وقتی شورا از پاسخ شهردار قانع نشد

در جلسه ی امروز شورای شهر رشت چه گذشت؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صبح امروز جلسه علنی طرح سوال از شهردار رشت در شورای شهر با حضور شهردار و اعضای شورای شهر رشت تشکیل شد. دستور جلسه امروز پاسخگویی شهردار به ۵ سوال مطرح شده توسط ۱۲ عضو شورا بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صبح امروز جلسه علنی طرح سوال از شهردار  رشت در شورای شهر با حضور شهردار و اعضای شورای شهر رشت تشکیل شد. دستور جلسه  امروز پاسخگویی شهردار به ۵ سوال مطرح شده توسط ۱۲ عضو شورا بود.
در ابتدای جلسه, صابر رییس شورای شهر رشت با انتقاد نسبت به حاشیه سازی های ایجاد شده گفت: چرا این گونه جا افتاده که هر طرح سوالی از شهردار به معنای استیضاح است؟ سوال از شهردار حق شوراست و قانع نشدن از جواب سوالات نیز به معنای استیضاح شهردار نیست, با این معنی است که شهردار باید فعالیت بیشتری کند.

50568072775002040234-360x250در ادامه سید رضا موسوی روزان و محمود باقری به نطق جلسه پرداختند. محمود باقری به عنوان ناطق اول جلسه گفت: اینک با گذشت یک سال از عمر این دوره شورا حدیث ناکافی آن تداوم یافته و همشهریان پر تحمل ما همچنان در انتظار تحولی شایسته که لایق آن هستند به کار می برند. در عمل به سوگندی که در پیشگاه قرآن کریم و در برابر همشهریان نجیب رشتی یاد کردیم تمام همکاران بزرگوار در شورا را دعوت به تمرکز بر خواست های به حق همشهریان و نیاز های شهر و پیشرفت امور شهر و شهرداری، عدالت و انصاف، حفظ امانت و انجام هر چه بهتر وظایف و خدمات به مردم و پرهیز از اختلافات و چند بستگی می نمایم”
محمود باقری خطیبانی در خاتمه نطق خود تاکید کرد: “درخواست دارم که اجازه ندهیم فردی یا افرادی عافیت طلب که نه به مسائل شهر و شهرداری اهتمام دارند و نه توان انجام آنچه که متعهد به آن هستند در آنان وجود دارد با دامن زدن به طبل اختلاف بین اعضای شورا منافقانه زحمت مردم را زیاد کنند و نفع ببرند”
سید رضا موسوی روزان به عنوان دومین ناطق این جلسه گفت: “همانطور که قانونگذار برای ما دوره ۴ ساله گذاشته است. می بایست به مسئولین دیگر نیز فرصت دهیم تا بتوانند دقت ارائه خدمت گذاری و انجام وظایف خود را داشته باشند”وی افزود: “اعتقاد بنده در مورد عملکرد یک ساله شورا منفی نیست اما می توانستیم خیلی بهتر از آن عمل کنیم”
موسوی روزان ادامه داد: “در دیدار با آیت الله قربانی ایشان طی صحبتی خصوصی مجموعاً نظر مساعدی در ارتباط با استیضاح شهردار نداشت که یکی از پایگاه های خبری از قبل مسئول دفتر ایشان اظهار بی اطلاعی نمودند. قرار نیست که هر حرفی را که حضرت آیت الله قربانی زدند مسئول دفتر ایشان بدانند!”
وضعیت نهضت آسفالت که همواره یکی از خواسته های مردم فهیم شهر رشت و مورد تاکید اعضای شورای شهر بود محوریت اولین سوال را تشکیل داد.
58716728028103372547-360x250خلیلی شهردار رشت در پاسخ به سوال روند اجرای نهضت آسفالت گفت: “در حال حاضر شهر رشت به حدود ۴ میلیون متر مربع آسفالت نیاز دارد که برای آن به ۶۵۸ هزار تن آسفالت نیاز داریم و این ۱۱۲ میلیارد تومان اعتبار مالی را می طلبد. در بهترین شرایط در سال ۸۹ ۲۱۰ هزار تن آسفالت تولید شد و در بهترین شرایط ۳/۵ سال نیاز است تا ۶۵۸۰۰۰ تن آسفالت تولید گردد.
بودجه سال گذشته حدود ۱۷۰ میلیارد تومان بوده که ۱۷ میلیارد تومان آن را جهت ترمیم و زیرسازی در نظر گرفتیم. کارگروهی هم برای نهضت آسفالت تشکیل دادیم که برخی از اعضای شورا در آن کارگروه حضور داشتند. چرا حالا اتفاق مثبتی نیفتاده است باید دید.باید در این بحث به امکانات موجود و تواناییمان توجه کنیم.”
در ادامه رضا جمشیدی به عنوان ناطق مخالف گفت:” شهردار نیاز به تعقل فکری دارد و نباید بگوید که کارگروهی تشکیل شد و اگر خروجی نداشتیم به کارگروه باز می گردد.”
جمشیدی افزود:” شهرداری که نتوانست ۵ نفر نیرو برای انجام آسفالت رشت جذب کند، اگر خیابانها آسفالت نشود بهتر است.”

