مشروح/ رئیس‌جمهور در حرم مطهر رضوی‌:

موفق شدیم از رکود عبور کنیم/ایران ‌بزرگترین خدمت را برای ایجاد امنیت‌ عراق انجام داد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام حسن روحانی لحظاتی قبل در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  حجت‌الاسلام حسن روحانی لحظاتی قبل در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس جمهور در بخش ابتدایی 139306152139081463577163سخنان خود اظهار کرد: سلام و درود خالصانه ما بر روان پاک و مطهر هشتمین پیشوای شیعیان جهان، مولای ما حضرت امام رضا(ع)؛ آرزوی همه ایرانیان و شیعیان این است که در چنین شبی در کنار بارگاه آن امام همام باشند و چه سعادتی برای همه زائران و برای دولت خدمت‌گزار که امشب به زیارت این مرقد منور تشرف یافته است.

وی افزود: امام رضا(ع)، امام بزرگ شیعیان، امام پر افتخاری برای ایرانیان و سرزمین پارس و پارسیان و شیعیان و اقوام مختلف سرزمین ایران است؛ شاید برای برای امام رضا(ع)، سفر به مرو و خراسان با فشاری که دولت عباسی زمان بر او وارد آورده بودند، کاری بس سخت و دشوار بود.

حجت الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) نه پیام حاکم زمان را رد کرد و نه پذیرفت؛ فشار مامون برای سفر آن حضرت به پایتخت جهان اسلام آن زمان “مرو” هم برای علی ابن موسی الرضا(ع) پذیرشش امکان پذیر بود که از آغاز بپذیرد و هم رد آن علی رغم همه مشکلات و احتمال شهادت امکان پذیر بود. اما امام هشتم راه وسط و اعتدال را انتخاب کرد.

وی تصریح کرد: امام رضا(ع)، راهی را بر مبنای تقدیر امامت برگزید و انتخاب کرد؛ او از شعار افراطیون و تندروان نترسید که بگویند چرا امام هشتم در برابر دعوت یک خلیفه جاعر تسلیم شده که او تسلیم نشده بود و نه آن‌که در برابر آن پیام، دعوت ردی را انتخاب کرد که آن زمان می‌توانست سبب خونریزی در دنیای اسلام و علویان در برابر عباسیان، عرب آن زمان در برابر ایرانیان شود، شرایط بسیار سخت و سنگینی در دنیای اسلام بود و امام رضا(ع) راه وسط، راه اعتدال و راه تدبیر را در زندگی سیاسی به ما آموخت.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه امام رضا(ع) علی رغم اینکه پیام مامون را رد نکرد و بعد از اصرار قبول کرد در برابر قبر پیامبر آن چنان سخن گفت که نارضایتی خود را به گوش جهانیان رساند، ادامه داد: ایشان از این فرصتی که دشمن برای او ایجاد کرده بود استفاده و بهره‌برداری کرد، ایران سرزمین عشق به خاندان رسالت بود.

وی تاکید کرد: یکی از دلایلی که مامون اصرار داشت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) به این سرزمین سفر کند برای جذب افکار ایرانیان عاشق خاندان رسالت بود؛ خراسان با زور شمشیر اسلام نیاورد، طبرستان با زور شمشیر ایمان نیاورد، قم و ری با زور شمشیر ایمان نیاوردند؛ ایران جز بخش کوچک آن با عشق به اسلام و با فهم بلندشان در شناخت دین راستین و خاندان رسالت و اهل بیت(ع) راه اسلام و عشق به امیرالمومنین(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را برگزیدند.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: ایران فهیم شرافتمند، قهرمان، آگاه، هوشیار خود برترین دین و بهترین راه که راه خاندان رسالت بود را برگزید و انتخاب کرد؛ امام هشتم در توقفش در اهواز، در فارس در مسیر راه و بالاخره در خراسان عشق مردم ایران فرصتی یافت تا خود را به جهانیان ابراز دارد، آن نیشابورش و آن استقبال عظیم مردم در پای منبر و سخن مولا علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) و آن سرخس‌اش و تواضع‌اش در برابر کلام امام و بالاخره مرو‌اش و کل خراسان بزرگ آن زمان.

