اخلال در فرآیند کمک رسانی به شهروندان

بافتهای فرسوده و معابر تنگ و باریک مشکل جدی آتش نشانان شهر باران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وجود بافت های فرسوده از معضلات جدی برخی از شهرهای گیلان به ویژه کلانشهر رشت است که آتش نشانان و سازمان آتش نشانی همواره در زمان بروز حادثه و حریق به شدت با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وجود بافت های فرسوده از معضلات جدی برخی از شهرهای گیلان به ویژه کلانشهر رشت است که آتش نشانان و سازمان آتش نشانی همواره در زمان بروز حادثه و حریق به شدت با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

این بافت های فرسوده زمان حضور نیروهای آتش نشانی را به محل وقوع حادثه زیاد و فرآیند کمک رسانی به حادثه دیدگان را مختل می سازند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت در این باره می گوید: طبق استاندارد های وزارت کشور به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه آتش نشانی و همینطور به ازای دو هزار و ۵۰۰ نفر  یک آتش نشان در شهرها لازم است.

علی مقصودی افزود: با توجه به جمعیت آماری رشت این شهر باید ۱۵ ایستگاه آتش نشانی و ۴۰۰ نفر آتش نشان داشته باشد.

وی همچنین اظهارداشت: در حال حاضر شهر رشت دارای ۹ ایستگاه آتش نشانی و ۲۶۲ نفر آتش نشان است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت در پاسخ به این پرسش که برای رفع این کمبود و نقصیه چه برنامه های دارید، گفت: همه چیز نیروی انسانی نیست یک بخشی به ارتقای آموزش های شهروندان برمی گردد.
IMG10181494

جذب ۶۴ آتش نشان جدید در آتش نشانی رشت

وی در ادامه از اخذ مجوز جذب ۶۴ آتش نشان جدید در این سازمان خبرداد و اظهار امیدواری کرد:  این تعداد نیروی تا پایان سال جاری به ساختار  سازمان آتش نشانی رشت اضافه شود.

مقصودی در پاسح به این سئوال مبنی بر اینکه اگر با این روند بخواهید نیروهای جدید به این سازمان اضافه کنید تا چند سال دیگر می توانید به حد نصاب تعریف شده نیروی انسانی برسید، گفت: مدیریت منابع انسانی می گوید در هر سازمانی باید یک ورود و خروج متوازن داشته باشیم امید است این توازن در سه سال آینده برقرار شود.

وی افزود: سامانه های نامناسب انتقال انرژی، ترافیک، وجود بافت های فرسوده و سخت گذر  و غیره از عمده مشکلاتی هستند که آتش نشانان شهر باران با این مشکلات روبرو هستند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت اظهارداشت: بدون شک تعامل دستگاه های مربوطه و متولی می تواند به آتش نشانان و سازمان آتش نشانی در ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر کمک کند.

وی تصریح کرد: سازمان آتش نشانی با چند دستگاه شاخص مثل آموزش و پرورش، بهزیستی، سازمان صنعت، معدن و تجارت ارتباط خیلی نزدیکی برقرار کرده است.

مقصودی به بحث آموزش دانش آموزان مقطع اول دبیرستان را جزء برنامه های سازمان آتش نشانی رشت اشاره کرد و گفت: این برنامه از سال ۱۳۸۳ تاکنون در سطح مدارس شهر رشت در حال انجام است.

وی در ادامه آموزش بچه های مهدهای کودک تحت پوشش اداره کل بهزیستی را از دیگر برنامه های این سازمان ذکر کرد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت افزود:  هر ماه چهار کارخانه موجود حومه شهر رشت و حتی شهر صنعتی شهرستان رشت از سوی این سازمان مورد بازدید ایمنی قرار می گیرد.

وی همچنین ارتباط سازمان آتش نشانی با اتاق اصناف استان گیلان را خوب توصیف کرد و اذعان داشت: هم اکنون آتش نشانان محله به محله در حال بازدید ایمنی واحدهای صنفی هستند.

مقصودی با بیان اینکه رفع مشکلات ساختاری شهر رشت در بازه زمانی کوتاه مقدور نیست، گفت:  سیستم سیم کشی برق در معابر تنگ و باریک مانع حرکت خودروهای آتش نشانی است.

وی اظهارداشت: معابر تنگ و باریک و همینطور ترافیک خیلی برای آتش نشانان شهر باران مشکل آفرین است.
IMG10183079

سیستم سیم کشی برق در معابر تنگ و باریک مانع حرکت خودروهای آتش نشانی می شود

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت  گفت: کارشناسان این سازمان ۲۰۰ معبر در شهر رشت را از ساعت ۱۱ تا ۲ بامداد مورد بررسی قرار داده اند که طول این معابر افزون بر ۱۰۰ متر و بیش از صدها خانه در این معابر وجود دارد.

وی افزود:  متاسفانه این معابر شب به پارکینگ خودروهای شهروندان تبدیل می شوند به گونه ای که  حتی یک خودروی سواری هم نمی تواند وارد این کوچه ها شود چه برسد به ماشین های آتش نشانی بنابراین در صورت وقوع حادثه امکان عملیات برای سازمان آتش نشانی در این گونه معابر وجود نخواهد داشت.

