مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان خبرداد

ایجاد موزه باستان شناسی در املش/ارسال ۱۰۲ مقاله به همایش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همایش ملی املش‌شناسی صبح امروز با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در ساختمان کانون فرهنگی و تربیتی معصومیه این شهرستان آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همایش ملی املش‌شناسی صبح امروز با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در ساختمان کانون فرهنگی و تربیتی معصومیه این شهرستان آغاز شد.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان دراین همایش گفت: ۱۰۲ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که پس از ارزیابی ۵۲ مقاله جهت داوری دراین همایش ارائه خواهدشد.

رضا-علیزاده-400x200رضا علیزاده از ایجاد موزه باستان شناسی در املش خبر داد و افزود : مبایعه نامه با مالک یکی از بناهای فاخر در شهرستان صورت گرفته که بزودی آماده سازی لازم جهت ایجادموزه در شهرستان صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: قدمت تاریخی و زیبایی های طبیعی باعث شده مسئولین این سازمان با راه اندازی پایگاه پژوهشی شرق گیلان در املش موافقت نمایند.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان استفاده از فرهنگ اسلامی املش را بهترین ابزار در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن بیان داشت و افزود:برگزاری این چنین همایش ها و کارگاههای آموزشی کمک شایانی در این زمینه به نسل های آینده خواهد داشت.

در ادامه این همایش ولی جهانی سرپرست هیات باستان شناسی استان گیلان از کشف ۲۲۰ اثر تاریخی در املش خبر دادو گفت: ۱۴۷ اثر تاریخی این شهرستان جز آثارملی کشور به ثبت رسیده است.

وی  به کشف آثاری پیش از اسلام در بخش جلگه ای در  املش اشاره نمود و خاطرنشان کرد: می توان روستای تاریخی بویه با بیش از ۱۶ اثر مربوط به دوره سلجوقیان ، تنگ زمین با قدمت بیش از ۳۰۰۰سال ،میل اُمام تنها دهکده تاریخی استان گیلان با ۱۲ اثر ثبت شده و بیش از ۲۰۰ قلم اشیا در گورستان تاریخی بویه با قدمت۳۵۰۰ سال اشاره نمود.

جهانی افزود: برای نخستین  بار در گیلان یک انبارآذوقه محتوی گندم سوخته ناشی یک اتفاق حریق مربوط به دوره اشکانیان وکوره آجرپزی،سفالگری وظروف سفالینه آشپزی وبقایای معماری این دوره وبر روی آن بقایای معماری دوره اسلامی کشف شده است.

این همایش تا ظهر روز پنج شنبه ادامه خواهد داشت.
/صبح رانکوه

Share