نماینده مردم لنگرود در گفتگو با دیارمیرزا

دولت یازدهم عملکرد مثبتی داشته است/مافیا به دستگاه های اجرایی نفوذ کرده است/اگر پیگیری نمایندگان استان های شمالی نبود برنج نابود میشد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا لاهوتی اظهار داشت:اگر پیگیری های نمایندگان استان های شمالی نبود باتوجه به واردات بی رویه ی برنج و عملکرد ضعیف وزارت کشاورزی برنج نابود میشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی عصر پنجشنبه میهمان تحریریه دیارمیرزا بود. وی متولد سال ۱۳۴۰ بوده و مسلط به زبان های عربی و انگلیسی و دارای مدرک لیسانس مدیریت می‌باشد. لاهوتی در دوره‌های هشتم و نهم مجلس ردای وکالت مردم  لنگرود را بر تن کرده است و امضای او در پای ۱۱۶ طرح و لایحه دیده می‌شود.وی هم اکنون عضو و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می باشد.

ارزیابی عملکرد دولت  باید با توجه به شرایط باشد/دولت یازدهم عملکرد مثبتی داشته است
lahooti_8733 (2)مهرداد لاهوتی درخصوص ارزیابی عملکرد دولت یازدهم و اینکه تا چه اندازه دولت روحانی توانسته به اهداف خود دست یابد اظهار داشت:ارزیابی مدیریت باید با توجه به شرایط باشد.همانطور که ارزیابی ۶ سال اول دولت آقای احمدی نژاد با ۲ سال پایانی آن متفاوت خواهد بود.
در دولت قبل میزان صادرات نفت ایران به ۲ میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز می رسید که سبب شده بود درآمدهنگفتی نصیب کشور شود اما امروز با توجه به تحریم ها علیه کشور حداکثر فروش نفت ایران یک میلیون بشکه در روز است که اگر درایت دولت یازدهم نبود و مذاکرات صورت نمی گرفت دو قطعنامه ی  تحریمی دیگر اجرایی میشد و میزان فروش روزانه ی نفت به ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا می کرد.
وی چالش دوم دولت یازدهم را طرح هدفمندی یارانه ها دانست و افزود:قانون هدفمندی یارانه ها بخوبی توسط مجلس تدوین و تنظیم شد اما اجرای آن به درستی صورت نگرفت.بر اساس این طرح باید ۵۰ درصد درآمدهای به دست امده حاصل از هدفمندی بین مردم نیازمند توزیع میشد و ۳۰ درصد سهم تولید و ۲۰ درصد نیز سهم خود دولت بود.اما در شرایطی که کل درآمدهای سالانه حاصل از هدفمندی به ۲۶ هزار میلیارد تومان رسید,دولت با استقراض از بانک مرکزی ۴۲ هزار میلیارد تومان پول بین مردم توزیع کرد و این توفع برای مردم ایجاد شد که دریافت یارانه یک حق عمومی است درحالیکه می  بایست فقط به نیازمندان یارانه نقدی پرداخت میشد.
عضو کمیسیون عمران مجلس در شرایط فعلی خروج از رکود را مهمتر از کنترل تورم دانست و گفت:خوشبختانه لایحه رفع موانع تولید به مجلس ارائه شده و در یک کمیسیون مشترک قرار است این لایحه مورد بررسی قرار گیرد که از گیلان بنده و آقای ایرج ندیمی عضو این کمیسیون هستیم.
لاهوتی با بیان اینکه دولت تلاش دارد در این لایحه بانک ها را از بنگاه داری خارج نماید افزود:هم اکنون بانک ها به جای پرداخت تسهیلات به تولید مشغول بنگاه داری هستند و برج سازی می کنند.هم اکنون اموال و زمین مازاد زیادی در اختیار بانک ها قرار دارد و باید ظرف سه سال کلیه اموال مازاد واگذار شود.
این مسئول یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی را بدهی دولت به خودش عنوان کرد و گفت:هم اکنون دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارد.
وی در ادامه از ارائه مشوق هایی برای تولیدکنندگانی که به جای دریافت تسهیلات از نقدینگی خود استفاده میکنند خبر داد و افزود:دولت باید مشوق های مالیاتی برای این دسته از تولید کنندگان در نظر بگیرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه دولت یازدهم با عملکرد مثبت خود در سیاست خارجی توانست اجماع جهانی علیه ایران را تا حد زیادی بشکنداظهار داشت:برخی افراد مخالف مذاکره هستند اما این مذاکرات موجب شد اجماع علیه ایران شکسته شود و دو مرحله از تحریم ها اجرایی نشود و علاوه بر ان در دو مرحله یک بار ۴.۲ میلیارد دلار و بار دیگر ۲.۸ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران بازگردد .همچنین درخصوص مسائل اقتصادی دولت  توانست آرامش نسبی در بازار ارز و طلا ایجاد نماید. بنابراین از نظر بنده عملکرد کلی دولت مثبت است و در بین مردم نیز رضایت نسبی حاکم شده است.

