مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

تعزیه با گویش گیلکی پس از ۸۵ سال اجرا می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از اجرای تعزیه با خوانش گیلکی پس از ۸۵ سال در ایام محرم و صفر امسال در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از اجرای تعزیه با خوانش گیلکی پس از ۸۵ سال در ایام محرم و صفر امسال در استان خبر داد.
فیروز فاضلی طی گفت و گویی افزود: کارگروه پژوهش تعزیه گیلکی در سه بخش شعر ، موسیقی و تعزیه با حضور استادانی چون عزت الله صمصام پژوهشگر و وارث ۱۸ نسل تعزیه گیلان، محمدحسین صمصام، دهقان و علیزاده و… تشکیل شده است.

fazeli-430_origوی با اشاره به جایگاه تعزیه در ترویج فرهنگ عاشورایی و استفاده بجا از ابیات و اشعار مذهبی در این هنر آیینی، گیلان را یکی از استان های پیشرو و موفق در عرصه این هنر آیینی دانست و بیان کرد: در زمان حاضر تعزیه به دو زبان آذری و فارسی در کشور خوانده می شود که با اقدامات انجام گرفته، تعزیه با خوانش گیلکی هم به تعزیه کشور افزوده می شود.

فاضلی خاطرنشان کرد: تعزیه باید با تحقیق و پژوهش و بهره گیری از توانایی، تخصص و تجربه تعزیه خوانان گیلانی برجسته تر از گذشته مطرح شود.

این مسئول افزود: تعزیه با گویش گیلکی با حضور استادان تعزیه و شاعران برجسته زبان گیلکی در حال تدوین است و نخستین تعزیه با موضوع حضرت علی اکبر (ع) در قالب یک نسخه مدون اجرا می شود.

وی ادامه داد: تعزیه با موضوع یادشده از ۸۵ سال گذشته تاکنون با خوانش گیلکی اجرا نشده و همچنین نسخه مدونی از آن تدوین نشده بود.

تعزیه یا شبیه خوانی نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی شیعی و بیشتر درباره شهادت امام حسین (ع) و مصائب اهل بیت علیه السلام است و اهمیت هنرمندانه خواندن اشعار در تعزیه بیش از روش اجرا و نمایش واقعه هاست.

Share