وی با بیان اینکه خراسان سرزمین ادب، شعارا، رودکی، فرودوسی و سرزمین زنده کردن ادب پارسی است، افزود: خراسان یعنی سرزمین ادب و ادبیات و تاریخ، سرزمین بیهقی، سرزمین انقلاب و ایستادگی، خراسان یعنی سرزمین رهبری نهضت اسلامی در این شهر و این دیار توسط مقام معظم رهبری، خراسان یعنی سرزمین سخنان آتشین شهید هاشمی‌نژاد و مرجعیت؛ خراسان سرزمینی آیت‌الله وحید خراسانی مرجع عالیقدر و آیت‌الله سیستانی مرجع بزرگ عراق و سرزمین علم، فقاهت و حوزه علمیه، سرزمین دانشگاه، فرهیختگان، سرزمین اعتدال است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه شما بودید در ۲۲ خرداد ماه سال گذشته علم و پرچم اعتدال را در این شهر برافراشتید و با حضور قهرمانانه خود در شهر مشهدمقدس حماسه بزرگ را افریدید، اظهار کرد: آن روز چهارشنبه فراموش ناشدنی جوانان عزیز و پرشور مشهدمقدس و خراسان رضوی؛ شما بودید زمینه را برای دولت اعتدال در این کشور فراهم کردید.

وی با بیان این مطلب که خراسان سرزمین توسعه است، گفت: خراسان یعنی مرکزیت تمدن ایرانی و تمدن اسلامی و تمدنی نشات گرفته از خاندان رسالت است، خراسانی که امروز شامل چندین کشور بزرگ است؛ امروز افتخار همه ما این بوده که مشهد پایتخت معنوی ایران، شیعیان و اهل بیت(ع) و خاندان عاشقان ولایت است؛ خراسان مفخر ما و افتخار ماست.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: خراسان این سرزمینی است که همه مشکلات ایران و جهان شیعه و دنیای اسلام را باید بگشاید، شما مردم عزیز مشهدمقدس و خراسان، سرزمین شیرمردان و لشگرهای بزرگی که از این سرزمین در دفاع مقدس حضور داشتید، خراسانی که حصر آبادان را شکستید، لشکر ۷۷ و رزمندگان این سرزمین غم دل امام(ره) را که گفت “آبادان حصرش باید شکسته شود” آن غم را زدودید.

وی تاکید کرد: شما در سرزمینی هستید که امید ایران به این سرزمین است، ما امروز یک سال بعد از حماسه شما مردم ایران و به ویژه مردم مشهد و خراسان قرار داریم؛ من نمی‌دانم لطف امام، بخت و اقبال بود، من نخستین سخنرانی انتخاباتی‌مان را از شهر مشهد آغاز کردم و آخرین سخنرانی انتخاباتی‌ام را در شهر مشهد تمام کردم، نخستین سفرم بعد از انتخاب به پابوس این مرجع شریف آمدم و احساس من این است که لطف این امام شامل حال ملت ایران همه شیعیان و مسلمانان است، انشاءالله، ما امروز قدم‌های بزرگی در این یک سال برداشته‌ایم و با همت شما و با کمک شما و با هدایت‌های مقام معظم رهبری ما قدم‌های بلندتر در سال پیش رو برخواهیم داشت.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه ما در بخش اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی، در زمینه فرهنگ و مسائل اجتماعی به کمک شما مردم به نقطه‌ای رسیدیم که شاید سال گذشته برای ما باورکردنی نبود، ابراز کرد: اگر تا امروز ما توفیقی به دست آورده‌ایم در سایه اتحاد و وحدت ملت بزرگ و عزیز ایران بوده است؛ جوانان عزیز، برومندان، غیوران همه دست به دست هم بدهیم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دوجناح اشکالی ندارد، احزاب، افکار متفاوت اشکالی ندارد، اما یادمان باشد همه در داخل یک کشتی نشسته‌ایم همه یادمان باشد دولت واحد بر این سرزمین حاکم بوده و این دولت خدمت‌گزار همه مردم است.

وی تاکید کرد: راست و چپ، این جناح و آن جناح، پیر و جوان، روستایی و شهری، مرد و زن همه ما عاشق ایران و انقلاب و اسلام و خاندان رسالت هستیم و بر آن افتخار می‌کنیم و می‌بالیم؛ برای ما ایرانی بودن، پیروی امام بودن، وحدت این سرزمین، انقلاب اسلامی و ادامه راه انقلاب افتخار است؛ برای ما ادامه راه شهیدان افتخار است، برای ما حمایت از همدیگر، حمایت از دولتی که خدمتکار و خادم شماست و دولتی که مقام معظم رهبری فرمودند حمایت از دولت وظیفه همه است، انجام  این وظیفه افتخار همه ما است. هرچه ما به دست آوردیم از حمایت شما مردم، از تلاش شما مردم و ایثار شما بوده است.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه با بیان اینکه امروز در مسیر توسعه ایران عزیز و قدرتمند هستیم، اظهار کرد: ما امروز یکی بعد از دیگری بر مشکلات اقتصادی فائق آمده‌ایم و فائق خواهیم آمد و توانسته‌ایم رشد سریع تورم را مهار کنیم؛ ما توانستیم پیش از آن‌چه سال گذشته به شما قول دادیم و گفتیم پایان سال ۹۳، یعنی امسال تورم به ۲۵ درصد می‌رسد و امروز نیز می‌توانیم با قدرت به شما در جوار بارگاه امام رضا(ع) بشارت دهیم که تا پایان امسال انشاءالله رشد تورم به مراتب از ۲۰ درصد هم پایین‌تر خواهد بود

