در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران

احتمال وقوع سیل در گیلان/ستاد بحران شهرداری رشت فعال شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران با توجه به ورود سامانه بارشی در گیلان عصر امروز در محل استانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران با توجه به ورود سامانه بارشی در گیلان عصر امروز در محل استانداری برگزار شد.

13930629000803_PhotoAمعاون امور عمرانی استاندار گیلان در جلسه مذکور به منظور مقابله با سیل و آبگرفتگی احتمالی معابر به تمام فرمانداران و بخشداران حالت آماده‌باش اعلام کرد.

*رزرو تمام مهمانسراهای گیلان

حجت شعبانپور به تعطیلی روز یکشنبه هفته آینده اشاره کرد و افزود: تمام هتل‌ها و مهمانسراهای گیلان از اکنون رزرو شده و شاهد ورود مهمانان بسیار به استان هستیم و مدیران دستگاه‌ها باید در این زمینه تمهیدات لازم را بیندیشند.

وی با بیان اینکه ماشین‌آلات راهسازی گیلان نیازمند نوسازی است، خاطرنشان کرد: سال گذشته تعداد هفت بیل مکانیکی از طریق منطقه آزاد انزلی برای دهیاری‌های گیلان خریداری شده و از این طریق هزینه‌ها ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

*احتمال وقوع سیل در گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان نیز در جلسه مذکور از کاهش دما، وزش باد و بارندگی از امشب در استان خبر داد و گفت: مرکز و غرب گیلان تحت تاثیر سامانه بارشی است و احتمال وقوع خسارت وجود دارد.

بهمن کمانگر احتمال آبگرفتگی و سیل در گیلان را بسیار بالا خواند و بیان کرد: شنبه هفته آینده از شدت فشارها کاسته شده و از روز یکشنبه یک جبهه هوای سرد وارد استان می‌شود و تا پایان هفته آینده ادامه دارد.

وی سرعت وزش باد را ۵۶ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی کرد و افزود: وزش باد در گیلان به صورت مقطعی است.

کمانگر با اشاره به وضعیت بارندگی در شش ماه امسال در گیلان، تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۶ میلی‌متر بارندگی در استان داشتیم و این میزان در بلندمدت سال‌های گذشته ۴۰۸ میلی‌متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی گیلان بارندگی در فروردین و شهریور ماه امسال را ۱۰۹ میلی‌متر اعلام کرد و یادآور شد: امسال دمای هوا گیلان ۱.۲ سانتی‌گراد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی با تاکید براینکه وضعیت دمایی گیلان در شش ماه سال جاری مناسب نبود، اظهار کرد: امسال دمای هوا ۲۸ درجه سیلی‌سیوس نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

کمانگر به افزایش ۳۸ ساعت روزهای آفتابی در گیلان اشاره کرد و گفت: افزایش روزهای آفتابی در رشد برنج تاثیرگذار بود.

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به افزایش دمای ۳۳ تا ۳۷ سانتی‌گرادی در مدت سه هفته در تابستان امسال، خاطرنشان کرد: تیر ماه امسال دمای هوا از ۲۹ درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا نکرد.

*رژیم بارشی گیلان تغییر کرد

وی از کاهش بارندگی ۷۰ تا صد درصدی خرداد تا مرداد ماه امسال در گیلان خبر داد و بیان کرد: رژیم بارشی استان تغیبر کرده است.

کمانگر با بیان اینکه ۷۴ میلی‌متر باران از ابتدای مهر ماه جاری تاکنون در گیلان باریده است، تصریح کرد: بارندگی مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ میلی‌متر افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی گیلان به افزایش نیم تا ۱.۵ درصدی دمای هوا از مهر تا پایان دی ماه امسال نسبت به سال‌های گذشته در استان اشاره کرد و یادآور شد: امسال ۴۵ درصد افزایش دما در حوزه آبریز سد سفیدرود داریم.

وی بارندگی تا دی ماه امسال در گیلان را طبیعی خواند و بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود حوزه آبریز سد سفیدرود ۴۵ درصد افزایش بارندگی داشته باشد.

*ستاد بحران شهرداری رشت فعال شد

شهردار رشت نیز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران گیلان از فعال شدن ستاد بحران از هشتم شهریور ماه امسال در این شهرداری خبر داد و اظهار کرد: تجهیزات مقابله با وقوع حوادث احتمالی آماده شده و افراد جایگزین در زمان بحران مشخص شدند.

محمدابراهیم خلیلی به تجربه آبگرفتگی معابر در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی در نقاط بحرانی رشت اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ پروژه جمع‌آوری روان‌آب در ۲۶ نقطه از شهر رشت انجام شده است، تصریح کرد: یک پروژه باقی‌مانده و از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی برخوردار است.

خلیلی از اجرای ۱۰ پروژه جمع‌آوری جدید آب‌های سطحی در رشت خبر داد و بیان کرد: پنج نقطه در حال فراخوان پیمانکار است.

شهردار رشت با اشاره به اینکه ماشین‌های برف‌روب کوچک خریداری شده است، یادآور شد: سال گذشته برف‌روبی معابر اصلی به خوبی انجام شد و ماشین‌آلات مذکور برای برف‌روبی در کوچه‌ها خریداری شده است.

وی تعمیر و نگه‌داری ماشین‌آلات را حائز اهمیت خواند و گفت: نگه‌داری ماشین‌آلات نیازمند حمایت مسئولان است.

خلیلی با بیان اینکه شبکه‌گذاری روان‌آب‌ها موجب افزایش آب رودخانه‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: تابستان امسال رودخانه‌های زرجوب و گوهررود لایروبی شده است./فارس

Share