جلسه مشترك بازرسي گیلان و نمايندگان ويژه رئيس جمهور

انتقاد از واگذاری غیرقانونی اراضی جنگلی به عنوان تفرجگاه تفریحی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا باتوجه به اهمیت ساختار طبیعی و جغرافیائی استان گیلان و شکنندگی نظام زیست محیطی این استان جلسه مشترکی در محل بازرسی کل گیلان فی مابین بازرسی و نمایندگان ویژه رئیس جمهور در حوزه سیاسی و امنیتی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،روابط عمومی بازرسی کل گیلان از برگزاری جلسه مشترک بازرسی و نمایندگان ویژه رئیس جمهور در حوزه سیاسی و امنیتی خبر داد.
DSC_0008 باتوجه به اهمیت ساختار طبیعی و جغرافیائی استان گیلان و شکنندگی نظام زیست محیطی این استان و در راستای ضرورت توجه به نقاط آسیب پذیر و در معرض تخریب و تصرف و چگونگی بهره برداری از جنگلها و مراتع استان جلسه مشترکی در محل بازرسی کل گیلان فی مابین بازرسی و نمایندگان ویژه رئیس جمهور در حوزه سیاسی و امنیتی برگزار شد.
در این نشست که با حضور سیف ا… مسرور بازرس کل استان و تعدادی از بازرسان خبره در حوزه زمین، منابع طبیعی و محیط زیست و نمایندگان ویژه رئیس جمهور برگزار شد به بحث و گفتگو در خصوص نحوه بهره برداری از جنگل­، تعهدات اجرا شده و تعهدات باقی مانده توسط مجری طرح جنگلداری و استفاده از ظرفیت های قابل تحمل اکولوژیکی و اقتصادی در چارچوب مدیریت پایدار جنگل از طریق شرکت های بهره بردای، پرداخته شد.
سپس بازرس کل استان با توجه به آمار و اطلاعات موجود از جنگل های استان اعلام داشت: در صورت عدم جلوگیری از تخریب جنگلها و بهره برداری بی رویه و عدم ساماندهی به موقع دامداران و…جنگلکاری جنگلهای مخروبه استان به منظور توسعه فضای سبز و بالا رفتن سرانه آن حدود ۸۰ سال(هر ۱۰ سال ۱۵۰۰۰ هکتار)، به طول خواهد انجامید.
اعضای این نشست ضمن انتقاد از عدم اجرای مطلوب طرح خروج جنگل نشینان از عرصه های جنگلی اعلام داشتند: با ادامه روند فعلی، اجرای طرح ساماندهی خروج دام از جنگل را حدود ۴۰ سال طول خواهد کشید و بر اقدام عاجل و ضروری برای بهبود این وضعیت تاکید نمودند.
در ادامه به موضوع ده ساله بودن قرارداد های منعقده با پیمانکاران طرح های جنگلکاری و عدم بازنگری در طرح ها اشاره شد و بر لزوم این بازنگری و اجرای تصویب نامه های هیأت وزیران در رابطه با برنامه بهینه سازی پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگلهای کشور تاکید گردید.
این اعضاء با اشاره به موضوع رسیدگی و تعیین تکلیف سالانه ۵۰۰ فقره پرونده مطروحه در کمیسیون ماده واحده اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع ، تعداد پرونده های موجود در صف تعیین تکلیف و رسیدگی نهایی را ۱۳۰۰۰ فقره اعلام کردند و ادامه روند کنونی رسیدگی ها را نیازمند زمان ۲۶ ساله اعلام کردند.
از مقدار ۲۴۴۹۸۶ هکتار مر اتع سطح استان گیلان تعداد دام موجود در این مراتع ۱,۰۸۹,۰۵۰ رأس بوده که از این تعداد ۶۹۵۲۶۱ رأس به صورت مجاز و تعداد ۳۹۳,۷۸۹ رأس نیز به صورت مازاد و غیر مجاز در حال بهره برداری می باشند که مطمئنّاً این امر باعث فرسایش خاک و تخریب جنگل می گردد.
در پایان این نشست نیز اعضا ضمن انتقاد از رویه موجود در حفاظت و بهره برداری از جنگلها و منابع طبیعی استان گیلان به موضوع واگذاری های غیر قانونی اراضی جنگلی (ملی و منابع طبیعی) تحت عنوان تفّرجگاههای تفریحی با سازه های سنگین در مناطقی که ممنوعیت واگذاری شامل آن مناطق می شود از جمله طرح های جنگلداری و … برحفظ و حراست از این مواهب طبیعی و خدادادی تاکید نمودند و افزودند : فشار عوامل سیاسی بر دستگاه های اجرائی درخصوص واگذاری اراضی منابع طبیعی به بهانه حمایت از سرمایه گذار و اجرای درخواست های اهالی منطقه از قبیل احداث راه و … نباید باعث تخریب و نابودی این نعمتهای الهی گردد و مسئولین ملی ، استانی و شهرستانی باید نسبت به این موضوعات با حساسیت بیشتری ورود کرده و در این مسیر از تمامی ظرفیت ها و استعدادهای موجود بهره گیری کنند.

Share