وی با بیان اینکه ما به شما قول داده بودیم بر رکود قالب خواهیم شد، گفت: ما طرح لازم برای عبور از رکود را آماده کرده‌ و بخشی که نیاز به قانون داشت را تقدیم مجلس کرده‌ایم، اما امروز در کنار مرجع امام رضا(ع) اعلام می‌کنم ما خوشخبتانه از رکود عبور کرده‌ایم. محاسبات ۳ ماهه اول سال ۹۳ اعلام می‌کند که دولت از رکود عبور کرده است، امروز روزی است که باید دست به دست هم بدهیم برای رونق، برای اینکه رشد را در این کشور نمایان کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: امسال ما در زمینه انرژی و نفت و گاز شاهد تحول چشمگیر خواهیم بود، شما تا پایان سال امار و ارقام را خواهید دید. ما در نفت احتمالا رشد حدود ۷ درصد را تا پایان سال خواهیم داشت که این افتخار بزرگ برای ملت ایران است؛ ما در زمینه آب که معضل اصلی کشور است، که نه تنها در خراسان و مشهد در سراسر ایران ما معضلی به نام آب داریم، حتی آب برای آشامیدن، برای صنعت و به طور طبیعی برای کشاورزی. اما دولت قدم‌های بسیار مهمی را در زمینه مهار آب‌های مرزی و در زمینه بهره‌وری آب آغاز کرده است.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: دولت برای امسال و ۴ سال آینده ۱۰ میلیارد دلار برای آب اختصاص داده است؛ امسال علاوه بر بودجه‌ها و اعتبارات گذشته‌ای که برای آب پیش بینی شده بود ۲ میلیارد دلار ‌برای آب و بهره‌وری آب صرفه‌جویی و همچنین اجرای طرح‌های مختلف کانال‌کشی و زهکشی اختصاص داده‌ایم.

وی با اعلام این خبر که تا پایان امسال ۳ سد در سطح استان خراسان رضوی به بهره برداری می‌رسد، گفت: البته ده‌ها طرح دیگر هم برای بهره‌وردی آب استان مدنظر داریم؛ این استان به طرح‌های دیگری هم نیاز دارد که در سال‌های آینده اجرا می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات محیط زیست در سطح کشور خاطرنشان کرد: محیط زیست ما توام با مشکلات فراوان بوده و دولت قدم‌های اولیه را برای محیط زیست برداشته است. امروز در شهرهای بزرگ و پرجمعیت با تبدیل بنزین کاملا آب و هوا متفاوت شده و انشاءالله به زودی در همین سال ۹۳ بنزین یورو ۴ برای شهر مشهد هم اختصاص خواهیم داد. تخصیص ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و همچنین راه‌اندازی بخشی از مترو جزو طرح‌هایی است که انشاءالله در سال ۹۳ دولت آن را اجرایی خواهد کرد.

وی ادامه داد: در استان خراسان و شهر مشهد دولت هر خدمتی که انجام دهد تنها خدمت به مردم این استان نیست خدمت به سراسر ایران است. شهری که پذیرای ۲۵ میلیون زائر در طول سال هست، به معنای خدمت به همه ایرانیان و شیعیان و عاشقان خاندان رسالت و اهل بیتی است که در طول سال به زیارت این مرقد شریف توفیق پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی گفت: همانطور که امام جمعه مشهدمقدس اشاره کردند بافت فرسوده اطراف حرم یکی از معضلات بزرگ بوده و همچنین حاشیه نشینی هم از دیگر مشکلات است که من اعلام کردم و به اعضای هیئت وزیران گفتم؛ انشاءالله فردا هیئت دولت در شهر مشهد تشکیل خواهد شد و دستور هیئت دولت فردا در شهر مشهد مسئله بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی شهر مشهد است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: انشاالله ما برای این ۲ معضلی که می‌دانم سال‌ها در این زمینه تلاش شده و قول‌هایی داده شده است ‌با تصمیماتی که اتخاد خواهد شد در طول این دولت یعنی در ۳ سال آینده قدم‌هایی برخواهیم داشت تا در محضر حضرت ثامن الحجج(ع) شرمنده نباشیم.

