استاندار گيلان در همايش توسعه روستايي:

استاندار:باید امکانات لازم برای ماندگاری روستائیان در روستاها فراهم شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دکتر محمد علی نجفی استاندار گیلان در همایش توسعه روستایی به پایین بودن درآمد سرانه روستائیان گیلانی نسبت به استان های دیگر اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دکتر محمد علی نجفی در این نشست  به پایین بودن درآمدسرانه روستائیان گیلانی نسبت به استان های دیگر اشاره کرد و افزود : سالهای ۸۵ تا ۹۰ در طی ۵ سال حدود ۶ درصد از حضور روستائیان در روستاها کاسته شده است که بخش اعظمی از این رویداد ناشی از عدم درآمد کافی روستائیان در بخش کشاورزی و همچنین تعطیلی شهرک های صنعتی که عمدتا” در روستاها شکل گرفته بود می باشد .

jpg2253

وی براهمیت توسعه روستایی و توجه به بخش های کشاورزی و صنعت تأکید کرد و افزود : اگر خواهان آن هستیم که اشتغال و ماندگاری روستائیان عزیز در روستاها بیشتر شود ، باید امکانات لازم را برای حضور آنان فراهم کنیم .

وی مقرون به صرفه کردن کشاورزی را از جمله عوامل مهم در پایداری روستاها عنوان وبا اشاره به کمبود زمین در بخش های مختلف کشاورزی و صنعتی در استان  گفت اگرچه به قوانین کاملا پایبند هستیم وبا زمینخواران به شدت برخورد میکنیم اما اندیشه اصلی این باید باشد که برای مقابله ریشه ای، درآمد کشاورزان و ارزش زمینهایشان افزایش یابد.

وی در مورد اقدام ارزشمند اخیر دولت برای حمایت از برنجکارن و دستورایجاد مراکز خرید تضمینی گفت:این اقدام ارزشمد مانع  از ضرر کشاورز شده است .

وی با گله مندی از واردات برنج به اندازه ۲میلیون و ۵۰۰هزار تن برنج خارجی از سالهای گذشته به کشور ،گفت:این واردات به کشاورزان ما صدمه می زند و متاسفنه با وجود برنج خارجی که در انبارها موجود است و ارزان نیز هستند  حتی رستوران داران گیلانی هم برج خارجی مصرف می کنند.

وی گفت:مشکلات در بخش چای گیلان هم وجود دارد و ما باید مراقب تخریب باغات چای،مزارع و مخصوصا جنگل های گیلان باشیم.

وی با بیان اینکه آمار ها نشان می دهد که به جنگلهای گیلان تعرضات زیادی شده است گفت: در اختیار قرار دادن تجهیزات مدرن به مسئولان زیست محیطی و منابع طبیعی و بالگرد می تواند دست سود جویبان را از راضی ارزشمند استان کوتاه کند.

وی براقتصادی کردن تولید برای کشاورزان تأکید کرد و افزود : باید مراقب باشیم تا تخریبی در مزارع باغات و جنگل ها صورت نپذیرد و دهیاران و بخشداران در جهت  اجرای دقیق قوانین و مقررات از هیچ تلاش و کوششی فرو گذار نباشند .

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به عقب ماندگی ۱۲ درصدی استان دربخش آبرسانی و ۱۱ درصدی آسفالت روستایی نسبت به میانگین کشوری اظهار داشت : علیرغم پرباران بدون این استان متأسفانه شاهده عقب ماندگی گیلان در بخش آبرسانی هستیم که امیدواریم باتوجه ویژه مسئولین کشوری عقب ماندگی های این استان جبران شود و حداقل به میانگین کشوری دست یابیم .

دکتر نجفی با اشاره به اقامت ۱۸ میلیون گردشگر در نیمه نخست امسال در گیلان افزود : اگر اقدامی در این استان و روستاهای آن شکل گیرد تنها مختص به مردم این استان نیست و باید با دید ملی  به روستاهای گیلان بنگریم .

jpg2254

وی اظهار داشت : خلاف است بگوییم راه آهن قزوین – رشت تنها برای گیلانیان است بلکه تکمیل این  طرح بزرگ توسعه ملی و کشور را درپی دارد.

وی براهمیت صادرات مرکبات و کیوی به کشور روسیه تأکید کرد و افزود افزایش صادرات محصولات کشاورزی با توجه به فضای جدید تعاملات جهانی به روسیه و کشورهای همسایه ،استقرار صنایع روستایی و کاهش عقب ماندگی امکانات زیربنایی در برنامه های توسعه روستایی گیلان قرار دارد.

استاندار گیلان گفت : در بسیاری از کشورهای پرجمعیت جهان بخشی از اشتغال و در آمد را در بخش مشاغل خانگی و روستایی تعریف کردند که باید در جهت تقویت این مهم در کشور تلاش کنیم .

jpg2255

وی برفعال شدن بانک ها در جهت رونق اقتصادی تأکید کرد و افزود : باتوجه به تأکیدات دولت مبنی برخروج از رکود و دستیابی به رونق اقتصادی لذا تحقق این مهم حضور قوی بانک ها را می طلبد که باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد .

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اقدامات ارزشمند دولت در بحث بهداشت و درمان اظهار داشت : ارائه خدمات بیشتر بهداشتی درمانی به روستائیان و تقویت پزشک روستایی از جمله موارد مهمی بشمار می رود که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم .

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در برق رسانی و گاز رسانی به روستاها گیلان توفیقات خوبی دارد از گاز دار شدن همه روستاهای گیلان در سال ۱۳۹۵خبرداد  گفت:افزایش رفاه روستاییان از مهارجرت روستاییان به حاشیه شهر ها می کند.
jpg2256
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهمور نیز در این نشست از اجرای یک طرح مهم روستایی در کشور خبرداد و گفت:اگر شرکتی در یک روستا بتواند مردم روستا را سهیم کند و به عنوان مثال هزار خانوار را تحت چوشش قررار داهد تا طرح های اشتغالزایی ایجاد کند سه برابر سرمایه ای که از مردم جمع کند از سوی دولت تسهیلات می گیرد  .

دکتر رضوی  با اشاره به اینکه در افق چشم انداز ۱۴۰۴ایران باید کشور الگوی منطقه باشد،تصریح کرد:ما باید هم اکنون رشد اقتصادی با نرخ ۸و بهره وری ۲.۵داشته باشیم این در حالیست که از این ارقام بسیار عقب هستیم. وقصد داریم از همه توان روستاها برای توسعه استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تشکیل سازمان های مرم نهاد در روستاها می تواند راهکار برون رفت از مشکلات اقتصای  مردم روستا باشد ،خاطر نشان کرد:باید مشارکت مردم روستا را در بخش اقتصادی بالا ببریم./استانداری گیلان

Share