۰ درصدی، بیش از ۶ درصدی و ۳.۳ درصدی اعلام کرد و گفت: البته در بخش‌های دیگر اقتصادی کشور نیز شاهد رشد هستیم و بر اساس محاسبات اولیه و پیش‌بینی‌ها، پایان سال هم رشد مثبتی خواهیم داشت تا به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم اعلام بکنیم.
دولت و مردم به هم نزدیکتر شده اند
دکتر روحانی در ادامه در پاسخ به مجری مبنی بر اینکه «فکر می‌کنید اگر مذاکرات به نتیجه نرسد روند رشد این بخش ها ادامه خواهد داشت»، اظهار داشت: اولین عامل شروع حرکت اقتصادی در ایران، اعتماد و امید مردم بود. مردم به دولت اعتماد کردند و دولت هم به کارشناس‌، صاحبنظران، دانشگاهیان و کل ملت ایران که حامی‌اش بودند اعتماد کرده است که این اصلش، سرمایه اجتماعی است. ریشه حرکت ما در اقتصاد، سرمایه‌ اجتماعی است یعنی دولت و ملت به هم نزدیک‌تر شدند و این اساس کار بود.
رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: از طرف دیگر مردم احساس کردند که دولت یازدهم در زمینه سیاست خارجی با منطق، کارشناسی و تبحر لازم حرکت می‌کند. در دنیای سیاست خارجی که قدرت‌های بزرگ روبه‌روی ما هستند، اینکه ایران قادر است با ۶ قدرت بزرگ دنیا پای میز مذاکره بنشیند، بحث کند و با منطق و استدلال به یک توافق برسد، هر چند تفاهم موقت ۶ ماهه، خود قدم بسیار مهمی بود که دولت برداشت و مردم احساس می‌کنند که تلاطم‌های خارجی کاهش پیدا کرده است.
کشورهای بزرگ داوطلب صحبت و مذاکره با ایران هستند
دکتر روحانی با تاکید بر نقش کارآفرینان در تداوم رشد اقتصادی کشور، تصریح کرد: ما در زمینه هسته‌ای هرگونه حرکت کنیم، مردم می‌دانند که روابط با دنیای بیرون طبق وعده‌ای است که در انتخابات به مردم دادیم و این وعده همان تعامل سازنده با جهان است. امروز بحث هسته‌ای، یک جزء از مباحث روابط خارجی ایران است و امروز جایگاه ایران طوری است که در یک اجلاس بین‌المللی، کشور بزرگی نیست که داوطلب صحبت، مذاکره و ملاقات با ایران نباشد. البته ممکن است با کشوری به دلایلی نخواهیم بنشینیم و صحبت کنیم، اما همه داوطلب هستند.
دکتر روحانی افزود: قبلا وقتی با مقامات ایرانی ملاقات می‌کردند، زبان‌شان گاهی زبان نصیحت بود اما امروز زبان‌شان، زبان سوال است؛ راجع به منطقه، اقتصاد ایران، مسایل مختلف کشور و جهان می‌پرسند. اصولاً سیاست خارجی ما یک حرکت و گام به جلو برداشته است.
رسیدن به توافق نهایی هسته ای، کار بزرگ پیش رو
رییس جمهوری با بیان اینکه «در موضوع هسته ای موفق شدیم به یک توافق موقت دست پیدا کنیم و امروز کار بزرگی پیش رو داریم و آن رسیدن به توافق نهایی است»، اظهار داشت: این کار بسیار بزرگی است چرا که موضوعی است که ۱۲ سال بین ایران و کشورهای بزرگ جهان، مورد بحث بوده است. یک معضل ۱۲ ساله را یکی دو روزه نمی شود بطور کامل حل و فصل کرد اما قدم‌هایی که تا به امروز طی کرده ایم، قدم‌های خوبی بوده است.
دکتر روحانی گفت: در کلیات موضوع هسته ای یک اتفاق نظری با ۱+۵ داریم، البته جزئیات هم خیلی مهم است و درباره جزئیات هنوز بحث‌های مهمی داریم.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: امروز ۱+۵ قبول کرده که موضوع هسته‌ای ایران و حق ایران را در این خصوص به رسمیت بشناسد و این مساله دیگر جای بحث نیست، حالا اینکه برای چند سال ایران، چه مسایل و شرایطی را بپذیرد و آن هم بطور محدود این مورد بحث است. در اینکه باید تحریم برداشته شود، جای اختلاف نظر وجود ندارد، حالا از چه زمانی شروع شود اول چه بخش هایی باشد، دوم چه باشد، اینها مسایلی است که ما امروز در کلیات با آن توافق داریم.
رییس جمهوری اضافه کرد: در اینکه در نطنز باید غنی سازی انجام شود و اینکه فردو مرکزی برای ایران است و همچنین در اینکه در اراک نیاز به نیروگاه داریم ، دیگر جای بحث وجود ندارد و اینکه ویژگی این نیروگاه چه و چگونه باشد را داریم بحث می کنیم. امروز کلیات مسأله مورد اتفاق نظر دو طرف است و هیچ کس دنبال این نیست که ایران غنی‌سازی نکند و این بحث فراموش شده و منتفی و حذف شده است. در اینکه ایران برای تولید رادیو داروها در اراک نیروگاه داشته باشد، بحثی وجود ندارد. حتی اینکه ایران در کنار غنی‌سازی از سایر تکنولوژی‌های مدرن هسته‌ای برخوردار باشد یکی از مسایل ما در مذاکره با ۱+۵ است. الان کشورهایی از ۱+۵ داوطلب هستند که به محض توافق، در این عرصه با کشورمان همکاری کنند.
