آیت الله قربانی :

ماسوله یکی از مراکز فرهنگی و دینی استان گیلان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزانماینده ی ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت در بازدید از شهرک تاریخی و فرهنگی ماسوله گفت:ماسوله به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و دینی استان گیلان به شمار می آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزانماینده ی ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت در بازدید از شهرک تاریخی و فرهنگی ماسوله گفت:ماسوله به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و دینی استان گیلان به شمار می آید.

 ayatollahghorbaniحضرت آیت الله  قربانی گفت: ماسوله که در گذشته به عنوان دارالمومنین نامیده می شد با ۲۳ امامزاده ،بقعه و مسجد در شمار یکی از مراکز مهم دینی و فرهنگی استان به شمار می رود.

وی با توجه به بزرگان برخاسته از این منطقه اظهار داشت:در زمینه تاریخ قدمت ماسوله وخدمات ارزشمندی که بزرگان دینی ماسوله به اسلام و تشیع نمودند می بایست مطالعات و تحقیقات عمیق تری صورت گیرد و راه آنان ادامه یابد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با توجه به اماکن مذهبی این شهرک تاریخی بیان کرد:هسته ی مرکزی سکنه ی ماسوله به واسطه ی امام زادگان و اماکن مذهبی واقع در منطقه شکل گرفته است بنابراین این شهرک از اصالتی دینی و مذهبی برخوردار است.

امام جمعه رشت در مورد موقعیت ممتاز گردشگری ماسوله اظهار داشت:با توجه به تردد گسترده ی گردشگران داخلی و خارجی به ماسوله می توان با نشر و تبلیغ اندیشه های دینی زمینه ی تقویت گردشگری مذهبی را در ماسوله تقویت کرد.

وی گفت:تمام  دستگاههای مسئول باید تلاش کنند با ایجاد فضای فرهنگی و حضور ترویج کنندگان دینی ،اقدامات موثر فرهنگی وجه مذهبی و دینی ماسوله را بارزتر و شاخص تر از هر زمان دیگر نماید.

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان ضمن تشکر از حضور نماینده  ی ولی فقیه در ماسوله گفت: تمام تلاش اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری علاوه بر تاکید بر مباحث کالبدی و مرمتی شهرک تاریخی و فرهنگی ماسوله پرداختن به موزه ی میراث معنوی نیز می باشد.

وی با تاکید بر ثبت آیین های مذهبی ماسوله در فهرست آثار ناملموس ملی اظهار داشت:آیینهای سوگواری دهه ی محرم ماسوله در فهرست آثار ناملموس به ثبت رسیده و در تلاشیم با حفظ ،احیا و انتقال میراث معنوی به آیندگان نقش و رسالت خود را به نحو احسن به انجام برسانیم.

علیزاده با تاکید بر وجود امامزاده ها و اماکن مذهبی ماسوله به خصوص عون بن علی گفت:اگر چه با محدودیت اعتباری برای مرمت مواجه هستیم اما از انجام عملیات مرمتی اماکن مذهبی ماسوله غافل نبودیم و تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی در خصوص مسجد جامع ماسوله گفت:خوشبختانه با مشارکت خوب هیات امنای مسجد ماسوله اقدامات مرمتی به انجام رسیده است و با ایجاد موزه مذهبی در مجاورت مسجد جامع فعالیت های فرهنگی و دینی ماسوله ملموس تر در حال پیگیری است./پایگاه اطلاع رسانی میراث

Share