آمادگي گيلان براي آغاز سرشماري عمومي كشاورزي

نقش اساسی سرشماری کشاورزی در تدوین نقشه راه استان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان گفت : با توجه به نقش مهم و زیربنایی بخش کشاورزی در اقتصاد گیلان، باید از استان‌هایی باشیم که سرشماری کشاورزی در آن با دقت و سرعت انجام می‌شود چرا که نتایج حاصل از سرشماری کشاورزی در تدوین نقشه راه استان نقش اساسی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، دکتر نجفی در گفتگو با خبرنگاران بابیان اینکه چهارمین سرشماری عمومی کشاورزی همزمان با سراسر کشور از پنجم مهر ماه در گیلان آغاز می شود گفت : این سرشماری با هدف جمع آوری اطلاعات ساختاری و پایه ای در کوچکترین سطح جغرافیایی یعنی آبادی تا هیجدهم آبانماه انجام می شود .

najafi_4055

وی با بیان اینکه برای کاهش ضریب خطا در این سرشماری مأموران آموزش دیده با ابزار الکترونیکی و حذف کاغذ به خانوارها مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز واحدهای تولید کشاورزی را جمع آوری می کنند گفت : از آنجائیکه نتایج این سرشماری مورد استفاده برنامه ریزان و تصمیم گیران قرار می گیرد از اینرو ارائه ی نتایج صحیح و دقیق میتواند بستر لازم را برای توسعه ی بخش کشاورزی فراهم کند .

استاندار گیلان با بیان اینکه انتظار میرود کشاورزان عزیز با صبر و حوصله اطلاعات دقیق را ارائه دهند گفت : این اطلاعات فقط در زمینه ی تصمیم گیری در مورد مسائل کشاورزی استفاده می شود .

وی با بیان اینکه آمار سطح زیرکشت اراضی کشاورزی ، انواع محصولات ، تعداد گلخانه های استان ، دام سنگین و سبک طیور سنتی ، پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی ، کرم ابریشم و زنبورداری از جمله اطلاعاتی است که در این سرشماری بصورت دقیق بدست می آید گفت : هرچه این یافته ها و داده ها دقیق تر باشد در روند تصمیم گیری ها برای کشاورزان مؤثر و مفید تر خواهد بود .

دکتر نجفی با اشاره به قدیمی شدن چارچوب حاصل از سرشماری کشاورزی سال ۸۲ افزود : به عنوان مثال هم اکنون آمارهای متفاوتی در مورد سطح زیرکشت و تولید محصولات کشاورزی چای و برنج وجود دارد که باتوجه به هرکدام از این آمار تصمیمات گرفته شده برای برنامه ریزی های انجام شده در بخش های مختلف از جمله مسئله ی واردات که از دغدغه های اصلی در این زمینه است متفاوت خواهد بود .

وی با تاکید بر معاونت برنامه ریزی ، فرماندران وسازمان جهادکشاورزی  برای اجرای دقیق  سرشماری عمومی کشاورزی از آمادگی گیلان برای آغازاین  سرشماری خبر داد و  گفت : با توجه به نقش مهم و زیربنایی بخش کشاورزی در اقتصاد  گیلان، باید از استان‌هایی باشیم که سرشماری کشاورزی در آن با دقت و سرعت انجام می‌شود چرا که نتایج حاصل از سرشماری کشاورزی در تدوین نقشه راه استان نقش اساسی دارد.

Share