چرا هاشمی در سالروز تولد ۸۰ سالگی اش گریه کرد ؟ + تصاویر

به گزارش پایگاه اظلاع رسانی دیارمیرزا  حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد که با حضور هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد، گفت: امروز تولد هشتاد سالگی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است.وی افزود: ما در دانشگاه آزاد می‌خواستیم برای ایشان جشن تولد بگیریم که ایشان راضی نشدند.میرزاده خاطرنشان کرد: ایشان در طول عمر شریف‌شان واقعا […]

به گزارش پایگاه اظلاع رسانی دیارمیرزا  حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد که با حضور هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد، گفت: امروز تولد هشتاد سالگی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است.

151197_813وی افزود: ما در دانشگاه آزاد می‌خواستیم برای ایشان جشن تولد بگیریم که ایشان راضی نشدند.

میرزاده خاطرنشان کرد: ایشان در طول عمر شریف‌شان واقعا در دانشگاه آزاد تاثیرگذار بودند و همزمانی جشن تولد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با مراسم اختتامیه نخستین جشنواره علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد را به ایشان تبریک می‌گوییم.

رئیس دانشگاه آزاد: من اهل اغراق نیستم. آقای هاشمی هم این را می‌داند. در زمان جنگ وقتی که ایشان فرمانده جنگ بودند، دانشگاه آزاد را هم تاسیس کردند که امروز به حکمت و دوراندیشی ایشان بیشتر پی می‌بریم.

میرزاده در ادامه گفت: خداوند سایه ایشان را از سر ما کم نکند. من تحقیق کردم که دانشگاه آزاد واقعا بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است، البته باید از دوستان آقای هاشمی مانند دکتر جاسبی تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم با حمایت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دانشگاه آزاد به مقام برجسته خود در منطقه و بین‌الملل برسد، گفت: ۱۲ شهریور جلسه هیئت‌امنای دانشگاه آزاد با حضور آیت‌الله هاشمی برگزار می‌شود.

میرزاده خاطرنشان کرد: در این جلسه قرار است توسعه رشته پزشکی و چالش‌های مالی آن مطرح شود که امیدواریم این مسائل حل شود.

، در حین سخنان میرزاده در محل برگزاری مراسم، دوربین محل برگزاری مراسم تصویر هاشمی‌رفسنجانی را نشان داد که در حال گریه کردن است.

در ادامه این مراسم، متن ذیل در ویدئوپروژکشن محل برگزاری مراسم نقش بست.

«گل آمد وزان خوش‌تر نباشد» هشتادمین زاد روز فریادگر عدالت و آزادی و خردورزی حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر تمامی دوست‌داران عدالت و آزادی مبارک باد».

تملق هاشمی/ دانشگاه آزادی‌ها در ‘جشن تولد هاشمی’ چه خواندند؟

در این مراسم به مناسبت سالگرد تولد هاشمی‌رفسنجانی متنی قرائت شد که سایت مرکز روابط عمومی دانشگاه آزاد با عنوان «هاشمی، اعتدال‌گرای نواندیش» متن کامل آن را به شرح ذیل منتشر کرده است.

به نام خداوند جان و خرد

گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود؟

تا اختیار کردی از آن، این طریق را

گفت آن گلیم خویش برون می برد ز موج

وین جهد می کند که، بگیرد غریق را

امروز مصادف با هشتادمین سالروز تولد مردی است که عمر خویش را به مصداق شعر سعدی شیرازی وقف ساختن ایرانی آباد در سایه اسلامی پویا و کارآمد کرده است.

سخن از اکبر هاشمی‌رفسنجانی است که نامش بر هر لقب و تعبیر دیگری افزون است، مردی از خطه کرمان که در نوجوانی راه طلبگی و معرفت را پیشه کرد و امروز نیز پس از ۶۰ و اندی سال همچنان خود را طلبه‌ای بیش نمی‌داند.

با اینکه خود در اوج درک سیاست و دیانت خویش قرار دارد با گریز از دایره انجماد و تحجّر، روز به روز بر اندیشه خود نقشی نو می‌زند و جلو می‌رود.

در مجال کوتاه این کلام، روایت از نقش آفرینی‌های تاریخی این “پیرِ اعتدال” می‌تواند همچون مقدمه‌ای باشد بر کلام ایشان تا همه بدانند که سخن را از زبان چه کسی می‌شنوند.