دکتر روحانی با اشاره به مذاکرات خود با رییس جمهور فرانسه در نیویورک اظهار داشت: در سفر نیویورک مذاکراتی با رییس‌ جمهور فرانسه داشتیم و خود ایشان مطرح کرد که ما می‌خواهیم با ایران تعاملات هسته‌ای داشته باشیم و در مسأله هسته‌ای، فناوری‌های مدرن را در اختیار ایران قرار دهیم.
رییس جمهوری تاکید کرد: امروز این بحث که ایران باید همه فناوری‌های مدرن را در اختیار داشته باشد، مورد اتفاق نظر است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی با بیان اینکه خوشبختانه ما گام های اصلی اقتصاد‌مان را قبل از آنکه موضوع تحریم برداشته شود و در مسأله هسته‌ای به توافق برسیم، برداشته ایم، گفت: در زمینه رکود قبل از اینکه به توافق هسته‌ای برسیم و تحریم به طور کامل برداشته شود، از رکود عبور کردیم و امروز هیچ تردیدی وجود ندارد که ما از رکود عبور کرده ایم.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: مردم عزیز ما باید توجه داشته باشند که وقتی می گوییم از رکود عبور کردیم هنوز تا رسیدن به رونق مطلوب فاصله داریم. بحث این نیست که فقط از رکود خارج شویم. دو فصل که نرخ رشد منفی باشد، رکود ایجاد می شود و بتدریج اگر این رقم مثبت شد از رکود خارج می شویم لذا این معنایش رونق نیست و باید خیلی کار کنیم.
دکتر روحانی با بیان اینکه تا به حال هر موفقیتی داشته ایم، ملت ایران این کار را انجام داده است، تصریح کرد: اگر در مذاکرات، موفقیتی به دست آوردیم به خاطر ملت ایران بوده است و ما به عنوان نماینده کل ملت ایران در مذاکرات حضور پیدا می‌کنیم.
رییس جمهوری با اشاره به حمایت های همه جانبه از دولت و ضرورت این حمایت ها افزود: تفاهم و توافق بین قوای سه گانه ، حمایت‌های مقام معظم رهبری و هم‌صدا و هم‌فکر بودن ملت ایران در این زمینه خیلی مهم است.
رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه موضوع هسته‌ای بازگشت ناپذیر است، اظهار داشت: بازگشت ناپذیر است یعنی دیگر به هیچ‌وجه به قبل و گذشته برنخواهیم گشت. به یک شرایطی رسیدیم که دیگر به گذشته و به یکسال قبل برنگردیم اما اینکه چطور پیشرفت می‌کنیم و در این که در ۴۰ روز باقیمانده این موضوع تمام می‌شود و به توافق نهایی می رسیم و یا بخشی می‌ماند و احتمالاً تمدید می‌شود و یا نمی‌شود اینها مباحثی است که مطرح است. اراده ما بر این است و فکر می‌کنیم در همین ۴۰ روز باقیمانده مسایل قابل حل و فصل نهایی است و می‌تواند حل و تمام شود اما بر فرض اگر مسایلی پیش بیاید به هر حال دو طرف با راه حل هایی می توانند و به تفاهم می‌رسند.
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اعضای ۱+۵ پذیرفته اند که ایران باید دارای فناوری هسته ای باشد و مسأله هسته ای ایران باید از طریق مذاکره حل و فصل شود، اظهار داشت: همه قبول دارند که این تفاهم برد – برد و به نفع همه خواهد بود.
دکتر روحانی با اشاره به دیدارهایش با مقامات ارشد کشورهای طرف مذاکره در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و در اجلاس شانگهای، گفت : همه آنها بر این مسأله اعتراف داشتند که این مسأله باید حل شود حتی یکی از سران این کشورها گفت ما خسته شدیم و باید مساله را هر طور که هست تمام کنیم. این نشان می‌دهد که شرایط عوض شده و شرایط را ملت ما عوض کرده است.
رییس جمهوری ادامه داد: دنیا می‌داند که اراده دولت و ملت بر چه قرار گرفته است. ما امیدواریم مسأله هسته ای ایران در مسیر حل خودش و مسیری که به نفع همه منطقه و جهان است قرار بگیرد. ما همه تلاش‌مان را به کار گرفته‌ایم و بکار خواهیم گرفت.
۵۰ میلیارد دلار صادرات و واردات غیر نفتی ایران در ۶ ماهه امسال
رییس جمهوری با ذکر برخی آمارها در ۶ ماهه اول امسال که نشان دهنده خروج تدریجی کشور از رکود است، تصریح کرد: در ۶ ماهه اول امسال ما رشد قابل ملاحظه ای در زمینه واردات و صادرات داشتیم. حدود ۲۶ میلیارد واردات و ۲۳ میلیارد صادرات داشتیم، صادرات و واردات غیرنفتی ما حدود ۵۰ میلیارد دلار است و با این روند تا پایان سال ما یک واردات و صادرات حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری غیر نفتی خواهیم داشت. این نشان می‌دهد که کشور حرکت به جلو دارد، اقتصاد ما حرکت کرده است، مردم به مسیر پیش رو اعتماد کردند و امیدوار به آینده هستند.
