نماینده مردم رشت در مجلس

بازنگری در طرح تفصیلی رشت و تطبیق با شرایط موجود ضروری است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، جعفرزاده اظهارداشت:بازنگری طرح تفصیلی شهر رشت و تطبیق با شرایط موجود امری ضروری است و نمایندگان مردم گیلان برای رفع این معضل از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود.

افزایش قیمت حامل های انرژی در سال 94 برای جبرای کسری 13 هزار میلیاردی دولت برای پرداخت یارانه ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،با توجه به اهمیت موضوع زباله و همچنین مسائل مهم دیگر کشور  و استان گیلان طی گفتگویی امروز با حضور ” غلامعلی جعفرزاده ” یکی از سه نماینده مردم شهرستان رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی موارد مزبور مورد بررسی قرار می گیرد، آن چه می خوانید حاصل  این گفتگو است.

جعفرزاده

اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال ۱۳۹۴  نشستی با معاون اول رئیس جمهوری برای افزایش تعاملات دولت و کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در تدوین این برنامه داشته اند آقای جعفرزاده در این نشست چه مواردی بررسی شد ؟

در مجموع در تاریخ ایران ۱۰ برنامه توسعه تدوین شد پنج برنامه مربوط به قبل از انقلاب و پنج برنامه مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است که در مجموع خیلی نتیجه مطلوب و مشخصی از این برنامه ها در کشور اخذ نشده است.

ناگفته نماند برنامه پنجم توسعه در مقطعی تدوین شد که کشور با تحریم ظالمانه دشمنان دست و پنجه نرم می کرد و آثار تحریمی موجب این شد که برنامه پنجم نتواند خوب هدف گذاری شود.

کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با هدف ارزیابی و همچنین شناسایی و رفع اشکلات ۱۰ برنامه گذشته بطور مرتب با حوزه معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری نشست داشته و دارد.

خطاهای که در طول ۱۰ برنامه گذشته اتفاق افتاده دیگر نباید تکرار شود بیشتر این نشست ها نشست های کارشناسی است.

برنامه های توسعه کشور باید به سمت و سوی کوتاه مدت و دراز مدت سوق پیدا کند، متاسفانه تاکنون برنامه دراز مدت در این کشور تدوین نشده است.

بررسی طرح جامع رونق اقتصادی که در قالب بسته پیشنهادی از سوی دولت  برای خروج از رکود ارائه شد به کجا انجامید ؟

   طرح جامع رونق اقتصادی دوهفته دیگر وارد  صحنه مجلس شورای اسلامی می شود این طرح به دو بخش اصلاح نظام پولی و مالی کشور و دیگر حمایت از بخش تولید تقسیم خواهد شد.

  مشکلاتی که هم اکنون تولیدکنندگان، صنایع، شهرک های صنعتی و غیره در کشور روبرو هستند  تمامی این مشکلات احصاء و در قالب طرح جامع رونق اقتصادی در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد.

اخیرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تخصیص یک درصد از کل درآمدهای حاصل از مالیات های مستقیم به شهرداری ها و دهیاری های شهرهای زیر ۲۵۰ هزار  نفر جمعیت موافقت کردند آقای جعفرزاده این موافقت بر اساس چه الزاماتی صورت گرفته است ؟   

شهرهای که دارای جمعیت کمتری هستند اغلب دارای بنیه مالی ضعیف تری هستند این اقدام در راستای تقویت بنیه مالی  شهرداری های که از ساخت و ساز های کمتر و عوارض کمتری برخوردار بوده و بطور کلی درآمد این شهرها در سطح پائین تری است بتوانند از در آمدهای ناشی از مالیات های مستقیم استفاده کنند.

سرشماری عمومی کشاورزی از شنبه پنجم مهر ماه امسال همزمان با سراسر کشور  در استان گیلان هم که یکی از مهمترین قطب های کشاورزی کشور است، آغاز شده است  آقای جعفرزاده نتایج این سرشماری چقدر می تواند به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در قانون گزاری ها کمک کند؟

 نظام برنامه ریزی بر پایه آمار و اطلاعات استوار است، متاسفانه در حال حاضر آمار دقیقی از سطح زیر کشت انواع محصولات کشاورزی از قبیل برنج، چای، ابریشم، زیتون ، بادام زمینی و غیره در استان وجود ندارد.

با آمار و اطلاعات دقیق و صحیح می توان نظام برنامه ریزی دقیق و درستی تدوین کرد نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از مردم خواست صادقانه اطلاعات کشاورزی را در اختیار آمارگیران قرار دهند.