در ادامه علوی به عنوان ناطق موافق گفت: هر چند که کیفیت مهم است اما نباید اینگونه باشد که به کمیت اهمیت ندهیم. در کارگروه آسفالت چند نفر از اعضای شورا هم حضور دارند. اگر بخو.اهیم در مورد نهضت آسفالت قضاوت کنیم خودمان را هم باید مورد قضاوئت قرار هیم. آقای خلیلی در این شرایط کمبود قیر توانست ۱۰ هزار تن قیر بخرد و هزار تن آن را دریافت کند.

69151214373240951785-360x250محمد علی رفیعی نوده در ادامه گفت:” اگر در طول یکماه بتوانیم یک خیابان از رشت را درست آسفالت کنیم بهتر است تا اینکه چند خیابان را آسفالت نامطلوب کنیم. اینگونه عمل کردن مانند این است که پول شهرداری را در چاه بریزیم اگر اینگونه است آسفالت نکنیم بهتر است.”

سوال دوم از شهردار رشت این بود که چرا علیرغم تشکیل تیم ممیزی در شهرداری و تبلیغات رسانه ای، اقدام مثبتی در این زمینه انجام نگرفته است؟
خلیلی در پاسخ به این سوال با یادآوری اینکه طرح ممیزی پیشنهاد من بود گفت: بحث ممیزی املاک بعد از ۲۰ سال تازه شروع شده و تیم شهرداری در حال جمع آوری اطلاعات مالکین است و تا این لحظه ۲۵ هزار مالک ممیزی شده اند.

خلیلی در ادامه افزود:در این طرح به لحاط زمانبندی عقب نیستیم و به موجب قانون موظفیم به مالکین ۴ ماه فرصت بدهیم.تمام کار را با ۳۰ نفر نیرو انجام دادیم. از دانشگاه های مختلف استعلام گرفتیم که از ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفر استفاده کنیم.

مسعود کاظمی عضو دیگر شورا خطاب به شهردار پرسید:زمان شروع طرح چه وقتی بوده است؟ اهداف طرح چیست؟ طرح تفضیلی در چه وضعیتی است؟ ما در این شهر ابتدا درآمد پایدار نمی خواهیم، عزم پایدار می خواهیم. آیا زمانیکه به ۳۰ نفر آموزش دادیم، نمی توانستیم به سیصد نفر آموزش دهیم؟ خروجی ریالی ما تاکنون چقدر بوده است؟ چه تدابیری اتخاذ گردید که بعد از یکسال اماکنی که ممیزی شد مجدداً مورد بررسی قرار نگیرد و وقت نیروهای شما گرفته نشود؟

شهردار رشت در پاسخ به سوالات کاظمی گفت: ما تمام این موارد را پیش بینی کرده ایم!”

در ادامه سوال سوم از شهردار رشت به اینصورت طرح گردید: علیرغم تخصیص مبلغ قابل توجه ای که در بودجه ۹۳ مبنی بر تهیه طرح تفضیلی و جامع تبلیغات محیطی در نظر گرفته شده است، تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه به وقوع نپیوسته است و وضعیت موجود روز به روز در حال بدتر شدن است.

