در گفتگوي اختصاصي نماينده ي مردم رشت با ديارميرزا مطرح شد

اگر استیضاح وزیر راه مطرح شود با رای بالایی عزل می شود

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده مردم رشت اظهار داشت:بنده به عنوان یک حامی دولت می گویم امثال وزیر راه و شهرسازی و وزیر تعاون باید در رویه ی خود تجدید نظر کنند .

واردات غذا و دارو از هند نیازمند نظارت جدی است

tamini_7209 (1)اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر حسن تامینی لیچائی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی صبح پنجشنبه میهمان تحریریه دیارمیرزا بود. وی متولد سال ۱۳۴۵ بوده و دارای مدرک دکترا P.H.D آموزش و بهداشت می‌باشد. تامینی در دوره‌های هشتم و نهم مجلس ردای وکالت مردم را بر تن کرده است و امضای او در پای ۴۰ طرح و لایحه دیده می‌شود.

می گوید در گیلان فرصت سوزی زیاد بوده و نتوانسته ایم از ظرفیت بزرگان در جهت اعتلای استان بهره گیریم.مردم  بیشتر علاقه دارند انتقاد کنند و مشتاق هستند تا مشکلات را مطرح نمایند اما برای حل مشکلات هیچگاه همدلی در بین مردم و مسئولین بوجود نیامده و سعی نکرده ایم درکنار یکدیگر مشکلات را حل کنیم.
مشروح گفتگوی تحریریه ی دیارمیرزا با نماینده ی مردم رشت را در زیر می خوانید.
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

آرامش در کشور حاکم شده اما هنوز انتظارات مردم برآورده نشده است
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درخصوص فضای سیاسی بوجود آمده در کشور گفت:واقعیت امر این است که نسبت به سالهای قبل تنش های سیاسی در سطح کشور و استان کاهش یافته و شاهد آرامش بیشتری بوده ایم و مردم رضایت بیشتری دارند . و باتوجه به تنشهای موجود در کشورهای همسایه , آرامش موجود در ایران رضایت مردم را برانگیخته است و در هفته ی دولت نیز شاهد حاشیه های کمتری بودیم.اما در سطح کلان کشور در حوزه های مختلف اعم از عمرانی ,اقتصادی ,صنعی شاهد اتفاقات جدیدی نیستیم.
وی با اشاره به اینکه علت عدم توفیق در این بخش را در دو عامل می بینم خاطرنشان کرد:اول از همه اینکه با تغییر در هر دولت عموما یک سال زمان می برد که سیاست های دولت جدید حاکم شود و مدیران خود را با ان وفق دهند.و تا زمانی که دولت جدید با برخی سیاست های کلان دولت گذشته خود را وفق دهد شاهد برخی ناهماهنگی ها هستیم که ممکن است در مردم نارضایتی ایجاد نماید همانند انچه که در خصوص مسکن مهر رخ داد.
وی در ادامه افزود: موضوع مهم دیگر این است که معمولا سیاست های دولت جدید در سال دوم فعالیتش شفاف تر خواهد شد .

تامینی با بیان اینکه متاسفانه درخیلی از موارد انتظار مردم هنوز برآورده نشده است اظهار کرد: امیدوارم با اقدامات دولت در زمینه های مختلف اعم از اشتغال و عمران و صنعت از رکود خارج شویم و رضایتمندی مردم حاصل شود و شاهد عملیاتی شدن وعده های دولت باشیم.

همه در تلاش هستیم تا نگذاریم طرح تحول نظام سلامت با شکست مواجه گردد
tamini_7209 (6)نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را بر خلاف سایر کمیسیون ها یک کمیسیون فوق تخصصی دانست و یادآور شد:افراد با تجربه و متخصصی عضو این کمیسیون هستند و تاکنون تصمیمات خوبی گرفته شده است.

نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه متاسفانه درگذشته مردم در حوزه های درمانی شاهد مشکلات بسیاری بودند اظهار کرد:متاسفانه دغدغه های مقام معظم رهبری در این خصوص که بیمار باید صرفا به بهبود خود بیاندیشد رعایت نمیشد. و شاهد آن بودیم که مردم برای پرداخت هزینه های درمانی مجبور بودند فرش زیرپای خود را بفروشند. پس از روی کار آمدن دولت جدید چندین باراعضای کمیسیون با آقای روحانی نشست مشترک برگزار کردند و در انجا به این نتیجه رسیدیم که دیگر نمی توانیم این روند را ادامه بدهیم و مشکلات این حوزه را باید یکبار برای همیشه حل نماییم .خوشبختانه رییس جمهور محترم و وزیر بهداشت استقبال خوبی کردند و مجلس با اختصاص بودجه مناسبت به کمک دولت امد
وی ابلاغ سیاست های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری را به مثابه تیرخلاص دانست و گفت: الحمدالله با اجرای طرح تحول نظام سلامت رضایتمندی مردم در این حوزه بیشتر شده اما همچنان باید حمایت های لازم برای موفقیت این طرح صورت گیرد.

نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از برگزاری مستمر جلسات به همراه وزیر محترم بهداشت در کمیسیون بهداشت و درمان خبر داد و افزود: همه در تلاش هستیم تا که نگذاریم طرح تحول نظام سلامت با شکست مواجه گردد.

اختصاص ۸۵۰ میلیارد تومان برای حوزه ی بهداشت
تامینی به جلسه هفته ی پیش کمیسیون متبوع خود اشاره کرد و گفت:درخصوص بحث بهداشت مباحث خوبی عنوان شد.خیلی از پزشکان استانی همانند گیلان سوابقtamini_7209 (5) بالایی در حوزه ی بهداشت دارند اما اکثر ساختمان ها درمانی فرسوده هستند و در این خصوص نیز باید اقداماتی انجا م داد که خوشبختانه تصمیم گرفتیم تا ۸۵۰ میلیارد تومان برای حوزه ی بهداشت پرداخت شود.

نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه در این ۶ سال شاهد اتفاقات خوبی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بودیم افزود: طرح تجمیع بیمه ها, پزشک خانواده و نظام ارجاع از دیگر اقدامات خوب کمیسیون بهداشت و درمان بود.

وی ایران را تنها کشوری در سطح جهان دانست که سیستم درمانی آن بصورت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی ارائه می شود و در ادامه گفت:درسطح جهان سه گونه ارائه خدمت داریم.کشورهای مانند کوبا که درآنجا سیستم درمانی کاملا رایگان است و بیماران هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنند.در بخش دیگر از جهان هزینه های درمان کاملا آزاد است و اما در ایران بخش خصوصی و دولتی داریم و این دوگانگی سبب شده بود که مردم دچار مشکلات زیادی شوند و تفاوت قابل توجهی بین پرداختی های بخش خصوصی و دولتی و همچنین عدم سرویس دهی مناسب در بخش دولتی موجب شده بود که مردم ناچارا به بخش دولتی مراجعه نمایند .

استیضاح وزیر علوم سیاسی بود و دغدغه استیضاح کنندگان دغدغه ی مردم نبود

نماینده مردم رشت با تاکید بر اینکه رابطه ی بین دولت و مجلس خوب و راضی کننده است افزود: خیلی شفاف بگویم که به عنوان کسی که موضع اش حمایت از دولت و وزیر سابق علوم بود تلاش نمودم تا مانع برکناری فرجی دانا شوم.
وی در ادامه افزود: با توجه به مباحث مطرح شده نظر بنده براین است که عمده بحث استیضاح کنندگان مربوط به مباحث سیاسی نظیر عزل و نصب ها و تفکرات حاکم بر این وزارت خانه بود که دغدغه ی اصلی مردم نبوده چونکه آنها مشکلات دیگری دارند بنابراین به نظر من نمی بایست استیضاح وزیر علوم در اولویت مجلس قرار می گرفت.

برخی وزرا مغرور هستند و پاسخگو نیستند

tamini_7209 (2)تامینی در بخش دیگری از گفتگوی خود با تحریریه ی دیارمیرزا با بیان اینکه برخی وزرا و معاونین وزیر در دولت جدید متاسفانه پاسخگو نیستند تصریح کرد: وزرا باید تعامل بیشتری با نمایندگان داشته باشند.به عنوان کسی که موضع ام حمایت از دولت است و در دولت قبلی نیز نماینده ی مجلس بوده ام می گویم که متاسفانه برخی وزرا مغرور هستند و پاسخگو نمی باشند.
برای مثال قبل از اینکه رییس مجمع گیلان شوم درخواست داشتم که برخی از مشکلات گیلان نظیر راه آهن و سایت نفتی خزر تعیین تکلیف شود.بعد از اینکه رییس مجمع نمایندگان گیلان شدم هر روز پیگیر این بودم که وقت ملاقاتی از وزیر راه و شهرسازی بگیرم و حتی برای گرفتن وقت ملاقات متوسل به دکتر نوبخت شدم تا  به همراه استاندار گیلان و نمایندگان مجلس به دیدار وزیر راه برویم و تکلیف پروژه های مهم گیلان را مشخص کنیم .شاید باور نکنید اما دو سه ماه هر روز پیگیر این قضیه بودم ولی شاهد هیچگونه اقدامی از سوی وزیر نبودیم تا اینکه به نمایندگان گیلان و برخی دیگر از نمایندگان همسو گفتم وقتی که وزیری حاضر نیست به نمایندگان یک استان برای حل مشکلاتشان وقت بدهد باید چگونه با او برخورد کرد؟! و اینجا بود که بحث استیضاح وزیر راه مطرح شد و حتی ۱۷ امضا برای استیضاح جمع شده بود که آقایان تازه بعد از این جریان اعلام کردند که بیایید با هم صحبت کنیم.به نظر من نباید کار به اینجا برسد و خیلی از موارد باید با تعامل حل شود .