رییس شورای عالی اقتصاد افزود: شما ببینید وضعیت کشور در گذشته چگونه بود. بانک مرکزی تبدیل به مرکز فروش سکه شده بود و مردم مدام صف می‌بستند که سکه یا ارز بخرند. در واقع حجم نقدینگی به یک سیل مخرب مبدل شده بود که هر زمان به سمتی حرکت می‌کرد. اما در این ۱۳ – ۱۴ ماه دولت یازدهم تقریباً‌ نقدینگی در مسیر درست حرکت می‌کند. ابتدا به سمت بورس و سپس بخشی از آن به سمت بانک‌ها حرکت کرد . بطوریکه امروز بانک‌های ما در زمینه تسهیلاتی که باید به بخش تولید بدهند دست‌شان یک مقدار زیادی باز شده است.
مهار اسب سرکش تورم معنایش متوقف کردن تورم نیست
رییس جمهور در پاسخ به این سوال که دولت موفق به کنترل نرخ رشد تورم به بهای افزایش رکود شده است، گفت: خیلی‌ها به ما نقد داشتند و معتقد بودند دولت در مسیر اشتباه حرکت می‌کند. می گفتند کنترل تورم معنایش این است که رکود هیچ وقت حل نمی‌شود. اما ما در جلسات اقتصادی مفصل حتی پیش از انتخاب شدن از سوی مردم، به نتیجه رسیدیم که بدون کنترل تورم نمی‌توانیم مسأله رکود را هم حل بکنیم. تورم مردم را هر روز نگران می‌کرد.
دکتر روحانی با بیان اینکه دولت از نقد سازنده بویژه نقدی که از سوی صاحب نظران ارایه می شود استقبال می کند، تصریح کرد : گاهی می‌گویند که دولت مرتب می‌گوید تورم را مهار کردیم اما جنس‌ها که ارزان نشده است. برخی مهار تورم را به مفهوم ارزان شدن اجناس در مغازه‌ها می‌دانند. خوب مهار تورم معنایش این است که ما اسب سرکش را مهار کردیم نه اینکه آن را متوقف کردیم و معنایش این نیست که اصلاً تورم نداریم.
رییس شورای عالی اقتصاد با مقایسه آمار تورم نقطه به نقطه ۴۵ درصدی تیر ماه سال گذشته با تورم نقطه به نقطه ۱۴.۴ درصدی امسال کشور، گفت: تورم مهار شده و جلوی رشد آن گرفته شده و ۳۱ واحد درصد تورم نقطه به نقطه کاهش پیدا کرده است. هر چند الان هم اجناس گران می‌شود اما این گرانی با یک شیب بسیار ملایم است.
دکتر روحانی، پایین آوردن ۳۱ واحد درصد تورم نقطه به نقطه در حدود یک سال را امری بی‌سابقه در تاریخ اقتصاد ایران دانست و گفت: مقایسه آمار شهریور سال ۹۲ نسبت به شهریور ۹۱، تورم ۴۰ الی ۷۷ درصد در حوزه اقلام خوراکی در طول یکسال را نشان می‌دهد اما دیگر در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته شاهد تورم ۴۰ الی ۷۰ درصدی نیستیم بلکه این تورم ۴ الی ۱۲ درصد است.
رییس جمهوری با اشاره به تلاش‌های همزمان دولت یازدهم برای کاهش تورم و خروج از رکود اقتصادی، گفت: همزمان با مهار تورم، توانستیم از رکود خارج شویم. بنابراین اظهارات برخی دوستان که عنوان می‌کردند، دولت تورم را کاهش داده اما به قیمت تعمیق رکود، حرف دقیقی نبوده است.
دکتر روحانی تحقق «خروج از رکود همزمان با کاهش تورم» را تحت عنوان «پیروزی بزرگ اقتصادی» نام برد و گفت: این پیروزی بزرگ را به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم، چون این، کار مردم است که با امید و حضور مردم در اقتصاد محقق شده است.
رییس جمهوری با اشاره به اعلام آمادگی سرمایه گذاران و کارآفرینان استانهای مختلف کشور و همچنین سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج کشور برای حضور و سرمایه گذاری در کشور، گفت: در حال حاضر چند صد شرکت بزرگ دنیا منتظر آن لحظه‌ای هستند که ما در مسأله هسته‌ای به توافق برسیم تا به سوی ایران سرازیر شوند. بنابراین کشور از آن شرایط خارج شده‌ است.
دکتر روحانی از تلاش دولت برای رسیدن نرخ تورم به ۲۰ درصد تا پایان سال ۹۳ خبر داد و تصریح کرد: البته قبلاً ‌به مردم قول داده بودیم که تورم تا پایان سال ۹۳ به ۲۵ درصد برسد اما امروز به مردم قول می‌دهیم که ان شاء الله به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید.
رییس جمهوری همچنین از برنامه ریزی برای دستیابی به رشد اقتصادی مثبت حدود ۳ درصدی تا پایان سال اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: دولت برای رسیدن این میزان رشد تلاش می کند و مردم نیز می‌دانند که ما اهل شعار و مبالغه نیستیم و تا کنون هر چه به مردم قول داده بودیم، سعی کردیم به قول‌هایمان عمل کنیم.
دکتر روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص آمار اعلام شده مبنی بر تک رقمی شدن نرخ بیکاری در کشور نیز گفت: یکی از مهم‌ترین آثار رشد و رونقی که دولت یازدهم به دنبال آن است، اشتغال است. ایجاد رونق اقتصادی در اشتغالزایی موثر است اما این هم درست نیست که فکر کنیم به محض اینکه از رکود خارج شویم، یک دفعه معضل اشتغال هم حل می‌شود.
