محاكمه در دادسراي كاركنان دولت

صدور قرار ۳ میلیاردی برای سعید مرتضوی+تصاویر حضور در دادگاه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گرچه مرتضوی پیش از دادگاه مدعی شد که برای پرونده کهریزک احضار نشده اما پیش رسیدگی به اتهامات وارد شده به وی در سه پرونده دیگر، بابت عملکردش در ماجرای جنایت کهریزک تفهیم اتهام شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک , گرچه مرتضوی پیش از دادگاه مدعی شد که برای پرونده کهریزک احضار نشده اما پیش رسیدگی به اتهامات وارد شده به وی در سه پرونده دیگر، بابت عملکردش در ماجرای جنایت کهریزک تفهیم اتهام شد و در انتها با قراری مواجه شد که ممکن است در اثر آن راه خروج متفاوتی در پیش بگیرد.

1409562571349_hamidreza dasjerdi-5سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران که امروز برای توضیح درباره چند پرونده مشهوری که در جایگاه متهم در آنها حضور دارد، راهی دادسرا شده بود، پیش از حضور در دادگاه در جمع خبرنگاران حضور یافت و احضار امروزش را آنچنان بی ارتباط با پرونده کهریزک خواند که باور نمی کرد پیش از سایر اتهامات درباره اتهامات کهریزک مورد سوال قرار گرفته و با قراری سنگین مواجه شود.

میرمجید طاهری، وکیل خانواده مرحوم محسن روح الامین، در این باره گفت: پیرو احضاریه های متعددی که برای متهم صادر شده و هیچ کدام منجر به حضور وی در دادگاه نشده بود، پیشتر قرار «جلب به محاکمه» برای وی صادر شده بود و بر این اساس، امروز که آقای مرتضوی در دادسرا حضور یافت، پیش از هر چیز برای رسیدگی به پرونده شکایت موکلانم در باب اتهامات وی در کهریزک فراخوانده و تفهیم اتهام شد.

وی افزود: پس از پیگیری های مستمر یک ساله اولیای دم و اینجانب به عنوان وکیل ایشان، امروز لایحه‌ای جدید در یک برگ به دادگاه ارائه کردیم و در آن ضمن برشمردن تعداد و تاریخ احضاریه های صادر شده قبلی، خواستار رسیدگی به پرونده شدیم. بدین ترتیب وقتی متهم تفهیم اتهام شد و قرار صادر شده به اطلاع وی رسید، از بازپرس پرونده درخواست مهلت کرد تا بعدا با در دست داشتن مستندات و مدارک، به دادگاه مراجعه کند.

این محاکمه که در حضور دکتر عبدالحسین روح الامینی، ولی دم مرحوم محسن روح الامینی صورت گرفت، دو ساعت به طول انجامید و شنیده ها حاکی است که بازپرس در پایان این رسیدگی، با توجه به احضارهای مکرر متهم و مستندات پرونده برای سعید مرتضوی، متهم پرونده قراری به ارزش سی میلیارد ریال صادر کرد و همچنین حکم ممنوع الخروجی وی را که ظاهرا به اتمام رسیده بود، تمدید کرد.

این در حالی است که مرتضوی پیش از حضور در دادگاه، هرگونه ارتباطی میان احضار امروز و پرونده کهریزک را تکذیب کرده بود و به خبرنگاران گفته بود: بابت پرونده تحقیق و تفحص مجلسی ها از سازمان تامین اجتماعی، شکایت «فاضل لاریجانی» و پرونده شکایت همکاران «عباس پالیزدار» که به دستور مرتضوی بازداشت و محاکمه شده بودند، احضار شده و برای هر سه پرونده، لایحه دفاعیه خود را آماده کرده و همراه آورده است.
روایت سعید مرتضوی از آن‌چه امروز در دادسرا گذشت

1409572129314_hamidreza dastjerdi-9به گزارش ایسنا, در پایان جریان این رسیدگی سعید مرتضوی بعد ازظهر امروز پس از خروج ازدادسرای رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با مطالب مطرح شده در جلسه بازپرسی‌اش با تاکید بر این‌که «به بابک زنجانی حتی یک شرکت هم واگذار نشده است» گفت: با دلایلی که من مطرح کرده‌ام مشخص شد که کل گزارش تحقیق و تفحص دروغ بوده است.