مدریت استان عملکرد خوبی داشته اما می تواند بهتر عمل کند
lahooti_8733 (1)مهرداد لاهوتی با اشاره به اینکه مجموعه مدیرت استان عملکرد خوبی داشته است افزود:استاندار گیلان باید میزان مشورت خود با بزرگان و نخبگان گیلان را افزایش دهد و اعتقاد دارم که مدیریت استان می تواند بهتر از این عمل نماید.

نماینده مردم لنگرود در مجلس در ادامه اظهار داشت:منابع دولتی محدود است و باید مدیران استان تمام توان خود را برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی به کار گیرند.

وی با اظهار تاسف از بخشی نگری برخی مدیران و دستگاه ها اظهار داشت:آقای استاندار باید حلقه ی پیوند لازم را فراهم نمایند و از پتانسیل بالای گیلان برای جذب سرمایه گذاران در بخش های مختلف اعم از گردشگری ,صنعت و…بهره گیرد.

 مدیرکل راه و شهرسازی عملکرد خوبی داشته است
ارزیابی کلی بنده بر این است که در بین مدیران کل استان گیلان ,آقای خاوری مدیرکل راه و شهرسازی عملکرد خوبی داشته است و انضباط کاری در فعالیت های ایشان مشاهده می شود.ممکن است مدیران کل دیگری هم باشند اما از آنجایی که حیطه ی تخصصی بنده عمران است عملکرد ایشان را مثبت ارزیابی می کنم.

پرداخت ۶۳ هزار میلیارد تومان خسارت تاخیر پروژه به پیمانکاران
عضو کمیسیون عمران مجلس از وجود ۲ هزار و ۹۰۰ پروژه نیمه تمام در سطح کشور خبر داد و افزود:براساس برآوردها اگر بخواهیم این پروژه ها را همین امروز به اتمام برسانیم به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که با توجه به بودجه ی عمرانی سالانه ی کشوردر شرایطی که براورد ریالی پروژه ها هیچ نغییری نکند  به ۲۰ سال زمان برای اتمام این پروژه ها  نیاز داریم.
سالیانه ۴۰ درصد از ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور بابت خسارت تاخیر پروزه ها به پیمانکاران پرداخت می شود جالب است بدانید بر اساس ارزیابی صورت گرفته در ۱۰ سال اخیر حدود ۶۳ هزار میلیارد تومان خسارت تاخیر پرداخت شده است.

۹۰ درصد حمل  نقل کشور بصورت زمینی است
سخنگوی  کمیسیون عمران مجلس اجرای پروژه ها بصورت(Bot) دانست و افزود:در جلسه ای که با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار کردیم پیشنهاد دادیم که در بحث آزادراه ها به سمتی برویم که سرمایه گذار سود بیشتری کسب نماید.همچنین تمام پروژه هایی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند به این بخش واگذار شوند تا به نوعی دولت از وضعیت فعلی خارج شود.
براساس اسناد بالادستی می بایست ۲۶ هزار کیلومتر ریل آهن داشته باشیم.بنابراین سالانه باید هزار کیلومتر ریل ساخته شود تابه اهداف سند برسیم درحالیکه هم اکنون سالانه ۱۷۰ کیلومتر ریل ساخته می شود و این مقدار کسری باید به گونه ای جبران شود.هم اکنون ۹۰ درصد حمل  نقل کشور بصورت زمینی است و باید سهم راه آهن افزایش پیدا کند.