رییس جمهوری در توضیح بیشتر گفت: وقتی رشد اقتصادی می‌آید، اشتغال هم با یک فاصله‌ای می‌آید. با توجه به رشد کشور در گردشگری، حتماً اشتغال بالا رفته است. به عنوان مثال، هتل‌های زیادی در حال ساخت است و این هتل‌ها در صدد استخدام افراد هستند لذا مراکز مهارت‌یابی، علمی و دانشگاهی باید نسبت به تامین نیروی متخصص به اندازه کافی در این حوزه‌ها کمک کنند.
دکتر روحانی با بیان اینکه در سال ۹۳ برای اولین بار تعداد متقاضیان دریافت از صندوق بیمه بیکاری کاهش پیدا کرده است، این کاهش تقاضا را نشانه کاهش بیکاری دانست و خاطرنشان کرد: وزارت کار میزان ایجاد اشتغال در ۶ ماهه اول سال ۹۳ را بالغ بر ۴۰۰ هزار اشتغال جدید اعلام می‌کند، بنابراین اشتغال خالص ما رقم بسیار خوبی است.
رییس شورای عالی اقتصاد با ابراز امیدواری نسبت به حرکت رو به جلوی اشتغال در کشور‏، گفت: البته از اینکه بیکاری ما تک رقمی شده، بسیار خوشحال هستیم و امیدواریم بتوانیم روند کاهش بیکاری را ادامه دهیم. هدف نهایی‌مان در زمینه کاهش تورم نیز تک رقمی شدن تورم در سال ۹۵ است. همچنین دنبال رشد اقتصادی بالای ۶ درصد تا پایان سال ۹۴ هستیم.
دکتر روحانی یادآور شد: البته به طور طبیعی مسأله رشد و اشتغال یک مقدار با تأخیر انجام می‌گیرد اما در عین حال آمار و ارقامی که دولت اعلام می‌کند درست است، این دولت به مردم وعده داده که هر چه واقعیت است به مردم بگوید.
افتخار می کنیم که خدمتگزار مردم هستیم
رییس جمهوری اظهار داشت : ما ممکن است اشتباه کنیم اما به مردم خواهیم گفت و از مردم به صراحت عذرخواهی کرده و به عذرخواهی‌مان افتخار می‌کنیم .چون مردم صاحب مملکت هستند. قیم مملکت خود مردم هستند و همه مسئولین افتخارشان این است که خدمت‌گزار و خادم مردم باشند و ما هم افتخار داریم و امیدواریم با خدمتگزاری رضایت مردم را جلب بکنیم.
دکتر روحانی در پاسخ به برخی انتقادها به لایحه خروج از رکود که توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارایه شده است، گفت: ما برای خروج از رکود بسته‌ای را آماده کردیم. آن بسته ۱۴۰ بند داشت که حدود ۳۰ بند آن نیاز به قانون داشت و در یک لایحه‌ تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. گزارش مفصلی هم تهیه کردیم که در آن توضیح داده شده بود این بسته به هیچ عنوان با اقتصاد مقاومتی نه تنها تضاد ندارد بلکه در همان راستا است.
لایحه خروج از رکود ما را در مسیر رونق قرار خواهد داد
رییس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه بسته‌ای که ما به مجلس شورای اسلامی دادیم اگر به تصویب نهایی برسد، حرکت جدی‌تری برای خروج از رکود شروع می‌شود، اظهار داشت: برای تقویت بانک‌ها، خوش‌حسابی دولت بسیار مهم است. دولت در گذشته خوش‌حساب نبوده باید به یک دولت خوش‌حساب تبدیل شود. بندهای مهمی در لایحه ارایه شده وجود دارد. مجلس شورای اسلامی قدم اولیه‌اش را خیلی خوب برداشت. فوریت آن را تصویب کرد. امیدواریم هرچه سریعتر آن را به تصویب نهایی برساند تا دولت بتواند آن را ابلاغ و اجرا کند.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه مهم امروز رونق اقتصادی است و لایحه خروج از رکود می تواند ما را در مسیر رونق قرار دهد ، گفت : اشتغال در سایه رونق بوجود می آید. ما یک رونق مستمر و پایداری را در زمینه‌های مختلف نیاز داریم.
رییس جمهوری ادامه داد: در زمینه نفت و گاز حرکت خوب و رو به جلو داشتیم و اولین بخش ما که از رکود خارج شد بخش نفت ما بود . در زمینه گاز، هدف گذاری ما این است که تا پایان امسال ۱۴۰ میلیون متر مکعب گاز به تولید ما اضافه شود که تحول بسیار بزرگی خواهد بود.
دکتر روحانی با ابراز خرسندی از کاهش مصرف نفت در نیروگاه‌ها بخاطر تولید بیشتر گاز، اظهار امیدواری کرد که در سال آینده همه نیروگاه‌های کشور بتوانند از گاز استفاده کنند .
رییس جمهوری مسأله محیط زیست را مهم توصیف کرد و با اشاره به بحران آب در کشور، اظهار داشت: مهمترین راه‌حل برای مواجهه با بحران کم آبی در کشور، مدرن کردن بخش کشاورزی است. در دهه‌های قبل و توسط دولت های پیشین مجموعه زمین‌های کشاورزی که مجهز به آبیاری مدرن شد یک میلیون و ۳۳۰ هزار هکتار است اما این دولت تا پایان سال ۹۳، ۲۸۴ هزار هکتار از اراضی کشور را تحت پوشش آبیاری مدرن قرار خواهد داد.
