مدیر کل دفتر امور بانوان استانداری گیلان گفت

زنان و دختران قربانیان اصلی پسرفت در مسئله عفاف و حجاب جامعه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان از تشکیل خانه‌های محله برای توانمندسازی بیشتر بانوان در حوزه‌های اقتصادی این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ساحره میرسیدی با تبریک به مناسبت دهه کرامت با اشاره به ایجاد خانه‌های محله در استان اظهار کرد: ایجاد خانه‌های محله یک پرسه دو جانبه است که ضمن توانمندسازی زنان در حوزه‌های اقتصادی در زمینه مشاوره خانواده نیز می‌تواند فعالیت داشته باشد.

13930615000161_PhotoAوی با اشاره به حضور زنان سرپرست خانواده در گیلان تصریح کرد: حضور تعداد زیادی از زنان سرپرست خانواده و بدسرپرست در جامعه یک امر غیر قابل انکار است و با توجه به اینکه یک‌سری از حوادث جامعه در کمین چنین خانواده‌هایی است باید آنها را به لحاظ مسایل فرهنگی زیرپوشش قرار دهیم.

این مسئول افزود: اکنون خانه‌های محله در محله‌های عینک و حمیدیان رشت در حال راه‌اندازی است و امیدواریم نتایج خوبی در این زمینه برای ساکنان در محلات حاصل شود.

وی با بیان اینکه در بحث اشتغال زنان مقوله‌های بسیار مهمی مورد توجه قرار دارد گفت: مشاغل خانگی از جمله موضوعات مورد توجه بوده و مبلغ ۳ تا ۵ میلیون تومان اعتبار برای تحقق این منظور در نظر گرفته شده است.

میرسیدی گسترش فضای کار برای زنان را از جمله برنامه‌های دفتر امور بانوان و خانواده اعلام کرد و یادآور شد: افزایش حضور زنان در بحث تولید از موضوعات قابل توجه است که می‌توانند با تشکیل کارگاه‌ها در این زمینه فعالیت کنند.

وی ادامه داد: برای این منظور در تلاش هستیم تا با اعطای اعتبارات زمینه‌های لازم برای حضور بیشتر زنان را در امر تولید افزایش دهیم و اکنون از لحاظ سود بانکی با چالش مواجه هستیم.

*ضرورت پایداری اشتغال زنان روستایی/برپایی جشنواره غذا در ماسال

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان با اشاره به طرح اشتغال بازار محور برای زنان روستایی این استان تصریح کرد: در روستاها زنان توانمندی حضور دارند اما با مقوله بازاریابی ناآشنا هستند.

وی با تاکید بر پایداری اشتغال زنان روستایی، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح اشتغال بازار محور ضمن آموزش به زنان روستایی در زمینه‌های صنایع‌دستی و… تولیدات آنها خریداری و به بازار عرضه می‌شود.

میرسیدی ایجاد فضای مشاوره به زنان و دختران روستایی را امری ضروری دانست و گفت: با همکاری بهزیستی گیلان درصدد هستیم تا فضایی با عنوان مشاور خانوده در روستاها ایجاد کنیم و در آن به نیازهای امروزی و مسایل مربوط به خانواده و … زنان و دختران روستایی پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه مقوله آموزش را در شهر رشت تعمیم می‌دهیم، تصریح کرد: نخستین پایلوت این موضوع در پارک بانوان شهر رشت انجام می‌شود و هفته‌ای سه روز مشاوران اداره بهزیستی و شهرداری رشت در این پارک برای ارائه مشاوره حضور می‌یابند.

این مسئول ترویج فرهنگ و صنایع دستی را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و متذکر شد: مقوله دیگری که در برنامه‌ریزی‌های ما گنجانده شده و نیازمند مانور بیشتری درباره آن هستیم، موضوع معرفی صنایع فرهنگی و سنتی مردم گیلان به گردشگران و… است.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌هایی که در این زمینه در دست اجرا داریم برپایی نخستین جشنواره غذا است که تا پایان شهریور ماه جاری در ماسال برگزار می‌شود.

