بعد از رفتن فرجی دانا

بازتاب برکناری وزیرعلوم در میان شخصیت‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،پس از عزل وزیر علوم از سوی نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی پرونده وزارت فرجی دانا بسته شد اما مراجع تقلید، علما، نمایندگان و شخصیت های سیاسی تاکید کردند فردی که به جای فرجی‌دانا از سوی رئیس جمهور معرفی می‌شود باید بر اصلاح مسیر غلط گذشته اهتمام جدی داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،آنچه در جلسه استیضاح وزیر علوم از سوی موافقان عزل فرجی دانا مطرح شد، نوع رویکرد و خط مشی حاکم بر این وزارتخانه بود و نه شخص فرجی دانا ، اتفاقا بسیاری از نمایندگان معتقد بوده و هستند که فرجی دانا فردی متدین است اما نقش وی در وزارت علوم تنها در ظاهر باقی مانده و عناصر دیگری بودند که این وزارتخانه  را مدیریت می‌کردند و اقدامات ناروای برخی عناصر فتنه و قانون شکنی های آنها منجر به برکناری وزیر شد و بر اساس برخی اخبار و گزارش ها فرجی دانا مجبور بوده است که دستورات این حلقه را اجرا کند.
IMAGE635379254737847813
اکنون و در مهلت قانونی معرفی گزینه جدید، برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بسیاری از شخصیت های سیاسی، علمی و دانشگاهی، به خصوص برخی مراجع تقلید از رئیس جمهور انتظار دارند که فرد جدید در چارچوب سیاست های کلی نظام، زمینه لازم را برای ادامه حرکت علمی کشور مهیا و از سیاسی‌کاری و گماردن عناصر فتنه در این وزارتخانه خودداری کند  و مسیر غلط یک سال گذشته حاکم بر این وزارتخانه را اصلاح کند.

در انتخاب فرد جدید لجبازی نشود

آیت‌الله مکارم شیرازی  از مراجع تقلید  به استیضاح وزیر علوم اشاره کرد و با تاکید بر این که مسیر غلط گذشته باید اصلاح شود گفت: فرجی دانا علاوه بر کارهای مثبت کارهای نادرستی را هم انجام داده است با اینکه فرصت هم برای اصلاح به او داده شده؛ اما اصلاحی صورت نگرفت.
وی با انتقاداز برخی از افرادی که گفته بودند دیگری هم بیاید همان مسیر وزیر سابق را پیش می‌گیرد بیان داشت: اینکه عده‌ای می‌گویند فرد دیگری هم بیاید همین مسیر وزیر قبلی را ادامه می‌دهد، این لجبازی است.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر ما دموکراسی داریم باید به رای مجلس احترام بگذاریم و معنای احترام این است که فردی که می‌آید باید اقدامات نادرست وزیر گذشته را اصلاح کند.

وی دانشگاه را قلب کشور و اصلاح آن را اصلاح جامعه دانست و خاطرنشان کرد: دولت باید کسی را قرار دهد که استقلال، عدم غرب‌زدگی، ایمان، تقوا و تولید علم را برای دانشگاه به ارمغان بیاورد تا مردم از فرستادن فرزندانشان به دانشگاه نگرانی نداشته باشند.

همچنین آیت الله ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز  در گفت‌وگو با تسیم در پاسخ به این سوال که  انتصاب یک فرد سیاسی به عنوان سرپرست وزارت علوم که در فتنه ۸۸ نیز همراهی داشته است، چه تأثیری بر رشد علمی دانشگاه‌ها خواهد گذاشت و چه تناسبی با فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه به رشد علمی کشور دارد؟ ، گفت: دانشگاه فعلاً باید سرپرستی داشته باشد، اما دولت باید این را بفهمد که به نجفی توصیه کند و حواسش جمع باشد تا روش وزیر قبلی را ادامه ندهد.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه دولت نباید کاری کند که با مجلس درگیر شود اظهار داشت: توصیه من به دولت این است که درگیری‌‎اش با مجلس را کم کند و توصیه‌ام به آقای نجفی این است که راه فرجی دانا را ادامه ندهد و کسانی را که فرجی دانا به غلط بر کار گمارده است  برکنار کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز  در پاسخ به سوالی در مورد اظهار نظر رئیس جمهور در مورد استیضاح وزیر علوم خاطرنشان کرد: ‏اظهار نظر روحانی سنجیده بود زیرا مجلس پایگاه اصلی مردمی نظام است و وقتی نمایندگان مردم ‏اظهار نظر نهایی را کردند همه باید به آن پایبند باشند و همین مسئله عاملی برای احترام گذاشتن به ‏رأی مردم باشد.‏

مجلس نسبت به فتنه حساس خواهد بود

غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی نیز  پس از جلسه استیضاح فرجی‌دانا، با بیان اینکه بالأخره فرصتی داده شد و پس از بارها جلسه و بررسی وضعیت وزارت علوم  و قانع نشدن استیضاح‌کنندگان کار به این جلسه رسید، گفت: من در اینجا باید از تمام همکارانم در مجلس به‌واسطه اخلاق‌مداری‌شان تشکر کنم و بگویم جلسه استیضاح تمام شد و ما با دولت در تعامل و همکاری صمیمانه کار را ادامه خواهیم داد و البته کماکان نسبت به ارزش‌ها و مسئله فتنه‌گران حساس خواهیم بود.

