رییس قوه مجریه در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاههاو مراکز پژوهشی

معامله با آبروی مردم را «دقت نظر» می نامیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رییس جمهوری با بیان اینکه سخت گیری های بی مورد منجر به رشد متملقان می شود و با تاکید بر اینکه برای نقد افراد باید مدارک و دلایل کافی ارائه دهیم، گفت: با آبروی مردم معامله می کنیم و اسم آن را دقت نظر می گذاریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز (سه شنبه) در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها و مراکز پژوهشی افزود: علم را باید نقد کرد نه حذف چرا که علم حذف شدنی نیست بلکه نقد شدنی است.1409566010905_Mehdi Ghasemi-34

وی اضافه کرد: چطور عده ای به فکر افتادند که بخشی از علوم را حذف کنند؟ حذف معنی ندارد.اسلامی کردن علوم انسانی به آن معنا نیست که دانش بشری را در بخش علوم انسانی کنار بگذاریم.

وی تصریح کرد ممکن است به بخشی از علوم انسانی هم نقد داشته باشیم اما علم را باید نقد کرد نه حذف. باید حرف، سخن و مطلب دقیق تر را عرضه کنیم.

رییس جمهوری با بیان این که مجموعه حرکت علمی ما مطلوب است ، گفت: دولت وعده هایی را که نسبت به دانشگاه داده است، فراموش نکرده و به بخشی جامه عمل پوشانده است.

روحانی با بیان اینکه «آمدن من به دانشگاه بیشتر برای شنیدن است تا حرف زدن» گفت: نقد دانشجو بی غل و غش است.

سخن متفاوت غیر از سخن مغرضانه است

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: نباید بترسیم اساتید ما در کلاس ها سخنان متفاوتی مطرح کنند. نظرات و سخنان متفاوت غیر از سخن مغرضانه است.

رییس جمهوری تاکید کرد: سخت گیری های بی مورد منجر به عدم تساهل می شود و عدم تساهل منجر به رانده شدن افراد لایقی می شود که بیانشان صریح است.

روحانی با تاکید بر اینکه نگذاریم فضای تملق دردانشگاه باز شود، گفت: سخت گیری موجب می شود تملق گوها بالا بیایند.

رییس قوه مجریه تاکید کرد: من یکبار این جمله را گفتم که ما دلمان نمی خواهد جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفری ایران تبدیل به ۱۶۰ میلیون نفر شود، همه دو چهره پیدا می کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: همه مردم صالح و بی گناه هستند، مگر این که عکس آن ثابت شود. این جزو اصول مسلم مبانی دینی ما است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: اگر ما می خواهیم فردی را مورد نقد قرار دهیم، دلایل و مدارک کافی ارایه دهیم، متاسفانه در مراکز تصمیم گیری بسیار مهم می گویند فلان آقا برای ریاست دانشگاه خیلی مصلحت نیست، به این راحتی ما آبروی مردم را معامله می کنیم اسم آن را دقت نظر می گذاریم!

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: این دقت نظر نیست ، این تخریب مسلم و از بین بردن آبروی مردم است.

اداره کشور بدون سعه صدر امکان پذیر نیست

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حکومت و اداره کشور بدون سعه صدر امکان پذیر نیست.

وی افزود: بگذاریم افراد حرف خود را بزنند، بخاطر یک اشکال کوچک و خرده اشکال، آدم های بزرگ را کنار نگذاریم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که هیچکس در این جامعه معصوم نیست، اظهارداشت: فقط ۱۴ معصوم ، معصوم هستند. همه اشتباه و خطا می کنند. افراد را زیر سوال نبریم.

روحانی ادامه داد: در طول یک سال گذشته تلاش ما بر این بود که فضای دانشگاه از فضای امنیتی فاصله و فاصله و فاصله بگیرد.

وی افزود: تلاش ما بر این بود که اگر فردی با دلایل ضعیف، کنار گذاشته شده بر سر کار یا کلاس خود بازگردد.

رییس جمهوری یادآور شد: تلاش ما بر این بوده که در دانشگاه های ما فضای آرامش را ایجاد کنیم ضمن این که همه گروه ها نظر سیاسی و نقد خود را داشته باشند در عین حال همه بدانند اینجا دانشگاه است، باشگاه سیاسی، مرکز فعالیت احزاب نیست. ضمن این که همه می توانند در مسایل سیاسی و اجتماعی حضور یابد.

روحانی تصریح کرد: دانشگاه که برای دادن مدرک نیست؛ دانشگاه برای این است که انسان های مسوول و مشارکت جو بسازیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد تنها چیزی که در علم از آن فاصله می گیریم، علمی است که با اخلاق فاصله داشته باشد. دنبال سلاح کشتار جمعی و هسته ای و شیمیایی نمی رویم.

وی اظهار داشت: در زمینه علمی، فعالیت های ما باید در چارچوب اخلاق علمی باشد. این دولت چقدر دارد هزینه می دهد که اخلاق علمی را دنبال کند.

ابراز تاسف نسبت به از دست دادن دکتر فرجی دانا

رییس جمهوری گفت: البته حق مجلس شورای اسلامی است که تحت استیضاح به وزیری را ندهد اما ما هم نمی توانیم تاسف خودمان را ابراز نکنیم از اینکه دکتر فرجی دانا را به عنوان یک وزیر عالم و انقلابی و دانشمند از دست دادیم.

روحانی افزود: وقتی آن همه اساتید دانشگاه برای من نامه می نویسند که آقای دکتر فرجی دانا شایستگی دارند مدیریت این وزارتخانه را به عهده بگیرد ، من با فشار این و آن، حاضر شوم به او بگویم استعفا دهد؟ این با اخلاق و چارچوبی که از روز اول این دولت به مردم قول داده است، انطباق پیدا می کند؟

رییس جمهوری یادآور شد: در طول یکسال چهار تا وزیر و سرپرست را تجربه کردیم. آقای میلی منفرد را خواهش کردیم، مسولیت را به عهده بگیرد که مجلس نپسندید؛ اشکالی ندارد. از آقای دکتر توفیقی خواهش کردیم سرپرستی را قبول کند که قبول کردند. از یمین و یسار به ما فشار آمد که او را معرفی نکنید که گفتیم اهلا و سهلا. سرفرود آوردیم برای اینکه دانشگاه و کشور آرام باشد.

روحانی سپس با خنده گفت: «آقای دکتر فرجی دانا را آوردیم شروع به کار کرد. بورسیه و ما ادراک ما البورسیه.»

وی تاکید کرد: ما همه باید به اخلاق علمی توجه کنیم. نمی توانیم در مساله ای که صداقت، راستگویی و دقت و قانون مورد توجه قرار نگرفته، آن را رها کنیم. از روزی که دکتر نجفی مسوولیت گرفتند، اولین کلام من این بود که مساله را بورسیه را باید در این دوره دنبال کنید./ایرنا

Share