امام جمعه موقت تهران

برخی ولایت‌مدار نیستند,خودمدارند/ترویج موسیقی کار فرهنگی نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه مفهوم کار فرهنگی روحانیت روشن است عنوان کرد: البته منظور از کار فرهنگی ترویج و نشر موسیقی نیست مقصود از آن، ترویج فرهنگ دینی و انقلابی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،امام جمعه موقت تهران با اشاره به تعبیر «آخوند حکومتی» گفت: افرادی که این تعبیر را به کار می‌برند، می‌خواهند با جنگ روانی میان روحانیت و نظام و رهبری فاصله بیندازند.

khatami70156250 آیت‌الله سید احمد خاتمی صبح امروز در یادواره شهدای روحانی و طلبه کاشان و آران و بیدگل، با رفیع دانستن جایگاه شهدا اظهار داشت: در هنگام زیارت قبور شهدا، نباید مزار آنها را قبور معمولی بپنداریم چراکه فرشته‌ها به زیارت این مجاهدان راه خدا می‌آیند و زبان عاجز از وصف مقام والایی است که آنان کسب کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه تاریخ روحانیت پر از مفهوم «مرزبانی» است بیان داشت: سیمای روحانیت همواره سیمای نشر دین، ساده‌زیستی، ایثار، مقاومت در راه خدا و خدمت به مردم است اما برترین چهره روحانیت در طول تاریخ مرزبانی دین بوده، است و خواهد بود.

عضو هیئت رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در عرصه اعتقادی بزرگان دین جان فدا کردند تا اعتقادات حق به نسل‌های بعدی برسد، گفت: امثال شیخ‌ مفیدها، شیخ طوسی‌ها و.. در این عرصه از همه چیز خود گذشتند.

خاتمی با تأکید بر اینکه فقاهت در قله قرار دارد، افزود: این به واسطه تلاش‌های افرادی مثل علامه حلی است که با نوشتن بیش از یک‌هزار جلد و ۱۴ دوره فقه، تمام عمر ۷۰ ساله خویش را فدا کرد که امروز شیعه سربلند باشد و از برنامه زندگی بودن فقه خود سخن بگوید این همان معنای مرزبانی روحانیت است.

وی همچنین با ذکر مستنداتی به تلاش جامعه روحانیت برای مبارزه با شبهه‌افکنی برخی افراد و ناتوان جلوه دادن مکتب تشیع اشاره کرد و از شخصیت‌هایی چون امام راحل و… در این مسیر یاد کرد.

وی سپس با اشاره به نقش و مأموریت‌های روحانیت در طول تاریخ، به نقش فرهنگی این قشر پرداخت و گفت: وظیفه نخست و اساسی روحانیت کار فرهنگی است و این کار فرهنگی شامل بیان قرآن و روایات، تبیین سبک زندگی و انسان‌سازی است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه مفهوم کار فرهنگی روحانیت روشن است عنوان کرد: البته منظور از کار فرهنگی ترویج و نشر موسیقی نیست مقصود از آن، ترویج فرهنگ دینی و انقلابی است.

خاتمی با بیان اینکه سنگرهای فرهنگی را از دست نداده‌ایم و نباید از دست دهیم، تأکید کرد: سنگر محراب سنگر کمی نیست و باید به این سنگرها افتخار کرد و نباید حضور امام جماعت به چند وعده نماز در مساجد خلاصه شود چراکه جایگاه امام جماعت جایگاه نشر دین است.

وی همچنین به اشاره به فعالیت‌های روشنگرانه مقام معظم رهبری در مساجد پیش ازانقلاب تأکید کرد: معظم‌له امروز نیز تأکید خاصی به روحانیت در مورد مسجد و استفاده از ظرفیت‌های گسترده آن دارند و باید روحانیون و ائمه جماعات به مسجد بسیار بها داده و آن را یک کانون ببینند.

عضو خبرگان رهبری سپس به سه مأموریت رضاخان در حوزه مقابله با فرهنگ دینی پس از سفر ۱۲ روزه به ترکیه پرداخت و گفت: مبارزه با حجاب، مقابله با روحانیت و تعطیلی حوزه‌های علمیه و حتی تبدیل آن به دبیرستان‌های دختران بی‌حجاب برای دهن‌کجی به روحانیت و مبارزه با عزاداری سیدالشهدا مأموریت‌هایی بود که رضاخان در تنها سفر دیپلماتیک خود برای مقابله با فرهنگ دینی برای اجرای آن در ایران آموزش دید.

