دیارمیرزا گزارش می دهد

آیا مردم روستای سفید مزگی شفت حق زندگی کردن ندارند ؟!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا می خواهم از مسئولین امر بپرسم، اگر خانواده شما بود می گذاشتید از آن پل که خودتان تخریب آن را اعلام نموده اید و هر لحظه احتمال خطر سقوط و طغیان رودخانه را دارد عبور کند؟

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روستای سفید مزگی شالما از توابع بخش احمد سرگوراب شهرستان شفت یکی از روستاهایی است که ۱۴ شهید والامقام و بیش از بیست جانباز در هشت سال دفاع مقدس برای حفظ کرامت و آبادانی این کشور عزیز تقدیم این انقلاب نموده است. این روستای سرسبز و زیبا با مردمانی که با زبان شیرین تالشی و با محبت که معیشت زندگی خود را با کار کشاورزی و دامداری با دستهای پینه بسته و صورتهای چروک بسته که هر کدام از این چین و چروک صدها حرف برای گفتن دارند…
Picture 622در یک بعد از ظهر پاییزی با درخواست اهالی روستای سفیدمزگی شالما، به آن روستا رفتیم در مسیر راه حسن جمالیان یکی از اهالی آن روستا، از مشکلات روستا برایمان صحبت نمود برای بنده بعنوان خبرنگار باور آن خیلی سخت بود مگر ممکن است با این همه امکانات پیشرفته روستایی باشد که مانند چند دهه گذشته از امکانات رفاهی به دور باشد. بعد از۵ ۴ دقیقه وارد روستا شالما شدیم. یک جاده خاکی که انگار هیچ وقت رنگ شن ریزی را ندیده است با چاله و چوله بزرگ و عرض کم، کوچه ها تنگ بود و فقط یک ماشین می توانست از آن عبور کند رسیدیم به داخل روستا و با استقبال مردم آن منطقه مواجه شدیم ابتدا حسین جمالیان ریش سفید آن منطقه با اهالی آن محل ما را به سمت پل که اهالی از آن مسیر رفت و آمد می کردند بردند. عرض آن پل یک متر بود و طولش ۲۰۰ متر و ارتفاع آن با رودخانه خروشان بیش از ۵۰ متر و با دو سیم فلزی آن را مهار نموده اند که هر دو پایه بتونی آن را تخریب نموده است و پل هر لحظه در حال واژگون شدن می باشد و ابتدای ورودی پل با چند تکه چوب به شکل نردبان درست شده است و بجای پایه های بتونی پل از چند درخت در وسطهای پل برای مهار کردن آن گذاشته شده است و آب رودخانه نیز هر لحظه در حال خروش است.
حاج حسین جمالیان می گفت: این پل در دهه ۶۰توسط جهاد سازندگی ساخته شده بود تا مردم بتوانند برای مدت موقت از آن عبور کنند تا بعدها پل اصلی ساخته شود و ماشین ها بتوانند از آن عبور کنند. اما در این چند سال ساخت پل برای ما تبدیل به آرزو شده و هیچ وقت از طرف مسئولین این امر محقق نشد. از همین پلی که چندین سال شکسته و از طرف ستاد حوادث استان نیز تخریب صد در صد اعلام شده ۶۰خانوار و۴۵دانش آموز هر روز چندین بار از این مسیر رفت و آمد می کنند. می خواهم از مسئولین امر بپرسم، اگر خانواده شما بود می گذاشتید از آن پل که خودتان تخریب آن را اعلام نموده اید و هر لحظه احتمال خطر سقوط و طغیان رودخانه را دارد عبور کند؟