 این آمار و اطلاعات فقط برای برنامه ریزی بوده و ربطی به مالیات، یارانه و غیره ندارد.

منطقه سراوان که با حجم زیادی از زباله دارد به منطقه نام آشنا برای ایرانی ها تبدیل می شود  معضلی که چشم اندازهای بکر منطقه و حتی بخش های از زمین های کشاورزی این منطقه را دستخوش تغییرات ناخوشایندی کرده و از طرفی نیز مشکلاتی برای اهالی منطقه ایجاد و همینطور این معضل زیستگاه های گیاهی و جانوری را با مخاطرات جدی رو برو کرده است.

آقای جعفرزاده  تاکنون طرح های زیادی برای رفع این معضل از قبیل دفن بهداشتی زباله، احداث کارخانه کمپوست و  کارخانه زباله سوز  از سوی مسئولان برنامه ریزی شده و لی هیچکدام از این طرح ها نتایج قابل قبولی در برنداشته است به نظر حضرتعالی راه برون رفت از این مشکل چیست؟

 نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای رفع این معضل از هیچ حمایت و کمکی دریغ نخواهند کرد.

  مردم سراوان به شدت از  پیامدهای منفی دفن زباله در منطقه دچار مشکل هستند،  در فصل خشک سال در هر ثانیه سه لیتر شیرابه زباله وارد سفره های آب های زیر زمینی و رودخانه ها می شود و در زمان بارندگی این میزان شیرابه حداقل به دو برابر  افزایش می یابد.

دپوی حجم زیادی از زباله در منطقه  باعث آلودگی سفره های آب زیر زمینی، بیماری های پوستی، خشکانده درختان، آلودگی آب رودخانه ها و غیره شده است. مردم منطقه از آب چاه نمی توانند استفاده کنند از اینر می طلبد مسئولان برای رفع این معضل تصمیم قاطع اتخاذ کنند.

به نظر حضرتعالی چگونه می توان این مشکل و معضل را رفع کرد؟  

  زباله های قابل بازیافت باید بازیافت و بخشی که قابلیت بازیافت ندارد باید دفن بهداشتی شود.

در آمارها جمعیت استان گیلان دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر  اعلام شده است بطور متوسط در هر تعطیلات دست کم یک میلیون نفر مسافر و گردشگر  وارد این استان می شود.

بنابراین با وجود  حجم زیادی از مسافر در طول سال به ویژه در تعطیلات آخر  هفته، عید نوروز و تابستان میزان جمعیت استان گیلان بطور میانگین بین سه تا ۳.۵ میلیون نفر  می رسد .

مقدار زباله که در استان گیلان تولید می شود از نرم کشور و حتی جهانی هم بیشتر است.

حاشیه نشینی یکی از چالش های اصلی مسیر رشد و توسعه پایدار است، شهر رشت هم کم و بیش با این پدیده مواجه است پدیده ای که علاوه بر نازیبا کردن چهره شهر مشکلات اجتماعی و فرهنگی بسیاری را هم ایجاد می کند ارزیابی حضرتعالی در خصوص این موضوع چیست  و چقدر پیگیر برخورد و ساماندهی مناطق حاشیه نشین شهر باران هستید؟

حاشیه نشینی به عنوان یک مشکل در تمامی شهرهای کشور مطرح بود، برخی از شهرهای بزرگ مثل اصفهان توانسته این مشکل را با پیاده سازی طرح تفصیلی شهر، ایجاد امکانات و موانع رفع کنند.

 مهاجرت بی رویه از روستابه شهر  موجب گسترش شهرها در سطح افق خواهد شد، گسترش شهرها در سطح افق خدمات رسانی را هم مشکل تر و هم گران تر می کند.

جهت گیری ساخت و ساز ها در دنیا امروز  به سمت ارتفاع سازی است چرا که کوچک سازی  محدوده شهرها مزیت های فراوانی همچون کنترل بهتر شهر و  ارائه خدمات ارزانتر  به شهروندان را به همراه دارد.

حاشیه نشینی میراث برجامانده از  سالیان گذشته ( اوائل انقلاب – دوران جنگ تحمیلی) است.

 روند حاشیه نشینی از سال ۱۳۸۰ در شهر رشت کاهش پیدا کرده است، مهار و ساماندهی مناطق حاشیه نشین ضرورتی انکار ناپذیر است.

رفع معضل حاشیه نشینی در حیطه کاری شهرداران است، برای رفع این مشکل نیاز به فرهنگ سازی و  استفاده از قوه قهریه و برخورد قاطع است.

