در منطقه آزاد انزلي

از تندیس هفت تن از مشاهیر و مفاخر گیلان زمین رونمایی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جشن رونمایی از هفت تندیس از مشاهیر گیلان زمین در نوروزخانه منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جشن رونمایی از هفت تندیس از مشاهیر گیلان زمین در نوروزخانه منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

Khabar-ronamaii-az-mashahir-1393.07.23مهندس رضا مسرور در مراسم رونمایی از تندیسهای مشاهیر استان گیلان با بیان اینکه در طراحی و اجرای طرحهای اقتصادی باید الزامات فرهنگی را مد نظر داشت و اقتصاد باید با فرهنگ همراه باشد اظهار داشت: فعالیتهای فرهنگی از جمله وظایف و کارکردهای اصلی در سازمانهای مناطق آزاد کشور است، چراکه این مناطق صرفاً درحوزه های صنعتی وتجاری فعال نمی باشند.

وی با اعلام اینکه ایده ساخت تندیس مفاخر استان در منطقه آزاد انزلی از ۹ ماه پیش مطرح شد اضافه کرد: امروز روز رونمایی از تندیس مشاهیر استان نیست بلکه روز قدرشناسی و نکوداشت کسانی است که در عرصه های مختلف زحمت کشیده و افتخار آفرینی کرده اند.

مسرور با تصریح براینکه رونمایی تندیس مشاهیر، محدود به هفت تندیس نمی شود و تندیس مفاخر دیگری همچون دکتر سمیعی و شهید نامجوی نیز در منطقه آزاد انزلی ساخته و به نمایش در می آید، افزود: می توانیم از این طریق گام مهمی در گسترش فرهنگ قدرشناسی از بزرگان استان و کشور برداریم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با دعوت از صاحب نظران و نخبگان فرهنگی استان گیلان به همکاری با این سازمان، گفت: برای مدل سازی فرهنگی در حوزه فرهنگی، برنامه های خوبی از سوی این سازمان به اجرا در می آید و آماده اجرای طرحهای متخصصین و فعالین فرهنگی در این زمینه هستیم.

مهدخت معین، دختر دکتر معین در این مراسم با قدردانی از اقدام فرهنگی سازمان منطقه آزاد انزلی، افزود: ساخت این تندیس ها می توانند در یادآوری جایگاه مفاخر در هر جامعه ای نقش موثری ایفا نمایند.

وی با بیان اینکه هر یک از این هفت ستاره آسمان مفاخر گیلان، در جامعه اثرگذار بوده و هستند، اضافه کرد: برگزاری چنین مراسم ها و اقدامات فرهنگی می تواند در خلق دکتر معین های آینده، یاری رسان باشد.

حامد فخری نژاد، فرزند شیون فومنی با قرائت اشعاری ازاین شاعر معاصر استان،از حضور قوی فرهنگ در قطب اقتصادی استان گیلان اظهار خوشحالی کرد و گفت: توسعه اقتصادی با توجه به توسعه فرهنگی مهم و حیاتی است و این بزرگان افتخارات ماندگار گیلان و ایران هستند.

استاد زرگری مرندی طراحی و مجری تندیس مشاهیر استان گیلان در منطقه آزاد انزلی، خوشحالی خود را از داشتن نقشی در قدردانی از بزرگان ایران زمین اعلام کرد و افزود: از مدیرعامل و معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد انزلی به دلیل اجرای این طرح جسورانه در منطقه اقتصادی، بسیار سپاسگزارم چراکه این بزرگان متعلق به استان سربلند،سرافراز،آزادی خواه،صلح جوو نخبه پرور گیلان است و از ستارگان کشور محسوب می شوند.

اجرای قطعات موسیقی گیلگی توسط استاد قوامی و رونمایی از تندیس های هفت تن از مفاخر استان گیلان از سوی خانواده آنها از دیگر بخشهای این مراسم بود که با حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر استان در نوروزخانه منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

گفتنی است در این مراسم از تندیس میرزا کوچک خان (بزرگمرد مبارزات حق‌طلبانه)، آیت‌ا…‌ العظمی محمـد بهجت ( فقیه، مجتهد، شارح و عارف بزرگ شیعی) ، حسین املاکی (سردار شهید و اسطوره سال‌های دفاع مقدس) ، میر احمد سیدفخری‌نژاد (شیون فومنی) (شاعر مردمی و پیشگام بومی‌سرا)،سیروس قایقران(ورزشکار با اخلاق و الگوی جوانان منطقه و کشور) ، کـیومـرث صـابـری (گل آقا) (طنـزپرداز بزرگ مـعاصـر، گــل‌آقا) ، و دکتر محمد معین (ادیب برجسته و دانشمند لغت‌شناس معاصر) رونمایی شد.

 

Share