همچنین الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس نیز  با اشاره به استیضاح وزیر علوم، گفت که این استیضاح حاصل وحدت اصولگرایان بود.

وی با بیان اینکه استیضاح وزیر علوم پیام‌های روشنی داشت، گفت: مهمترین پیام استیضاح وزیر علوم، بیان دغدغه‌های نمایندگان از وضعیت دانشگاه‌ها بود که مطرح شد.

نادران در گفت وگو با تسنیم تصریح کرد: امیدواریم دغدغه نمایندگان مورد توجه قرار بگیرد.

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به جلسه استیضاح وزیر علوم که به سلب رأی عدم اعتماد نمایندگان نسبت به فرجی‌دانا منجر شد، گفت: استیضاح وزیر علوم متعلق به جریانی خاص در مجلس نبود و هر دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان در آن مشارکت داشتند.

وی با اشاره به انتصاب محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم، افزود: این نوع انتصابات در راستای تحکیم روابط دولت و مجلس نیست و این همان راه غلط گذشته است که دولت طی می‌کند.علوم

زاکانی ابراز امیدواری کرد که دولت در معرفی وزیر جدید به مجلس تمهیدات لازم برای جبران خطاهای گذشته در این حوزه را به کار بگیرد.

انتصاب نجفی درست نبود

همچنین حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده تهران در مجلس در همایش اقتصاد مقاومتی گفت:   رئیس جمهور پس از استیضاح وزیر علوم، نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب کرد که امر پسندیده‌ای نبود، شایسته نیست رئیس جمهور افرادی را که از سوی مجلس رأی اعتماد نگرفته‌اند دوباره برای چنین سمت‌هایی انتخاب کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: تعامل بین دولت و مجلس اقتضا می‌کند که رئیس جمهور حرمت رأی مجلس را حفظ کند.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: آنچه سبب شد که فرجی‌دانا رأی نیاورد، شخصیت فرجی دانا یا داشته‌های بارز ایشان نبود، وی فردی متدین و با سوابق انقلابی مشخصی است آنچه مهم بوده این است که وی میدان را برای کسانی باز کرده بود که در جریان‌های سیاسی اخیر و به ویژه فتنه ۸۸، مسیر درستی را دنبال نکرده بودند.

وی گفت: همین اشکال برای انتصابات جدید ایشان وارد است از طرفی نجفی که از لحاظ جسمی توانایی آن را نداشت که سازمان کوچکی مثل میراث فرهنگی را اداره کند برای وزارتخانه‌ای با این حجم کار، انتخاب وی جای سؤال دارد.

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌و‌گو با  فارس با اشاره به استیضاح وزیر علوم گفت: استیضاح وزیر علوم به هیچ عنوان به معنای تقابل مجلس با دولت نیست چرا که این حق مسلم نمایندگان است که در انجام وظایف نظارتی از ابزارهایی که قانون در اختیار آنها گذاشته استفاده کنند.

کوثری تصریح کرد: استیضاح وزیر علوم به هیچ وجه سیاسی نبود و به دنبال عملکرد وزیر علوم و تیم کاری وی انجام شد.

فتنه‌گران را به دانشگاه وارد نکنید

حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم در باره گزینه بعدی وزارت علوم باید چه ویژ‌گی‌هایی داشته باشد، گفت: وزیر علومی باید بر سر کار بیاید که فتنه‌گران را به دانشگاه وارد نکند و همه فتنه‌گران را از دانشگاه اخراج کند.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: اگر گزینه بعدی وزارت علوم دارای خصلت های این چنینی باشد مجددا به او رای نخواهیم داد و معتقد هستیم که دانشگاه و وزارت علوم باید مسیر پیشرفت را طی کند.

از سوی دیگر، مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دیدار نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد با  بیان اینکه دولت به رای مجلس احترام می گذارد، گفت: به هیچ وجه برخورد دولت با نهادهای رسمی تقابلی نبوده و نخواهد بود.

علی مطهری نماینده تهران نیز با دفاع از عملکرد وزیر استیضاح شده، اظهار داشت: دولت ضعیف عمل کرد، ارتباط قوی و گسترده با نمایندگان نداشت. رئیس‌جمهور هم در جلسه شرکت نکرد و این خطا بود. من پیغام داده بودم که ایشان حتی پنج دقیقه حضور پیدا کند و چند جمله سخن بگوید و بعد به سفر استانی برود ولی نیامدند.

وی افزود: دولت به گونه‌ای رفتار کرد که گویی عزل وزیر برایش چندان مهم نبود، در حالی که با اندکی تلاش بیشتر و تغییر رأی ۱۰ نماینده می‌شد این اتفاق نیفتد.

همچنین صادق زیباکلام از حامیان جریان موسوم به اصلاحات در اظهاراتی عجیب و در گفت وگو با شبکه دویچه وله آلمان اظهار داشت.: هر کس دیگری هم که جای آقای فرجی​دانا بیآید ، چاره​ای ندارد جز این‌که به سیاست​های آقای فرجی​‌دانا ادامه دهد!

منبع: کیهان
Share