هشدار فرماندار بندرانزلی

گناه انزلی چیست که عده‌ای تاریخ پرشکوهش را دستکاری می‌کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روحانی فر گفت:بنده به عنوان فرماندار انزلی در صورت تکرار هرگونه تحریف در نام تالاب بین المللی انزلی مراتب را به مقامات گزارش کرده و با این جاعلان ، طبق قانون برخورد میکنم .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روحانی فر گفت:بنده به عنوان فرماندار انزلی در صورت تکرار هرگونه تحریف در نام تالاب بین المللی انزلی مراتب را به مقامات گزارش کرده و با این جاعلان ، طبق قانون برخورد میکنم .

فرماندار انزلی وضیعت تالاب بین المللی انزلی را یک وضیعت قرمز دانست و خاطر نشان کرد: نجات تالاب بین المللی انزلی، نیازمند عزم همگانی و برنامه ریزی دقیق علمی است.
1234قاسم روحانی فر پیشرفت شهرنشینی و دخل و تصرف در حریم تالاب انزلی و آلودگی رودخانه هایی چون زرجوب و گوهر رود، دو رودخانه مهم رشت که علاوه بر اینکه جز آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان هستند و تاثیر منفی بر اقتصاد گیلان و خصوصا وضیعت تالاب بین المللی انزلی دارند را یک نابود کننده برای تالاب دانست و افزود: این دو رودخانه باعث ایجاد رسوب در عمق تالاب بین المللی انزلی شده که عمق آن را به یک متر رسانده اند و این در حالی است که زمانی عمق تالاب ۱۱ متر بوده است.
وی با بیان اینکه تالاب بین المللی انزلی داری امتیازات برتر شیلاتی است تصریح کرد: مناطق حفاظت شده تالاب انزلی علاوه بر اهمیت شیلاتی، جایگاه امن برای مهاجرت ۷۷ گونه پرنده مهاجر شناخته شده که سالیانه ۱۰ تا ۱۲میلیون قطعه از پرندگان مهاجر نظیر غاز، قو، اردک، مرغابی، چنگر و خوتکا از این مسیر برای ورود به سرزمین های معتدل تر عبور می کنند.
وی در ادامه اضافه کرد: ورود بخشی از فاضلاب های خانگی شهرستان های رشت، صومعه سرا، فومن و ماسال و پساب های کشاورزی حاوی سموم از مزارع کشاورزی اطراف و افزایش رسوبات حوضه آبخیز این تالاب از جمله مهمترین چالش های تالاب بین المللی انزلی به شمار می رود که برای شهر و مردم انزلی یک خطر اساسی به حساب می آید.
فرماندار انزلی نیز چون کارشناسان جایکا یکپارچه سازی در مدیریت تالاب بین المللی انزلی را تنها راه حل حفظ تعادل زیستی در این منطقه دانست و تاکید کرد: نیاز است که یک طرح مدیریت یک پارچه پشنهاد شود تا در خصوص تالاب بتوان با ثبات بیشتری تصمیم گیری کرد و به عقیده بنده؛ نجات تالاب بین المللی، نیازمند عزم همگانی و برنامه ریزی دقیق علمی است.
روحانی فر در ادامه به مشکل جهانی بحران آب نیز اشاره نمود و ابراز داشت: در حالی که قرن ۲۱ قرن بحران آب نامگذاری شده، می توانیم با احیای تالاب علاوه بر رونق گردشگری معضلات آب شهرستان و بخش مهمی از استان را نیز حل کنیم و با یک برنامه ریزی صحیح در استفاده از این ظرفیت ها برای توسعه پایدار صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال گام برداریم.
وی در خصوص ویژگی های تالاب بین المللی انزلی که آن را نگین سبز شمال ایران میدانست اظهار داشت : تالاب انزلی با ۴۱ رود اصلی و فرعی جزء تالاب های طبیعی و آب شیرین کشور است و در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده ۵۰ گونه ماهی ، صدها گونه گیاه، طبیعت کم نظیری را در شمال ایران و جنوب دریای خزر به وجود آورده است.
لزوم جلوگیری از ورود فاضلاب شهرهای صومعه‌ سرا و رشت به تالاب‌ انزلی از دیگر موارد بود که فرماندار انزلی در مصاحبه با انزلی کلاب به آن اشاره نمود و افزود: ساخت سیستم‌های تصفیه فاضلاب یکی از راهکارهای اصلی در مدیریت فاضلاب شهری و کاهش فشار به رودخانه‌ها و محیط زیست تالاب بین المللی انزلی به حساب می آید و مدیریت فاضلاب شهری می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلایندگی این رودخانه‌ها ایفا کند.
قاسم روحانی فر به شیطنت های چند رسانه نیز اشاره نمود و گفت: گناه شهرستان انزلی با ۴۰۸ شهید گلگون کفن چیست که این چنین عده ای چشم به دارایی هایش داشته اند، تاریخ پر شکوهش را دست کاری می کنند و القابش را به نام خود سند میزنند! کار را به جایی رسانده اند که تاریخ ساختگی شان را هم به یقیین باور می کنند! آنهم در این برهه حساس کشور که جامعه نیازمند آرامش و اتحاد است عده ای این چنین هدفمند و هماهنگ بر گسترش نفاق در جامعه تاکید دارند و در زمانی که همه با کمک یکدیگر باید برای آرامش کشور و مردم کشور گام برداریم بعضی از رسانه ها تخم نفاق و تفرقه را در میان مردم شهرستان ها می کارند و با چند تیتر ساکنین مناطق را به یکدیگر بد بین میکنند و این نه به صلاح کشور و نه دولت و نه منطقه است .
وی در ادامه خاطر نشان کرد: بنده به عنوان فرماندار انزلی در صورت تکرار هرگونه تحریف در نام تالاب بین المللی انزلی مراتب را به مقامات گزارش کرده و با این جاعلان ، طبق قانون برخورد میکنم و حتما این موضوع را قانونی پیگیری خواهم کرد و اجازه نمی دهم افرادی مجهول این چنین بین شهرهای استان و اهالی شریف گیلان اختلاف ایجاد کنند.
فرماندار انزلی تاکید کرد: تالاب به نام انزلی ثبت شده است، باید با این نام شناخته و معرفی شود همانطور که نمیتوان منطقه آزاد انزلی را با نام دیگری معرفی کرد، تالاب بین المللی انزلی نیز با نام انزلی در جهان معرفی می شود، این ها با نام انزلی رشد کرده اند.

