رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح نخستین خانه بیداری اسلامی

انسان غربی یک انسان بی‌خانمان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح نخستین خانه بیداری اسلامی در کشور گفت: موج بیداری اسلامی خاموش شدنی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح نخستین خانه بیداری اسلامی در کشور با بیان اینکه موج بیداری اسلامی خاموش شدنی نیست گفت: البته شیطنت‌های بیرونی و تندروی‌های درونی بیداری اسلامی را تهدید می‌کند.
13910511000700_PhotoAعلی لاریجانی عصر امروز در آیین افتتاحیه نخستین خانه «بیداری اسلامی» در کشور که با حضور  مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، استاندار اصفهان، شهردار اصفهان و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از پژوهشگران برگزار شد در ابتدای سخنان خود با اشاره به رویداد تاریخی مشروطه در ایران گفت: در نهضت مشروطه ما یک شرایط متفاوتی را در ایران شاهد هستیم چرا که همه جا یکسان فکر نمی‌کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جریان مشروطیت در آذربایجان تا حدی متأثر از جریان روشنفکری و چپ بود ولی جبهه ضداستبدادی نیز در آن قوی بود ولی در تهران جریان مشروطیت یک جریان میانه حال قرار داشت تصریح کرد: اما جریان مشروطیت در اصفهان به گونه‌ای بود که صبغه دینی و مذهبی در آن متبلورتر و مشخص‌تر بود و حضور افرادی چون آقا نورالله نجفی در این عرصه تأثیر بسیاری داشت.

لاریجانی با اشاره به اینکه جریان مشروطیت با چالش‌های متفاوت و متعددی روبه‌رو بود که ما در حال حاضر در جریان‌های نهضتی کنونی جهان نیز این مشکل را شاهد هستیم، افزود: جریان مشروطیت با تفکر عدالت‌خواهانه شروع شد و نظر آن این بود که قانون شرعی حاکمیت کند ولی این نظریه به مرور زمان به یک ساختاری به نام مجلس و شورا تبدیل شد.

وی با بیان اینکه کاری که مرحوم آقانور‌الله نجفی در اصفهان انجام داد این بود که مبنای اختلافات را در جریان مشروطیت روشن ساخت و مسیر جریان مشروطیت را در کشور شفاف کرد، افزود: تحرکات و اقدامات عالمانی چون آقانو‌ر‌الله نجفی در جریان مشروطه این بود که جامعه و جریان مشروطه را به سمت تفکر ایجاد جامعه اسلامی پیش ببرد.

رئیس دستگاه تقنینی با تاکید بر اینکه حرکت عالمان دینی و مذهبی چون آقانور‌الله نجفی باعث شد چالش‌ها و نگرانی‌ها در مسیر نهضت کاهش یابد، افزود: در جامعه اسلامی باید تفکرات مدیریتی در اداره کشور بر اساس مبنای اسلامی تکوین یابد که نوع مدیریت صحنه آقانورالله نجفی در جریان مشروطه در اصفهان بر این مبنا بود.

«بیداری اسلامی» بیانگر یک پختگی در جوامع اسلامی است

لاریجانی با بیان اینکه مبدا نهضت مشروطه روحانیت و مجتهدان طراز اول بوده‌اند خاطرنشان کرد: واژه «بیداری اسلامی» نشان از یک پختگی بالا در بین‌ ملت‌ها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه ما در تمدن غرب علاوه‌ بر اینکه برخی نقاط برجسته را می‌بینیم ولی سقوط‌های زیادی را شاهد هستیم گفت: انسان غربی یک انسان هدف‌دار نیست بلکه یک انسان بی‌خانمان است.

علی لاریجانی با اشاره به اینکه روابط امروز انسان مدرن روابطی مکانیکی شده است، گفت: این مساله نشان‌دهنده افول شرایط انسانیت در غرب است و نمی‌‌توان راحت از کنار آن گذشت.

رئیس مجلس با بیان اینکه برخی از مشکلات دنیای غرب باعث مسخ انسان شده است گفت: بسیاری از تفکرات غربی نیز بر این نگرش منفی تاکید دارد.

وی با تاکید بر اینکه «بیداری اسلامی» می‌تواند باعث بیداری امت‌های اسلامی شود ، گفت: روح جمعی نهضت و امت اسلامی ناپیوسته نیست بلکه پیوندی ناگسستنی دارد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اگر جریان‌های نهضتی بخواهند به یک استعداد تبدیل شوند باید توده مردم پیوند بخورند افزود: امروز در دنیای اسلام شاهد جریان «بیداری اسلامی» هستیم که البته گاهی به دلیل شیطنت‌های بیرونی و بعضا تندروی‌های درونی مسیر پرتحرک و پویای این موج خروشان دچار کاستی می‌شود.

«بیداری اسلامی» خاموش‌شدنی نیست

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه «بیداری اسلامی» هرگز از بین‌ نخواهد رفت افزود: البته شاید به دلیل برخی اقدامات مدتی این جریان فزاینده خفته بماند ولی هرگز نابود نخواهد شد.

علی لاریجانی همچنین با بیان اینکه در جهان اسلام در حال حاضر یک ولوله به وقوه پیوسته است گفت: کشورهای غربی باید بدانند که با دسایس و توطئه‌های خود نمی‌توانند سرعت شکل‌گیری و توسعه «بیداری اسلامی» را کند کنند و یا حتی زمینه‌های اضمحلال آن‌را ایجاد نمایند.

رئیس دستگاه تقنینی با تاکید بر اینکه ایجاد برخی جریان‌های تندرو و افراطی چون داعش آفت‌هایی است که در سایه جریان‌ها و نهضت‌های «بیداری اسلامی» از سوی دشمنان شکل‌گرفته است گفت: این پدیده‌ها ضایعاتی را برای امت اسلامی به وجود آورده است چرا که داعش وصله‌ ناجوری بوده که به زور به بدنه جریان «بیداری اسلامی» تحمیل شده است.

مقابله با «بیداری اسلامی» هدف مشترک صهیونیسم ، آمریکا و داعش

علی لاریجانی ادامه داد: امروز جریان صهیونیسم بین‌الملل ، جریان تندرو داعش و آمریکا همگی در یک مسیر قرار دارند و با هم دارای هدف مشترک هستند که این هدف از بین بردن جریان «بیداری اسلامی» است.

وی با بیان اینکه امروز یک عزم جدی و ساماندهی منظمی از سوی غربی‌ها و آمریکایی‌ها برای مبارزه با داعش وجود ندارد، گفت: مسلمانان باید در تداوم حرکت «بیداری اسلامی» بر توان خود تکیه کنند؛ جوهره «بیداری اسلامی» استقلال و ایستادگی امت اسلامی است البته برای ما روشن است جریان «بیداری اسلامی» یک جریان اصیل است و دارای قوه پایداری و تداوم بوده و سرمایه‌ای برای امت اسلامی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تحرکات دشمنان و ایجاد موانع بر سر راه «بیداری اسلامی» شاید بتواند سرعت این جریان را بکاهد ولی در مقابل باعث عمق‌بخشی به این جریان می‌شود گفت: امیدواریم با تاسیس و راه‌اندازی مکان‌هایی چون خانه «بیداری اسلامی» در کشور محلی برای فهم دقیق حرکت‌ امت اسلامی، مبارزه با استعمار، ماهیت غرب و ایجاد اشتراکات بیشتر در بین جریان‌های روشنفکری جوامع مختلف ایجاد شود.

/فارس

Share