نايب رئيس اول اتاق اصناف کشور

در شهری که مرتب شهردار عوض می شود معضلات بیشتر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نایب رئیس اول اتاق اصناف کشور با تاکید بر اینکه باید برای دست فروشان پرونده قضایی تشکیل شود، افزود: در شهری که به طور مرتب شهردار عوض می شود باید چنین معضلاتی هر روز بیشتر از روز گذشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نایب رئیس اول اتاق اصناف کشور مشکلات بهداشت و سلامت را عمده ترین پیامد دست فروشی عنوان کرد.images (1)

دست فروشی در رشت معضلی است که تردد را در خیابان سخت و مغازه داران را با کم درآمدی مواجه کرده است. فروشندگان دوره گرد با آوازهایی که گوش هر شهروند گیلانی را می آزارد پای ثابت مرکز و حاشیه های خیابانهای شهرهای گیلان هستند. روی چرخ دستی ها، پشت خودروها و حتی موتور ۳ چرخه های باربر، بساط می کنند و به گفته دست فروشان به علت بیکاری و سود خوبی که دارد این کار را انجام می دهند. اگرچه تعدادی از شهروندان به علت در دسترس و ارزان بودن اجناس از حضور دست فروشان و خرید از آنان راضی اند اما تعداد زیادی از آنان هم وجود دست فروشان را در پیاده روها و حاشیه خیابانها دردسر ساز دانسته و از سد معبر، آلودگی صوتی و اجناس بی کیفیتی که توسط  آنها ارائه می شود گله مندند.

بهاره . ج یکی از شهروندان شهر رشت که به خیابان دکتر شریعتی برای خرید البسه مورد نیاز فرزندش آمده است در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: نیمی از عرض مساحت پیاده روهای این خیابان را دست فروش ها اشغال کرده اند و یک سوم آن نیز توسط مشتری هایی که از دست فروش ها خرید می کنند، اشغال می شود و به این ترتیب با میزان کمی از پیاده رو که برای تردد باقی می ماند اصلا نمی توان به راحتی در این خیابان راه رفت و این تردد برای بانوان به مراتب سخت تر است.

وی اضافه کرد: برخی از این دست فروش ها به فروش مواد خوراکی مانند کباب مشغولند و نمی دانم چطور بعضی از مردم به این افراد اعتماد می کنند و آیا اصلا بهداشت برایشان مهم نیست.

در ادامه این گفتگو رضا.م یکی از مغازه داران این خیابان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: هر روز دست روی دستِ دستفروشی زیاد می شود.

وی با بیان اینکه ما همواره در حال پرداخت مالیات و عوارض هستیم و باید از واحدهای صنفی حمایت شود، تصریح کرد: وجود دست فروشان بازار را کساد کرده و جلوی در مغازه مشتری را بُر می زنند.

آمار دقیقی از تعداد دستفروشان شهرهای مختلف گیلان در دست نیست

جلاالدین محمد شُکریه نایب رئیس اول اتاق اصناف کشور و رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان گفت: گیلان از جمله استانهایی است که بیشترین دست فروش ها را دارد.

وی اضافه کرد: تقریبا تمام شهرهای گیلان بویژه شهرهای پرجمعیت از جمله رشت، انزلی و آستارا با معضل دستفروشی روبرو هستند.

مهندس شکریه با اشاره به اینکه حضور میوه فروش ها با خودروهای وانت در بلوار خرمشهر ورودی شهر رشت را نازیبا کرده است، تصریح کرد: اخیرا مشاهده شده که برخی از دست فروش ها نوشابه هایی را برای فروش عرضه می کنند که حتی نامشان را هرگز نشنیده ایم.

وی نازیبا شدن چهره شهر، متضرر شدن و کاهش درآمد صاحبان واحدهای صنفی، ارائه کالاهای بی کیفیت، غیربهداشتی و قاچاق، استفاده از واحدهای سنجش غیر استاندارد و کم فروشی، اختلال در رفت و آمد شهروندان، ایجاد ترافیک و تصادف و در مواقعی بزهکاری هایی همچون توزیع مواد مخدر در پوشش دست فروشی را از مهم ترین پیامدهای گسترش روز افزون این پدیده عنوان کرد .

جلال الدین شکریه با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار واحد صنفی در گیلان وجود دارد گفت: آمار دقیقی از تعداد دستفروشان شهرهای مختلف گیلان در دست نیست اما شواهد حاکی است حدود ۲۵ درصد از فعالان صنفی گیلان، در حاشیه خیابانها اجناس مختلف و میوه و تره بار عرضه می کنند.

در شهری که به طور مرتب شهردار عوض می شود باید چنین معضلاتی هر روز بیشتر از روز گذشته باشد

نایب رئیس اول اتاق اصناف کشور ادامه داد: در کشورمان به ازای هر ۲۵ نفر یک واحد صنفی وجود دارد، این درحالیست که این نسبت در نرم جهانی به ازای هر هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر یک واحد صنفی تعریف شده است. براین اساس و با درنظر گرفتن دستفروشان به عنوان یک واحد صنفی کوچک، این رقم در گیلان به طور میانگین به ازای هر ۲۰ نفر یک واحد صنفی است که این امر سبب رکود بازار شده و به اصطلاح دخل و خرج مغازه داران با هم نمی خواند.

شکریه مشکلات بهداشت و سلامت را عمده ترین پیامد دست فروشی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در شهر رشت بخش عمده ای از دست فروشان را عرضه کنندگان سیار مواد غذایی تشکیل می دهند که عمدتا ساندویچ و یا کباب را بر روی چرخ دستی ها و بصورت غیربهداشتی، با استفاده از موادی که سلامت آنها محرز نیست، طبخ و به شهروندان عرضه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: تردد سخت نوامیس مردم در خیابان هایی که توسط دست فروشان اشغال شده است، از دیگر مشکلاتی است که دست فروشان در گیلان به وجود آورده اند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای دست فروشان پرونده قضایی تشکیل شود، افزود: در شهری که به طور مرتب شهردار عوض می شود باید چنین معضلاتی هر روز بیشتر از روز گذشته باشد.
/ایسنا

Share