*هیچ آثار فرهنگی گیلان در لیست آثار فرهنگی ناملموس سازمان یونسکو ثبت نشده است

مشاور استاندار گیلان در امور بانوان، خاطرنشان کرد: تبیین فرهنگ غذایی سنت‌های مختلف و صنایع دستی در بحث گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است و این موارد از جمله ظرفیت‌های استان ما محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه توانمندی‌های زنان گیلان شناخته نشده است، متذکر شد: یکی از مقولات مهم بحث نقش زنان گیلانی است که با تمام تلاش‌ها به دلیل حجب و حیایی که دارند توانمندی‌های آنها در سطح ملی و بین‌المللی شناخته شده نیست.

میرسیدی درباره برگزاری اجلاسی از سوی یونسکو در اصفهان گفت: در مهر ماه امسال اجلاسی از سوی یونسکو در اصفهان برگزار می‌شود که در آن به معرفی آثار فرهنگی ناملموس پرداخته می‌شود و گیلان نیز در آن اجلاس حضور می‌یابد.

وی با بیان اینکه بحث آثار فرهنگی ناملموس شامل آداب و سنت‌ها، موسیقی و … است، تصریح کرد: تاکنون آثار فرهنگی گیلان در لیست آثار فرهنگی ناملموس سازمان یونسکو ثبت نشده است.

این مسئول افزود: یک روز از این اجلاس به زنان اختصاص داده شده است و زنان گیلانی در آن روز با ارائه صنایع‌دستی، معرفی آداب و رسوم و… حضوری پررنگ در اجلاس خواهند داشت.

وی حضور دختران و زنان آگاه را موجب اعتلای جامعه دانست و باشد: اعتلای جامعه با حضور دختران و زنان آگاه و با بصیرت امکانپذیر می‌شود.

میرسیدی با اشاره به تشکیل بازارچه‌های خود اشتغالی خاص زنان خاطرنشان کرد: با دستور استاندار گیلان زنان سرپرست خانواده و بد سرپرست در بازارچه‌های خوداشتغالی خاص زنان به فعالیت می‌پردازند.

مشاور استاندار گیلان در امور زنان و خانواده با اشاره به فعالیت کمیته‌های تخصصی در امور بانوان و خانواده گیلان گفت: کمیته‌های آموزش خانواده، مشاوره خانواده، اشتغال، کمیته افزایش جمعیت با رویکرد فرهنگی، کمیته مناسبت‌ها از جمله کمیته‌های فعال در این اداره کل است.

وی به نگاه دولت در بحث افزایش جمعیت اشاره کرد و یادآور شد: بحث افزایش جمعیت دو مقوله فرهنگی و اقتصادی را شامل می‌شود که در موضوع افزایش جمعیت تعداد فرزندان نیز مدنظر است.

*زنان و دختران قربانیان اصلی پسرفت در مسئله عفاف و حجاب جامعه

میرسیدی با اشاره به موضوع افزایش سن ازدواج در کشور خاطرنشان کرد: کاهش سن ازدواج از دیگر موضوعات مورد توجه بوده که در کمیته‌های تخصصی به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع افزایش جمعیت و کاهش سن ازدواج برابر دستورات مقام معظم رهبری و سیاست‌گذاری‌های انجام شده به فعالیت خواهیم پرداخت.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان با تاکید بر موضوع عفاف و حجاب تصریح کرد: مسئله عفاف و حجاب بسیار مهم بوده اما تاکیدی که در حوزه حجاب می‌شود در بحث عفاف نیست و این یک آسیب است.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم جامعه از اخلاق‌محوری دور شود، یادآور شد: پسرفت در موضوع عفاف و اخلاق‌محوری عواقب بدی مانند ایدز و … برای جامعه دارد که قربانیان اصلی آن زنان و دختران هستند.

میرسیدی حضور افراد متخصص در موضوع عفاف و حجاب را مهم دانست و خاطرنشان کرد: موضوع عفاف و حجاب باید توسط افراد متخصص مطرح شود تا در صورت مواجهه با شک و شبهات بتوانند با قدرت و استدلال صحیح پاسخگو باشند.
فارس/

Share