Masrorروحانی فر به بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و مشاور عالی سازمان محیط زیست کشور از تالاب بین المللی انزلی در فروردین ماه سال جاری نیز اشاره نمود و خاطر نشان کرد: بعد از بازدید رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل این سازمان ،و دکتر سعید نمکی مشاورعالی رئیس سازمان محیط زیست کشور انتظار می رود عزیزان توجه ویژه ای به تالاب بین المللی انزلی داشته و تقاضا من این است که این تالاب نیز جزئی از منطقه آزاد انزلی شود تا بتوانیم از پتانسیل های این سازمان برای احیای استفاده کنیم.
فرماندار انزلی با اشاره به سفر استاندار و مدیرکل سازمان محیط زیست استان گیلان به ژاپن افزود: شرکت جایکا که به عنوان مشاور سازمان محیط زیست ایران در فعالیت است سابقه خوبی در زمینه احیای تالاب دارد که با استقرار در انزلی میتواند نظارت مستقیم بر روال احیای تالاب انزلی داشته باشد و تلاش ما این است که این امر تحقق یابد.
روحانی فر با بیان اینکه بودجه ها و کمک های اختصاص داده شده به احیای تالاب بین المللی انزلی مطلوب اما ناکافی است تصریح کرد: چندی پیش شرکت جایکای ژاپن ۱۰ میلیارد تومان به عنوان کمک در اختیار احیاسازی تالاب قرار داده است ، ۷ میلیارد نیز از بوجه استانی تامین شد و در قسمت اعتبارات ملی نیز به منظور احیا سازی، دولت ۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است که امیدواریم با تخصیص این ۲۷ میلیارد تالابمان دوباره به حیات بازگردد.
وی همچنین به ثبت تالاب بین المللی انزلی نیز اشاره نمود و خاطر نشان کرد: تالاب بین المللی انزلی از مهمترین و با ارزش ترین تالاب های کشور محسوب می شود که با ۱۹۰ کیلومتر مربع مساحت در سال ۱۳۵۴ به عنوان مهمترین سایت در کنوانسیون رامسر به ثبت جهانی و کشوری رسیده است.
فرماندار که تالاب را یک تصفیه خانه برای رودخانه ها و یک زیست بومی مطلوب برای پرندگان جهان میدانست گفت: همانطور که جناب استاندار گفتند تخریب تالاب انزلی و نابودی آن فرصت عظیمی را از استان گیلان خواهد گرفت و به هیچ وجه نابودی تالاب انزلی نباید اتفاق بیافتد.
قاسم روحانی فر در مصاحبه خود فرهنگ سازی را مهم ترین اصول پیشگیری قلم داد کرد افزود: زباله های زیادی از رودخانه های رشت و صومعه سرا وارد تالاب می شود، باید به این موضوع توجه داشت که همین زباله ها است که وارد دریا شده و بعد از مدتی دوباره به ساحل آورده میشود که این خود برای شهر و مردم شهر انزلی ایجاد مشکل خواهد کرد.
وی اضافه کرد: میتوان با ایجاد بوروشورهای آموزشی ، هماهنگی با تعاونی قایق داران در زمینه پاک سازی و جلو گیری از ریختن زباله، جلوی بروز چنین خطراتی برای تالاب گرفته شود.
فرماندار انزلی در پایان به سند تهیه شده برای سال ۱۴۰۴ تالاب بین المللی انزلی اشاره نمود و خاطر نشان کرد: تحقق این سند چشم انداز برای تالاب بین المللی انزلی میسر خواهد بود اما همان طور که گفتم نیازمند عزمی همگانی و برنامه ریزی دقیق علمی است.
متن سند چشم انداز سال ۱۴۰۴ تالاب بین المللی انزلی که چندی پیش توسط کارآگاه برنامه ریزی اجتماعی برای حل مشکلات تالاب بین المللی انزلی که با حضور جمعی از فعالان محیط زیست کشور،استان ، شهرستان و نمایندگان رسمی سایت انزلی کلاب تهیه و برای تصویب نهایی به سازمان های مربوطه ابلاغ شد به شرح زیر است:
تا لب زندگی، تالاب انزلی
زیست بومی آرام، زیبا و پاک که حضور پرنده های مهاجر، قوها، ماهی ها و نیلوفران آبی بستری برای جشن، قهقهه و مهرورزی میان انسان و طبیعت فراهم کرده است..
معیشت مردم سازگار با محیط زیست بوده و طرح های پایدار گردشگری مسئولانه با حضور گروه های کوشا و توانمند حافظ تالاب اجرا می شود.

/انزلی کلاب
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share