آیت‌الله رضا رمضانی

فاطمه معصومه(س) کریمه اهل بیت(ع) است و کرامت، ریشه قرآنی دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو مجلس خبرگان رهبری، خوش‌گمانی را زیر مجموعه کرامت عنوان کرد و گفت: کرامت مهم‌ترین ویژگی بندگان صالح خدا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو مجلس خبرگان رهبری، خوش‌گمانی را زیر مجموعه کرامت عنوان کرد و گفت: کرامت مهم‌ترین ویژگی بندگان صالح خدا است.

ramzaniآیت‌الله رضا رمضانی شامگاه چهارشنبه در جشن میلاد فاطمه معصومه (س) کریمه اهل بیت (ع) در مسجد آفخرای این شهر، با بیان اینکه مسیر سعادت، خوشبختی و نیکی گام برداشتن بر سیره اهل بیت (ع) است، بر لزوم مرور سیره اهل بیت (ع) تأکید کرد و اظهار داشت: آنها که پیرو تفکر اهل بیت (ع) هستند، بدانند که شناخت راه به صورت صحیح مهم است.

وی با بیان اینکه فاطمه معصومه (س) کریمه اهل بیت (ع) است و کرامت، ریشه قرآنی دارد و انسان از کرامت ذاتی و نسبی برخوردار است، مهم‌ترین پایه کرامت را بخشش دانست و خاطرنشان کرد: بخشش در حوزه رفتار سیره اهل بیت (ع) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بر خوش‌گمانی نسبت به خود، دیگران و خداوند تأکید و تصریح کرد: اگر خوش‌گمانی در زندگی نقش پیدا نکند، زندگی انسان تلخ می‌شود.

آیت‌الله رمضانی، بدگمانی را بیماری توصیف کرد و با اشاره به اینکه بدگمانی چهره درونی شخصیت انسان را مشخص می‌کند، کرامت را مهم‌ترین ویژگی بندگان صالح خدا عنوان و بیان کرد: انسان باید نسبت به خداوند خوش‌گمان باشد، چراکه خداوند نسبت به گمان افراد با آنها برخورد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بدگمانی موجب سلب اعتماد نسبت به فرد، دیگران و خداوند می‌شود، با بیان اینکه بدگمانی، ایمان را نابود می‌کند و زندگی انسان دیگر مؤمنانه نیست، پرهیز از بدگمانی را نهی الهی دانست و عنوان کرد: بدگمانی اگر معالجه نشود، جامعه را آلوده می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، یکی از منشأهای بدگمانی را همنشینی با افراد بدگمان عنوان کرد و با اشاره به اینکه انسان پاک آفریده شده و دارای ظرفیت‌های پاک است، متذکر شد: تمام پیامبران الهی معصوم هستند و بالاترین عصمت مربوط به ۱۴ نفر ائمه اطهار (ع) است.

آیت‌الله رمضانی، فرد بدگمان را دارای ذهن پریشان خواند و با بیان اینکه بدگمانی تمام امور انسان را فاسد می‌کند، ادامه داد: عبادت افراد بدگمان نابود می‌شود و انسان بدگمان به بهشت نمی‌رود.

وی، مجالس اهل بیت (ع) را بستر خودسازی انسان عنوان کرد و با بیان اینکه خودسازی به انسان آرامش می‌دهد، عنوان داشت: اگر بدگمانی به مؤمن، عالم و فقیه باشد، موجب هلاکت انسان می‌شود و انسان‌های بدگمان پر غم، اندوه و اضطراب هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، انسان‌های خوش‌گمان را دارای غم کمتری دانست و با اشاره به اینکه انسان‌های خوش‌گمان زندگی شادی دارند، چنین توضیح داد: افرادی که خوش‌گمان هستند شرّ از آنها دور شده و مقدّراتشان نیک می‌شود.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه مقدّرات انسان به واسطه خوش‌گمانی تغییر می‌کند، با بیان اینکه افرادی که خوش‌گمان هستند دعاهای آنها به صورت قطعی مستجاب می‌شود، راه درمان بدگمانی را نقد خود عنوان کرد و افزود: توجیه رفتار دیگران از جمله روش‌های درمان بدگمانی است.

وی بر عذرپذیری و عذرخواهی فرد بدگمان تأکید کرد و گفت: حسن ظن به خداوند خوف و خشیت الهی را به ارمغان می‌آورد و ریشه حسن ظن به خداوند عبادت کامل است و عبادت نیز انسان را تربیت و کریم می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان ایمان و عمل صالح را نشانه انسان کریم دانست و تشریح کرد: انسان کریم، بدگمان نیست و دیگران را به راستی دعوت می‌کند.

فارس/

Share