مدیرعامل آتش نشانی شهرداری رشت پاسخ می دهد

بیشتر آتش سوزی مربوط به کدام خودرو ها بوده است ؟!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت گفت : در رصد های صورت گرفته از کل ۴۸۲ فقره آتش سوزی خودرو ۱۳۱ فقره مربوط به خودرو پژو ۴۰۵ ،۸۳ فقره مربوط به خودرو پراید و ۷۱ فقره از آتش سوزی های صورت گرفته مربوط به خودرو پیکان است .

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،پیش از ظهر امروز نشست خبری مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت به مناسبت ۷ مهر روز ملی آتش نشانی با اصحاب رسانه برگزار شد.

DSC08110علی مقصودی در ابتدا ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی گفت :امنیت و آسایش امروز جامعه مدیون جان فشانی های جوانان و دلاور مردان این مرز و بوم است تا ما بتوانیم هم اکنون در کنار هم دیگر در آرامش بنشینیم.

وی مجموع عملیاتهای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت در ۶ ماه نخست سال ۹۳ شامل حریق ،حادثه و خدمات ایمنی به شهروندان را ۲هزار و ۸۶۶ مورد برشمرد و افزود :از  ۲هزار و ۸۶۶ فقره عملیات انجام شده ۲هزار و ۷۷ فقره مربوط به آتش سوزی است  که نسبت به کل آتش سوزی های صورت گرفته در  سال گذشته  تقریبا ۳/۱برابر رشد داشته است که علت آن گرمای شدید هوا و بی احتیاطی شهروندان بوده است.
هزار و ۵۶۲ فقره آتش سوزی در علفزارها

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت از شناسایی دو خودرو پراید که در مناطق شمالی شهر رشت اقدام به آتش سوزی عمدی علفزار ها و جنگل ها در زمان خشک سالی داشته اند خبر داد و گفت : هزار و ۵۶۲ فقره آتش سوزی مربوط به علف زار و جنگل بوده است .

وی  دومین آمار بالای آتش سوزی ها در شهر رشت را اماکن مسکونی ،تصرف های تجاری و خودرو دانست و افزود :۳۹ درصد اتش سوزی های صورت  گرفته  در اماکن و ساختمان ها به دلیل اتصالی در سیستم برق آنها بوده است .
ک
کدام خودرو ها بیشترین آتش سوزی را داشته اند

علی مقصودی از مردم شریف شهرستان رشت که سیستم برق کشی  منازل انها بیش از ۱۰ سال عمر کرده خواست تا در تعویض سیستم برق کشی توسط افراد متخصص اقدام نمایند و یک جعبه برق مینیاتوری نیز در منزل تعبیه کنند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت از رصد تیم آتش نشانی رشت در ارتباط با حریق های صورت گرفته خودروها در طی ۵سال و ۴ماه  گذشته در شهر رشت خبر داد و گفت : در رصد های صورت گرفته به آمار های چالش بر انگیزی برخورد کرده ایم که از کل ۴۸۲ فقره آتش سوزی خودرو ۱۳۱ فقره مربوط  به خودرو پژو ۴۰۵ ،۸۳ فقره مربوط به خودرو پراید و ۷۱ فقره از آتش سوزی های صورت گرفته مربوط به خودرو پیکان است .

این مقام مسوول ۴۷درصد آتش سوزی های صورت گرفته در خودروها را نقص در سیستم برق کشی خودرو ها دانست .

وی با بیان اینکه کسانی که خودرو دارند نسبت به تهیه یک دستگاه خاموش‌کننده اقدام کنند، افزود: قیمت یک دستگاه خاموش کننده ۳۰ هزار تومان است که می‌توان با آن در لحظات اولیه به راحتی آتش را خاموش کرد اما بدون آن در مدت سه یا چهار دقیقه چیزی از خودرو بر اثر حریق باقی نمی‌ماند.