خلیلی در پاسخ به این سوال گفت: قراردادی که در این خصوص با دانشگاه علم و فرهنگ بسته شد به نفع شهرداری نبود و در حال انجام مراحل قانونی فسخ قرارداد با این دانشگاه هستیم. در این خصوص با انجمن های صنفی صحبت شده و بر این باورم که از این طریق میتوان نتیجه مطلوبی گرفت. طرح جامع تبلیغاتی را آماده کرده ایم.

سوال چهارم از شهردار رشت این بود که علیرغم تخصیص بودجه قابل توجه در ارتباط با بیمه آتش سوزی منازل مسکونی شهر رشت به دلیل اهمال کاری شهرداری و بی توجه ای به این امر تا تابستان امسال خسارت های زیادی به شهروندان عزیز شهر رشت وارد شد و شخص شهردار مسئول این امر است.

خلیلی راجع به بحث بیمه آتش سوزی گفت:”” این بیمه می بایست یا مناقصه گذاشته می شد و یا اینکه به پیشنهاد بیمه ملت عمل می شد. بیمه ملت پیشنهاد داد که جای پرداخت پول بیمه آتش سوزی تبلیغات ۵ پل هوایی را به آنها بدهیم که پیشنهاد آن را به شورا ارائه دادم تا در کمیسیون ها بررسی کنند اما پاسخی ارائه نشد.

فرهاد شوقی در پاسخ به شهر دار گفت:ما مکاتبه انجام دادیم و دلیل مخالفت ما این بود که به نفع شهرداری نبوده است.
در ادامه رفیعی نوده عضو شورای شهر رشت در جواب به شهردار گفت:”چنین درخواستی از سوی بیمه کاملاً مسخره است. اگر فردا منازل مسکونی در رشت آتش بگیرد، بیمه تاوان خواهد داد؟”

جمشیدی نیز به عنوان مخالف گفت:آقای شهردار ما به شما ۳۰۰ میلیون تومان بودجه جهت بیمه آتش سوزی پرداخت کردیم اما شما با ارائه لایحه ای غیر منطقی توپ را به زمین شورا انداختید. آیا شما می دانید که در شش ماهه اول سال چند مورد آتش سوزی به وقوع پیوسته است؟ وقتی ما ۳۰۰ میلیون تومان به شما دادیم، می بایست در سه ماهه اول سال اینکار انجام می گرفت نه اینکه لایحه ای غیر قانونی به شورا ارائه دهید.

شهردار در پاسخ گفت:حدود ۲۰۷۷ مورد.

آخرین سوال از شهردار رشت بدین صورت مطرح شد که علیرغم تشکیل هیات عالی سرمایه گذاری و معرفی نمایندگان شورا در این دفتر به دلیل غیبت های مکرر شهردار در جلسات و علیرغم شعار های ایشان مبنی بر جذب سرمایه گذار، تاکنون هیچگونه اقدام مثبتی در شهرداری رخ نداده است .

خلیلی در پاسخ اظهار داشت: در این هیات ۷ عضو شورا و شهردار حضور داشتند. ۹ جلسه تشکیل شد. بحث های مختلف سرمایه گذاری مطرح و مذاکراتی انجام پذیرفت. اگر قرار است من جوابگو باشم، باید پاسخگوی یک هفته باشم. از ۹ جسه برگزار شده، در ۴ جلسه حضور نداشتم.یک جلسه دادگاه بودم. یکی جلسه در وزارتخانه، یک مورد ترحیم یکی از عزیزان و یک مورد در همایش پاکبانان شرکت داشتم که نتوانستم در جلسه حاضر شوم.

خلیلی افزود:معتقدم اعتماد متقابل به روشن بودن قوانین، امنیت و تعامل تاثیرگذار خواهد بود. اگر قرار باشد کسی بیاید باید اعتماد سازی و امنیت ایجاد شود.

در پایان جلسه و پس از رای گیری ۱۱ عضو شورا از پاسخ های شهردار قانع نشدند و ۴ عضو شورا پاسخ های خلیلی را قابل قبول دانستند.

/گیل خبر

Share