دکتر روحانی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان، خوزستان‌، ایلام و بقیه‌ نقاط برنامه‌ریزی مفصلی برای اجرای آبیاری مدرن داریم تا این طرح علاوه بر اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی را بالا می‌برد، از مصرف آب در کشور نیز بکاهد.
رییس جمهوری با اشاره به استانداد شدن بنزین و گازوئیل در جایگاه های توزیع در شهرهای بزرگ، گفت: امروز آلودگی هوا کاهش پیدا کرده است البته آلودگی محیط زیست ما تنها ناشی از بنزین و گازوئیل نیست بلکه مسایل بسیاری داریم که باید آن را حل بکنیم.
دکتر روحانی در خصوص طرح های توسعه ریلی کشور، گفت: از قدم‌های مهم دولت در توسعه خطوط ریلی کشور، و اتصال خط راه آهن کشور به ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان است. طرح‌هایی نیز در زمینه دو خطه کردن و برقی کردن راه آهن داریم.
رییس شورای عالی اقتصاد در پاسخ به منتقدانی که خروج از رکود فعلی را به فروش بشکه های نفت مرتبط کرده اند، گفت: در بحث خودرو حرکت بسیار خوبی می بینیم و همین طور در گردشگری و همه بخش‌ها داریم به پیش می‌رویم و این نشان می دهد که حرکت کشور فقط در حوزه نفت نبوده است.
دکتر روحانی با بیان اینکه ممکن است یک بخش‌هایی هم باشد که هنوز در رکود باشند، تصریح کرد: در کلیات از رکود خارج شدیم در بخش مسکن حرکت ما کند است که باید تقویت شود. در بسیاری از بخش‌ها حرکت رو به جلو است. با اطمینان به ملت ایران می‌گوییم ما از رکود خارج شدیم و به سمت رونق اقتصادی حرکت می‌کنیم البته ملت بزرگ ما همه باید همانطور که یاری کردند یاری کنند و در صحنه باشند.
رییس جمهوری با بیان اینکه گفت‌وگوی مستمری بین مقامات دولتی و بخش خصوصی وجود دارد،اظهار داشت: در چند سفر خارجی که رفتم بخش خصوصی هم در این سفرها حضور پیدا کردند و تقریباً به سفرهای خارجی که می‌رویم بخش خصوصی هم حضور دارند و بدین معنی است که حرکتی آغاز شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در همان ۱۵ روز اول فعالیت دولت، بیش از ۳۰ بند برای حمایت از بخش تولید و اشتغال تصویب کردیم که برخی از مشکلات برداشته شد. گردش کار در گمرک ۲۶ روز بوده و امروز گردش کار به ۳ روز رسیده و این همان دولت الکترونیکی است که ما باید به آن سمت حرکت کنیم همانطور که در بعضی از کشورها برای مجوز یک فعالیت اقتصادی گاهی ۲۴ الی ۴۸ ساعت زمان نیاز ندارد و همه کارها هم نیاز نیست حضوری انجام شود، همه‌اش با دولت الکترونیک انجام می‌گیرد.
رییس جمهوری اضافه کرد: معاونت راهبردی، مسئول نظارت بر همه این بسته است و دولت آنرا دنبال می‌کند و برای ما بسیار مهم است که این بسته دقیقاً اجرا شود و سریع‌تر بتوانیم اقتصاد را به نقطه‌ای که مطلوب مردم ما است یعنی همان رونق اقتصادی برسانیم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در پاسخ به اینکه با یارانه‌ها می‌خواهید چکارکنید و به بیان دیگر چقدر با فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها، واقعاً هدفمندی یارانه‌ها هدفمند شده چون در این خصوص هم عده‌ای هنوز مقداری ابهام دارند، آن گروه‌های خاصی که باید شناخته می شدند و کسانی که مشمول یارانه نیستند به نظر خودتان یارانه‌ها هدفمندتر شده است، اظهار داشت: یارانه مشکل بزرگی داشت. اولاً هدفمندی یارانه تبدیل شده بود به اینکه حامل‌های انرژی را گران‌تر فروخته و پول آن به ضمیمه پول از خزانه به یارانه نقدی تبدیل و به افراد داده شود.
رییس جمهوری گفت: اولین مشکلی که در دولت با آن مواجه شدیم این بود که دیدیم برای اینکه یارانه نقدی را پرداخت کنیم ،ماهیانه ۱۵۰۰ الی ۲ هزار میلیارد کسری داریم ضمن اینکه هدفمندی یارانه برای انجام خیلی از کارهای دیگر بود و برای این نبود که یارانه نقدی به مردم پرداخت شود.
دکتر روحانی با بیان اینکه در زمینه هدفمندی یارانه چاره‌ای نداشتیم که یک قدم دیگر برداریم، افزود: الان نامه‌های کارشناس‌ها، اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس را داریم که برای من نوشتند و یک پرونده بسیار بزرگی است همه آنها به من می‌گفتند که دست به این کار نزنید و دنبال مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نباشید و این بسیار خطرناک است و حتی به من می‌گفتند با آن مسأله، کنترل تورم هم از بین خواهد رفت و قولی که به مردم دادید که تورم را به ۲۵ درصد برسانید، امکان‌پذیر نخواهد بود. اما ما چاره‌ای نداشتیم و بررسی کرده و دیدیم راه دیگری نداریم جز اینکه قدم دوم را برداریم البته این قدم به دلیل شرایط اقتصادی کشور بلند نبود.
