نجفی در مراسم معارفه

بورسیه و مدرس شدن افرادی با هوش کمتر موجب نگرانی دولت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بورسیه و مدرس شدن افرادی با هوش کمتر از متوسط موجب نگرانی دولت از وزارت علوم است، اظهار کرد: ما به پرونده‌های بورسیه‌های وزارت علوم حساس هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بورسیه و مدرس شدن افرادی با هوش کمتر از متوسط موجب نگرانی دولت از وزارت علوم است، اظهار کرد: ما به پرونده‌های بورسیه‌های وزارت علوم حساس هستیم.

محمدعلی نجفی صبح امروز یکشنبه در مراسم معارفه خود به عنوان سرپرست وزارت علوم که با حضور اسحاق جهانگیری و تنی چند از اعضای هیات دولت برگزار شد، اظهار کرد: ما برنامه‌های خود را با شفافیت دنبال می‌کنیم و با شفافیت به پرونده بورسیه‌ها رسیدگی می‌کنیم و همه را در جریان نتایج بررسی‌های خود قرار می‌دهیم.

اگر در جلسه استیضاح بودم از کوره در می‌رفتم

نجفی در ادامه با اشاره به شخصیت اخلاقی و علمی فرجی‌دانا افزود: اگر من در جلسه استیضاح بودم از کوره در می‌رفتم اما فرجی دانا کاملا به اصول اخلاقی توجه می‌کرد. استیضاح فرصتی برای فرجی‌دانا شد تا وقت خود را صرف علم و پژوهش کند اما به هرحال لطمه‌ای به نظام آموزش عالی وارد شد. برای ما استیضاح تمام شده است گرچه از نتیجه آن خوشحال نیستیم اما از حالا به بعد نگاه ما به آینده و توسعه و پیشرفت و حل مشکلات کشور است.

برنامه‌های دولت با تغییر وزیرعلوم عوض نشده است

1408869042717_erfan khoshkoo-9سرپرست وزارت علوم همچنین با اشاره به آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها گفت: ما باید تلاش کنیم سال تحصیلی با نشاط آغاز شود.

فرجی دانا در دانشگاه‌ها و وزارت علوم همکاران خوبی انتخاب کرده و جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد. البته دانشگاه‌ها مشکلاتی هم دارند و امیدوارم دولت کمک کند تا بخش عمده دغدغه دانشگاهیان صرف مسائل آموزشی و علمی و نه مسائل مالی شود.

وی در ادامه اظهار کرد: برنامه‌های دولت با تغییر وزیرعلوم عوض نشده است. فرجی‌دانا سیاست‌های دولت و رییس جمهور را دنبال می‌کرد و تا زمانی که روحانی رییس جمهور باشد هر وزیری برنامه‌های دولت را ادامه می‌دهد.

نجفی در ادامه در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت علوم گفت: در هشت سال گذشته بخشی از اختیارات دانشگاه‌ها از آنها گرفته شد که اکنون باید این اختیارات بازگردانده شود و استقلال دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد. البته باید حدود و ثغور استقلال دانشگاه‌ها مشخص شود. همچنین بخشی از اختیارات وزارت علوم از آن گرفته شده که باید با تعامل و استدلال با سایر دستگاه‌ها این اختیارات را بازگرداند.

به گفته وی باید تصمیمات وزارت علوم براساس یک نظام تصمیم‌ساز گرفته شود که این نظام باید براساس خردجمعی حوزه آموزش عالی طراحی شود.

سرپرست وزارت علوم در پایان با بیان اینکه اصل مشارکت دانشگاه‌ها یک اصل بدیهی است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته توجه به کمیت در آموزش عالی به این نظام لطمه وارد کرده که اکنون باید به کیفیت آموزش عالی نیز توجه بیشتری کرد.
استیضاح در من ناامیدی ایجاد نکرده

1408869038490_erfan khoshkoo-8دکتر رضا فرجی دانا صبح امروز یکشنبه در مراسم تودیع خود و معارفه محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم با اشاره به اینکه همه ایستادگی ما در وزارت علوم به این دلیل بود که دانشگاه‌ها بدون سیاست‌زدگی در مسیر رشد علمی حرکت کنند، افزود: از همه می‌خواهم به جوانان در این راستا نشاط و امید دهند.

وی در ادامه گفت: دشمن تلاش می‌کند تا جوانان را نسبت به انقلاب نا امید کند، اما ما باید باور کنیم می‌توانیم به قله‌های علمی برسیم و دانشگاه‌ها را از فضای سیاسی بیرون از دانشگاه جدا کرده و این امید را به آنان بدهیم که فعالیت آن‌ها در دانشگاه‌ها مورد قضاوت عده‌ای بیرون از دانشگاه قرار نمی‌گیرد.

فرجی دانا همچنین با بیان اینکه خواسته قلبی من این است که دانشگاه با نشاط راه خود را ادامه دهد و همه به قانون احترام بگذارند، خاطرنشان کرد: در جلسه دیدار با مقام معظم رهبری در ماه رمضان جمعی از اساتیدی که در گذشته از حضور در این جلسه محروم بودند دعوت شده بودند و آن‌ها با حضور خود ثابت کردند طرفدار نظام هستند و با کسانی که خود را یکه طرفدار نظام می‌دانند تفاوتی ندارند و یکی از دستاوردهای من این بود که همه سلایق را زیر خیمه نظام جمع کردم.

مشاورعلمی و آموزشی رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه مسیر ما در آموزش عالی باید این باشد که علم و فناوری به گفتمان غالب تبدیل شود، گفت: دانشگاهیان افراد مورد اعتماد نظام هستند و هرکس که دانشگاه را خطر بداند ضد نظام است. عده‌ای می‌خواهند دانشگاه را از نظام جدا کنند؛ اما دانشگاهیان باید دانشگاه و نظام را از آن خود بدانند و مسئولان نیز باید در مقابل از دانشگاهیان مشورت بخواهند.

وی اظهار کرد: رییس جمهور خواهان حداکثر مشارکت دانشگاهیان است. من در این زمینه هرکاری را که بتوانم انجام می‌دهم و استیضاح در من ناامیدی ایجاد نکرده؛ بلکه من نسبت به گذشته امیدوارتر شده‌ام.

فرجی دانا در پایان با تاکید مجدد بر ایجاد نشاط در دانشگاه‌ها گفت: من برای آقای نجفی آرزوی موفقیت می‌کنم.

در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، هاشمی وزیر بهداشت، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور، علی یونسی مشاور رییس جمهور در امور اقلیت‌ها، سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهور، سیف رییس بانک مرکزی، حسین آشنا مشاور رییس جمهور، سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیرعلوم، جعفر توفیقی و چند تن از روسای دانشگاه‌ها و مدیران وزارت علوم و اساتید دانشگاه‌ها نیز حضور داشتند.
/ایسنا

Share