ادای نماز و روزه قضا در استان گیلان چقدر است؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،وقتی فرد مسلمانی فوت می‌کند، مساله ادای تکالیف ادانشده وی مطرح می‌شود. اغلب مواقع، نزدیکان فرد فوت‌شده، متوسط سالی را برای ادای نماز و روزه قضا شده آن فرد، در نظر می‌گیرند که این زمان متوسط بین یک تا سه سال است. در این میان آن‌طور که بسیاری از […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،وقتی فرد مسلمانی فوت می‌کند، مساله ادای تکالیف ادانشده وی مطرح می‌شود. اغلب مواقع، نزدیکان فرد فوت‌شده، متوسط سالی را برای ادای نماز و روزه قضا شده آن فرد، در نظر می‌گیرند که این زمان متوسط بین یک تا سه سال است.

aq7v3su2y8ijceq03g2nدر این میان آن‌طور که بسیاری از مراکز مرتبط با مراجع تقلید در مورد نرخ واجباتی که به گردن اموات است می‌گویند، نرخ نماز قضا برای هر یک سال حداقل حدود ۷۰۰ هزار تومان و نرخ هر یک ماه روزه قضا، حداقل ۵۰۰ هزار تومان است. این بدان معنی است که هزینه هر یک سال نماز و روزه ادانشده از سوی فرد فوت‌شده، حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

در نظر گرفتن زمان یک سال، زمانی متوسط برای ادای واجباتی است که در طول حیات فرد فوت‌شده از سوی خود او ادا نشده است.

بر اساس آماری که پیش از این سازمان ثبت احوال به صورت تفکیک‌شده در مورد اموات سال ۹۱ عنوان کرده بود، در سال مزبور ۳۰۷ هزار و ۸۳۹ نفر فرد بالغ، فوت شده‌اند. هر یک از این افراد بالغ با فرض مسلمان بودن، هزینه‌ حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برای یک سال واجبات ادانشده خود دارند.

در واقع با احتساب فوت حدود ۳۰۸ هزار نفر در سال و پرداخت نماز و روزه یک‌ساله آنها به میزان حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، گردش مالی این بازار حدود ۳۷۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به عبارتی این عدد نشان از گردش مالی واجبات یک‌ساله فوت‌شدگان سال ۹۱ دارد. البته این عدد در صورتی است که کلیه این فوت‌شدگان مسلمان باشند و بستگانشان برای ادای تکالیف ادانشده آنها اقدام کرده باشند.

البته نرخ ادای نماز و روزه قضا در برخی از شهرهای استان گیلان در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در شهری مانند مشهد همان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. در شهر قم نیز توسط یکی از مراکز مذهبی اجرت یک سال نماز ۹۰۰ هزار تومان و یک ماه روزه ۵۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است.

تورم ۲۵۰ درصدی اجرت نماز و روزه

موضوع قابل توجه دیگر در این تجارت، تورم آن است. در سال ۸۹ اجرت یک سال نماز قضا در حدود ۲۵۰ هزار تومان و یک ماه روزه ۱۵۰ هزار تومان بود که اکنون این نرخ در برخی مناطق به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. تفاوت این دو نرخ حاکی از تورم ۲۵۰ درصدی نرخ ادای نماز و روزه در سال‌های ۱۳۸۹ تاکنون است.

/اقتصادنیوز

Share