رییس جمهوری گفت از ابتدا که برای پرداخت یارانه‌ها کسری داشتیم لذا اول آن کسری را جبران کردیم که از جای دیگر برداشت نکنیم که خلاف قانون هم بود.
دکتر روحانی با اشاره به اقدامات دولت در بخش های تولید، سلامت و امنیت غذایی اظهار داشت: در بخش سلامت تقریباً می‌توانم بگویم که به وعده‌هایی که در دوران انتخابات به مردم دادم، خوشبختانه همه‌ آن را امسال عملیاتی و اجرا کردیم به مردم وعده داده بودم که همه مردم زیر پوشش بیمه قرار بگیرند و ۶ میلیون ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش بیمه قرار دادیم. البته تعداد دیگری متقاضی هستند که در حال بررسی است.
رییس جمهوری اضافه کرد: از طرف دیگر به منظور امنیت غذایی برای اقشار بسیار آسیب‌پذیر جامعه، شروع به ارائه یارانه کالایی به این اقشارکردیم. یک بار امسال پرداخت شده بار دوم هم در هفته جاری و هفته آینده پرداخت خواهد شد و تا پایان سال ۴ نوبت این یارانه را پرداخت می‌کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی با بیان اینکه در بخش سلامت قدم بسیار مهمی برداشته شده است ، تصریح کرد: امسال ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه به بخش سلامت می‌دهیم که آثارش در بیمارستان‌های دولتی قابل مشاهده است. امروز افرادی که بستری می‌شوند و حتی اگر عمل جراحی دارند مقداری که مردم از جیب‌شان باید پرداخت کنند زیر ۱۰ درصد است و مقداری که بیمه و دولت پرداخت می‌کند، بالای ۹۰ درصد است.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: هر بیماری که در گذشته به بیمارستان وارد می‌شد به بیمارستان‌های مختلف ارجاعش می‌دادند در حالی که امروز همه خدمات آنجا انجام می‌گیرد و اغلب داروها تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. تقریباً در این یکسال گذشته دارو گران نشده است شاید برخی از موارد بین ۲ الی ۳ درصد بالا رفته باشد ولی تقریباً قیمت دارو ثابت است. داروهای خارجی و تجهیزات پزشکی از پارسال تا امسال کاهش پیدا کرده است.
دکتر روحانی گفت: خیلی از نقاط پزشک نداشتیم که به آنها پزشک اعزام شده است در بیمارستان‌ها، پزشک متخصص نبود الان در تمام ۲۴ ساعت پزشک متخصص حضور دارد. خدمات پزشکی را به یک نقطه‌ای رساندیم که با گذشته خیلی متفاوت است و ما می‌خواهیم این مسیر را ادامه دهیم تا جایی که مردم ما در این زمینه احساس راحتی کنند و با معضلات گذشته روبه‌رو نباشند.
رییس‌جمهوری در بخش دیگر این گفت‌وگو درباره برنامه‌های دولت در حوزه سلامت و بهداشت جامعه، در حالی که میزان حاشیه‌نشین‌ها را تکان‌دهنده توصیف و آن را بالغ بر ۹ میلیون نفر اعلام کرد، از ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی به حاشیه‌نشین‌ها به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های حوزه سلامت نام برد و گفت: با توجه به مشکلات زیادی که حاشیه‌نشین‌ها دارند، ساماندهی آنها شروع شده و تحت پوشش قرار گرفتن آنها در بعضی شهرها از جمله تبریز اجرا شده است.
دکتر روحانی با بیان اینکه مقامات برخی کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بهبود وضعیت سلامت در ایران را تبریک می‌گفتند، افزود: چند تن از مقامات کشورها کار بسیار عظیم و بزرگی که در بخش سلامت در ایران صورت گرفته است را باورنکردنی عنوان کردند، از این جهت که دولت ایران در شرایط تحریم و با همه مشکلاتی که داشته،توانسته است در زمینه سلامت قدمی بردارد که حتی برخی از کشورهای خیلی بزرگ و صنعتی هم در این زمینه نتوانستند موفق باشند.
دکتر روحانی در ادامه با اعلام اینکه در سال جاری ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه به بخش تولید کمک می‌شود، گفت: ۵۰ درصد این کمک طی شش ماه پرداخت شده و ۵۰ درصد بعدی را در ۶ ماهه دوم پرداخت خواهیم کرد.
رییس شورای عالی اقتصاد همچنین در تشریح تدابیر دولت در زمینه بودجه نیز گفت: در شش ماه اول سال ۹۳ در بودجه عمرانی‏، بودجه استانی صد درصد تخصیص یافته و پرداخت هم شده است. به طور کلی بودجه عمرانی کشور نسبت به سال گذشته، ۳.۳ برابر خواهد بود و در بودجه استانی نیز ۱۲.۵ برابر سال گذشته بودجه عمرانی پرداخت می‌کنیم که قدم بسیار مهمی است.
رییس جمهوری، یکی از راه‌های رونق اقتصادی را اجرا و پیاده سازی طرح‌های عمرانی در استان‌ها دانست و افزود: به طور کلی میزان تخصیص اعتبار در بخش عمرانی‌، بیش از ۳ برابر سال گذشته است که این حرکت بسیار بزرگ نه تنها به عمران و آبادانی کشور کمک می‌کند بلکه به مردم در استان‌های مختلف امید می‌دهد و شرایط را برای رونق آماده می کند.