تاریخ اولین بازداشت هاشمی به مرداد ۱۳۳۷ باز می‌گردد. ۵۵ سال قبل در همدان. جالب اینجاست که تاریخ چاپ اولین کتاب او نیز همان سال است، چاپ کتاب امیرکبیر در سال ۱۳۳۷ . جوانی هاشمی‌رفسنجانی یکسره در التهاب مبارزه گذشت، یا زندانی و زیر شکنجه بود یا فراری و تحت تعقیب و یا فرآتر از اینها رخت هجرت می‌بست و راه عراق و لبنان و اروپا و حتی آمریکا را در می‌نوردید.

امّا آنچه از اولین روزهای مبارزه مورد توجه امام قرار گرفت، قدرت بیان و نفوذ قلم هاشمی بود. قدرتی بیش از شجاعت مبارزاتش؛ چرا که امام همواره تفکر را مقدم بر شجاعت می دانستند.

شاید بر همین مبنا که مرحوم علامه دوانی در خاطره‌اش از عاشورای ۴۲ آورده: «امام کتاب سرگذشت فلسطین را به من و اندرزگو هدیه دادند و فرمودند: قدر این آقای هاشمی را بدانید».

این توجه امام به هاشمی‌رفسنجانی تا آخرین روز حیات‌شان ادامه داشت به گونه‌ای که در بالاترین تصمیمات همواره نظرات او را مورد توجه قرار می‌دادند، هیچ‌کس هشدار و تذکری از امام به هاشمی به یاد ندارد و به قول رهبرمعظم انقلاب هیچ‌کس در دوران مبارزه تا آخرین روز حیات امام، از هاشمی به ایشان نزدیک‌تر نبود».

و این گونه بود که نام هاشمی‌رفسنجانی و انقلاب چنان درهم تنیده شده که «شناسنامه انقلاب» می‌خوانندش، ریاست مجالس شورای اسلامی و خبرگان، جانشینی امام و فرماندهی دفاع مقدس، ریاست‌جمهوری و بازسازی خرابی‌های جنگ و ریاست ربع قرنی بر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تنها گوشه‌ای از کارنامه پرافتخارش را به خود اختصاص داد. چرا که او همراهی با مردم بر هر چیزی مقدم می‌داند و هاشمی را فقط وقتی هاشمی می‌داند که در کنار مردم باشد.

شاید خیلی از ما که در اینجا نشسته‌ایم ندانیم که بالاترین لذت هاشمی در حضور در انتخابات و به رای گذاشتن خود است چرا که او خوب می‌داند که همیشه: “میزان، رای ملت است”.

در سلوک اجتماعی‌اش نشانی از تکبر نیست و در سلوک سیاسی‌اش، کینه جایی ندارد، ریاکاری در منشش جایی ندارد، خود را هرگز برتر ندانسته و نمی‌داند و اشتباهش را می پذیرد و اصلاح می‌کند.

هرگز بر خطای خود اصرار نمی‌کند و دیگران را نیز از آن برحذر می‌دارد شاید از همین جهت باشد که تندروها هرگز او را بر نمی‌تابند. چپ و راستش هم فرقی ندارد.

هاشمی در دهه ۶۰ گفته بود که شعار مرگ بر بدحجاب ندهند درمیانه دهه ۷۰ از حق‌النّاس بودن رای مردم گفت و پای همین حرف هم دوباره در نمازجمعه سال ۸۸ ایستاد و دعا کرد که “انشاءالله دوباره هرچه رأی مردم است، همان‌طور باشد” و برای تحقق دعایش هم لحظه‌ای آرام نگرفت و حتی آبروی ۶۰ ساله‌اش را به معامله با قلب مردم سپرد تا در انتخابات ۹۲ دوباره جشن پیروزی مردم برقرار شود.

خُنُک آن قماربازی که بباخت هر چه بودش

بنماند هیچش الّا، هوس قمار دیگر

و در این میانه حدیث دانشگاه آزاد اسلامی و اکبر هاشمی‌رفسنجانی چیز دیگری است. حدیثی فراتر از این مقال و مجال.

شاید حق مطلب را پروفسور سمیعی گفته باشند که:«نتیجه کار هاشمی در دانشگاه آزاد را مردم، ده‌ها سال بعد خواهند فهمید» و من امروز خوشحالم که دعای امام همچنان حافظ اوست. چرا که هاشمی هنوز زنده است…/مهر
151192_452 151193_420 151194_607 151195_186 151196_958 151197_813 (1) 151197_813 151198_800 151199_854 151200_620 151201_795 151202_404 151203_675 151204_446 151205_466 151206_921 151207_831

Share