 حاشیه نشینی به ضرر کشور ، استان و شهرهاست بنابراین می طلبد وزارت کشور در راستای مهار و کنترل این مشکل تلاش مضاعف داشته باشد.

 بازنگری طرح تفصیلی شهر رشت و تطبیق با شرایط موجود امری ضروری است و  نمایندگان مردم گیلان برای رفع این معضل از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود.

کمربندی شهر رشت که زمانی راه تردد برون شهری را از خیابان های مرکزی جدا می کرد  چندسالی  که بصورت معابر درون شهری در آمده حتی گاهی پر ترافیک تر از خیابان های اصلی و مرکزی رشت است.

ساخت کمربندی جدید شهر رشت که از حدود  سه سال پیش آغاز شده است متاسفانه پیشرفت خوبی ندارد مهمترین دلائل کندی این طرح چیست برای سرعت بخشیدن به این پروژه چه باید کرد؟

–  تمامی پروژه های کشور  به ویژه استان گیلان در سال ۹۱ و ۹۲ دچار خسران شدند.

سال گذشته در طول یازده ماه و نیم ۱۱ هزار میلیارد تومان و در اسفند ماه فقط ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در کشور توزیع شد.

پارسال ۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در کشور توزیع می شود که ۵۰ درصد این میزان اعتبار در ۷۲ ساعت آخر سال بوده که این یک اتفاق نادر در دنیاست.

عمده مشکل تعطیلی و روند کند اجرای پروژه ها ناشی از عدم تخصیص اعتبارات در موعد مقرر  خود بوده است.

امسال اعتبارات خوبی برای پروژه های عمرانی اختصاص یافته واز طرفی دولت قول تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات پروژه های عمرانی را داده است.

 کمربندری شهر رشت در قالب دو تا سه رینگ اجرا می شود، یک رینگ این کمربندی از جاده تهران به سمت خمام شهرستان رشت تا پایان سال جاری به نقطه مطلوبی خواهد رسید.

۱۱ کیلومتر آزاد راه قزوین – رشت به دو قطعه چهار و هفت کیلومتر تبدیل شده است.

پروژه راه آهن قزوین – رشت- انزلی و آستارا از پروژه های مهم استان گیلان و حتی کشور است که امسال  ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه آهن قزوین رشت اختصاص پیدا خواهد کرد.

تنها پروژه ای که در سال گذشته به رغم تمامی محدودیت های اعتباری موفق شد  ۶۰ درصد اعتبارات عمرانی را جذب کند، پروژه راه آهن قزوین – رشت بود.

منع زیست محیطی سد شفارود شهرستان رضوانشهر  باید هرچه سریعتر رفع شود احداث این سد نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی غرب استان گیلان دارد.

 از مجموع ۱۱ سد لاستکی استان گیلان هم اکنون چهار سد در حال اجراست، اعتبارات سدهای لاستیکی استان بصورت ۱۰۰ درصد تخصیص پیدا می کند.

وضعیت گازرسانی به روستایی شهرستان رشت را چگونه ارزیابی می کنید؟

 گازرسانی یکی از دغدغه های مهم مردم در مناطق روستانشین استان گیلان است و هم اکنون روند گازرسانی به روستاهای شهرستان رشت سرعت خوبی دارد.

با پیگیری های انجام گرفته از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار گیلان و مدیرعامل شرکت گاز استان رتبه گازرسانی شهرستان رشت تا سال ۱۳۹۴ از ۱۵ به عدد شش ارتقا پیدا می کند.

شهر رشت به لحاظ برخورداری از امکانات فرهنگی و ورزشی چه وضعیتی دارد آیا این امکانات در خور  کلانشهر  رشت است یا نه ؟

 شهرستان رشت در تمامی شاخص ها از قبیل آب روستایی، گاز روستایی، راه روستایی، امکانات ورزشی و غیره از میانگین شاخص های استان گیلان عقب تر است.

 رشت که یک سوم جمعیت گیلان را در خود جای داده است از حیث امکانات ورزشی رتبه ۱۵ استان را دارد.

وزیر ورزش و جوانان امسال برای تکمیل پروژه های نیمه کاره ورزشی رشت اعتبار خوبی اختصاص داده است.

از مجموع جمعیت استان گیلان یک سوم در شهرستان رشت و دو سوم در ۱۵ شهرستان دیگر ساکن هستند.بنابراین می طلبد مسئولان به شهرستان رشت توجهی جدی داشته باشند./مهر

Share