دکتر روحانی در ادامه و در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره تدابیر دولت برای اینکه دریافت‌کنندگان یارانه‌ها واقعا مستحق باشند، نیز گفت: دولت در این زمینه خیلی فکر کرده و در جلسات مختلف با صاحب‌نظران بحث و گفت‌وگو کرده است. برای ما روشن است که عده‌ای از مردمی که یارانه می‌گیرند، نیاز ندارند و طبق قانون می‌شود این یارانه نقدی را قطع کرد.
رییس‌جمهوری افزود: تردید دارم در اینکه اگر ما بخواهیم به طور مثال صد نفر یارانه نگیرند، از این صد نفر، ۵۰ نفر را شناسایی می‌کنیم و به آنها یارانه نمی‌دهیم. اما ممکن است وضع ۵۰ نفر دیگر، از آن ۵۰ نفری که یارانه‌شان قطع شده است بهتر هم باشد اما چون نمی‌توانیم شناسایی کنیم، به آنها که وضع‌شان بهتر هم است، پرداخت می‌کنیم.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: چنین وضعیتی در جامعه منجر به ایجاد نگرانی بزرگی می‌شود، چراکه یک شهروند می‌بیند یارانه‌اش قطع شده، ولی همسایه‌اش که وضعی بهتر از او هم دارد، همچنان یارانه می‌گیرد. البته یک راه برای اینکه همه را شناسایی کنیم وجود داشت اما من تاکنون با آن موافقت نکرده‌ام و آن سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم است.
رییس‌جمهوری تصریح کرد: ضرر سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم، بیش از نفع آن است. هر چند ممکن است این راه، یک عده از یارانه‌بگیران را کم کند و آن مقدار، به کمک بخش‌های نیازمند کشور بیاید، اما اعتماد مردم به دولت و اینکه مردم در زندگی خصوصی خود احساس راحتی بکنند، چه می‌شود. معتقدیم که تمام رونق اقتصادی ما باید توسط مردم ایجاد شود.
رییس جمهوری درباره اتمام طرح های نیمه تمام گفت: ما امسال دنبال اتمام طرح‌ها هستیم. طرح های بسیاری در کشور نیمه تمام باقی مانده است. ۲۴۶ طرح مهم را که می‌توانستیم امسال تکمیل کنیم مد نظر قرار دادیم و بودجه به آنها اختصاص دادیم. در سفرهای استانی وعده هایی که به مردم دادیم اجرا خواهیم کرد. قرار ما این است که در سفر استانی چیزی را به مردم قول بدهیم که قبلاً‌در تهران بحث کردیم و به نتیجه رسانده ایم و می‌دانیم عملیاتی است.
دکتر روحانی افزود: ان شاء‌الله در پایان سال، بسیاری از طرح‌های نیمه‌کاره‌ای که برخی از آنها سال‌هاست معطل مانده تکمیل خواهد شد.برخی طرح های دیگر در یکی دو سال آینده تکمیل می‌شود که قدم خوبی برای اقتصاد کشور خواهد بود.

محیط زیست از اولویت های اصلی ریس جمهور است
رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره بخش هایی که برای دولت یازدهم اولویت دارد، گفت: یکی از طرح‌هایی که شخصاً آن را دنبال می‌کنم بحث محیط زیست است که ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد. البته نمی‌خواهم بگویم با تحول در سوخت، مسأله محیط زیست حل می‌شود برخی از آنها به اقدامات بلند ‌مدت نیاز دارد. مثل ریزگردها که به سادگی قابل حل نیست. دریاچه‌هایی که در معرض نابودی قرار گرفته اند نظیر دریاچه هامون که به سادگی نمی‌توانیم آنها را احیا کنیم.
دکتر روحانی تصریح کرد: برای همه این موارد برنامه‌ریزی کرده و طرح هایی برای اقدام داریم. برای من خیلی مهم است که زاینده رود را ببینم که آب در آن جاری است واقعاً جزء نکاتی است که همیشه در فکر آن هستم. دریاچه ارومیه، بسیار اهمیت دارد نه تنها برای آذربایجان غربی یا شرقی یا اردبیل برای کشور ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. اگر دریاچه ارومیه خشک شود و وضعش بحرانی شود یک طوفان می‌تواند شاید ۸ استان ما را دچار مشکل کند و تمام زمین‌های کشاورزی را از بین ببرد و تنفس را دچار مشکل کند. طرح‌های زیادی برای دریاچه ارومیه داریم. از اولین تصمیمات این دولت تصمیم راجع به دریاچه ارومیه بود.
رییس شورای عالی محیط زیست با اشاره به جلسات متعدد کارگروه نجات دریاچه ارومیه با رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، گفت: محیط زیست جزو موارد بسیار مهم است که باید قدم به قدم جلو رفت. در برخی از طرح‌های گذشته مسایل زیست محیطی کمتر مورد توجه قرار گرفت. جایی بر مبنای نیاز کشاورزی سد احداث کردیم اما چون محاسبه خیلی دقیق نشده بود مشکلاتی برای محیط زیست ایجاد کرد.