اگر استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح شود با رای بالایی عزل خواهد شد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت:بنده به عنوان یک حامی دولت می گویم امثال وزیر راه و شهرسازی و وزیر تعاون باید در رویه ی خود تجدید نظر کنند .شما شک نکنید که اگر بحث استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس مطرح شود قطعا با رای بالایی ایشان عزل خواهد شد.
تامینی با بیان اینکه ممکن است با این اظهارات به حمایت از دولت قبل متهم شوم افزود: متاسفانه آقای آخوندی نسبت به وزیر قبلی راه و شهرسازی عملکرد مشخصی نداشته و کمتر پاسخگوست.
وی در ادامه به وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت:ایشان نیز عملکرد ضعیفی داشته اند و خودشان نیز از این موضوع اگاه هستند.شما که پای صحبتشان بنشینید اکثرا با یک حالت ناامیدی صحبت می کنند و می گویند اگر مشکلات را می دانستیم نمی امدیم.این نوع نگاه بنظرم غلط است و اگر دوست نداشتید مسئولیت قبول کنید چرا پذیرفتید؟ در هر صورت باید بگویم نگاه ما به دولت حمایتی است.

اگر کشاورز چاره ای داشته باشد دیگر کشاورزی نخواهد کرد

تامینی عمده مشکل استان در بحث کشاورزی را اشتغال ناپایدار دانست و افزود: کشاورز تنها فصلی از سال مشغول کار است و بسیاری از کشورها نظیر چین و ژاپن این مشکلات را در قالب کارگاه ها و تعاونی های کوچک حل نموده اند .واقعیت امر این است که از انجایی که کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد اگر کشاورز چاره ای داشته باشد دیگر کشاورزی نخواهد کرد.
از هند گرفته تا اینکه از آلمان به سمت فرانسه و هلند حرکت کنیم شالیزارهای متعددی وجود دارد و من با سفرهای خارج از کشوری که داشته ام با کشاورزان زیادی صحبت کرده ام و شما نمی توانید یک مورد نارضایتی در انها ببنید.
در تسطیح اراضی و در صنایع تبدیلی سرمایه گذاری صورت نگرفته است

tamini_7209 (3)نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی مشکلات بخش کشاورزی را ناشی از دو عامل مهم دانست و گفت: هم اکنون وارث یک سیستم معیوب هستیم.اصلاحات ارضی از این جهت که زمین به مردم واگذار شده خوب است اما به نظرم خیانتی در این خصوص صورت گرفته است و کسانی که این طرح را پیاده کردند می دانستند که این کار موجب می شود که در آینده نتوانیم طرح های بلند مدت را اجرا کنیم.چون با اجرای طرح اصلاحات ارضی زمین ها تکه تکه شده و در اختیار مردم قرار گرفته است و هرکس به سلیقه ی خود عمل می کند و در این صورت نمی شود تسطیح اراضی انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه دو دهه قبل غلات و برنج از ایران به هندوستان صادر میشد تا انها از گرسنگی نمیرند خاطرنشان کرد:اما امروز از هندوستان; برنج به آمریکا و ایران صادر میشود و متاسفانه شاهدیم که ذائقه ی ایرانیان را نیز تغیییر داده است.
وی تکنولوژی را عامل مهم دیگر در عقب ماندگی بخش کشاورزی دانست و گفت: در ایران بر روی تکنولوژ‍ی کار نکرده ایم خصوصا بعد از انقلاب. در تسطیح اراضی و نه در صنایع تبدیلی سرمایه گذاری صورت نگرفته و این امر موجب شده کشاورزی درجا بزند.
وی در ادامه افزود:حدود ده سال پیش اعتقاد داشتم که می توانیم در برنج به خودکفایی برسیم اما باتوجه به کم آبی موجود به چنین چیزی اعتقاد ندارم و باید به سمتی برویم که صنعت برنج را تقویت نماییم.در هندوستان , آرژانتین و علی الخصوص آمریکا به این سمت پیش رفته اند.

