سام سکوتی

راندن یا رانده شدن!

راندن یا رانده شدن! تابستان است و جاده‌های کشور به تدریج مهمان وسایل نقلیه موتوری خواهند بود که قرار است ما را به مقصدی برسانند و عزیزانی را از چشم به راهی در آورند و یا زائری را به اماکن متبرکه و مقدس برسانند. بیشتر افرادی که پشت فرمان می‌نشینند، اقرار خواهند کرد که در […]

راندن یا رانده شدن!
sokotiتابستان است و جاده‌های کشور به تدریج مهمان وسایل نقلیه موتوری خواهند بود که قرار است ما را به مقصدی برسانند و عزیزانی را از چشم به راهی در آورند و یا زائری را به اماکن متبرکه و مقدس برسانند.
بیشتر افرادی که پشت فرمان می‌نشینند، اقرار خواهند کرد که در مواقعی به دلایل مختلف، سرعتی بیش از حد مجاز داشته‌اند، در بین خطوط رانندگی نکرده‌اند، بدون استفاده از راهنما لاین عوض کرده‌اند و خلاصه گاها بنابر ضرورت های موجود در دنیای خارج از ذهن و یا درگیری های ذهنی، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را نقض کرده‌اند.
اما شاید این نقض قوانین برای آنها هزینه‌ای در بر نداشته است و ارتکاب گاه و بی‌گاه آن را چندان خالی از لطف نمی‌بینند و اگر سن تقویمی راننده پایین باشد، حتی می‌تواند عامل هیجان و لذت نیز بر دلیل و انگیزه افزوده شود!
باید بپذیریم که ما ایرانی‌ها رانندگان خوبی نیستیم و رانندگی‌های ما در بیشتر مواقع حتی زمانی که عجله هم نداریم، منطبق بر قوانین ترافیکی نیست! اگرچه در کشور ما برخلاف بیشتر کشورها، عوامل غیر انسانی به نسبت نقش پررنگ تری در تصادفات دارند، لاستیک‌های غیر استاندارد، لنت های ترمز نامرغوب، مشکلات جاده‌ای، ساخت و ساز و تغییرات تقریبا هر روزه و ….. اما باز هم باید پذیرفت که علت بالغ بر ۸۰ درصد تصادفات، خطای انسانی و سرعت و سبقت غیر‌مجاز است!
اگر کسی مدعی شود که هیچ کدام از اشتباهات فوق الذکر را در رانندگی مرتکب نمی‌شود، باید به وی تبریک گفت که جزء استثنائات رانندگی در کشور ما است و امیدواریم روزی این در صد پایین سیر صعودی داشته باشد و ما از دیدن و شنیدن اینکه کسی هرگز قوانین رانندگی را نقض نمی‌کند، دچار حیرت نشویم!
اگرچه بیشتر ما ادعای دست به فرمان بودن داریم اما واقعیت امر چیز دیگری است، بیشتر فرمان ما در دست ماشین و موتور قرار می‌گیرد و بیش از آنکه راننده باشیم، رانده می‌شویم!
بله! سرعت، عاملی است که فرد پشت رول را گول می‌زند و متأسفانه هر روزه در خیابان‌های کشور تصادفات زیادی را شاهد هستیم که دلیل اصلی آن سرعت غیر مجاز بوده است و در کمال تأسف و تأثر منجر به کشته شدن هموطنان ما می‌گردد و سالهاست که جز حسرت هیچ کاری نکرده‌ایم و مثل همیشه در بدترین بودن، بهترین بوده‌ایم!
این فرضیه که پشت هر تصادف حتما یک تخلف نهفته است، پر بیراه نیست. در کنار آموزش درست قوانین و مقررات رانندگی، فرهنگ سازی و برخورد قاطع قضایی با متخلفینی که با نادیده گرفتن اصولی‌ترین و مبنایی‌ترین مولفه‌های راهنمایی و رانندگی، پشت فرمان وسیله نقلیه موتوری می‌نشینند و باعث کشته شدن فرد بی‌گناهی می‌شوند، شاید بتوان کمی از تیزی هرم کشتار جاده‌ای کاست.
لازم به ذکر است که کشور ایران در بین کشورهایی با موتوراسیون بالا همچون آمریکا و کانادا قرار ندارد که در آن صورت باید فاجعه بزرگتر از این را شاهد می‌بودیم!
سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

Share