دکتر روحانی گفت: آب معضل بزرگ ما است. الحمدالله این روزها شاهد بارش باران هستیم و امیدواریم این برکت خداوند ادامه پیدا کند و مردم ما خوشحال بشوند چراکه ما برای تامین آب آشامیدنی مردم حتی در تهران دچار مشکل بودیم. دو – سه طرح، اجرایی و عملیاتی شد و الا در رساندن آب به مردم در خانه‌های مردم دچار مشکل می‌شدیم.

طبیعت قاعده مند است و نمی توان با آن جنگید
رییس جمهوری ضرورت طرح‌های افزایش بهره وری از آب بویژه در عرصه کشاورزی را خاطرنشان ساخت و گفت: از آب‌های زیرزمینی خلاف قواعد استفاده می‌کنیم با طبیعت نمی‌شود جنگید. قاعده‌مند بودن و با قواعد بازی کردن فقط برای دنیای سیاست نیست. در دنیای سیاست هم ما قواعد را کنار بگذاریم ضرر می‌کنیم در محیط طبیعی هم این چنین است با قواعد طبیعت یا سنت‌های الهی به تعبیر قرآن با این سنن نمی‌شود مبارزه کرد باید در آن چارچوب حرکت کنیم.
دکتر روحانی از توسعه خطوط ریلی به عنوان دیگر اولویت خود نام برد و تصریح کرد: حمل و نقل ما واقعاً از طریق جاده جواب نمی‌دهد مخصوصاً حمل و نقل بار ما باید از طریق ریل انجام گیرد. ریل می‌تواند مسیر مطمئنی برای سفرهای مردم باشد.ما ان شاء الله در زمینه خطوط راه‌آهن قدم‌های مهمی برخواهیم داشت.
رییس جمهوری توسعه بنادر را ضروری خواند و گفت: چابهار، بندر عباس، بندر امام، خرمشهر و آبادان و باید بیش از پیش توسعه یابند. جاسک به عنوان یک بندر حتی برای صادرات نفت ما اهمیت دارد، اصولاً سواحل مکران استعداد بسیار زیادی برای توسعه دارند.
دکتر روحانی ایجاد تعادل در همه بخش ها را پر اهمیت دانست و گفت: یکی از اموری که دنبال می‌کنم بحث تعادل بخشی است قدم‌هایی هم برداشته ایم.این تعادل بخشی کار بسیار مهمی است که ان شاء‌الله در برنامه ششم دنبال می‌کنیم.
رییس جمهوری با اشاره به اقدامات کارشناسی انجام شده در زمینه خروج از رکود و سایر موضوعات اقتصادی گفت: تقریبا در همه روزهای ماه مبارک رمضان بخشی از وقت ما برای بررسی موضوع خروج از رکود صرف می شد و در بحث یارانه ها زمان زیادی صرف شد که هدفمندی را در مسیر درست قرار دهیم.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی در ادامه این گفت و گوی تلویزیونی موضوع مسایل اجتماعی و اهمیت توجه به این موضوعات را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت : مسایل اجتماعی ،حقوق شهروندی مردم و مسایل سیاسی جامعه مهم است. مردم باید در این عرصه ها احساس راحتی کنند.
دکتر روحانی با بیان اینکه در برخی از موارد، دولت به تنهایی نمی‌تواند کار را تمام کند، تصریح کرد: اقتضائات حکومت این است که ما بتوانیم با اجماع نظر و با هماهنگی با قوای دیگر و با جلب نظر دیگران به نقطه مطلوب برسیم.
رییس جمهور تاکید کرد: من هیچ چیز را فراموش نکردم بعضی‌ها برای من از طریق ایمیل و نامه می‌نویسند که فلان موضوع یادت رفته ولی من هیچ چیز یادم نرفته است. اما برخی از موارد را همه باید دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از حمایت‌ها و تلاش‌‌های مردم و کارآفرینان گفت: برای رسیدن به رونق اقتصادی باز هم نیازمند حمایت ها و قدم‌های آنها هستیم.همچنین از دانشگاهیان، کارشناسان و متخصصان بخاطر تذکرات و نقدشان تشکر می کنم. نقد آنها برای ما بسیار ارزشمند است ما ۱۴ معصوم بیشتر نداریم همه ما ممکن است خطا و اشتباه کنیم و آنها باید به ما تذکر بدهند و من امیدوارم به تذکرات و نقدهای خودشان ادامه دهند.
رییس جمهوری خطاب به سیاسیون تصریح کرد: سیاسیون قواعد بازی را مراعات کنند. البته در دولت ما از همه جناح‌ها حضور دارند من با همه جناح‌ها کار می‌کنم، معتقدم که باید با همه کار کنیم و نباید آرایش خشم در کشور بوجود بیاید، آرایش ما باید آرایش تعاون، همکاری، همدلی و کمک به یکدیگر و همکاری در مسایل مهم کشور که به نفع کل ملت است ، باشد. همه جناح‌ها و همه احزاب دست به دست هم بدهند تا به نقطه مطلوب برسیم.
رییس جمهوری با اشاره به اقدامات دولت در بخش بنیاد شهید و جانبازان گفت: دولت در این زمینه گام های مهمی برداشته است. دولت معوقات و بدهکاری هایی به آنها داشته که از سال ۸۶ باقیمانده بوده که ما بحمدالله در دو نوبت در مهر و اسفند بخش بزرگی از آنرا پرداخت کردیم. البته این خانواده‌ها برای ما اینقدر عزیز هستند و کار آنها آنقدر بزرگ است که این خدمات در برابر آن بسیار ناچیز است اجر آنها را خداوند باید بدهد./پایگاه دولت

Share