حرکت به سمت محصولات غذایی تراریخته / یک هزارم تکنولوژی برنجکوبی هند در گیلان و مازندران وجود ندارد

تامینی حرکت به سمت محصولات غذایی تراریخته را راه حلی مناسب برای نجات بخش کشاورزی دانست و گفت:روش کار به این صورت است که با تغییر ژن , ارقام برنج پرمحصول که نیاز به آب کمتری دارند را کشت نماییم.و باید بگویم که این طرح در میلیون ها هکتار از شالیزارهای امریکا و هندوستان اجرایی شده است.اما متاسفانه تاکنون در گیلان به این سمت حرکت نکرده ایم و تنها یکسری کارهای تحقیقاتی انجام شده است و باید بدانیم که برای موفقیت در کشاورزی راهی جز این نداریم.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به کارخانه های برنجکوبی هندوستان اشاره کرد و گفت:کارخانه های برنجکوبی در این کشور عموما از تکنولوژی اروپایی و آمریکایی استفاده می کنند و یک هزارم آن تکنولوژی در گیلان و مازندران وجود ندارد.بشخصه قبل از اینکه به هندوستان سفر کنم و تکنولوژی به کار رفته در کارخانه های برنجکوبی انجا را ببینم فکر می کردم که برنج های هندی فراوری شده هستند در حالیکه اینگونه نیست و انها بگونه ای در این بخش ورود کرده اند که خارج از حد تصورات ما است و ما در خواب هم نمی توانیم ببینیم.
سیستم کشاورزی در گذشته باید در این راستا بگونه ای عمل می کرد که آینده را هم می دید.متاسفانه در شرایط کنونی نیز هنوز دغدغه ی لازم در مجلس و در سطح کشور درخصوص برنج وجود ندارد.

استیضاح حق شورا است/باید دید شهردار پاسخگوتر است یا شورای اسلامی شهر !

tamini (1)نماینده مردم رشت درخصوص بحث استیضاح شهردار رشت و حواشی پیش آمده در این خصوص گفت:استیضاح حق شورا است و هر زمان تشخیص بدهد می تواند از این حق خود بهره گیرد منتها باید به این نکته توجه نمود که در مقام پاسخگویی شهردار پاسخگوتر است یا شورای اسلامی شهر !
آنچه که مردم می بینند این است که در شهر کارها بخوبی پیش نمی رود و میزان نارضایتی در حوزه های مختلف خدمات شهری ,عمرانی و ساخت و ساز بالاست و اگر شورای شهر رشت تشخیص داده است شهردار رشت مقصر به وجود آمدن این مشکلات است طبیعی است که می تواند از حق خود استفاده نماید.
حق رشت این نیست که همواره درجا بزند
وی در ادامه افزود:زمان زیادی گذشته و حق رشت این نیست که همواره درجا بزند.هم اکنون افراد متخصص زیادی در شورا هستند اما درست نیست که یکدیگر را مقصر بدانیم و مشکلات را گردن یکدیگر بندازیم و باید در این زمینه فکری کرد.
اگر دست روی دست بگذاریم می بینیم که زمان گذشته و مردم قضاوت دیگری در مورد ما خواهند کرد و این موضوع نه به نفع شورای شهر رشت است نه شهر رشت و نه حتی نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی.

اعضای شورا نتوانسته اند از ظرفیت نمایندگان رشت بهره گیرند
گله ای که از شورای اسلامی کلانشهر رشت در دوره ی سوم و همچنین شورای فعلی دارم این است که از ظرفیت نمایندگان نتوانسته اند به اندازه ی کافی بهره گیرند.نمایندگان مجلس از پتانسیل بالایی برخوردارند و وقتی به راحتی با نمایندگان مجلس شما قادر خواهید بود مشکلات خود را با وزرا در میان بگذارید حال چگونه است که از این پتانسیل بالا بهره نمی گیرید؟!چرا تاکنون جلسات تخصصی با نمایندگان مجلس برگزار نکرده اید و برای حل مشکلات شهرتقسیم کار صورت نداده اید؟!متاسفانه تاکنون یک جلسه با اعضای شورا برگزار شده که آن هم به هشت الی نه ماه پیش بر می گردد و در آن جلسه تصمیم گیری شد که برگزاری چنین جلساتی تداوم داشته باشد اما متاسفانه هیچ گاه چنین نشد.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی موضوع عدم برگزاری نشست با نمایندگان را تنها یکی از مشکلات دانست گفت:ده ها مشکل دیگر وجود دارد.برای مثال در نشست گیلانیان مقیم تهران به شورای شهر رشت گفته شده بود که شما بیایید با سرمایه گذاران حاضر در این جلسه ارتباط برقرار کنید.حتی خود من به یکی از سرمایه گذاران حاضر در نشست گفتم شما چرا بجای سرمایه گذاری در رشت ثروت خود را در استان دیگری خرج کرده اید که ان فرد در پاسخ به من گفت:بنده بارها مراجعه کرده ام اما پاسخ مناسبی دریافت نکردم.
هیچگاه مردم را فراموش نکرده ام