مقصودی در پاسخ به این پرسش که رسیدن نیروهای امدادی به ویژه نیروهای آتش نشان به محل حادثه بر اساس استانداردهای جهانی، کشوری و همینطور این نرم در شهر رشت چند دقیقه است، گفت:  در کشورهای پیشرفته این زمان ۵ تا ۷ دقیقه است و در کشورهای در حال توسعه ۳ تا ۵ دقیقه است.

وی افزود: مدت زمان رسیدن نیروهای آتش نشان در ایران بطور میانگین  ۳ تا ۵ دقیقه است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت گفت:  طبق آمار رایانه این سازمان میانگین رسیدن عوامل آتش نشانی به محل حادثه در شهر رشت چهار دقیقه و ۴۵ صدم ثانیه است.

وی بیان داشت: میانگین رسیدن به محل حادثه در شهر رشت و حومه پنج دقیقه و ۲۷ صدم ثانیه است.

مقصودی اظهارداشت: از ساعت ۱۱ تا ۱۳٫۵  و عصر ها از ساعت ۱۶٫۵ تا ۱۹  ساعت های اوج حریق در شهر رشت است به عبارتی در این ساعت ها بیشترین آتش سوزی در شهر باران رخ می دهد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در  این ساعات خیابان های شهر رشت به یک پارکینگ روان تبدیل و خودروهای آتش نشانی به سختی به محل حادثه عزیمت می کنند که این مهم تاثیر منفی بر عملکرد سازمان آتش نشانی در رسیدن به موقع به محل حادثه و حریق دارد.

معاون عمرانی استاندار گیلان نیز در این خصوص گفت:  در حال حاضر مطالعات بافت های فرسوده در مرکز  ۱۶ شهرستان استان به انجام رسیده است.
IMG10202623

۶ درصد محدوده شهری استان گیلان دارای بافت فرسوده است

حجت شعبانپور افزود: از مجموع  ۳۵ هزار هکتار محدوده شهری در استان گیلان شش درصد دارای بافت فرسوده است.

وی همچنین اظهارداشت: دو هزار و ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده در سطح شهرهای استان وجو دارد که از این میزان ۷۵۰ هکتار در شهر رشت واقع شده است.

 معاون عمرانی استاندار گیلان گفت: سیاست دولت برای بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده با هدف مقاوم سازی در  مقابل حوادث غیر مترقبه، تعریض معابر و غیره طی سالیان اخیر بسیار جدی بوده است.

وی افزود: از سال ۱۳۸۸ تاکنون به هفت هزار و ۱۰۰ واحد فرسوده در سطح استان تسهیلات ویژه بافت های فرسوده پرداخت شده که هم اکنون از این تعداد چهار هزار و ۱۰۰ واحد آماده بهره برداری است.

شعبانپور تاکید کرد:  کسانی که واحدهای ریزدانه خود را در بافت های فرسوده تجمیع کنند مشمول تخفیف ۵۰ درصدی عوارض پروانه ساختمانی شهرداری قرار می گیرند.

وی در ادامه از اعطای تسهیلات ویژه بافت های فرسوده به بیش از دو هزار واحد طی سال جاری در استان خبر داد و افزود:  بهره بانکی این تسهیلات در دوران مشارکت ۲۱ درصد و برای دوران ۱۵ ساله بازپرداخت ۱۵ درصد است.

معاون عمرانی استاندار گیلان گفت: برای توسعه بازسازی بافت های فرسوده سیستم بانکی به ویژه بانک مسکن، شهرداری و سایر دستگاه ها حمایت های لازم را داشته باشند.

وی همچنین استقبال مردم در خصوص احیای بافت های فرسوده در سطح استان گیلان به ویزه شهر رشت را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر سهمیه ها به نسبت تقاضای مردم کمتر بوده از اینرو می طلبد سهمیه بیشتری برای استان جذب شود.

شعبانپور یادآورشد: شرکت عمران مسکن سازان گیلان متولی احیای بافت های فرسوده در استان است.

نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه می گوید: شغل آتش نشانی نیازمند عشق، از خودگذشتگی و مهارت است.

غلامعلی جعفرزاده بر ضرورت توسعه تجهیزات امدادرسانی سازمان های آتش نشانی تاکید کرد و افزود: فراهم آوردن امکانات نقش موثری در ارتقای کمی و کیفی خدمات امدادی به آسیب دیدگان در زمان وقوع حوادث مختلف دارد.

وی همچنین لزوم انجام آموزش های متناسب با شغل و تجهیزات به روز را از ارکان یک آتش نشانی موفق دانست و اظهارداشت: آتش نشانان و نیروهای امدادی با تجهیزات مناسب می توانند هم سرعت حضور در صحنه و هم کیفیت خدمات خود را افزایش دهند.
IMG10184494

لزوم توسعه ایستگاه، نیروی انسانی و تجهیزات امدادرسانی سازمان های آتش نشانی شهر رشت

نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از رسانه ها به ویژه صدا و سیما خواست تا با توجه به اهمیت موضوع آموزش در برابر سوانح و حوادث آتش سوزی موضوع پیشگیری را در برنامه های خود مورد توجه قرار داده و در رابطه با آموزش های عمومی به مدیریت شهری کمک کنند.

به هر حال سازمان آتش نشانی باید به گونه‌ای آماده و مجهز باشد که مردم در مواجهه با هر حادثه‌ای بتوانند به آن تکیه کنند از اینرو می طلبد به همت مسئولان ایستگاه‌ های آتش نشانی به آخرین و جدید‌ترین امکانات و ابزار آلات مورد نیاز  تجهیز شوند.

/مهر

Share