سام سکوتی

داعش (دولت غیر اسلامی عراق و شام)

داعش (دولت غیر اسلامی عراق و شام) یکی از بحران‌های پیش روی خاورمیانه، تولد گروه‌های تروریستی است که هر کدام تحت نام‌های مذهبی و با شعار مبارزه با نابرابری قومیتی سر بر می‌آورند و پس از آنکه عده‌ای را جذب گروه خود کردند، به یکباره تبدیل به یکی از رادیکال‌ترین گروه‌های شبه نظامی می‌گردند که […]

داعش (دولت غیر اسلامی عراق و شام)
sokotiیکی از بحران‌های پیش روی خاورمیانه، تولد گروه‌های تروریستی است که هر کدام تحت نام‌های مذهبی و با شعار مبارزه با نابرابری قومیتی سر بر می‌آورند و پس از آنکه عده‌ای را جذب گروه خود کردند، به یکباره تبدیل به یکی از رادیکال‌ترین گروه‌های شبه نظامی می‌گردند که جان و مال مسلمانان کمترین ارزشی در اندیشه‌های آنان ندارد.
القاعده در آغاز برای مبارزه با سلطه روس‌ها در افغانستان تشکیل شد و با حمایت های مالی و تسلیحاتی آمریکا در منطقه جولان داد و پس از بر آورده شدن منویات دولت آمریکا در قبال روس‌ها، به همان شکل رها شد و تبدیل به مشکلی برای منطقه گردید و هر زمان که لازم می‌شد از توان آنها برای کنترل و اعمال فشار بر تصمیمات منطقه‌ای استفاده می‌شد و با کمک آنها، طالبان سال‌ها قدرت را در افغانستان در دست گرفت و به هیچ چیز این کشور حتی تاریخ و فرهنگ کشور هم رحم نکرد.
امروز نیز داعش و یا همان دولت اسلامی عراق و شام که قید اسلامیت بیشتر نقش نمادین دارد تا کاربردی، از دل انزوای گروه القاعده متولد شده است و نمایی دیگر از اسلام رادیکال را به جهانیان نشان می‌دهد و متأسفانه در جوامع و مردمی که درک و شناخت درستی از اسلام ندارند، به جایگاه این دین مهربانی صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کند.
سر بریدن خبرنگار آمریکایی در مقابل دوربین تنها نتیجه‌اش نا امن کردن سایر جوامع برای مسلمانان و ارائه تصویر تند و خشن از اسلام و جهانیان است و تمامی مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی وظیفه دارند که با اعلام برائت از آن تلاش کنند تا این غده سرطانی را از پیکره اسلام با کمترین صدمه جدا کنند و سعی کنند کار به شیمی درمانی و پرتو درمانی نکشد.
القاعده، جبهه النصره، داعش و دیگر گروه‌های تندرویی که داعیه اسلام دارند و تحت لوای اسلام دست به جنایات قرون وسطایی می‌زنند، اگر در دل خود، درد اسلام و مسلمین داشتند نباید بهانه به دست طاعنان و مخالفان اسلام که دین محمد را دین شمشیر و زور می‌خوانند، می‌دادند و فقط از غضب اسلام سخن می‌راندند.
جنایات این گروه افراطی تا بدانجا آبروی اسلام را به خطر انداخت که دیگر گروه‌های سلفی که خود سابقه تاریکی در جهان اسلام از خود بر جا گذاشته‌اند، مجبور به اعلام برائت از آنها شدند و هرگونه قرابت و نسبت با ابوبکر البغدادی را رد کردند.
گروه داعش در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴ با اعلام حذف عراق و شام از نام خود، عنوان حکومت اسلامی را برای خود انتخاب کرد و سعی در برهم زدن مرزهای کشورهای منطقه دارد که بر اساس موافقت نامه سایکس- پیکو و پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی شکل گرفته بود است و رهبران این گروه معتقدند که مرزها باید به پیش از جنگ جهانی اول برگردد.
دین اسلام قبل از آنکه پیروان خود را از غضب خداوند بترساند، آنها را تبشیر می‌کند و وعده خوشبختی و سعادت می‌دهد و هرگز خونریزی و کشتار دیگران را دستور نداده است. از دیدگاه دین مبین اسلام جان هر انسان، مسلمان یا غیر مسلمان، حرمت دارد و جان گرفتن جز در ید قدرت لایزال نیست و عذاب شدیدی برای قاتلان نفس در نظر گرفته است.
مَن یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا (نساء: ۹۳)
هر کسی مؤمنی را به عمد بکشد پس جزای او جهنم است که در آن جاودانه خواهد ماند و خداوند بر او خشم گیرد و بر او لعنت کند و برای او عذابی بزرگ آماده دارد.
گروه افراطی دولت اسلامی عراق به مسلمان و غیر مسلمان رحم نمی‌کند و به راحتی سر از بدن مخالفان جدا می‌کند و تعالیم اسلامی را بنا بر میل شخصی حاکمان تفسیر می‌کنند. جنایتکاران داعش مسلمان و غیر مسلمان، شیعه و سنی برایشان فرقی ندارد و هرکس که با مجموعه آنها همکاری نمی‌کند، از دم تیغ می‌گذرانند و اماکن مذهبی شیعیان و سنی‌ها را منهدم می‌کنند. کشورهای اسلامی خصوصا مسلمانان منطقه بهتر است برای توقف جنایات بی‌شرمانه این گروه شبه نظامی و حفظ آبروی اسلام دست در دست هم ثبات را به منطقه برگردانند و مردم مسلمان عراق را از دست تروریست های جزم گرا و افراطی نجات دهند. در اینکه اتحاد برای از میان برداشتن این گروه و مبارزه مستقیم با آنها باید مورد حمایت همه کشورها قرار گیرد، هیچ جای بحثی نیست اما مهم‌تر از آن و در پی برچیده شدن این تومور، مهر باطل زدن بر اندیشه‌های آنان است و شکست اندیشه‌های آنان و به زباله‌دان تاریخ راندن این نوع برداشت از اسلام از هر مبارزه‌ای حیاتی‌تر است. اتحاد حوزه‌های علمیه و مراکز مذهبی جهان اسلام نیز می‌تواند در تبیین اندیشه‌ها‌ی غلط و افراطی همچون طالب ها و داعش ها نقش موثرتری ایفا کند و از شکل گیری چنین غده‌هایی با همکاری همدیگر ممانعت به عمل آورند زیرا که جهان اسلام امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند اتحاد و همدلی است.

سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share