taminiتامینی درخصوص اظهارات چندین ماه پیش خود در جمع ورزشکاران مبنی بر عدم نامزد شدن در دوره ی بعدی مجلس شورای اسلامی گفت:در آن جلسه بنده اظهاراتی مطرح کردم و هرکسی از ظن خودش تفسیری بر آن اظهارات داشت و انواع و اقسام تفسیرها مطرح شد.
اما حرف اصلی من این بوده است که ما نمایندگان قول های بسیاری به مردم داده ایم و عزیزانی که قبل از نمایندگی بنده را می شناسند می دانند که هیچ گاه نبوده تا مردم را فراموش کنم و الحمدالله توانسته ام برای صدها نفر شغلی پیدا کنم  و همواره سعی بر حل مشکلات مردم داشته ام.

برای من ثقیل و سنگین است که از مردم بخواهم بار دیگر به من رای دهند

واقعیت امر این است که خیلی از تعهدات و مباحثی که در نظر داشتیم تحقق پیدا نکرد و دیگر نمی توانم در دوره های بعدی باز به مردم قول و وعده بدهم و باید فرصتی ایجاد شود که به تعهدات  داده شده عمل کنیم. و  فضای خدمت برای من مهیا است و از آنجایی که از جایگاه  علمی برخوردارم و همچنین به دلیل سابقه ی نمایندگی در مجلس ,قادر هستم در خدمت مردم باشم و از شرمندگی آنها در بیایم.متاسفانه برخی از مردم سالهاست که به ما مراجعه می کنند و ما نتوانسته ایم مشکلاتشان را حل کنیم و فقط به آنها می گویم در تلاشیم .بنابراین اظهارات من به معنای کناره گیری همیشگی از نمایندگی نبوده است.
ضمنا باتوجه به اینکه ورود به انتخابات فضای خاص خودش را دارد این موضوع برای من ثقیل و سنگین خواهد بود که بار دگر از مردم بخواهم که شما به من رای بدهید تا در دوره ی جدید مشکلاتتان را حل کنم و این توان را در خودم حس نمی کنم مگر اینکه اتفاقی بیفتند و همدلی و همفکری شدید بین نمایندگان استان و حتی کشور پیش بیاد تا دوباره به این بحث ورود کنم.
از طرف دیگر از خودم شناخت خوبی دارم و پتانسیل بالایی برای خدمت به مردم در سایر پست ها می بینم انشاا…در صورت عدم نماینده شدن این مدعا برtamini (3)ای شما به اثبات می رسد.

در هر جایگاهی که باشم توان  خدمت به مردم را دارم/بر تصمیم خود مبنی بر کناره گیری از انتخابات مجلس استوارم

وی در ادامه گفتگوی خود با تحریره ی دیارمیرزا اظهار داشت: بنابراین با جمیع شرایط تصمیم گرفتم که به بحث نمایندگی مجدد در مجلس ورود نکنم و تا این لحظه نیز بر تصمیم خود استوارم و خوشبختانه در این ایام بسیاری به من لطف داشتند و درخواست های بسیاری برای عدم اجرای این تصمیم به دست من رسید.اما بشخصه بر این اعتقاد هستم که اگر من ردای وکالت مردم را بر تن نکنم دوستان دیگری خواهند بود که توان خدمت گذاری به مردم را خواهند داشت و همه باید به انها کمک کنیم تا در کار خود موفق باشند و بنده مطمئن هستم که اگر نماینده مجلس نشوم در هر جایگاهی که باشم قادر به خدمت به مردم خواهم بود. و ان شاا… طوری کار کنیم که شرمنده ی مردم و شهدا نشویم.

 

Share