وی تاکید کرد: ۱۲۹ طرح عمرانی برای استان خراسان انشاءالله فردا در شورای اداری اعلام می‌شود که تمام ۱۲۹ طرح در سال ۹۳ و ۹۴ اجرایی و تکمیل و انشاءالله افتتاح خواهد شد.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز منطقه ما در شرایط سختی قرار گرفته است،  گفت: مردم عزیز امروز در منطقه مسلمان‌های عزیز ما، عاشقان اهل بیت، در عراق و سوریه و لبنان و فلسطین عزیز حتی در کشورهای دیگر مثل لیبی و یمن و سایر کشورها گرفتار جنگ‌های داخلی و مداخلات قدرت‌های خارجی هستند.

وی تاکید کرد: دولت در زمینه مشکلات منطقه در ضمن اینکه مشکلات کشور را حل و فصل می‌کرده، بالاترین قدم‌ها را برای امنیت و ثبات منطقه برداشته است. به شما اعلام می‌کنم که بیشترین کمک برای نجات مردم عراق و بزرگترین خدمت و قدم را برای ایجاد امنیت و ثبات نسبی، جمهوری اسلامی ایران و این نظام مقدس برداشته است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: البته در عراق، مردم عراق، مرجعیت عراق، بالاترین ایثار و تلاش و فداکاری و تدبیر را انجام داده‌اند اما اگر کمک ملت ایران نبود امروز شاهد آن نبودیم که در عراق امنیت نسبی مستقر شود و به حمد‌الله روز‌به‌روز کوچه و شهر و روستا و منطقه از دست تروریست‌ها، ادم‌کشان و وحشیان نجات پیدا کند.

وی تصریح کرد: اگر تلاش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دولت ایران و مقام معظم رهبری نبود امروز شاهد پیروزی مردم غزه بر رژیم جنایتکار صهیونیستی نبودیم، امروز اگر ما می‌بینیم امنیت نسبی در سوریه و در لبنان برقرار شده در سایه تلاش این ملت بزرگ است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: پس ما امروز مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش داریم، این مسئولیت سنگین را در صورتی می‌توانیم عمل و اجرا کنیم که همه دست به دست هم بدهیم؛ اختلافات را کنار بگذاریم، اشکال ندارد که افکار مختلف و سلیقه‌ها مختلف باشد، اما برای ایران، برای نظام، برای توسعه کشور برای تعالی اخلاق و فرهنگ این جامعه هدف همه ما باید واحد باشد.

وی ادامه داد: همه باید در کنار هم قرار بگیریم و این ملت را به اوج و شکوهی برسانیم که مورد نظر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، ائمه اطهار(ع) و مولای ما علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) و حضرت ولی عصر (عج) باشد؛ ما باید دست به دست هم دهیم، ما می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

وی ضمن اشاره به طرح‌های دولت در زمینه سلامت و بهداشت مردم خاطرنشان کرد: دولت مگر در زمینه سلامت ‌ در شرایط تحریم نتوانست قدم مهمی را بردارد، گرچه این قدم هنوز باید ادامه پیدا کند، به حمدالله دولت حدود ۱۰ میلیون نفر زیر پوشش امنیت غذایی قرار داده و انشاءالله در حد توانش آن را توسعه خواهد داد. امروز آن‌هایی که به بیمارستان دولتی مراجعه می‌کنند راحت‌تر، آسوده‌خاطرتر و با خرج کمتر می‌توانند از بیمارستان مرخص شوند و این قدم کوچکی است که دولت خدمتگزار شما برای سلامت جامعه برداشته است؛ انشاءالله این قدم‌ها را در ماه‌های آینده و سال‌های آینده گسترش خواهد داد.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: اگر بخواهیم در زمینه‌های مختلف توسعه، علم، توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و پیشرفت در این جامعه برسیم باید همه قوا، در کنار یکدیگر باشند؛ دولت، مجلس، قوه قضائیه و نیروهای مسلح و مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد و احزاب و اقشار مختلف جامعه همه باید دست به دست هم بدهیم، دولت تلاش‌اش بر این است که وحدت و اتحاد در جامعه بیشتر و بیشتر باشد. اخلاق ما، اخلاق محمدی، علوی و رضوی باشد.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: ما امروز با فرهنگ‌مان، با افتخار به قرآن‌مان، به سنت پیامبر عظیم‌الشأن‌مان(ص)، به سیره و راه و روش ائمه اطهار، انشاءالله تعالی اخلاق را در جامعه مدنظر قرار می‌دهیم به گونه‌ای که روح مطهر پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و به‌ویژه علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) که ایران در پناه اوست، انشاءالله در پناه او خدا از ما راضی و خشنود باشد./تسنیم

Share