باور کنید خانواده ها ناچارند دانش آموزان خود را کول کنند تا از پل عبور دهند و به مدرسه روانه کند و موقع برگشت باید جلوی پل بنشینند تا آنها را دوباره ببرند .دانش آموزان باید چکمه بپوشند تا از آن مسیر عبور کنند و اگر رودخانه طغیان کند دیگر کسی جرات نمی کند دانش آموزان را به مدرسه روانه کند و از آن پل عبور دهند.
علی گل پور یکی دیگر از اهالی سفید مزگی می گفت: شاید باور این حرف برای کسی که می شنوند سخت باشد. به علت نداشتن پل ارتباطی، ما بایستی در تابستان زمانی که رودخانه خشک است آذوقه ها و سوخت پاییزه و زمستانه خود را خریداری کنیم چون اگر رودخانه در پاییز و زمستان طغیان کند دیگر ما نمی توانیم سوخت زمستانه و آذوقه خود را به این طرف رودخانه بیاوریم. ما با کمک خود اهالی برای اینکه پل را بطور موقت نگاه داشته باشیم چند عدد درخت در وسطهای آن گذاشتیم. باور کنید. اگر هر لحظه رودخانه طغیان کند دیگر راه ارتباطی ما با شهر و حتی روستاهای اطراف هم قطع می گردد. با آمدن پاییز و زمستان دیگر ما امنیت جانی نداریم و از این بلاتکلیفی خسته شده ایم چندین بار به بخشداری ، فرمانداری شفت رفتیم آنها فقط به ما وعده می دهند آیا ما نیز حق زندگی کردن نداریم! چرا مسئولین امر به داد ما نمی رسند؟
مختار دامن افشان نیز گفت: اگر زن باردار و یا بچه مریضی داشته باشیم چه روز باشد و یا شب نمی توانیم به شهر بیاوریم
چون باید آن را کول کنیم و اگر شب باشد باید صبر کنیم تا روز گردد در چند شب پیش زنی همسایه ما مریض شد مجبور شد صبر کند تا روز شود وقتی به بیمارستان رساند بنده خدا فوت کرد. چه کسی جوابگوی خانواده آنها می باشد!؟ اگر جاده یا پل درست حسابی داشتیم که ماشین رو بود مطمعناً آن زن بنده خدا امروز زنده بود ما نیز بیش از۵۰ سال زندگی در آن روستا نمی توانیم خانه و زندگی خود را رها کنیم و به شهر مهاجرت کنیم ما در اینجا کشاورزی و دامداری داریم…
علی ره انجام یکی دیگر از اهالی نیز می گفت: یکی از دلایل تخریب پل ها برداشت بی رویه شن ماسه از این رودخانه بود تا جاییکه زیر پل را هم پیمانکاران برداشت کرده بودند هیچ کسی نبود جلو آنها را بگیرند ما با آنها درگیر شدیم می گفت: که ما مجوز گرفتیم حال امروز نگاه کنید هیچ کسی به فکر ما نیست و نمی گویند که این ۶۰خانوار چگونه از این مسیر عبور می کنند حتی به علت برداشت بی رویه شن و ماسه زمین فوتبال و مدرسه این روستا که چند صد متر با رودخانه فاصله داشت امروز به علت رانش زمین و برداشت بی رویه شن به آن مکانها هم رسیده است و آنها نیز هر لحظه در حال خطر تخریب می باشد و حتی لوله آب شرب روستا از وسط این پل رد شده است و اگر این پل هر لحظه به علت طغیان رودخانه صدمه ببیند آب شرب۶۰ خانوار نیز قطع می گردد و همچنین راه ارتباطی چندین روستاهای دیگر نیز می تواند از این مسیر عبور کند مانند کمبود شهر ، وزنه بن ،امام زاده اسحاق که در ۸ کیلومتری آن قرار دارد قطع می گردد. ما در همین جا از مسئولین امر فرماندار محترم ، بخشدار محترم تقاضای عاجزانه داریم که فکری برای ما بیندیشند قبل از آنکه دیر شود و برای این خانواده ها اتفاق دیگری رخ دهد…
Picture 593 Picture 604

Share