علی مقصودی  از وقوع ۳۳۸ فقره حادثه در رشت از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: ۷۸ فقره مربوط به تصادفات، گیر کردن اعضای بدن فرد در جاهای مختلف، ۷۶ فقره حادثه آسانسور و ۵۴ فقره نیز محبوس شدن در نقاط مختلف بیشترین حادثه را به خود اختصاص داده است.
صید ۸۰ حلقه مار در نقاط مختلف شهر رشت

مدیر عامل آتش‌نشانی رشت به صید مار در رشت اشاره کرد و یادآور شد: در شش مان نخست سال ۹۳ تعداد ۸۰ حلقه مار در نقاط مختلف شهر رشت صید شد که هیچ‌کدام سمی نبودند.DSC08105

مقصودی دلیل افزایش صید مار را بالا آمدن آب‌های سطحی رشت از بارندگی و آبگرفتگی سال گذشته این شهر عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه مارها موجوداتی خونسرد هستند و زمستان‌ها خواب زمستانی دارند و در پاییز گم می‌شوند، بیشترین صید در فروردین و اردیبهشت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مارها حساس هستند و پس از خواب زمستانی به دنبال جا می‌گردند، خاطرنشان کرد: بیشتر مارهای صید شده در رودخانه‌ها زندگی می‌کنند که با بالا آمدن آب‌های سطحی وارد شهر شدند و برای پیدا کردن جا سر از منازل و مکان‌های دیگر در آوردند.

این مسئول درباره وضعیت مارها پس از صید، متذکر شد: مارها پس از صید در جاده‌های بیرون شهر رهاسازی می‌شوند زیرا وجود آنها برای اکوسیستم محیط شهری بسیار ارزشمند است.
میانگین زمان حضور خودرو های آتش نشانی در رشت در صحنه

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت میانگین زمان حضور خودرو های آتش نشانی در رشت و حومه آن را ۵ دقیقه و ۲۷ ثانیه عنوان کرد و افزود : در ظاهر این زمان اگر چه راضی کننده به نظر می رسد ولی در واقع این هم فایده ندارد و باید سعی کنیم زمان رسیدن نیروها به محل حادثه را کمتر کنیم.

وی از آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت به ارگان های مختلف خبر داد و گفت :سازمان اتش نشانی آمادگی آموزش رایگان با اعطای گواهینامه به شهروندان شهرستان رشت را دارد و از حضور شهروندان در اینگونه کلاسها حمایت می کند.

علی مقصودی با اشاره به ایجاد تفاهم نامه های همکاری با سازمان نظام مهندسی و حوزه اصناف گفت:با ایجاد این تفاهم نامه ها توانسته ایم در بازدید های صورت گرفته از اماکن مربوطه از بروز آسیب و حوادث تا حدود زیادی جلوگیری نماییم .
سلیمان داراب حریق خیز ترین منطقه مسکونی در شهر رشت

وی از بررسی های سازمان آتش نشانی برای شناسایی مناطق حریق خیز شهر رشت خبر داد و افزود : با بررسی های صورت گرفته سلیمان داراب حریق خیز ترین منطقه مسکونی در شهر رشت بوده است و پس از آن به ترتیب محدوده پارک سمیه و دانشگاه آزاد پل تالشان به عنوان مناطق حریق خیز شهرستان رشت معرفی شده اند.

هم چنین گلسار به عنوان حریق خیز ترین منطقه آپارتمان نشین شناسایی شده است و پس از آن شهرک شهید بهشتی و بلوار شهید رجای قرار دارند.

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا علی مقصودی در ادمه این نشست خبری با بیان این که اگر بخواهم به عملکرد سازمان  آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت نمره ای بدهم باید آن را به دوبخش تقسیم نمایم که در بخش اول از ۱۷ نمره به مجموع کادر سازمان آتش نشانی ۱۶.۵ و از ۳ نمره باقی مانده به مدیریت خود نمره ۱ را خواهم داد .

وی علت دادن نمره یک به خود را عملکرد نا موفق خود در جذب منابع مالی عنوان کرد.

خبرنگار:محمد جعفرزاده

Share