کمبود سرمایه از مهمترین عوامل رکود صنعت گیلان

مدیرعامل ایران برک پاسخگو نیست/ وعده های سرخرمن مسئولان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،صنعت گیلان باوجود داشتن پیشینه تاریخی و برخورداری از ظرفیت های طبیعی به ویژه در عرصه کشاورزی همچنان از مدیریت نامناسب و ناکارآمد، بالا بودن هزینه های تولید و فرسودگی دستگاه های مورد استفاده رنج می برد و در آستانه نابودی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،صنعت گیلان باوجود داشتن پیشینه تاریخی و برخورداری از ظرفیت های طبیعی به ویژه در عرصه کشاورزی همچنان از مدیریت نامناسب و ناکارآمد، بالا بودن هزینه های تولید و فرسودگی دستگاه های مورد استفاده رنج می برد و در آستانه نابودی قرار گرفته است.
سوء مدیریت، مشکلات بانکی، بازاریابی نامناسب، عدم تنوع در تولید به همراه انتخاب نادرست پروژه مهمترین مسائلی بوده که دامنگیر واحدهای صنعتی گیلان شده است.IMG11343337

هم اکنون اتمام عملیات اجرایی یکهزار و ۱۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی گیلان در گرو تزریق شش هزار میلیارد تومان اعتبار بوده که برای تامین این سرمایه عظیم به همیاری بیش از پیش بخش خصوصی نیاز است.

علاوه بر این برخی از صنایع استان که سال هاست مشغول به فعالیت هستند با مشکلاتی روبر شده اند که کارخانه های پشمبافی ایران برک یکی از آنها است.

این شرکت سهامی عام فعالیت خود را طی سال ۱۳۵۲ در عرصه تولید انواع پارچه های پشمی و فاستونی آغاز کرد تا آهنگ توسعه گیلان شتاب بیشتری به خود بگیرد.

مسئولان تنها وعده های سرخرمن می دهند

این درحالیست که تعداد زیادی از کارگران این صنعت مهم گیلان در سومین روز از هفته دولت زمانی که یکی از صنایع بزرگ استان با حضور نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره برداری رسید با در دست داشتن نوشته هایی در شهرک صنعتی سفیدرود رشت تجمع کردند.

IMG11345967

کارگران معترض خواستار یاری مسئولان گیلان برای پرداخت حقوق و مزایای هفت ماهه خود شدند.

افزایش واردات و قاچاق پارچه و البسه به کشور منجر به اعتراض کارکنان صنایع نساجی قدیمی در کشور شده است که مسئولان مربوطه باید به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

نماینده کارگران معترض صنایع پشمبافی ایران برک در این باره به خبرنگار مهر گفت: اعتراض کارکنان این شرکت نسبت به عدم پرداخت به موقع حقوق خود مسئله ای همیشگی است که هر چند وقت یکبار با میانجیگری مسئولان استانی فروکش می کند غافل از اینکه همه این مسئولان تنها وعده های سرخرمن به کارگران می دهند و هیچ اقدام عملی نسبت به رفع این مشکل انجام نمی دهند.

علی محمدی نیا اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۰ سال است که محصولات تولیدی این شرکت به خوبی در سطح بازار به فروش نمی رسد و مسئولان نیز چاره ای برای خروج از بخران نمی اندیشند.

وی با بیان اینکه هم اکنون تعداد زیادی از کارکنان ایران برک که در حدود ۱۷۰ نفر هستند طی هفت ماه گذشته از دریافت حقوق و مزایای خود محروم شده اند، ادامه داد: برخی از کارکنان این شرکت قدیمی با سابقه ای بیش از ۲۰ ساله نگران از دست دادن شغل خود هستند چه برسد به کارگرانی که طی چند سال گذشته مشغول به کار شده اند.

این نماینده کارگران معترض با بیان اینکه هنوز برخی از کارکنان قدیمی این واحد تولیدی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان از مطالبات خود را دریافت نکرده اند، افزود: در حال حاضر کارکنان ایران برک در تامین معیشت زندگی خود با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و کرامت انسانی آنها به عنوان یک مسلمان در سطح جامعه زیر سوال رفته است.

کارفرمای ایران برک به هیچ عنوان پاسخگو نیست!

باوجود این مسئله خبرنگار مهر در پیگیری های خود خواستار بیان دلایل عدم پرداخت چند ماهه حقوق کارکنان ایران برک شد که متاسفانه همکاری مناسبی صورت نگرفت و به این نتیجه رسید: مدیرعامل صنایع پشمبافی ایران برک به هیچ عنوان پاسخگو نیست!

حال این سوال به ذهن خطور می کند که آیا مدیریت نادرست محمد حسین سوری، مدیرعامل صنایع پشمبافی ایران برک نقش اصلی را در ایجاد بحران در این شرکت قدیمی ایفا کرده است؟

کارکنان این شرکت معتقد هستند که با واگذاری کارخانه ایران برک به بخش خصوصی به مشکلات این واحد تولیدی دامن زده شده است.

باوجود این مسئله این کارخانه که دستگاه هایش نیز عمر خود را کرده اند می تواند با تولید با کیفیت و فراوان خود زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر دیگر را فراهم کند اما افسوس که مدیریت ناکارآمد مانع از تحقق این امر می شود.IMG11344855

علاوه بر صنایع پشمبافی ایران برک صنایع زیاد دیگری در گیلان هستند که بحران زده شده اند این در حالی است که هیچ اقدام عملی موثری از سوی مسئولان مربوطه انجام نشده است.