خاتمی در خصوص نقش سیاسی روحانیت به عنوان یکی از نقش‌‌آفرینی‌های برجسته این قشر در طول تاریخ عنوان کرد: روحانیت پیوسته مظهر عظمت و عزت ملت‌ها بوده است و عالمان بزرگ همواره در خط مقدم جبهه مبارزه قرار داشته‌اند.

وی از سرنگونی حکومت ۵۷ ساله پهلوی به عنوان نمونه ملموس نقش‌آفرینی سیاسی مؤثر روحانیت یاد کرد و متذکر شد: همواره گروه‌هایی به مبارزه با طاغوت برخاستند از کمونیست‌ها و توده‌ای‌ها با همه دسته‌بندی‌ها و لیبرال‌ها و جریانات موسوم به ملی مذهبی تا التغاطی‌ها و مجاهدین(منافقین) اما همه این جریانات نه تنها نتوانستند تزلزلی در حکومت طاغوت به وجود آورند بلکه پایه‌های حکومت پهلوی را مستحکم‌تر کردند.

این استاد حوزه علمیه، با یادآوری توطئه‌های مستمر دشمن در طول عمر انقلاب اسلامی و نمونه عینی آن جنگ هشت‌ساله تأکید کرد: رازی که انقلاب اسلامی را حفظ کرده و این شجره طیبه را تنومند ساخته حضور عالمی فقیه، تحصیلکرده حوزه‌های علمیه، رزمنده دوره‌های بحرانی جنگ، جانباز و رنج کشیده قبل از انقلاب به نام آیت‌الله امام خامنه‌ای است.

خاتمی در ادامه تعابیر حکومت آخوندی و آخوند حکومتی را هر دو تعابیری اغواگرانه دانست و بیان داشت: تعبیر حکومت آخوندی از این نظر نادرست است که در نظام جمهوری اسلامی همه اقشار حضور دارند به عنوان نمونه در مجلس شورای اسلامی چه تعداد روحانی حضور دارند.

وی همچنین با اشاره به اینکه تعبیر «آخوند حکومتی» در زمان طاغوت به روحانیونی گفته می‌شد که رابطه نزدیکی با دربار داشتند، گفت: اما اکنون نظام ما اسلامی است و به فضل خدا پرچم توحید برافراشته است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: افرادی که این تعبیر را به کار می‌برند می‌خواهند با جنگ روانی میان روحانیت و نظام، انقلاب و رهبری فاصله بیندازند اما غافل از آنکه روحانیت بصیر همچنان در صحنه و همراه با ولایت هستند.

خاتمی با بیان اینکه کسی که ولایت فقیه را قبول دارد باید نماینده مورد اعتماد ایشان را نیز قبول داشته باشد، از نماینده ولی‌فقیه در کاشان به عنوان یک نمونه واقعی ولایت‌مداری نام برد و به نقش‌آفرینی وی در طول دوران انقلاب اسلامی در برابر حوادثی چون مقابله با جریان مهدی هاشمی اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه روحانیت همواره مطیع و گوش‌ به فرمان ولایت است گفت: روحانیت جناحی، باندی و گروهی نیست و این جناح‌ها و جریانات سیاسی هستند که باید از روحانیت الهام بگیرند.

امام جمعه موقت تهران با انتقاد از کسانی که سخنان مقام معظم رهبری را گزینشی می‌پذیرند عنوان کرد: موضع مقام معظم رهبری همواره حمایت از دولت‌ها بوده است چنانکه رفتار امام راحل نیز این چنین بود چراکه اداره کشور کار سختی است.

خاتمی با یادآوری اینکه رهبری از لزوم حمایت از دولت سخن گفتند بر فتنه به عنوان خط قرمز و تعیین مرز وزرا با آن نیز تأکید کردند، تصریح کرد: همانگونه که به توصیه نخست ایشان باید توجه کرد باید به تذکر دیگر معظم‌له نیز قائل بود اما برخی ولایت‌مدار نیستند بلکه خودمدار هستند.

وی با تأکید بر اینکه باید ولایت هر چه می‌فرماید سمعا و طاعتا پذیرفت یادآور شد: بر اساس توصیه ایشان حمایت از دولت آری، انتقاد سازنده آری، مقابله و اییستادگی در برابر فتنه نیز آری و همه این‌ها نشانه ولایت‌مداری است.

/فارس

Share