تیم مدیریتی جذب فاینانس در گیلان عملکرد ضعیفی داشته است

لاهوتی با اشاره به اینکه امسال ۳۴ میلیارد تومان فاینانس در بودجه نظر گرفته شده اضافه کرد:بنا بر پیشنهاد بنده در بودجه سال جاری سهم هر استان از میزان اعتبارات فاینانس مشخص شده است و مدیریت استان باید تلاش کند تا گیلان از این فرصت نهایت استفاده را ببردو بر اساس قانون تا آبان اگر هر استانی نتواند سهم اختصاص داده شده را جذب نماید به استان دیگری اختصاص پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه ۹۷۰ میلیون دلار سهم فاینانس استان گیلان است افزود:متاسفانه روند جذب منابع فاینانس در گیلان ناامید کننده بوده و تیم مدیریتی استان در این بخش عملکرد ضعیفی داشته است.بسیاری از استان ها قادر نیستند از منابع فاینانس استفاده کنند و گیلان به دلیل پتانسیل بالای خود حتی می تواند از سهم دیگر استان ها بهره گیرد.
بسیار امیدوارم بودم که سهم دیگر استان ها را جذب کنیم اما با ادامه ی روند فعلی بعید به نظر می رسد که حتی بتوانیم همین ۹۷۰ میلیون دلار را جذب کنیم.بنده خود را همراه و همگام دولت می دانم اما در این خصوص هشدار می دهم.

مدیران ارشد استان به اعداد پنهان بودجه توجه بیشتری داشته باشند و از روزمرگی خارج شوند
lahooti_8733 (3)نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بودجه سالانه ی کشور را دارای اعداد آشکار و پنهان دانست و یاداور شد:اعداد آشکار بودجه همان ۱۸ هزار میلیارد تومان طرح های عمرانی است.فرق مدیران استان گیلان با مدیران سایر استان ها این است که آنها به دنبال جذب اعداد پنهان بودجه هستند.فاینانس از اعداد پنهان بودجه محسوب می شود.اگر بتوانیم ۲ میلیارد دلار جذب کنیم توانسته ایم برای دولت تعهد ایجاد نماییم.
وی اوراق مشارکت را از دیگر اعداد پنهان بودجه داانست و افزود: استان های دیگر پروژه هایی بزرگی تعریف میکنند و سهم بالایی از اوراق مشارکت سالانه را به خود اختصاص می دهند.همچنین صندوق توسعه ملی در بخش ارزی هیچکونه محدودیت مالی وجود ندارد و هم اکنون ۴۰ میلیارد دلار پول در آنجا وجود دارد.هر سال ۱۰ درصد در بخش صنعت و ۱۰ درصد در بخش کشاورزی از اعتبارات ارزی صندوق توسعه ملی تبدیل به ریالی شده و در اختیار استان ها قرار می گرد اما نتوانسته ایم در گیلان از این اعتبارات به خوبی استفاده کنیم.
در مجموع توصیه من به مدیران ارشد استان این است که به اعداد پنهان بودجه توجه بیشتری داشته باشند و از روزمرگی خارج شوند و ده الی ۱۵ هدف بزرگ برای استان انتخاب کنند و وقت خود را برای رسیدن به این اهداف بگذارند.