وی اظهار کرد: عمده مطالبی که در جلسه مطرح شد مربوط به موضوع گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تامین اجتماعی بود.

وی با بیان این‌که «چند نفر از وکلا نیز به عنوان این‌که بیمه شده تامین اجتماعی بودند شکایاتی شخصی مطرح کردند» افزود: این افراد صلاحیت طرح شکایت را نداشتند ولی به دلیل این‌که محور اصلی بحث گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی بود من به همه موارد پاسخ دادم.

وی با بیان این‌که «لایحه دفاعیه خود را به بازپرس پرونده ارائه دادم» خاطرنشان کرد: لایحه‌ای از قبل در ۴۸ برگ و بیش از ۴۰۰ صفحه تدارک دیده بودم که طی آن تمام اقداماتی که من در سازمان تامین اجتماعی انجام داده بودم به صورت مستند وجود نداشت. مصوبات هیات امنای سازمان مستند به مصوبات هیات مدیره سازمان و مستند به قانون سازمان تامین اجتماعی است.

مرتضوی با بیان این‌که «ایرادی در رابطه با بحث پرداخت‌ها به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود» اظهار کرد: من مستندانی از پرداخت‌های قبلی سازمان در سنوات و دوره‌های قبل و حتی در همین دوره ارائه کردم که همگی نشان می‌داد پرداخت ها همگی از وجوه غیرشمول صورت گرفته و به نمایندگان داده شده تا به افراد مستحق یا بیماران بیمه شده سازمان تامین اجتماعی که در حوزه انتخابیه‌شان قرار دارند پرداخت کنند. در این موضوع هیچ ایراد قانونی وجود ندارد و من مستندات ودلایل خود ر ا در این زمینه ارائه کردم و نسبت به همه مواردی که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود، پاسخ دادم.

وی در پاسخ به این پرسش که جلسه بعدی بازپرسی چه زمانی برگزار می‌شود؟ گفت: من هم دفاعیات خود را گفته‌ام و هم لایحه‌ام را ارائه کرده‌ام و همچنین مستندات را نیز ارائه داده‌ام. قاعدتا اکنون بازپرس پرونده باید پرونده را مطالعه کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بازپرس پرونده به من گفت که چهار نفر از کارشناسان رسمی را برای پرونده من تعیین کرده‌اند و باید پس از بررسی‌های لازم اعلام نظر کنم.

مرتضوی افزود: البته ظاهرا بازپرس پرونده نسبت به بخش‌هایی از پرونده اعلام نظر کرده است؛ چراکه بخش‌هایی از آن را در جلسه قرائت کرد و در قسمت‌هایی که کارشناسان اعلام نظر کرده بودند هیچ تخلفی در رابطه با اینجانب گزارش نشده بود. بازپرس پرونده لایحه مرا مطالعه می‌کند و پس از بررسی مستنداتی که ارائه کرده‌ام چنانچه نیاز به توضیح باشد مجددا برای حضور در دادسرا از من دعوت می‌کند.

در ادامه سعید مرتضی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که در مورد مبلغ پرداختی به تشکل‌های کارگری مطرح شد اظهار کرد: در رابطه با کمک به کانون‌های کارگری و اتحادیه‌ها در مصوبات هیات امنای سازمان تامین اجتماعی قانونی داشتیم که به هرکدام از این کانون‌ها و تشکل‌ها می‌توانیم از محل غیرشمول کمک کنیم. ما نیز این اقدام را انجام داده‌ایم و کمک‌های ما قانونی بوده و هیچ منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

وی همچنین با بیان این‌که «موضوع اصلی گزارش تحقیق و تفحص مربوط به بابک زنجانی است» اظهار کرد: به بابک زنجانی حتی یک شرکت هم واگذار نشده است و من با دلایل و مدارکی که اعلام کردم مشخص شد که کل گزارش دروغ بوده است.
resized_415427_281 resized_415428_691 resized_415425_508 resized_415424_121

Share