باوجود این، تعداد زیادی از تولیدکنندگان و کارآفرینان عرصه صنعت گیلان به این نتیجه نامطلوب دست یافته اند که بانک صنعت، معدن و تجارت در راستای شکوفایی اقتصاد استان از پرداخت تسهیلات سرباز می زند و بانک های دیگر نیز با شرایط نامناسبی مانند بهره بانکی بیش از ۲۸ درصد که در عمل به ۳۵ درصد می رسد یاری رسان تولیدکنندگان نیستند.

براین اساس مسئله تامین زیر ساخت ها، مدیریت نامناسب آن هم با رویکرد پراکنده کردن سرمایه گذاران که از فرهنگ ملموس ضد سرمایه و کار آفرینی سرچشمه می گیرد، و نبود قوانین و نظارت مطلوب از مشکلات دیگری است که تولیدکنندگان گیلان را با چالش روبرو کرده است.

استاندار گیلان نیز درباره مشکلات واحدهای تولیدی استان گفت: شناسایی چالش های تولید اولویت مهمی است که با تحقق آن می توان راهکار مناسبی را اتخاذ کرد.

کمبود سرمایه از مهمترین عوامل رکود صنعت گیلان است

محمدعلی نجفی افزود: کمبود سرمایه از مهمترین عوامل رکود صنعت گیلان است بر این اساس مسئولان استان باید برای جذب سرمایه های بخش خصوصی مسئولان باید اهتمام ویژه ای داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری های نادرست میزان بیکاری گیلان را با افزایش روبرو کرده و بخش عظیمی از شهرک های صنعتی استان نیمه فعال و غیر فعال هستند، ادامه داد: بر این اساس برای رونق دوباره واحدهای تولیدی و صنعتی کار گروه حمایت از تولید گیلان آغاز به کار کرده است.

نجفی ایجاد شهرک نساجی را از طرح های مهم استان دانست و گفت: تمام اهتمام دولت خارج کردن کشور از حالت رکود است تا مردم در رفاه بیشتری زندگی کنند.

وی با اشاره به اینکه مدیران شبکه بانکی در راستای حمایت از بخش تولید باید گام های موثرتری بردارند تا توسعه بیش از پیش استان محقق شود.

استاندار گیلان افزود: هم اکنون ۴۰ درصد از واحدهای تولیدی استان در در آستانه تعطیلی قرار دارند که برای رفع این معضل باید برای فروش محصولات تولید شده در سطح ملی و بین المللی بازاریابی کرد تا همگان از منافع ان بهره مند شوند.

نجفی صنعت ۳۵ درصد از اشتغالزایی کشور را عهده دار بوده است، اظهار داشت: این در حالیست که صنعت گیلان تنها ۲۷ درصد از اشتغالزایی استان را از آن خود کرده است.

وی بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان را ضروری دانست و ادامه داد: با توجه به منابع محدود دولتی در راستای جذب سرمایه های خارج از استان باید بهره برد تا گامی موثر برای شکوفایی اقتصاد استان سبز گیلان اما محروم برداشته شود.IMG11361797

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: در حالی که صنعت در گیلان از قدمتی بیش از ۱۰۰ سال برخوردار بوده اما نسبت به سایر نقاط کشور پیشرفتی نداشته و عقب مانده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی افزود: واحدهای تولیدی و صنایع گیلان با مشکلات عدیده ای مانند نبود سرمایه در گردش، مطالبه های بانکی، کمبود و نبود مواد اولیه، مسائل بیمه و مالیات و غیره دست و پنجه نرم می کنند.

وی با بیان اینکه تعدادی از واحدهای تولیدی استان در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار دارند، اظهار داشت: با آماده سازی بسترهای مورد نیاز، صنایع گیلان نیز شکوفاتر خواهد شد که در این صورت دیگر گیلان رتبه دوم بیکاری در کشور را یدک نمی کشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود این می توان امید داشت که سرمایه های سرگردان و اندک حتی در قالب تعاونی زمینه توسعه همه جانبه و بیش از پیش گیلان را فراهم کنند.

توسعه صنایع تبدیلی و مادر موجب بالندگی صنعت گیلان می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان درباره وضعیت صنایع استان گفت: توسعه صنایع تبدیلی به همراه صنایع مادر مانند فولاد، پتروشیمی، خودروسازی، مادر و غیره می تواند بالندگی صنعت گیلان را سبب شود.

علی منتظری افزود: بهره گیری از ظرفیت های گیلان مانند نزدیکی به دریا و بندر، برخورداری از منطقه آزاد تجاری – صنعتی و دسترسی به آزاد راه، گمرک و غیره می تواند تا بخشی از مشکلات عرصع صنعت را رفع کند.

وی با بیان اینکه برای رونق دوباره صنعت و معدن گیلان باید از خام فروشی جلوگیری کرد، اظهار داشت: همه دستگاه های اجرایی استان باید با همیاری یکدیگر نسبت به کوتاه شدن روند صدور مجوزهای صنعتی و معدنی اقدام کنند.

منتظری با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان گیلان داشتن معوقه های بانکی بسیار است، ادامه داد: دولت تدبیر و امید برای حمایت از این تولیدکنندگان درصدد رفع این چالش اساسی عرصه تولید کشور بوده که انتظار می رود با ارائه و اجرای برنامه های کارآمد، اقتصاد کشور گامی رو به جلو بردارد.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اینکه گیلان از ظرفیت های بی بدیل مانند موقعیت طبیعی و سوق الجیشی بهره مند است اما همیشه در چنبره مشکلات قرار دارد.

در راستای رفع این مسئله باید نسبت به جذب سرمایه های بخش خصوصی و ایجاد تعاونی های کارآمد اقدام کرد تا علاوه بر ریشه کن کردن بیکاری جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه ها، عرصه صنعت و تولید نیز شکوفا شود و همگان از مزایای ان بهره مند شوند./مهر

Share