امیدواریم در سفر استانی رییس جمهور به گیلان مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لنگرود به تصویب هیئت دولت برسد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری های انجام شده در خصوص ایجاد منطقه ویژه ی اقتصادی لنگرود اظهار داشت:قدم اول ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لنگرود این  بود که بتوانیم شورای عالی مناطق آزاد کشور را برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لنگرود متقاعد کنیم.خوشبختانه موافقت این شورا کسب شده و امیدواریم در سفر استانی رییس جمهور به گیلان  مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لنگرود به تصویب هیئت دولت برسد.و بعد از تصویب دولت باید به عنوان یک لایحه به مجلس ارسال شود .
لاهوتی از اتمام فاز اول بندر چمخاله خبر داد و گفت:با اقدام مناسب سازمان بنادر و دریانوردی ادامه تکمیل بندرچمخاله به شرکت حمل و نقل و پتروشیمی سپرده شده و امیدواریم با ورود این شرکت احداث این بندر سرعت بیشتری بگیرد.

در تلاش هستیم به نوعی خسارت وارده به باغداران را جبران نماییم

lahooti_8733 (4)لاهوتی با اشاره به اینکه برای اولین بار امسال ۱۶۰ میلیارد تومان برای چای اختصاص داده شده است اضافه کرد:خوشبختانه مطالبات چایکاران پرداخت شده است . اما امسال با سوختن باغات چای مواجه بودیم که در تلاش هستیم به نوعی خسارت وارده به کشاورزان را جبران نماییم.
ایران از جمله کشورهای حادثه خیز جهان است و جهاد کشاورزی باید در زمینه بیمه فکری جدی کند دولت همواره نباید خسارت های وارد را جبران نماید.
وی در خصوص مدیریت سازمان چای کشور اظهار داشت:تغییر مدیریت حق دولت است و در بحث تغییر مدیریت ها دخالت نمی کنم. اما بنده تنها کسی بودم که تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان چای را مطرح کردم و با دفاعی که در کمیسیون کشاورزی و صحن علنی مجلس داشتم طرح تحقیق و تقحص رای آورد و هم اکنون مراحل کار در حال انجام است.

اگر پیگیری های نمایندگان استان های شمالی نبود برنج نابود میشد /نفوذ مافیا به دستگاه های اجرایی
وی با ابراز نارضایتی از روند اداره ی محصولات کشاورزی استان گیلان در وزرات جهاد کشاورزی گفت:ایران سالانه نیاز به واردات ۴۰۰ هزار تن برنج دارد و به راحتی دولت می تواند با حمایت از ارقام پر محصول نیاز کشور به واردات را رفع کند.اما امروز وزارت جهاد کشاورزی ۲ میلیون تن برنج به کشور وارد کرده است.
لاهوتی اضافه کرد:عده ای سودجود در بخش چای, برنج و ابریشم در دستگاه های دولتی نفوذ کرده و از طریق ایادی خود  در دستگاه های دولتی منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح می دهند.
اگر پیگیری های نمایندگان استان های شمالی نبود باتوجه به واردات بی رویه ی برنج و عملکرد ضعیف وزارت کشاورزی برنج نابود میشد.امروز وضعیت برنج کشور به جایی رسیده است که دولت مجبور شده برنج هاشمی را به نرخ تضمینی خریداری نماید و این جز اینکه مافیا در این حوزه ورود پیدا کرده چیز دیگری نمی تواند باشد.

صداو سیما با تذکر مجلس برای مدت کوتاهی از تبلیغ برنج خارجی خودداری می کرد اما امروز می بینیم که تحت پوشش برنج داخلی اما با نام های مختلف برنج خارجی از رسانه ی ملی تبلیغ می شود. مگر صدا و سیما خبر ندارد که این برنج ها خارجی است و تبلیغ آنها یعنی ضد مناقع ملی! مطمئنا اگر عزم ملی برای حل مشکلات کشاورزان وجود داشته باشد هیچ وقت شاهد بروز چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

انتخاب شهرداران براساس وعده ها است نه برنامه ها

lahooti_8733 (5)عضو هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس با اشاره به طرح دوباره ی موضوع انتخاب شهرداران با رای مستقیم مردم اظهار داشت:در اواخر مجلس هشتم در این خصوص بنده طرحی را ارائه دادم که رد شد اما دولت یازدهم بنا دارد که در لایحه مدیریت شهری انتخاب شهرداران  شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر را به مردم واگذار نماید.این طرح هنوز به مجلس نرسیده است و اگر دولت لایحه خود را به مجلس ارائه نماید قطعا از این طرح حمایت خواهم کرد.
وی در شرایط فعلی انتخاب شهرداران را براساس وعده ها و قول ها دانست و افزود:این در شرایطی است که باید برنامه های مدیریت شهری مدنظر قرار گیرد نه وعده ها ! اگر انتخاب شهرداران به مردم سپرده شود ان زمان مردم برنامه ها را ملاک قرار می دهند و شهردار باید به محله های شهر برود و از برنامه های خود دفاع کند.

