به بهانه انتخاب فدریکا موگرینی

جانشین اشتون درباره ایران چگونه می‌اندیشد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به مناسبت تعیین فدریکا موگرینی به عنوان مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گزارشی به بررسی سوابق وی و رویکردهایش در خصوص ایران و مسائل بین‌المللی پرداخته ای

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به مناسبت تعیین “فدریکا موگرینی” به عنوان مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گزارشی به بررسی سوابق وی و رویکردهایش در خصوص ایران و مسائل بین‌المللی پرداخته ایم.

2729در مساله مذاکرات اتمی ایران و ۱+۵ موگرینی خط کلی حمایت از مذاکره و لزوم تبعیت تهران از قوانین بین‌المللی را اتخاذ کرده است. موگرینی در سخنانی در شورای روابط خارجه آمریکا در نیویورک در این باره با خوشبینی به مذاکرات گفت: امکان واقعی رسیدن به یک توافق نهایی وجود دارد و معتقدم که پس از دستیابی به یک توافق نهایی، اوضاع در منطقه خاورمیانه نیز تغییر خواهد کرد
فدریکا موگرینی ۴۱ ساله متولد شهر رم است. او دکترای رشته علوم سیاسی از دانشگاه لاساپینزای رم را در فلسفه سیاسی و با موضوع پایان‌نامه “رابطه بین دین و سیاست در اسلام” گرفت. وی عضو “بنیاد آمریکا- ایتالیا” که مقر آن رم است بوده است و سابقه عضویت در برخی اندیشکده‌های مطالعاتی آلمانی و آمریکایی را نیز دارد.

شوهر موگرینی ماتئو ربسانی است و آنها دو دختر دارند. ربسانی مشاور “والتر ولترونی” شهردار اسبق رم و رهبر پیشین حزب دموکرات است؛ کسی که گفته بود “باید فشار بین المللی بر ایران را برای متوقف کردن برنامه اتمی آن هرچه شدیدتر ادامه داد”.
او که عضو حزب دموکرات است از سال ۲۰۰۸ به پارلمان ایتالیا راه یافته است و در سال ۲۰۱۳ به عنوان رئیس هیات ایتالیا در ناتو انتخاب شد. به دنبال نخست‌وزیری ماتئو رنزی در ایتالیا، وی به عنوان وزیر خارجه ایتالیا انتخاب شده و اکنون و پس از هفت ماه سابقه وزارت خارجه، به عنوان جانشین کاترین اشتون انتخاب شد؛ انتخابی که با تردیدها و انتقاداتی همراه بوده است.

منتقدان موگرینی را به “کم تجربگی” و “اتخاذ مواضع نرم در قبال روسیه” متهم می‌کنند؛ اتهاماتی که او آنها را رد می‌کند.در همین ارتباط اندیشکده بروکینگر در مقاله‌ای به دیدار موگرینی از مسکو در زمستان ۲۰۱۳ پرداخت و با اشاره به اظهارات وی درباره “لزوم احترام به منافع روسیه” نوشت: این مواضع باعث ایجاد نگرانی‌هایی در خصوص تفسیر این مقام اروپایی از “منافع روسی” شده است.
وزیر خارجه ایتالیا همچنین بر لزوم گفتگو بین مقامات روسیه و اوکراین به منظور حل بحران اوکراین تاکید داشته است. وی در موضوع سوریه چندین بار بر لزوم مشارکت ایران تاکید کرد و گفته “باید راه‌هایی را بیابیم که ایران و دیگر کشورهای بازیگر منطقه نیز در آن مشارکت داشته باشند در غیر این صورت موفق نخواهیم شد”.
موگرینی با اشاره به تنش‌ها بین آمریکا و روسیه بر سر سوریه اظهار داشت: بحران سوریه نباید سبب افزایش تنش غرب با روسیه شود.
در مساله مذاکرات اتمی ایران و ۱+۵ نیز وی خط کلی حمایت از مذاکره و لزوم تبعیت تهران از قوانین بین‌المللی را اتخاذ کرده است. موگرینی در سخنانی در شورای روابط خارجه آمریکا در نیویورک در این باره با خوشبینی به مذاکرات گفت: “امکان واقعی رسیدن به یک توافق نهایی وجود دارد و معتقدم که پس از دستیابی به یک توافق نهایی، اوضاع در منطقه خاورمیانه نیز تغییر خواهد کرد”
مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اولین سخنرانی خود پس از اعلام رسمی جانشینی اشتون گفت:: می‌دانم کار پر چالشی خواهم داشت و می‌خواهم تمام انرژی خود را در جهت منافع همه کشورها و شهروندان عضو اتحادیه اروپا بکار گیرم.
باید دید آیا سیاستمدار جوان ایتالیایی در عمل می‌تواند انتقادات درباره “کم تجربگی” و “اتخاذ مواضع نرم در قبال روسیه” را تکذیب کند.
با توجه به مواضع کلی ایتالیا درباره برنامه اتمی ایران که همواره بر لزوم”رفع نگرانی‌های بین‌المللی”تاکید داشته، به نظر نمی‌رسد تغییر چشمگیری در مقایسه با کاترین اشتون ایجاد شود؛ به ویژه که در عمل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باید هماهنگ کننده مواضع ۲۸ کشور اروپایی باشد مواضعی که در برخی مواقع بحرانی کاملا اتحادیه اروپا را عملا ناتوان و فلج کرده است. مورد عراق در سال ۲۰۰۳ و سه قسمت شدن اعضای اروپایی شاهدی بر این مدعا است. در این بحران اروپا به سه دسته تقسیم شده بود: یک دسته به آمریکا و انگلیس در حمله پیوستند یک دسته مخالفت آشکار را در پیش گرفته و یک عده بی طرفی اختیار کردند. بر همین مبنا، بیشترین انرژی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون تردید صرف هماهنگ کردن مواضع خارجی کشورهای عضو خواهد شد.
/نسیم

 

Share