با استانی شدن انتخابات موافقم
نماینده مردم لنگرود استانی شدن انتخابات مجلس را طرح بسیار خوبی دانست و اظهار داشت:هم اکنون نمایندگان با نگاه محلی انتخاب می شوند .بعضا نمایندگانی انتخاب می شوند که در طول ۴ سال قدرت و شجاعت اظهار نظر درمورد طرح ها و لوایح ارائه شده را ندارند.
اعتقاد دارم که انتخابات باید استانی شود هم اکنون یک طرح دو فوریتی تهیه شده اما منتظر پاسخ مرکز پژوهش های مجلس برای رفع نواقص هستیم و احتمال مطرح شدن این دو فوریت است و قطعا این موضع در مجلس مطرح خواهد شد و فضای مجلس فعلی برای استقبال از این موضوع بسیار مثبت است.
دیارمیرزا روند فعلی را ادامه دهد

نماینده مردم لنگرود با بیان اینکه « دیارمیرزا »به عنوان یک رسانه بخوبی توانسته خودش را در سطح استان و کشور معرفی نماید افزود:اعتقاد دارم باید روند فعلی را ادامه دهید .

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها زمانی می توانند مخاطب داشته باشند که نقاط مثبت و منفی را کنار یکدیگرعنوان نمایند تصریح کرد: .یکی از نکاتی که موجب موفقیت « دیارمیرزا » در عرصه ی رسانه شده این است که در موارد حساس توانسته اید به خوبی عمل کنید و باید همین روند در اطلاع رسانی را حفظ  نمایید.
«دیارمیرزا» همواره صادقانه عمل کرده و می تواند در پیشرفت استان نقش به سزایی داشته باشد

لاهوتی به خاطره ای خود در دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش در دولت قبل اشاره کرد و گفت:هر یک از نمایندگان دارای گرایش سیاسی خاصی هستیم اما در هنگام طرح ها و لوایح آنچه که حقیقت است را بیان می کنیم.هنگام معرفی اقای سجادی به عنوان وزیر ورزش درحالیکه عزم مجلس برای عدم رای اعتماد با ایشان بود, بنده به دلیل اینکه اعتقاد داشتم ایشان فرد با تجربه و توانمندی است به حمایت از ایشان پرداختم .
وی با تاکید بر اینکه « دیارمیرزا » به عنوان یک رسانه باید حقیقت را بیان نماید افزود: بیان حقایق می تواند به پیشرفت استان کمک کند .باید چالش ها و مشکلات  بازگو شود هرچند دلخواه مدیران ارشد نباشد .متاسفانه برخی رسانه ها حقایق را گونه ای دیگر نشان می دهند.مانند اتفاقی که چند روز پیش رخ داد و صدا و سیما در حالیکه نمایندگان در این سه هفته به صورت فشرده مشغول کار و تلاش بودند و حتی سه شیفته جلسه داشتند ,اعلام نمود که نمایندگان در خانه هایشان مشغول استراحت اند.

وی در پایان بر صداقت« دیارمیرزا »در امر اطلاع رسانی تاکید کرد و افزود:این رسانه  به جهت جوان بودن تیم اجرایی و  تحریریه ی خود صادقانه عمل می کند و مطمئنا اگر همینگونه به روند صادقانه ی خود ادامه دهید قطعا به عنوان یک رسانه می توانید در پیشرفت استان نقش به سزایی داشته باشید.

تهیه و تنظیم:سینا هوشمند

Share